پس از اغمای دو هفته‌ای

شیمون پرز مُرد

کدخبر: 2065312

پرز که حدود دو هفته پیش به علت سکتۀ مغزی در بیمارستان بستری شده بود، بامداد چهارشنبه در سن ۹۳ سالگی در تل آویو مرد.

به گزارش گروه بین الملل «نسیم آنلاین»، شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی که پیش از این دچار سکته مغزی شده بود، در سن ۹۲ سالگی مرد

شیمون پرز حدود هفت دهه فعالیت سیاسی در رژیم صهیونیستی داشت. وی از سال‌ 2007 تا 2014، رئیس این رژیم بود و پیش از آن نیز مدتی نخست‌وزیر و وزیر امور نظامی اسرائیل بود .

در دوره ریاست پرز بر رژیم صهیونیستی، حدود 4 هزار فلسطینی در دو تجاوز نظامی گسترده این رژیم به غزه در سال‌های 2007 و 2014 کشته شدند .

رئیس سابق رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۲۳ در لهستان بدنیا آمد و یازده سال بعد به همراه والدینش به فلسطین آمد. وی در ۲۴ سالگی و با حمایت دیوید بن گوریون (نخست وزیر وقت) به سازمان دفاع اسرائیل، هاگانا پیوست .

در سال ۱۹۵۲ به وزرات جنگ منصوب و هدایت برنامۀ مخفی اسرائیل برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای به وی سپرده شد .

وی همراه با اسحاق رابین مذاکره با یاسر عرفات، رهبر فلسطینی ها را در گفتگوهای صلح پیش برد. این مذاکرات سرانجام به امضای پیمان صلح اسلو انجامید .

پرز که در فاصلۀ پس از ترور اسحاق رابین تا انتخابات پارلمان ۱۹۹۶، چند ماه بطور موقت رهبری دولت را در اختیار داشت، در انتخابات پارلمانی ۱۹۹۶ و در راس حزب کارگر اسراییل، از بنیامین نتانیاهو شکست خود و نتوانست به نخست وزیری برسد. با اینحال، دو بار بعنوان نخست وزیر اسراییل منصوب شد و در مجموع سه بار در این مقام ایفای نقش کرد .

در سال ۲۰۰۵، با ترک حزب کارگر و پیوستن به حزب کادیما، همگان را متعجب کرد. حزب کدیما توسط آریل شارون، رییس جمهوری پیشین اسراییل بنیان گذارده شده بود .

با به کما رفتن آریل شارون، نخست وزیر آنزمان اسراییل در ژانویۀ ۲۰۰۷، ایهود اولمرت در راس حزب کدیما به نخست وزیری رسید و شیمون پرز نیز جایگاه معاونت نخست وزیری را کسب کرد .

در ژوئن سال ۲۰۱۴، یکماه پیش از پایان دورۀ ریاست جمهوری، شیمون پرز به دعوت پاپ فرانچسکو همراه با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به واتیکان سفر کرد. پاپ فرانچسکو امیدوار بود که این سفر یک فرصت برای رهبران این دو ملت به منظور هموار کردن راه رسیدن به صلح آنهم در حالیکه مذاکرات متوقف شده بود، باشد .

شیمون پرز در آن سفر با عنوان اینکه صلح آسان به دست نمی آید، گفت: "برای رسیدن به توافق صلح باید قربانی داد. بدون صلح، ما کامل نیستیم و هنوز برای رسیدن به این منظور و انجام این ماموریت انسانی فرصت داریم ."

به فاصلۀ چند روز بعد از این سخنان بود که جنگ خونینی میان اسراییل و حماس در غزه آغاز شد که به کشته شدن صدها نفر از مردم غزه انجامید

وی در سال 1947 به عنوان مسئول خرید سلاح به سازمان شبه نظامی و تروریستی «هاگانا» پیوست. مأموریت این سازمان حملات تلافی جویانه علیه اعراب فلسطینی بود. این گروه به عملیات مسلحانه ضد مسلمانان پرداخته و همچنین به عملیات اسکان مهاجرنشین‌ها مشارکت کرد و در مهاجرت قانونی و غیرقانونی صهیونیست‌ها یاری رساند. هاگانا همچنین در طول انقلاب عربی در سال 1936 با انگلیس همکاری داشت و در سال 1931، بعضی از عناصر آن به همراه اعضائی از «بیتاد»، سازمان «آرگون» را تشکیل دادند که بزرگترین نقش را در برپائی رژیم صهیونیستی و قتل و آواره سازی فلسطینی‌ها داشت.

پرز در سال‌های بعدی سمت‌های نظامی متعددی از جمله فرمانده نیروی دریایی ارتش صهیونیستی، سرپرست هیات توسعه روابط نظامی اسرائیل-آمریکا در وزارت جنگ، دبیرکل این وزارتخانه، مسئولیت پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای «دیمونا» و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت و در تمام این سال‌ها جزو اولین نفرات در کشتارهای گسترده فلسطینیان به دست رژیم جعلی اسرائیل بوده است. تلاش‌های پرز باعث شد رژیم صهیونیستی به سلا‌ح‌های اتمی و کشتار جمعی دست یابد.

وی از کسانی بود که «انتفاضه اول» فلسطینیان را در سال 1987 به شدت سرکوب و از سیاست نظامی «آریل شارون» نخست وزیر وقت این رژیم برای به کارگیری مشت آهنین ارتش در مقابله با عملیات‌های استشهادی فلسطینیان حمایت می‌کرد.

شیمون پرز تلاش‌های زیادی هم برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی صهیونیستی در اراضی فلسطینیان انجام داده و نظام آپارتاید اسرائیلی را پرورش داد.

او در سال 1982 از حامیان اصلی تجاوز جنگی اسرائیل به لبنان به شمار می‌رفت. در آن جنگ بیش از 20 هزار غیرنظامی کشته شدند.

پرز در سال 1996 زمانی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، عملیاتی را با نام "خوشه‌های خشم" برای مقابله با نیروهای مقاومت لبنان آغاز کرد.

یکی از فجایعی که در جریان آن جنگ رخ داد، حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان "قانا" واقع در جنوب لبنان بود

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پیامی مرگ پرز را تسلیت گفته است .

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا نیز از اولین کسانی است که در پیامی مرگ پرز را تسلیت گفته است .

قرار است کابینه اسرائیل تشکیل جلسه دهد و پس از آن برنامه های ویژه مراسم تشییع جنازه پرز را اعلام کند.

.

ارسال نظر: