وزارت دفاع آمریکا:

داعش مصمم به استفاده از سلاح شیمیایی در عراق است

کدخبر: 2065120

پنتاگون می‌گوید داعش ممکن است برای مقابله با عملیات نیروهای عراقی برای بازپس گیری "موصل"، دومین شهر بزرگ عراق از "گاز خردل" استفاده کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "جف دیویس"، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه (5 مهر) این اظهارات را در حالی بیان کرد که نیروهای عراقی برای عملیاتی بزرگ با هدف بازسازی موصل آماده شده‌اند.

نیروهای عراق اخیرا یک حمله تروریست‌های تکفیری داعش را در قیاره در جنوب موصل دفع کردند. ارتش عراق در اوایل شهریور منطقه راهبری قیاره در استان نینوا را از تصرف تروریست‌های تکفیری داعش آزاد کرد.

پرس تی وی نوشت: نیروهای ارتش عراق همچنین بامداد دوشنبه (5 مهر) یک حمله دیگر داعش در استان صلاح‌الدین را دفع کردند.

دیویس یادآور شد: «کاملا می‌توان انتظار داشت هم‌زمان با پیشروی به سمت موصل، داعش احتمالا بار دیگر از(آن) گاز خردل استفاده کند.»

وی با اشاره به این‌که توانایی داعش برای استفاده از گاز خردل «ابتدایی» است، افزود این گروه از نوعی پودر مخلوط با نفت استفاده می کند که کشنده نیست اما، حساسیت‌زاست.

وی افزود داعش در حال حاضر چندین بار از گاز خردل استفاده کرده است.

به گفته سخنگوی پنتاگون داعش هفته گذشته در حمله راکتی خود علیه نظامیان امریکایی در نزدیکی پایگاه قیاره از گاز خردل استفاده کرده است.

دیویس افزود سربازان امریکایی مستقر در عراق که ممکن است در معرض تسلیحات شیمیایی قرار بگیرند، تحت آموزش و تجهیزات حفاظتی لازم قرار گرفته‌اند.

دیویس گفت: «آن‌ها قبل از این‌که وارد مکانی مانند غرب قیاره که احتمال مواجه با گاز خردل وجود دارد، بارها و بارها تحت آموزش قرار خواهند گرفت.»

بخش‌هایی از شمال و غرب عراق بعد از حملات داعش به این کشور در ژوئن سال 2014، صحنۀ خشونت و ناآرامی بوده است.

نظامیان ارتش عراق و مبارزان «یگان‌های داوطلب مردمی» در عملیات مشترک سعی دارند مناطق اشغال‌شدۀ این کشور را از تروریست‌ها بازپس گیرند.

نیروهای ارتش عراق یکشنبه در چندین عملیات نظامی در سراسر این کشور حدود 141 تن از اعضای داعش را از پای درآوردند.

ارسال نظر: