جهانگیری در همایش بزرگداشت تکریم بازنشستگان:

فقط ۲۴۴ هزار میلیارد تومان از بودجه ۹۵ عملیاتی می‌شود

کدخبر: 2065146

میزان درآمد حاصله از فروش نفت، مالیات و... به صورت نقدی در مجموع ۲۱۵ هزار میلیارد تومان بیش‌تر نخواهد بود که به این میزان اعتبارات مربوط به فروش اوراق هم اضافه کنیم، حداکثر به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که قادریم در سال ۹۵ عملیاتی کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ظهر امروز در همایش بزرگداشت تکریم بازنشستگان که در تالار وحدت برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: گاهی اوقات برخی مشکلات اجتماعی شنیده می‌شود از جمله افزایش طلاق و... که همه را نگران می‌کند،‌اما این مسائل مشکلات عمده‌ای نیست، اما باید به فکر آن باشیم تا این آسیب‌های اجتماعی را به حداقل برسانیم.

وی افزود: همه افراد چه زود و چه دیر با موضوع بازنشستگی سروکار دارند و در دوران کاری و اداری همه ما و بر اساس مقررات به هر حال وارد دوران بازنشستگی می‌شویم. لذا هر کسی که بازنشست شده، معنایش این است آن فرد بهترین دوران زندگی خودش را در بخش‌های مختلف کشور گذرانده و بر این اساس تجربیات بسیار ارزشمندی اندوخته که در اینجا ما از این ارزش‌ها که بازنشستگان‌مان آن را کسب کرده‌اند، تکریم می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقش دولت در امور اقتصادی، نقش پررنگ و سنگینی است و تقریباً در همه ابعاد کشور حضور دارد و هرچه هم که گفته شد دولت باید کوچک و چابک شود، اما همچنان دولت بزرگ است.

جهانگیری ادامه داد: در شرایطی که دو کشور مسائلی از جمله تحریم تحمیل شد، دولت نیز با مشکلات جدیدی روبرو شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمان تدوین لایحه بودجه 95، تصریح کرد: هنگامی که در پایان سال گذشته قرار داشتیم، تصور می‌کردیم که با اجرایی شدن برجام، فروش نفت افزایش می‌یابد و قادریم درآمدیم درآمد خوبی کسب کنیم که بر این اساس بودجه 95 را تدوین کردیم، یعنی در این بودجه مبنای‌مان این بود که فروش نفت بالای دو میلیون بشکه خواهد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: در این میان نیز هنر دولت این بود که به‌سرعت تولید نفت خود را افزایش دهد و هم مشتری پیدا کند تا به صادرات دو میلیون بشکه برسد و بر اساس محاسباتی که با قیمت نفت انجام دادیم، پیش‌بینی کردیم که 265 هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت که لایجه را بر این اساس به مجلس فرستادیم، اما این رقم نیز دستخوش تغییراتی شد و مجلس هم 30 هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرد و به عنوان قانون بودجه 95 در اختیار دولت قرار گرفت.

جهانگیری ادامه داد: در اولین نشست‌های کارشناسی و تخصصی که در ابتدای سال 95 داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که میزان درآمد حاصله از فروش نفت، مالیات و... به صورت نقدی در مجموع 215 هزار میلیارد تومان بیش‌تر نخواهد بود که به این میزان اعتبارات مربوط به فروش اوراق هم اضافه کنیم، حداکثر به 244 هزار میلیارد تومان می‌رسیم که قادریم در سال 95 عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون که بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم و درآمدهای مالیاتی و... هم به آن اضافه کنیم، میزان درآمدهای دولت نسبت به هزینه‌های جاری کشور، عدد خیلی بالایی نیست،‌یعنی اینکه از درآمد دولت بخواهیم به عنوان پیشرفت کشور برسیم، خیلی نقطه روشنی ندارد؛ چراکه حجم و بزرگی دولت به حدی رسیده که هرچه درآمد کسب می‌کنیم به امور جاری و... اختصاص می‌یابد.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با موفق دانستن اجرای طرح سلامت تصریح کرد: هیچ موضوعی بالاتر از سلامت مردم اهمیت ندارد و طرح سلامت را حتماً ادامه خواهیم داد و نباید دغدغه سلامت به عنوان یک دغدغه اصلی تبدیل شود.

جهانگیری همچنین به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: ورودی و خروجی این صندوق‌ها نامتعادل است و در این رابطه تقریباً صد درصد هزینه‌ها و حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از محل بودجه دولت پرداخت می‌شود و همچنین 75 درصد حقوق صندوق بازنشستگان کشوری از محل بودجه دولت پرداخت می‌‌شود.

وی تأکید کرد: علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که داریم به هیچ وجه نخواهیم گذاشت در صندوق‌های بازنشستگی، بازنشستگان منتظر بمانند که آیا صندوق‌شان پول دارد یا ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات ویژه دولت به منظور افزایش حقوق بازنشستگان گفت: در همین سال جاری که حقوق شاغلان را 12 درصد افزایش دادیم، از سوی دیگر تأکید کردیم بازنشستگانی که خیلی حقوق‌شان پایین است، تا 20 درصد هم افزایش داده شود.

جهانگیری با بیان اینکه قانون خدمات کشوری در حال اصلاح است، افزود: مصمم هستیم طی هفته‌های آینده لایحه قانون خدمات کشوری را به مجلس بفرستیم.

ارسال نظر: