مقبره عالمی که در میان پاساژ قرار گرفته است

کدخبر: 2064877

شایعه "ساخت امامزاده ای وسط پاساژ تجاری در قم"صحت ندارد؛ بلکه این قبر، متعلق به یکی از علمای بزرگ شیعه است که به احترام او برای او مقبره و ضریح هم ساخته‌اند. این قبر از حدود ۱۲۰۰ سال قبل همان‌جا بوده است و الان با ساخت و سازهای جدید و خراب کردن ساختما‌ن‌های قدیم، قبر ایشان در میان این پاساژ قرار گرفت.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛ دشمنان اسلام و استکبار جهانی برای از بین بردن این دین و این آیین مقدس ابتدا با حمله نظامی به این کشور قصد داشتند در مدت زمانی کوتاه این آیین مقدس را از بین ببرند، اما چون در این عرصه ناتوان شدند و نتوانستند مردم را به زانو در آورند و این مردم استوار با تمام مشکلات اقتصادی ساختند و کشور و دین خود تنها نگذاشتند، مسیر دیگری را در پیش گرفتند و آن جنگ نرم و جنگ فرهنگی بود. آنان این‌بار اعتقادات و باورهای صحیح مردم را هدف گرفتند، خوب دانستند که تا جوانان این مرز و برم فرهنگ جهاد و شهادت را دارند، هرگز قابل تسلیم و سازش نیستند و نمی‌توانند ایران اسلامی را فتح کنند.

بنابراین راه‌برد غرب و استکبار جهانی عوض شد و به جای تحریم و حمله‌ی نظامی، به حمله‌ی فرهنگی روی آورد تا اعتقادات و باورهای دینی مردم را تخریب کرده و از این طریق در این کشور رخنه کرده و بعد از مدتی به راحتی بتوانند با یک حمله کوچک، انقلاب مردم را خاموش و این دین الهی را نابود کنند.

یکی از برنامه‌های آنان برای تخریب اعتقادات مردم، حمله به امام‌زادگان و در برخی موارد به تمسخر کشیدن آن‌هاست؛ مدتی است با بیان اینکه امام زاده ای در قم در میان یک پاساژ وجود دارد، به تمسخر دین و اعتقادات مردم پرداختته اند و به تمسخر او را امامزاده «بین الپاساژین» و مانند آن نامیدند.

پاسخ:

این مطلب «ساخت امام‌زاده‌ای وسط پاساژ تجاری در قم» صحت ندارد؛ بلکه این قبر، متعلق به یکی از علمای بزرگ شیعه است که به احترام او برای او مقبره و ضریح هم ساخته‌اند. این قبر از حدود 1200 سال قبل همان‌جا بوده است و الان با ساخت و سازهای جدید و خراب کردن ساختما‌ن‌های قدیم، قبر ایشان در میان این پاساژ قرار گرفت، اتفاقا در کنار قبر ایشان قبر چند تن از شهدای قم هم وجود دارد که آن‌ها نیز در داخل این پاساژ قرار گرفته‌اند.

بنابراین عکسی که در بالا قرار دارد و اینترنت پخش شده متعلق به مرقد مطهر «ابوالحسن علی ابن ابراهیم ابن هاشم قمی» یکی از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری(علیهماالسلام) و از علمای عصر غیبت صغری است که متأسفانه با ساخت ‌و سازهای جدید در سال‌های اخیر مرقد مطهر ایشان در بازارچه الغدیر قم و در وسط راهرو واقع شد، که عجیب و دور از شأن ایشان است.

ابوالحسن قمی فرزند ابراهیم بن هاشم قمی، از علما و مشایخ بزرگ شیعه است او اولین کسی است که احادیث کوفیین را در قم رواج داد. این تلاش بی‌وقفه به حدی بوده است که علی بن ابراهیم توفیق یافته تا تعداد ۷۱۴۰ روایت را نقل کند. او در اواسط عمر و یا به نقل بعضی‌ها در اواخر عمر نابینا شد. علی ابن ابراهیم قمی یکی از برجسته‌ترین و معتبرترین روات شیعه به شمار می‌آید. حدود ۷۱۴۰ روایت در مجموعه‌های روایی بزرگ شیعه از او نقل ‌شده که ۶۲۱۴ روایت آن را از پدر خود ابراهیم بن هاشم روایت کرده است.

یکی از معروف‌ترین تفاسیر شیعه در قرن سوم و چهارم نیز تفسیر علی بن ابراهیم قمی است. این تفسیر خصوصاً‌ در قرون اخیر، یکی از منابع مهم تفسیر روایی برای دیگر کتاب‌های تفسیری تلقی شده است، به‌گونه‌ای که کم‌تر کتابی در تفسیر یافت می‌شود که از روایات آن بهره نبرده باشد.[1]

ارسال نظر: