وزیر جهاد کشاورزی:

برنج، روغن و گوشت هیئات‌ مذهبی به نرخ مصوب دولتی به زودی عرضه می‌شود/ دنیا به ایران بازار نمی‌دهد

کدخبر: 2065285

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تامین کالاهای مورد نیاز هیئت‌های مذهبی برای ماه محرم گفت: دولت برنج، روغن و گوشت سفید و قرمز مورد نیاز هیئت‌های مذهبی را به قیمت مصوب دولتی به زودی عرضه می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: محمود حجتی امروز در حاشیه دیدار دو جانبه ایران و نروژ در زمینه شیلات در پاسخ به سوالی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی‌های لازم را برای تنظیم بازار ماه محرم در دستور کار دارد تا از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند.

وی افزود: هیئت‌های مذهبی بدون هیچ محدودیتی می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را از قبیل برنج، گوشت و روغن به نرخ مصوب دولتی خریداری کنند که عرضه آنها به زودی آغاز می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص افزایش قیمت‌ کالای اساسی در بازار مصرف گفت: در صنعت مرغ در صورتی که بازار وجود داشته باشد ایران قابلیت تولید 500 هزار تن از این محصول و صادرات مازاد را دارد اما بازار سازی لازم در این خصوص به درستی انجام نشده است.

* به سودجویان اجازه واردات گندم و جو نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: در بخش نهادهای مصرفی طیور نیز محدودیتی برای واردات ذرت سویا نداریم اما به کسانی که براساس منافع شخصی خود به دنبال واردات گندم جو هستند اجازه واردات نمی‌دهیم زیرا در حال حاضر با مازاد تولید گندم در بازار مصرف روبرو هستیم. همچنین هنوز چند صد هزار تن محصول جوی کشاورزان بر روی تابلوی بورس کالا مانده است.

حجتی گفت: در صورتی که افراد نیاز به خرید جو از خارج از کشور دارند می‌توانند این نیاز خود را از جوی موجود در روی تابلوی بورس کالا خریداری کنند.

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم ادامه داد: در کشور عده‌ای براساس منافع شخصی خود به دنبال واردات محصولات کشاورزی هستند اما ما این وظیفه را داریم که اجازه واردات مازاد بر نیاز را ندهیم.

وی در خصوص افزایش قیمت شکر در بازار گفت: در مرداد ماه افزایش شکر در بازار خود را نشان داد که این امر ناشی از تاخیر در واردات محصول برخی وارد کنندگان بود اما اکنون مشکلات بازار شکر حل شده و در عمده فروشی به نرخ مصوب خود به فروش می‌‌رسد و امیدواریم در خرده‌ فروشی نیز با نظارت مسئولین این روند اصلاح شود.

حجتی در خصوص واردات برنج نیز گفت: در سالجاری هر فردی به هر میزانی که خواست در 4 ماهه ابتدایی سال محصول مورد نظر خود را وارد کرد اما از مرداد ما با توجه به آغاز فصل برداشت واردات متوقف شد و در پایان سال هیچ محدودیتی برای واردات نخواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در 4 ماه ابتدایی سال 500 هزار تن برنج خارجی به کشور وارد شده است در حالی که کل کسری برنج مورد نیاز 700 تا 800 هزار تن است.

وی تاکید کرد: وضعیت تولید برنج داخلی نیز در سالجاری مناسب بوده است به طوری که 8 درصد افزایش تولید خواهیم داشت و 40 هزار هکتار کشت دوم علاوه بر تولید برنج راتون خواهیم داشت و به دنبال توسعه کشت دوم برنج در کشور هستیم.

حجتی اظهار داشت: کشت دوم باعث شده که امسال 110 هزار تن بیشتر برنج تولید کنیم و در مجموع و تولید برنج امسال به 2 میلیون و 200 هزار تن تا 2 میلیون و 300 هزار تن می‌رسد.

وی در خصوص وضعیت تامین نهادهای تولید برای سال زراعی جاری گفت: تمام نیاز کشاورزان برای سال زراعی جاری تامین شده است و مشکلی در این خصوص نداریم.

* ملاک دولت برای قیمت برنج نوع خارجی آن است

حجتی در ادامه در خصوص دلیل گرانی برنج در بازار مصرف نیز تاکید کرد: قیمت برنج خارجی در مقایسه با سال گذشته افزایشی ندارد و ملاک ما همان برنج خارجی است زیرا دولت کنترل و پیگیری در خصوص ذخایر را بر اساس برنج خارجی انجام می‌دهد که آن نیز نسبت به گذشته تغییری ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: برخی دستگاهها ارزیابی کاهش قیمت 4 تا 5 درصدی و برخی ارزیابی افزایش به همین میزان داشته‌اند.

* برخی از مشکلات تنظیم بازار گوشت به خاطر سلیقه مردم است

وی با بیان این که بخشی از مشکلات تنظیم بازار مواد پروتئینی به خاطر سلیقه مردم در تازه خوری گوشت است گفت: همه مردم دلشان می‌خواهد که مرغ را به صورت تازه مصرف کنند، اما من این سوال را مطرح می کنم که آیا می‌شود دقیقاً به همان میزان که مردم نیاز دارند مرغ تازه تولید کنیم و از این رقم کم و یا زیاد نیاید؟

حجتی افزود: یک روز ممکن است 2 عدد مرغ کمتر یا بیشتر تولید شود که در این شرایط شاهد کاهش و یا افزایش قیمت در بازار مصرف هستیم و در صورتی که مردم برای مصرف مرغ منجمد نیز همکاری داشته باشند می‌توانیم بازار را متعادل کنیم.

* افزایش و کاهش قیمت مرغ باعث اضطراب من می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که متاسفانه قیمت مرغ امروز کاهش یافت گفت: وقتی قیمت مرغ کاهش پیدا می‌کند فکر نکنید که اضطراب من کمتر از زمانی است که قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و در هر دو صورت وضعیت برای ما اضطراری است.

وی یادآور شد که 22 هزار مرغدار در کشور داریم که هر کدام در زمانی مرغ خود را آماده عرضه به بازار می‌کنند که این شرایط باعث بر هم خوردن بازار می‌شود که این امر مانند پدر یک خانواده است که برای خانه نان می‌خرد و ممکن است برخی اوقات با مشکل تمام شدن نان در خانه مواجه شود.

* سازمان حمایت در خصوص گرانی گوشت قرمز بهانه‌تراشی نکند

حجتی در خصوص گرانی گوشت گوسفندی در واکنش به اظهارات سازمان حمایت مبنی بر صادرات بیش از اندازه دام زنده گفت: در صورتی که این سازمان اطلاعیه یاد شده را صادر کرده باشد در حق وزارت جهاد کشاورزی کم لطفی کرده است، زیرا میزان صادرات دام زنده براساس آمار تغییری نکرده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه یک میلیون راس دام زنده صادر یا قاچاق می‌شود که در سال جاری نیز تا به امروز 500 هزار راس دام صادر شده است و نباید بیخودی بهانه تراشی کنیم.

وی با طرح این سوال که در صورتی که جلوی صادرات دام زنده گرفته شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: در این شرایط ما تنها بازار صادرات خود را از دست می‌دهیم و اگر قصابی‌ها گرانفروشی می‌کنند باید به سراغ آنها رفت.

حجتی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص وضعیت صادرات محصولات کشاورزی گفت: از گذشته ما عادت کرده‌ایم که بازار خود را به راحتی در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم اما آنها تعهدی برای در اختیار قرار دادن بازار خود به ما نداشته باشند.

* محصولات کشاورزی سایر کشورها پشت مرزها آماده واردات به ایران است

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: دنیای امروز به دنبال بازار است و در شرایط فعلی تولیدات کشاورزی سایر کشورها پشت مرزها برای واردات به ایران مانده است.

وی یاد آور شد: من دیگر به تجار اجازه نمی‌دهم که مجانی و بدون در اختیار قرار گرفتن بازار سایر کشورها محصولات خود را به ایران صادر کنند. بازار ایران یک سرمایه است و باید آن را در ازای دریافت چیزی در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم.

* به تاجران اجازه گرفتن بازار محصولات داخلی توسط موز را نمی‌دهم

حجتی گفت: من نمی‌گذارم که در فصل زمستان موز خارجی در کنار سیب داخلی ما قرار گیرد و به محصولات ما اجازه فروش ندهد و روی دست کشاورزان بماند.

وزیر جهاد کشاورزی یاد آور شد: ما از تاجران می‌خواهیم که در صورتی که تمایل به واردات موز دارند در ازای آن سیب صادر کنند. اما عده‌ای می‌گویند که ما به این کارها کاری نداریم و تنها جیب خود را می‌بینیم. افراد باید ملاحظات تولید، مصرف و منافع ملی را نیز در اقدامات خود داشته باشند.

* کشمش سال گذشته هنوز از انبارها بیرون نیامده است

وی یادآور شد: در شرایط فعلی به دنبال بازار صادراتی برای کیوی تولید شده خود هستیم و در دنیا به دنبال خریدار می‌گردیم. کشمش سال گذشته ما هنوز از انبارها بیرون نیامده و پسته و خرما نیز وضعیت اینچنین دارد. در این شرایط کشاورزان در حال تبدیل کردن انگورهای خود به کشمش هستند.

حجتی گفت: افراد به جای واردات دنبال صادرات این محصولات تولیدی باشند و احساسات مردم را تحریک نکنند.

* دنیا به ایران بازار نمی‌دهد

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم با بیان این که در حال حاضر دنیا به ایران بازار نمی‌دهد، گفت: وقتی یک کالا با تعرفه صفر از کشوری به کشور دیگر می‌رود اما جلوی من را برای صادرات می‌گیرند باید چه کاری انجام دهیم، تا محصولات خود را صادر کنیم.

* اتحادیه اروپا با ایران مانند ترکیه برخورد نمی‌کند

وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا به صورت یکپارچه برای کشورهای عضو عمل می‌کند اما وقتی که ایران می‌خواهد به بازار اروپا برود مانند ترکیه با او برخورد نمی‌شود.

حجتی اظهار داشت: در حال حاضر برای صادرات لبنیات خود به روسیه و ورود به این بازار با مشکل روسیه سفید مواجهیم زیرا تعرفه‌های گمرکی کمتری برای صادرات به این بازار بزرگ دارد و در این شرایط قیمت تمام شده ما برای رقابت و صادرات بالا می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به این که داد صنایع لبنی و دامداران اکنون در آمده و محصولات در دستشان ماندهف گفت: محصولات کشاورزی مانند یخچال و آهن نیست که بتوانیم به راحتی آنها را ذخیره کنیم زیرا با مشکلات سر رسید تاریخ مصرف و بالا رفتن هزینه‌های تولید مواجهیم.

ارسال نظر: