گزارش «نسیم آنلاین» از آمار قابل تامل معاون نظارتی بانک مرکزی؛

ادعای عجیب معاون سیف درباره کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیونی/ یک سری هم به بانکها بزنید تا ببینید چه خبر است!/ معاون سیف در کمتر از ۲.۵ روز ۲۰۰۰۰ کارت اعتباری صادر کرد

کدخبر: 2064929

نمی‌توان باور کرد ۲۰ هزار کارت اعتباری در روزهای نخست آغاز این طرح به مردم اعطا شده باشد، زیرا در حال حاضر ناهماهنگی و عدم تمکین شبکه بانکی در اجرای این طرح، اجازه اعطای این حجم کارت را به مردم نمی‌دهد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: چند روزی است که از آغاز طرح جدید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات خرید کالا به مردم می‌گذرد. بانک مرکزی بعد از شکست طرح وام 10 میلیونی خرید کالا در 10 ماه گذشته چند وقتی است که تصمیم گرفته این طرح را با تغییراتی جدید به مرحله اجرا برساند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، این بار میردامادنشینان تصمیم گرفتند که تسهیلات خرید کالا را در سه قسمت 10، 30 و 50 میلیونی اعطا کنند تا شاید بتوانند این طرح را جذاب تر نشان دهند. نکته جالب اینجاست که سیف و مدیرانش برای ایجاد مخاطبان بیشتری در این طرح، پای برندهای خارجی را هم وسط کشیده و فروش کالاهای وارداتی را هم در این طرح بلامانع کرده اند.

دو روز قبل ولی الله سیف با حضور در بانک ملی رسما از این کارت‌های اعتباری با عنوان کارت مرابحه رونمایی کرد و دیروز هم فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی با حضور در جمع اصحاب رسانه به بیان جزئیات این طرح جدید بانک مرکزی پرداخت. اما حیدری دیروز آمار عجیبی در خصوص وضعیت کارت مرابحه در همین چند روز ارائه داد که در نوع خود تامل برانگیز بود.

معاون نظارتی سیف گفت که در همین روزهای نخست اجرای طرح وام 50 میلیونی خرید کالا، 20 هزار کارت صادر شده است! این ادعا در شرایطی از سوی فرشاد حیدری مطرح شده که خبرنگاران « نسیم آنلاین » دیروز برای راستی آزمایی سخنان وی تا پایان ساعت کاری بانکها به چندین شعبه بانک در نقاط مختلف شهر تهران مراجعه کردند، ولی چیزی جز سرگردانی مردم و ناهماهنگی نظام بانکی در مواجه با این طرح ندیدند!

بانکها یا از وجود این طرح اظهار بی اطلاعی می‌کردند و یا می‌گفتند که هنوز این طرح به بانک مورد نظر آنها ابلاغ نشده و منتظر اعلام نظر روسای بانکشان بودند.

برخی از بانکها هم شروط بسیار سختی را برای اعتبار سنجی و اعطای وام پیش پای مردم می‌گذاشتند که آنها را از دریافت این وامها پشیمان کرده است. برخی از بانکها خواستار 4 ضامن و برخی هم برای وام 50 میلیونی به ازای هر ده میلیون یک ضامن یعنی 5 ضامن درخواست میکنند. میزان سفته هایی هم که بانکها از مردم برای اعطای وام از مردم طلب می کنند بسیار متفاوت از یکدیگر است.

با این وجود واقعا نمی‌توان باور کرد 20 هزار کارت اعتباری در روزهای نخست آغاز این طرح به مردم اعطا شده باشد،آن هم در کمتر از دو روز و نیم. زیرا در حال حاضر ناهماهنگی و عدم تمکین شبکه بانکی در اجرای این طرح، اجازه اعطای این حجم کارت را به مردم نمی دهد.

به همین دلیل بهتر است معاون نظارتی بانک مرکزی جزئیات اعطای این 20 هزار کارت را به مردم توضیح دهد تا مشخص شود، چه بانکهایی، چه تعداد کارت در این چند روز توزیع کرده اند و چرا اعطای این کارتها نمودی در اقتصاد کشور نداشته است.

ارسال نظر: