گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از وضعیت بحرانی دومین گروه خودروسازی بزرگ کشور + نمودار

زیان ۶۰۰۰ میلیاردتومانی خودروسازی سایپا در دولت یازدهم/ زیان انباشته سایپا در دولت یازدهم ۵ برابر شد/ سود خودروسازی سایپا در دولت یازدهم ۲۰۰۰ درصد کم شد

کدخبر: 2066159

بررسی شاخص‌های بورس نشان می‌دهد که علی‌رغم بالاتر بودن ۲۷۷ درصدی سرمایه شرکت سایپا در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۰، سود انباشته تلفیقی این شرکت در سال ۹۴ نسبت به ۹۰ بیش از ۱۹۶۴ درصد کاهش یافته است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: صنعت خودروسازی کشور چند سالی است که حال و روز خوشی ندارد. اما این وضعیت نابسامان در سال‌های حضور دولت یازدهم در راس قوه مجریه تشدید شده است. رکودی که به اکثر بخش‌های اقتصاد ایران سایه انداخته، به صنعت خودروسازی هم رسوخ کرده و ضرر و زیان هنگفتی را بر این صنعت بزرگ در اقتصاد ایران وارد کرده است. خودروسازی در ایران در سیطره دو غول بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپاست. بنابراین بیشتر ضرر و زیان صنعت خودروسازی کشور در دولت یازدهم متحمل این دو شرکت بزرگ خودروسازی شده است.

ایران خودرو به عنوان بزرگترین گروه خودروسازی کشور در سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید متحمل کاهش سود 700 درصدی شده است. در دوران بعد از برجام هم که همه دلخوش به بازگشت رونق به صنعت خودروسازی کشور بودند ایران خودرو با زیان انباشته 50 درصد بیشتر از سرمایه خود رو به رو شده است. این زیان به عنوان بیشترین زیان ایران خودرو در تاریخ صنعت خودروسازی کشور به حساب می‌آید که در دولت یازدهم به وقوع پیوست. بررسی‌های وضعیت این گروه خودروسازی در بازار سرمایه هم نشان می‌دهد که وضعیت ایران خودرو با دستکاری قیمتها و شاخص بورس هم بهتر نشده است. وضعیت بحرانی سایپا در دولت روحانی

اما اوضاع گروه خودروسازی سایپا هم چندان بهتر از ایران خودرو نیست. سایپایی‌ها هم که در دولت روحانی با بحران‌های مختلفی مواجه شده و یک سالی است که مدیرعامل خود را عوض کرده‌اند، طی سه سال گذشته به بدترین رکود در سال‌های فعالیت خود دچار شده‌اند. رکودی که منجر شده تا در چند نوبت چند زیر مجموعه مهم و تاثیر گذار خود را حراج کنند و یا برای گرفتن وام 3000 میلیاردی تضمین‌های عجیب و غریبی را بدهند.

مهدی جمالی مدیرعامل جدید سایپا که به جای سعید مدنی مشاور کنونی وزیر صنعت به این گروه خودروسازی آمده، تاکنون برنامه خاصی را برای احیای این غول بزرگ خودروسازی کشور نداشته و بیشتر مانند مدیرعامل قبلی دست به واگذاری زیر مجموعه‌های خود و گرفتن تسهیلات بانکی زده است. در دوران پسابرجام هم علی‌رغم وعده‌های فراوان مسئولان سایپا، شرکت رنو همچنان حاضر به انعقاد قرارداد با این گروه خودروسازی نشده است.

ضرر و زیان شدید سایپا در سه سال گذشته

به گزارش «نسیم آنلاین»، اما بررسی وضعیت سایپا در بورس نتایج جالب توجه دیگری را هم به دنبال دارد. بر این اساس زیان انباشته گروه سایپا در سال 92 نسبت به 91 بیش از 2.3 برابر شده و از 1158 میلیارد تومان به 2686 میلیارد تومان رسیده است.

همچنین علیرغم 2.3 برابر شدن زیان تلفیقی سایپا در سال 92 نسبت به 91 ، قیمت تعدیل شده هر سهم این شرکت صرفا به خاطر مسایل سیاسی و حباب سازی در بورس تهران از 25 تومان به 45 تومان رسیده و بیش از 1.8 برابر شده است. زیان انباشته گروه خودروسازی سایپا در سال 93 علیرغم رشد مثبت اقتصادی و افزایش تولید باز هم بیش از 1.4 برابر شده و به رقم 3779 میلیارد تومان رسیده است.

واکاوی آمارهای بورس نشان می‌دهد که علی‌رغم 1.4 برابر شدن زیان تلفیقی سایپا در سال 93 نسبت به 92، قیمت تعدیل شده هر سهم این شرکت به دلیل مذاکرات هسته ای و برجام، در بورس تهران از 45 تومان به 62 تومان رسیده و بیش از 1.38 برابر شده است. زیان انباشته گروه خودروسازی سایپا در سال 94 نسبت به 93 با افزایش 53 درصدی از 3779 میلیارد تومان به 5789 میلیارد تومان رسیده است.

همچنین علی‌رغم 1.5 برابر شدن زیان تلفیقی سایپا در سال 94 نسبت به 93، قیمت هر سهم این شرکت به بهانه برجام و فشار پول‌های سیاسی در بورس تهران از 62 تومان به 180 تومان رسیده و بیش از 2.9 برابر شده است. بنابراین با احتساب سرمایه 3926 میلیارد تومانی امروز سایپا، برای هر سهم این شرکت 127 تومان زیان انباشته تلفیقی وجود دارد. زیان انباشته تلفیقی سایپا در پسابرجام، 27 درصد بیشتر از سرمایه 3926 میلیارد تومانی این شرکت شده است.

5 برابر شدن زیان انباشته در سال 94 نسبت به 91

اما جالب اینجاست سایپایی‌ها در سال‌های حضور دولت یازدهم در راس قوه مجریه هر چه تولید بیشتری داشته‌اند زیان بیشتری کرده‌اند زیرا علی‌رغم افزایش تولید در سال‌های اخیر زیان انباشته این گروه خودروسازی هم افزایش پیدا کرده است. متاسفانه باید گفت در سال‌های اخیر در بورس تهران هر چه زیان شرکت‌هایی مثل سایپا بیشتر شده، قیمت سهام آنها نیز بصورت حبابی بالاتر رفته است! شاهد این ادعا را می‌توان در این مسئله پیدا کرد که زیان انباشته گروه سایپا در سال 94 نسبت به 91 بیش از 5 برابر شده ، اما قیمت هر سهم سایپا در بورس تهران 7.2 برابر شده است. همچنین سرمایه شرکت سایپا در سال 94 نسبت به سرمایه سال 90 بیش از 3.77 برابر بیشتر بوده است، اما در سال 90 شرکت سود انباشته تلفیقی 328 میلیارد تومانی داشته و اکنون زیان انباشته تلفیقی 5789 میلیارد تومانی دارد.

بررسی شاخص‌های بورس نشان می‌دهد که علی‌رغم بالاتر بودن 277 درصدی سرمایه شرکت سایپا در سال 94 نسبت به سال 90، سود انباشته تلفیقی این شرکت در سال 94 نسبت به 90 بیش از 1964 درصد کاهش یافته است. جالب اینجاست درست در سالی که دولت روحانی خط اعتباری از بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات فروش خودرو اختصاص داد، بیشترین زیان تلفیقی در کل تاریخ صنعت خودروسازی ایران در این شرکت رقم خورده است تا سایپایی ها هم مانند ایران خودرو رکورد زیاندهی جدیدی را در دولت تدبیر و امید خلق کنند. تولید شرکت سایپا در سال 94 نسبت به سال 93 با 19.5 درصد کاهش همراه بوده اما زیان انباشته گروه سایپا بیش از 53 درصد افزایش یافته است. گروه سایپا در سال 94 بیش از 11 هزار میلیارد تومان فروش داشته که حاصل آن 1970 میلیارد تومان زیان خالص در سال 94 و 5789 میلیارد تومان زیان انباشته بوده است.

باید دید با این وضع اسف بار که در تاریخ چند دهه فعالیت سایپا نمونه آن را نمی‌توان پیدا کرد مسئولان وزارت صنعت و بورس تهران چه پاسخی را خواهند داشت؟ آیا مسئولان همچنان چشم خود را بر روی ضرر و زیان دومین شرکت بزرگ خودروسازی کشور خواهند بست؟

ارسال نظر: