گزارش ویژه «نسیم آنلاین»: زیان انباشته ایران خودرو در دولت روحانی ۴ برابر شد + نمودار

کاهش ۷۰۰ درصدی سود بزرگترین غول خودروسازی در دولت تدبیر

کدخبر: 2065001

گروه صنعتی  ایران خودرو علیرغم افزایش تولید در سالهای اخیر در دولت یازدهم با افزایش زیان انباشته مواجه شده است. به عبارت دیگر تولید بیشتر خودرو برای این گروه خودورسازی در دولت تدبیر و امید برابر با ضرر و زیان بیشتر بوده است

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: سال‌های فعالیت دولت یازدهم برای دو غول بزرگ خودروسازی کشور به خوبی سپری نشد. به گزارش «نسیم آنلاین»، رکود فراگیر اقتصاد ایران که به دلیل سیاست‌های اقتصادی غلط دولت تدبیر و امید و تمرکز بیش از حد روحانی و یارانش روی مسئله مذاکرات هسته ای و برجام، شرایطی فراهم کرد که مهم ترین صنعت فعال در کشور با یک رکود بی‌سابقه رو به رو شود. از طرف دیگر کاهش کیفیت برخی از خودروها و بی توجهی مدیران شرکت‌های بزرگ خودروسازی به این مسئله باعث شد تا کمپینی بر ضد خودروهای داخلی ایجاد شود که باعث تشدید رکود در این صنعت شد.

دولت روحانی سال گذشته سعی کرد با اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو قدری از این رکود بکاهد، اما این وام هم گره صنعت خودروی کشور را باز نکرد و خودروسازان همچنان شرایطی بحرانی را تجربه می‌کنند.

با امضای برجام و آغاز اجرای آن در زمستان سال گذشته صحبت از انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی به میان آمد. غول‌های بزرگ خودروسازی از جمله ایران خودرو با وجود سابقه بد فرانسوی‌ها در صنعت خودروی ایران و ظلمی که این کشور در دوران تحریم‌ها به صنعت ایران وارد کرد، بار دیگر پای میز مذاکره با فرانسوی‌ها نشستند و در قالب سفر رئیس جمهور به فرانسه مجددا قرارداد همکاری با کمپانی پژو امضا کردند.

با این وجود در حال حاضر چند ماه از انعقاد این قراردادها هم می‌گذارد اما هیچ نشانی از آنها در صنعت خودروی کشور دیده نمی‌شود و خودروسازان همچنان در رکود به حیات خود ادامه می دهند.

اما نقطه دیگر مشکلات صنعت خودرو را هم باید در تالار شیشه ای بورس جستجو کرد. بازار سرمایه با مدیریت بحث برانگیز دولت یازدهم سه سال است که در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و دولتمردان هیچ طرح برنامه ای برای خروج آن از وضعیت فعلی ندارند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، دولتمردان تدبیر و امید در ماههای ابتدایی فعالیتشان محمد فطانت فرد را به جای صالح آبادی به بازار سرمایه آوردند و امیدوار بودند که بورس تحت مدیریت وی روزهای خوبی را تجربه کند، اما این اتفاق هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. حتی برجام و توافق هسته ای هم نتوانست بورس را به روزهای خوب گذشته بازگرداند. در نهایت وزیر اقتصاد مجبور شد شاپور محمدی را به جای فطانت فرد به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب کند اما در ماههای اخیر شاپور محمدی با عملکرد خود نشان داده که برنامه ای برای رونق بازار سرمایه پیشرو ندارد. تنها چیزی که شاپور محمدی در بازار سرمایه از خود نشان داده، شاخص سازی و ایجاد حباب در بورس است، که شاید در ظاهر وضعیت بازار سرمایه را خوب نشان دهد.

در این شرایط بررسی وضعیت گروه خودرسازی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور آمار تکان دهنده ای را از وضعیت صنعت و بورس کشور در دولت حسن روحانی نشان می دهد.

زیان شدید ایران خودرو در دولت روحانی

طبق بررسی‌های خبرنگار « نسیم آنلاین » شرکت ایران‌خودرو از سال 91 زیان‌ده شده و همچنان با افزایش زیان مواجه است. زیان انباشته گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 92 نسبت به 91 بیش از 2.5 برابر شده و از 580 میلیارد به 1430 میلیارد تومان رسیده است.

علی‌رغم 2.5 برابر شدن زیان تلفیقی ایران‌خودرو در سال 92 نسبت به 91 ، قیمت هرسهم این شرکت صرفا به خاطر مسایل سیاسی و حباب سازی دولت در بورس تهران از 75 تومان به 230 تومان رسیده و بیش از 3 برابر شده است. همچنین طبق آمارهای بورس تهران این وضعیت در سال 93 یعنی دومین سال فعالیت دولت یازدهم هم تداوم داشته است.

زیان انباشته گروه ایران خودرو در سال 93 علیرغم رشد مثبت اقتصادی و افزایش تولید باز هم بیش از 1000 میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان انباشته گروه ایران خودرو در سال 94 نسبت به 93 با افزایش 2.15 برابری از 1080 میلیارد تومان به 2322 میلیارد تومان رسیده است. علی‌رغم 2.15 برابر شدن زیان تلفیقی ایران‌خودرو در سال 94 نسبت به 93، قیمت هرسهم این شرکت به بهانه برجام و فشار پول‌های سیاسی در بورس تهران از 250 تومان به 440 تومان رسیده و بیش از 1.76 برابر شده است. با احتساب سرمایه 1530 میلیارد تومانی امروز ایران خودرو، برای هر سهم این شرکت 152 تومان زیان انباشته تلفیقی وجود دارد. زیان انباشته تلفیقی ایران خودرو در پسابرجام، 50 درصد بیشتر از سرمایه 1530 میلیارد تومانی این شرکت شده است.

بنابراین می توان نتیجه گرفت گروه صنعتی ایران خودرو علیرغم افزایش تولید در سالهای اخیر در دولت یازدهم با افزایش زیان انباشته مواجه شده است. به عبارت دیگر تولید بیشتر خودرو برای این گروه خودورسازی در دولت تدبیر و امید برابر با ضرر و زیان بیشتر بوده است.

دستکاری سهام ایران خودرو در بورس

یافته‌های خبرنگار « نسیم آنلاین » نشان می دهد که در سالهای اخیر در بورس تهران هر چه زیان شرکتهایی مثل ایران خودرو بیشتر شده، قیمت سهام را آن را بصورت حبابی بالاتر برده اند!

همچنین زیان انباشته گروه ایران خودرو در سال 94 نسبت به 91 بیش از 4 برابر شده ، اما قیمت هر سهم ایران خودرو در بورس تهران 5.9 برابر شده است.

سرمایه شرکت ایران‌خودرو در سال 94 نسبت به سرمایه سال 90 بیش از 73 درصد بیشتر بوده است، اما در سال 90 شرکت سود انباشته تلفیقی 300 میلیارد تومانی داشته و اکنون زیان انباشته تلفیقی 2322 میلیارد تومانی دارد.

علی‌رغم بالاتر بودن 73 درصدی سرمایه شرکت ایران خودرو در سال 94 نسبت به سال 90، سود انباشته تلفیقی این شرکت در سال 94 نسبت به 90 بیش از 766 درصد کاهش یافته است.

بیشترین زیان تلفیقی صنعت خودروسازی کشور در دولت روحانی رقم خورد

جالب اینجاست که درست در سالی که دولت روحانی خط اعتباری از بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات فروش خودرو اختصاص داد بیشترین زیان تلفیقی در کل تاریخ صنعت خودروسازی ایران در این شرکت رقم خورده است. تولید شرکت ایران خودرو در سال 94 نسبت به سال 93 با 16 درصد کاهش همراه بوده اما زیان انباشته گروه ایران خودرو بیش از 115 درصد افزایش یافته است

بنابراین با برآیند بررسی وضعیت گروه خودروسازی بزرگی نظیر ایران خودرو و بازار سرمایه در سالهای فعالیت دولت حسن روحانی می توان دریافت که که افزایش قیمتها و شاخص ها در بورس در سالهای فعالیت دولت یازدهم حبابی بوده و با فشار پول سیاسی و در اثر حمایت کاذب دولتمردان از مذاکرات هسته ای و برجام در بازار شاخص سازی صورت می‌گرفته است.

این در حالی است که سود شرکتها کاهش پیدا کرده و زیان شرکتهای زیان‌ده هم در بورس افزایش یافته‌ است.

آقای یکه زارع زیان انباشته 2400 میلیارد تومانی در شان ایران خودرو است؟

در پایان بد نیست به اظهار نظر چند ماه قبل هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم اشاره‌ای داشته باشیم. مدیرعامل بزرگترین شرکت خودروسازی کشور چندی قبل گفته بود که قیمت فعلی سهام این گروه خودروسازی، زیبنده ایران خودرو نیست. حالا و با گذشت چند ماه از این اظهار نظر و افشای شرایط واقعی این گروه خودروسازی در اقتصاد کشور، باید سوال را از مدیرعامل ایران خودرو پرسید که که آیا ۲۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته در شان گروه ایران خودرو و سهامدارانش هست؟ باید دید یکه زارع یازهم حاضر است سخنان چند ماه پیش خود را تکرار کند؟

ارسال نظر: