روایت محسن خزعلی از ناگفته‌های پدر در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

آیت‌الله خزعلی معتقد بود در ۹۲ روحانی فقط معاون اول شده/ کروبی در ۸۸ می‌گفت گله داریم اما چه کسی بهتر از آقای خامنه‌ای هست؟

کدخبر: 2064779

محسن خزعلی گفت: آیت الله خزعلی می گفتند که تا زمان مرگ دست از ولایت فقیه برنخواهند داشت. برخی ادعا ولایت دوستی دارند اما با گفته‌های رهبری مخالفت می‌کنند. خبرگان این فرد را به عنوان رهبر انتخاب کرده است و اگر از این بهتر دارید نشان دهید. کسی که حرفش روی زمین نمی ماند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: 25 شهریور سال گذشته بود که شیخ ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت و امروز بیش از یک سال از درگذشت وی می‌گذرد. رئیس بنیاد بین المللی غدیر که عضویت 20 ساله در جمع فقهای شورای نگهبان را نیز در دوران حیات خود تجربه کرده بود،از مبارزین و مجاهدین دوران انقلاب و از یاران و همراهان امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه‌ای به شمار می‌آمد، کسی که به تقوا و خلوص در امر سیاست ورزی شهره خاص و عام بود. در ایام سالگرد ارتحال این مجاهد انقلابی، «نسیم آنلاین» پذیرای فرزند وی، دکتر محسن خزعلی بود، او بیش از هر فرد دیگری به پدر نزدیک و در جریان امور مختلف شخصی و اجتماعی‌اش بود. آنچه در ادامه از نظر می‌گذرد مشروح گفتگوی «نسیم آنلاین» با محسن خزعلی درباره دقایق زندگی آیت الله خزعلی است. « نسیم آنلاین »: آیت‌الله خزعلی جزو مسئولین تراز اول نظام بودند. قبل از انقلاب زندگی ایشان چگونه بود؟ محل درآمد و روش زندگی و معاش ایشان چه بود؟ بعد از انقلاب هم ذکر بفرمایید چرا که بعد از انقلاب با طبقه‌ای از مسئولین مواجه شدیم که خود یک زمانی جزئی از مردم بودند و بعد به طبقه ممتاز تبدیل شدند. متاسفانه به صورت گسترده از بیت‌المال استفاده کردند هر چند که ظاهر قانونی به این کار دادند. در خصوص شیوه و سلوک زندگی آیت‌الله خزعلی در این زمینه بفرمایید .

آیت الله خزعلی اعتقاد نداشت که یک مسئول روحانی در نظام اسلامی در حالیکه مردم در فشار اقتصادی هستند خارج از شان خودش زندگی کند.و لو مال حلال .

به تعبیری می‌توان گفت ایشان روحانی مرفه پیش از انقلاب بودند. در قم چهار راه غفاری، خیابانی که به نام برادر من، شهید خزعلی، نام‌گذاری شد، منزلی 800 متری داشتیم. خانه مرفه و خوبی بود. وضعیت اقتصادی پدراز بسیاری از روحانیون قم بهتر بود.. پدرم قبل از تشکیل نظام جمهوری اسلامی اعتقاد نداشت که حتماً باید یک روحانی زندگی ساده داشته باشد، ولی این اواخر بسیار در فشار مالی بود .

« نسیم آنلاین »: چرا؟

خزعلی: عرض می‌کنم. پدرم نیمی از کتاب‌های کتابخانه خود را به 40 میلیون تومان فروختند. کتابخانه ایشان کتاب‌هایی بود که در هر بخشی کامل بود. به من هم که معاون ایشان در بنیاد غدیر بودم چیزی نگفتند. من دریکی از اسناد بنیاد دیدم که نوشته بنیاد غدیر 20 میلیون تومان از آیت‌الله خزعلی دریافت کرده. از پدر پرسیدم و گفتم که در این شرایط که خود و والده بیمار هستید و هزینه‌های درمان بالا است. چرا؟

ایشان گفتند: از جوانی باخدای خود عهد کردم که هر چه به دست می‌آورم نه خمس آن بلکه 50 درصد آن را همان‌جا برای محرومین و امور خیر بپردازم، بهترین کار خیر هم ترویج حضرت امیر و غدیر است .

مرحوم آیت‌الله خزعلی را بعد از مرحوم آقای فلسفی به‌عنوان منبری دوم می‌شناختند. به استان‌ها دعوت می‌کردند. اگر به پدرم می‌گفتند یک ماه رمضان را به رفسنجان بیایید و تا این میزان به شما هدیه می‌دهیم ناراحت می‌شدند و نمی‌رفتند. هدیه‌ای که برای سخنرانی و منبر امام حسین(ع) است خیلی قبول داشتند و بابرکت می‌دانستند و با همان زندگی می‌گذراندند و حقوق دولتی را دریافت نمی‌کرد. آیت‌الله خزعلی چندین سال در دانشگاه تهران تدریس کردند. در شورای نگهبان هم همین‌طور چند سال فعالیت کردند، اما حقوق بازنشستگی و بعد از فوت ندارند. قبل از انقلاب در خانه‌ای در قم زندگی می‌کردیم، که در حیاط دو اتاق بزرگ داشت. وقتی خرمشهر را بعثی‌ها گرفتند 8 نفر از اعضای یک خانواده را در آنجا جای دادند. بعد از انقلاب هر چه داشت را بخشید و چیزی برای خودش نماند مگر وجهی که با آن یک آپارتمان در باغ شاطر خریداری کرد که نسبت به خانه‌های تجریش، خیلی ارزانترست و معمولا کارمندان و قشر متوسط زمان بازنشستگی استطاعت خرید چنین آپارتمانی را دارند و چیزی غیر این از خود باقی نگذاشت

وضعیت مالی زندگی آیت‌الله خزعلی قبل از انقلاب بالاتر از ایام بعد از انقلاب بود برخی وقتی فوت می‌کنند تازه بچه‌هایشان می‌فهمند چه خبر بوده است. مخصوصاً بچه‌ها این را درک می‌کنند. خدا را شاهد می‌گیرم که یک‌میلیون تومان هم به بچه‌های آیت‌الله خزعلی نرسیده است. نه از حاج‌آقا در زمان حیاتش و نه بعد از فوت چیزی به ما نرسید .

این تمام زندگی مسئولی هست که عضو شورای نگهبان و کمیته نظارت بر رهبری را چه در زمان امام (ره) و چه در زمان آیت‌الله خامنه‌ای بر عهده داشته ولی حتی استفاده مباح از شأن و موقعیت اجتماعی و خود نکردند .

زمانی آقای بهزاد نبوی، با آیت‌الله خزعلی تماس گرفتند که پسر برادر شما درخواست پیکانی کرده است. اگر اجازه دهید ما به ایشان به قیمت دولتی این ماشین را بدهیم. آیت‌الله خزعلی گفته بودند اگر به همه به قیمت دولتی می‌دهید به پسر برادر من هم بدهید ولی اگر خارج از ضابطه است چنین حقی با اجازه کردن بنده ایجاد نمی‌شود. اگر ضابطه است که اجازه من را نمی‌خواهد.

بزرگ‌ترین چیزی که آیت‌الله خزعلی برای ما به ارث گذاشت عشق به امیرالمؤمنین (ع) و اهل‌بیت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله و سلم بوده است.

شما حتی یک مورد پیدا نخواهید کرد که پدر من برای بنده یک توصیه‌ای کرده باشند یا گفته باشند کار من را سریع‌تر راه‌اندازند .

پدرم اگرچه از مال دنیا چیزی نگذاشت اما ارثیه‌ای برایمان گذارده که و الله العظیم آن را با همه اموال مسئولان جمهوری اسلامی حاضر به معاوضه نیستم و آن علاقه به امیرالمؤمنین (ع) است که ما را به بنیاد غدیر بردند تا خادم مولا باشیم .

« نسیم آنلاین »: منبع درآمد ایشان قبل از انقلاب چه بود؟

خزعلی: همین سخنرانی‌هایی که انجام می‌دادند. آیت‌الله خزعلی وجوهات و نذورات نمی‌گرفتند درحالی‌که برای یک روحانی جایز است. فقط هدیه‌ای که افراد پای منبر می‌دادند را قبول می‌کردند. آن‌هم اگر می‌گفتند مثلاً این اندازه می‌دهیم نمی‌رفتند .

یکی از دوستان تعریف می‌کردند در مسجدی بودم جوان طلبه‌ای برای سخنرانی دعوت‌شده بود. وقتی فهمید 9 نفر در مسجد حضور دارند، ناراحت شد و سخنرانی نکرده و رفت. یکی از اعضای هیئت‌امنا گفتند آیت‌الله خزعلی برای سخنرانی می‌آیند از ایشان دعوت کردیم. وقتی حاج‌آقا آمدند و با ترس‌ولرز به ایشان گفتند که آقا 9 نفر پای منبر هستند مرحوم آیت‌الله خزعلی گفتند: «من مگر برای نفر می‌آیم برای امام حسین (ع) می‌آیم». و منبری رفتند که انگار پانصد نفر مخاطب دارد.

آیت الله بهجت: کسی را ندیدم که همانند آیت الله خزعلی حریص به تبلیغ دین خدا باشد

در بین علما و روحانیون معروف است که می‌گویند آیت‌الله خزعلی تصلب در دین دارد یعنی خیلی محکم دینش را به چیزی نمی‌فروخت. با مرحوم آیت‌الله بهجت مشهد بودیم. پدر ما صحبتی درباره فردی که کتاب‌هایی درباره امام زمان (عج) نوشته است، کردند. بسیار هم تند صحبت کردند و گفتند که «بدترین گناه را می‌کردید بهتر از این بود که این کتاب‌ها را درباره امام زمان (عج) بنویسید». وقتی با آقای بهجت می‌آمدیم، ایشان به من گفتند: «کسی را ندیدم که همانند پدر شما حریص به تبلیغ دین خدا باشد». در قرآن داریم که پیامبر «حریص علیکم و بالمومنین رئوف رحیم» است .

موضوع سوءاستفاده مسئولین خیلی آیت‌الله خزعلی را اذیت می‌کرد. کسی که خودش با این‌همه فعالیتی که بعد از انقلاب داشت زندگی‌اش کمتر از قبل انقلاب شده بود وقتی ببیند برخی ولو از راه حلال مال‌اندوزی کنند چه حالی خواهد داشت؟

دو روز بعد از قائله فتنه سال 88 من، پدرم و یکی از دوستان تا نیمه‌شب با پدرم صحبت کردند. مبنی بر اینکه بله قبول که اصلاح‌طلب‌ها فلان‌اند و فلان اما ببینید اصولگراها با رهبری چه کردند و چه میزان جمع کردند و بردند و... هی گفتند و هی گفتند. من متوجه بودم که به پدرم در طی آن گفتگو فشار زیادی آمد. همان شب سحر که شد، پدرم برای نماز شب بیدار شدند و سکته مغزی کردند و به بیمارستان بردیم. آن شب به حاج آقا بسیار فشار آمده بود .

در وصیت‌نامه خود نوشته بود که من همین آپارتمان باغ شاطر را و 15 میلیون تومان در حساب بانک ملی مجلس شورای اسلامی دارم. این پول را خرج کفن‌ودفن کنید و آپارتمان را مادرتان نشسته است و یک‌سوم آن را به محرومین دهید .

آیت‌الله خزعلی: ضربه‌ای که برخی مسئولین با ثروت‌اندوزی به نظام و انقلاب وارد کردند کمتر از ضربه منافقین نبوده

آیت‌الله خزعلی از خیلی از مسئولین ناراضی بودند و می‌گفتند ضربه‌ای که اینها با ثروت‌اندوزی به نظام و انقلاب وارد کردند کمتر از منافقین نبوده است .

« نسیم آنلاین »: مصداقی از چنین افرادی سراغ دارید که آیت‌الله خزعلی به شما یا به خود آن اشخاص تذکر داده باشند؟

خزعلی: خلاصه این که آقایان از ساده زیستی امام (ره) جدا شدند و به اینجاها رسیدند. به جایی رسیدند که وقتی ما می‌خواهیم از این حرف‌ها بزنیم ضد انقلاب خوانده می‌شویم. نمی‌توان سخن گفت و الا مارکسیست و ... خواهیم شد. اگر همراه خودشان باشیم خوب هستیم. اگر موافق آنها نباشیم یک فرد مزاحم و تندرو و ... خواهیم بود. آیت‌الله خزعلی تاکید داشتند که خطر این امر از نفاق کمتر نیست، چون مردم می‌بینند .

می‌گفتند در این دو روز دنیا که من 90 سالش را که زندگی کردم 90 روز هم نبود. ما الگو باشیم تا مردم را خدایی کنیم. تا مردم هر وقت یاد ما می افتند یاد کاخ و رفاه و ... ولو حلالش نیفتند. آیا مسئولین ما این گونه هستند؟

« نسیم آنلاین »: تحلیل ایشان از این که مسئولین ما این گونه شدند چه بود؟

خزعلی: عدم نظارت . و خیانت. وقتی به شما ریاستی بدهند و شما با یک امضا بتوانید یک میلیارد جا بجا کنیدو نظارتی هم نباشد و تقوا هم نباشد حتماً منحرف می‌شوید .

این را هم حاج آقا و هم من بارها اعلام کردیم که بنیاد ما را بررسی مالی کنید. ولی نمی‌آیند چون اگر باب شود خود با مشکل مواجه می‌شوند. مرحوم پدرم گفتند ما بنیاد غدیر را راه‌اندازی کردیم و در هر استانی دفتر داریم. بررسی کنید چه کردیم و اموال را استخراج کنید تا بدانید چه کردیم. . من در مصاحبه‌های مختلف گفتم که از خانواده خزعلی شروع کنید. همگی آماده هستیم که بگوییم از کجا اوردیم و چقدر هزینه کردیم. لیست اموال را بنویسید چرا چنین نمی‌کنند؟

در قانون اساسی این به صراحت بیان شده است که باید قبل از مسئولیت و بعد از مسئولیت اموال خود و خانواده‌های مسئولین مشخص شود. فرمان امیرالمومنین است. وقتی به کوفه وارد شدند گفتند مردم من با لباسی و مرکبی آمدم و اگر بیشتر از این بردم بدانید خیانت‌کار هستم. (مردم می‌گویندصد برابر جمع کردید بس است دیگر. تا کجا قرار است پیش روند؟ از امروز جلو این بی بند و باری مالی را بگیرید .

البته این را بگویم آدم با شخصیت و انسان در مسئولین زیاد داریم که خون دل میخورند.(فرق نمیکند اصلاح طلب و اصولگرا مسئول پاک و ناپاک دارند بسته به عنصر وفلز فرد میباشد .

فیلم امام علی را صد بار ببینید

شب عید غدیر به جناب آقای داریوش ارجمندی میگفتم (فال حافظ برایشان گرفتم که حافظ او را خیلی ناز داده بود ).گفتم :این به خاطر این است .که ده ها برابر آنچه طبق معمول کار میکنند .شما از معرفت و عشق به مولا امیرالمومنین.علی علیه السلام مایه گذاردی .وارد مصر شدی فرمان بنده خدا (علی)را آنچنان غرور مندانه بالا گرفتی .که اهرام مصر نه ! کهکشان ها در مقابلش زانو زدند .

مالک ! عرض و مال از در میخانه نشاید اندوخت .

هر که این آب خورد رخت به دریا فکنش .

انسان هستند مالک حرمت بدار !ولو مسلمان نباشد .انسان که هست .

اما اخ لک فی الدین

او شریک لک فی الخلق

فرماندار با فرهنگ و با شخصیت بگذار .از خانواده با فرهنگ که اگر هم شیطان از در طمع وارد شد او را از در اصالت خانوادگی بیرون براند .

شما ببینید برخی از اصلاح‌طلبان از نظر مالی خوب هستند. مثلا دکتر عارف با وجود زاویه ای که در مسئله ولایت فقیه دارد، اما از نظر مالی فرد شسته و رفته‌ای هستند. در سمت دیگرآن کرد خیلی هم به ولایت فقیه و ... اعتقاد دارد اما سوءاستفاده می‌کند. جوهر نفسانی برخی از آدم‌ها .جوهر مسئولیت و ریاست مالک اشتری نیست. یکی به زن، یکی به مال، یکی به مقام , ممکن است یکریال سوء استفاده نکند اما همین زهد دکان اوست برای ریاست .مگر زمان علی ع این دکان رونق نداشت ؟

« نسیم آنلاین »: موسوی هم شنیده بودم که اهل سوءاستفاده مالی نبود .

خزعلی: دوره موسوی کسی کاری نمی‌کرد. ابتدای انقلاب و جنگ بود. نمی‌توانستند به مال‌اندوزی بپردازند. جرات نمی‌کردند. یک خانواده 4-3 بچه‌اش شهید می‌شد و یک مسئول مال جمع کند، نمی شد. زمانی که آقای موسوی مسئولیت داشت .

« نسیم آنلاین »: بحث استعفای مرحوم آیت الله خزعلی از شورای نگهبان هم به این امر یعنی به فساد مالی برخی مسئولین مرتبط بود؟

خزعلی: هر که با درد کشان در افتاد. ور افتاد.مرحوم پدر جانباز بود د.در جبهه موج انفجار خمپاره باعث شد گوش خونریزی کرده و کمی ثقل سامعه داشته باشند .و تصمیم گیری در جایی مثل شورای نگهبان با سمعک مخالف احتیاط های (این میرزا جواد تهرانی سیاسی!!!) بود . کلاً اعتقاد عجیبی به ولایت فقیه داشتند و نظرشان هم این بود که هر کس به هر علتی بخواهد با ولایت فقیه درافتد حتماً شکست خواهد خورد. ایشان می‌گفتند پای درخت ولایت فقیه کم خون ریخته نشده است. شوخی ندارد. اما آقای خامنه ای را غیر از مسئله ولایتمداری . در جایگاه فقیه ومجتهدی عاشقانه دوست میداشت . (که هیچیک از مراجع را به اندازه ایشان عارف به زمان و نسل جوان و دارای عزم بر حفظ دین خدا نمیدانست . )

بنده ازدرس آیت الله منتظری. آیت‌الله فلسفی و....و آیت الله خامنه ای بهره مند شده ام ولی وقتی پدر برای یکی از علمای بزرگ که جهت تبیین اهداف غدیر سفر داشتم و چند خطی در توثیق این حقیر آوردند نوشتند .محسن در درس خارج رهبر معظم انقلاب شرکت میکند .و اشاره ای به اساتید دیگر نداشتند .

پدرم از سیاست به عنوان سیاست بازی متنفر بود

آخرین حرفی که زدند این بود که تا صبح فردا که اهل بیت نزد من می‌آیند، من دست از ولایت فقیه برنمی‌دارم. با مسئله سیاست شوخی نداشت. از سیاست به عنوان سیاست‌بازی متنفر بود و به عنوان یک وظیفه شرعی مقدس می‌دانست .

ایشان سیاست‌مدار قوی بود. برخی گمان می‌کنند ایشان تند می رفت .آنها متوجه سیاست ولوی نیستند. به امیرالمومنین ع هم میگفتند معاویه سیاست را بهتر میداند . در واقع علی ع ترس از احدی نداشت و در راه اجرای دستور الهی پسرو برادر نمیشناختن (خشن فی ذات الله). همانند این بود که چیزهایی به وی الهام شود. ایشان در همه جا در معضلاتی که برای انقلاب پیش آمد، پیش قدم بودند .

در واقع آدم ژنی و متقی بود. شیراز جلوی مقر مجاهدین خلق بعد از نماز جمعه روی چهار پایه ایستاد و برای اولین بار در شیراز مردم را دل و جرات داد و فریاد مرگ بر منافقین خلق موجب عقب نشینی آنها از سطح خیابان های شیراز شد .

بعد از فوت مرحوم آیت الله خزعلی نامه محرمانه ای از امام (ره) خطاب به شورای نگهبان در روزنامه ها منتشر شد که امام راحل .رضوان الله تعالی علیه فرموده بودند که آقای خزعلی با این که فقیه و با تقواست اما چرا نسبت به معاون بنی صدر (معاون اصفهانی بنی صدر ) تند رفته اند .ولی چند ماه بعد تقابل وضدیت او با نظام مشخص شد. ایشان اگر تندی‌هایی می‌کرد هیچ‌کدام بی‌دلیل نبود. یک چیزهایی می فهمید؛ چرا که مرحوم آیت الله خزعلی اولین نفری است که در مسجد امام قم، با این که افراد عظمت زیادی برای مجاهدین خلق قائل بودند، اولین فردی بود که گفت اینها التقاطی اند و منافق و دشمن انقلاب هستند. آقای فاکر ره کنارم نشسته بود، گفت: «پدرت خیلی جرأت دارد .»

آشوری کتابی تحت عنوان «توحید» نوشته بود و ایشان گفتند این کتاب توحید، کفر محض است و باعث می‌شود گروه‌های التقاطی درست شود. از دل این کتاب توحید گروه فرقان درآمد. اینها چیزهایی است که آیت‌الله خزعلی زودتر می‌فهمید و به همین دلیل به ایشان می‌گفتند تندرو است .

ماجرای سه کیسه اشرفی که حکومت برای ابوذر فرستاد

من 20 سال معاون پدرم در بنیاد غدیر بودم و درس طلبگی خود را از ابتدا با ایشان شروع کردم، (الان خاطره جامع المقدمات باخواهر و برادری که شه دامغان زیر درختمرحوم پدرنقل کردند از طرف حکومت خانه ابوذر آمده بودند و سه کیسه اشرفی برای او دادند گفتند تو اینقدر علی علی نگو. ابوذر گریه کرد. به خاطر دو چیز، یک این که فکر کردید من علی فروش هستم. دوم این که چرا این‌اندازه ارزان؟ آیت‌الله خزعلی می‌گفتند اینها نمی‌فهمند ولایت علی یعنی چه؟ اگر می‌فهمیدند چنین نمی‌کردند. ولایت علی تا اندازه‌ای بزرگ بود که نفهمیدند. حضرت امیر(ع) فرمودند آن روز که خانه ابوذر رفته بودند ابوذر دو شب بود که نان نخورده بود .

متصل بودن ایشان بیشتر به این دلیل بود که دیده بودند. یکسری چیزها را از بچگی تا همین اواخر دیده بودند. با یکی از دوستان نجف مشرف شدیم پس از بازگشت به ایشان گفتم حاج آقا نجف بودم و برایشان تعریف کردم که وقتی شهدای -جبهه جنگ با داعش- را به مرقد حضرت امیر (ع) می‌آوردند، روی تابوت اینها عکس آقای خامنه ای با چفیه است. با این که اندکی تعصب داشتند ولی کا رسردار سلیمانی که تحت ماموریت رهبری هستند، درست بوده که تعصبشان تحت الشعاع قرار گرفته. پدرم روی تخت نشسته بودند و به آسمان نگاه می‌کردند و گفتند عکس دیگری هم هست. در کنار عکس آقای خامنه‌ای عکس شهید صدر هم بود. گفتند انجا 5 بچه می‌بینم گوشه آسمان نگاه می کنند و از جنود الهی اند و من نمی توانم بگویم .

ایشان گفته بودند تا زمان مرگ دست از ولایت فقیه برنخواهند داشت. برخی ادعا ولایت دوستی دارند اما با گفته‌های رهبری مخالفت می‌کنند. فقیهی که به اندازه یک رئیس‌جمهور برای او اهمیت قائل نباشد ولایت فقیه نمی‌شود. خبرگان این فرد را به عنوان رهبر انتخاب کرده است و اگر از این بهتر دارید نشان دهید. کسی که حرفش روی زمین نماند. علما و مجتهدین و مراجع و حرف او را میپذیرند. چرا خود را فریب می‌دهید .

پس از ماجرای فتنه 88 من با آقای کروبی و همسرش در ابتدای حصر ملاقات داشتم. این صحبت را می‌کردند که ما گله زیاد داریم اما چه کسی هست که بهتر از آقای خامنه‌ای باشد و حرفش روی زمین نماند و سیاست هم بلد باشد؟ رفسنجانی؟ مگرعلما و مراجع به حرف رفسنجانی گوش می دهند؟ آقای خامنه‌ای سابقه ریاست جمهوری و جبهه و جنگ و...... دارد .

در جلسه‌ای که بچه‌های سپاه بودندهمان روزهای شلوغی وبلوا مطرح شد که چرا افراد بالای فتنه آزاد هستند و کسی که در درجه پائین تر بود در زندان است گفتم اتفاقاً رهبری بهترین کار را کردند و تاسی به سنت حضرت امیرداشته اند جنگ را چه کسی راه انداخته است؟ عایشه

حضرت امیر (ع) با احترام زنان را کلاه خود و لباس مردانه تن کرد و به عنوان محافظ همراه او به مدینه فرستادند. اگر عایشه را اعدام می‌کرد کلی خون ریخته می‌شد. اینها هم باید باشند تا کم‌کم مردم ماهیت اینها را بفهمند و بعد اگر دستگیر شوند خون از دماغ کسی نخواهد آمد. این بهتر است یا این که الان دستیگرشان کنند و مردم بریزند و خون و خونریزی راه افتد؟ بهترین تدبیر را استفاده کردند .

« نسیم آنلاین »: نظر آیت‌الله خزعلی درباره آقای قمی، شریعتمداری، منتظری و ... چه بود؟

خزعلی: آیت‌الله خزعلی با آیت‌الله منتظری بسیار دوست بودند. آیت‌الله خزعلی تا جایی که لازم بود روشنگری می‌کرد ولی نسبت به مراجع تبعیت از امام (ره) می‌کرد. روزنامه‌ها فقط یک روز توانستند درباره شریعتمداری بنویسند. روز دوم امام نگذاشتند و حرمت مرجعیت را نگه داشتند. مجازات خود را کشید و زندان را هم رفت و امام خواستند حرمت مرجعیت حفظ شود .

مرحوم پدرم نسبت به جایگاه مرجعیت حساس بود. ایشان می‌گفت بعد از فوت آقای منتظری ببینید رهبری با فراست و زیرکی با این که آقای منتظری با فتنه همکاری کرده بود، هم پیام دادند و هم گفتند در حرم حضرت معصومه دفن کنید. اگر در خانه خودش دفن می‌شد خانه اش محل تجمع می‌شد .

آیت‌الله خزعلی تدبیر وفراست رهبری را قبول داشتند و می‌گفتند خوب متوجه اوضاع هستند. مخصوصاً اکنون که با دشمنان ولایت و دشمنان مستقیم اولاد علی می جنگد، کمترین خدشه به این پرچم وارد شود خطرناک است. الان دیگر انجمن حجتیه هم می گوید به خاطر امام زمان باید آقای خامنه‌ای را تائید کرده و با دشمن حضرت جهاد کنیم. مراجع گفتند با اینها باید جنگید. همه می‌گویند باید با اینها جنگید. نباید این پرچم را تضعیف کرد و از کجا دستور می‌گیرند که با وجود گفته تمام مراجع باز هم در مقابل این امر جبهه می‌گیرند. این پرچمی است که اگر متزلزل شود باید به حضرت امیر (ع) جواب دهید. اینها دستشان برسد نجف را هم با خاک یکسان می‌کنند.هیلاری کلینتون میگوید .طالبان و داعش را امریکا بوجود آورد آل شیخ عربستان و آخوند های گنجشک مغز وهابی بعضی کشور های عربی این دد و دام ها را ساپورت مالی میکنند

بنده معاون ستاد افغانستان وزارت خارجه بودم.که طالبان در افغانستان قدرت گرفت .مقاله ای که یک صفحه کامل روزنامه کیهان را پر کرده بود نوشتم .و با عنوان عرب افغان اشاره به طرح سیاستمدار امریکایی مبنی بر انَشاء یک جنبش وهابی که توان نهضت امام خمینی را فرسوده و پتانسیل کشورهای عربی را خالی و مذهب علیه مذهب راه بیندازند را آن زمان نوشته ام .

نباید مردم را بین زمین و آسمان معلق نگاه داشت

یک زمانی به پدر گفتم که فلانی گفته است ایشان تند صحبت می‌کند و ایشان گفتند من خوب میدانم چطور مصاحبه کنم که همه خوششان بیاید ولی به تو پسرم .توصیه میکنم اگر مخیر شدی آشپز رستوران باشی یا طبیب دردهای روحی مردم .دومی را انتخاب کن که در دنیا و آخرت عزیز خواهی بود

ببین از غذای رستوران که چرب و لذیذ هست همه تعریف میکنند اما من میبینم این غذای سنگین و چرب باعً سکته اول صبح این بیمار میشود غذا را بر میدارم. کوتاه مدت ممکن است ناراحت شود ولی یک عمر دعا میکند .

نباید مردم را بین زمین و آسمان معلق نگاه داشت. وقتی مردم 4-3 بچه خود را تقدیم دین و انقلاب می‌کنند، من باید طوری صحبت کنم که هم برای طرفداران ولایت فقیه و هم مخالفان خوشایند باشد؟ این خیانت است. باید طوری صحبت کرد که مردم بفهمند و بدانند خط و راه چیست. مردم من را در مسئولین متدین می‌دانند. اگر به همه احترام بگذارم و با همه به یک صورت صحبت کنم که مردم نمی‌دانند راه کدام است. باید صریح صحبت شود و هر کس بدش می‌آید به جهنم که بدش می‌آید. من باید برای خدا صحبت کنم .

مرحوم آیت الله خزعلی در هیچ دولتی غیر از دولت آقای خامنه‌ای راه نداشت

در نتیجه شما می بینید مرحوم آیت الله خزعلی در هیچ دولتی غیر دولت آقای خامنه‌ای راه نداشت. در دولت آقای خامنه ای رابطه نزدیکی با ایشان داشتند و برای سخنرانی آنجا می رفتند، اما در دولت‌های دیگر به عنوان مزاحم می‌دانستند و راهی در دولت نداشت. کدام دولت مشکل نداشت. تنها دولت رجایی بود که چند ماه بیشتر نبود. همه مشکل داشتند و ایشان هم صریح صحبت می‌کرد. کسی که جیبش پاک است صریح صحبت می‌کند. اگر برای خود یا امکانات بنیاد غدیر سوءاستفاده میکرد دیگر رویی نمی‌ماند که صریح صحبت کند .

یکی از مسئولین بیت رهبری با من تماس گرفتند واز طرف آقا گفتند می‌دانیم آیت الله خزعلی در مضیقه مالی هستند و هزینه ای را هم قبول نمی‌کنند پس ما حاضر هستیم کتابخانه را از ایشان خریداری کنیم. که من گفتم کتابخانه را یکی از اقوام خریدیدند .

آیت الله خزعلی: هر که با آقای خمینی و آقای خامنه‌ای بنای مخالفت را گذاشته باشند مردود است مردود است مردود است

مرحوم پدرم می‌گفت من اگر از امام و رهبر یک سکه هدیه قبول میکردم دیگر خودم در ترویج آقای خامنه ای حس وانرژی فقط برای خدا را نداشتم و اگر حس در خودم کامل نبود.نمی‌توانستم به مردم منتقل کنم. در مصاحبه خود اعلام می‌کند هر که با آقای خمینی و آقای خامنه‌ای بنای مخالفت را گذاشته باشند مردود است مردود است مردود است .

شاید باورتان نشود، ما جلساتی می رفتیم برای مسئله غدیرکه مخاطبین این جلسات تماماً اصلاح‌طلب بودند و ایشان همان صحبت‌هایی که در جلسات بسیجیان می‌گفتند در این جا هم می‌گفتند و اینها هم نمی توانستند چیزی بگویند چون ایشان از روی اعتقاد و صمیم قلب و با نفوذ کلام صحبت می‌کرد و برای خوب سخنرانی کردن و قشنگ صحبت کردن این گونه حرف نمی‌زد .

من در زمان حیات پدرم در جایی با سید محمد خاتمی مواجه شدم، خاتمی گفت: پدر تو بدترین حمله ها را به من کرده و گفته کاری نکنید یک روزی همانند بنی‌صدر با لباس زنانه از کشور فرار کنید، ولی من دست او را می‌بوسم که برای خدا، اعتقاد خود و انقلاب اینگونه رفتار می‌کند. برای سیاست بازی و سیاسی کاری نبود .

باید دو روز دیگر برویم و باید طوری رفتار کنیم که وقتی بالای سر قبر ما می‌نشینند یاد خدا بیفتند نه این که بعد از مرگ تصویر فلان عالم .حمایت سخن پراکنی بی بی سی را به ذهن متبادر کند. تلویزیون‌های خارجی تبلیغ شما را کنند. روحانی باید ما را به یاد خدا و قیامت بیندازد نه این که یاد بی بی سی و ... بیفتند. متاسفانه الان به نرخ روز نان خوردن زیاد شده است. همیشه این طور نمی‌ماند و این کشور برای شهدا است. این شهدا شوخی نبودند .

اینها بچه‌های خود را ذبح کردندسه پسر اسماعیل وار ابوی میگفت خجالت میکشم منزل شهدا بروم اینها جگرگوشه داده اند ولی بعضی مسئولین مال اینها (بیت المال)را میخورند و سیری ندارند.. مگر این انقلاب و ولایت فقیه شکست می‌خورد؟ چند روزی این جناح و آن جناح و در نهایت می‌بینند شکست خوردند .

آیت الله خزعلی: انجمن حجتیه آدم های براندازی نیستند، ما نباید اینها را مخالف کنیم « نسیم آنلاین »: اسم از حجتیه آوردید. ایشان بعد از سخنان امام با حجتیه تعامل داشتند تا هدایتشان کنند؟

خزعلی: آیت‌الله خزعلی ناظر از طرف امام راحل .رضوان الله تعالی علیه .در انجمن بودند و آقای مطهری هم به امام گفته بودند این نظارت را به ایشان دهید ولی تا آخر می‌گفتند اینها آدم‌ها براندازی نیستند. (همانند خیلی از مقدسین نجف که نماز شب اینها ترک نمی‌شد ولی اما امام را قبول نداشتند. اینها هم چنین بودند. حاج آقا میگفتند در این شرایط من با عینک امام زمان ع نگاه میکنم و بد را بر بدتر ترجیح میدهم . ما نباید اینها را مخالف کنیم. اما برخی جوانان انقلابی که در جبهه دوستانشان به شهادت رسیده اند احساسی برخورد کرده و استاد انجمنی را از کار دانشگاه منفصل میکنند .چون از ولایت فقیه صحبتی نمیکند اما اصلاح طلبی مثل دکتر معین استاد لامذهب به جای او به کلاس میفرستد. در نتیجه تو برادر باتقوا راه را برای بدتر هموار کرده ای .

« نسیم آنلاین »: مرحوم ابوی تان اعتقاد به صحبت با انجمنی ها نداشتند؟

خزعلی: اتفاقا اعتقاد به گفتگو با اینها داشتند. صحبت‌های آیت الله خزعلی تاثیر بسیاری هم روی انجمنی ها داشت و بسیاری بازگشتند. اعتقاد پدرم این بود که اینها آدم‌هایی هستند که- بسیاری در جبهه شهید شدند ولی- اکثریت برای انقلاب و امام و رهبری دعا نمی‌کنند و می‌گویند نمی‌خواهیم جلسه امام حسین (ع) کم‌نور و سیاسی شود ولی انسان‌های متدینی هستند. نمی‌فهمند این انقلاب چه کرده است و اگر این انقلاب نبود شاه در این مملکت چه کارهایی می‌کرد. اینها را توجه ندارند. انجمنی ها به انقلاب انتقاداتی دارند. من و شما هم انتقاد داریم ولی همه اینها را جمع کنیم به اندازه یک درصد فواید انقلاب نمی‌شود. در دنیا موجی ایجاد کرده است .

اما در انجمن حجتیه حاج آقای حلبی را باتقوا می‌دانست. در زمان هویدا طرحی داشتند که آمار بهائی‌ها را 20-10 برابر کنند. انجمن حجتیه این را فهمید و به مراجع رسانید و در سرشماری محکم عمل کردند که مشکلی پیش نیاید و نتوانستند تقلب کنند. انجمن حجتیه کارهای بزرگی کرد اما مشکلاتی هم داشت .

« نسیم آنلاین »: تشکیلاتشان وجود دارد؟

خزعلی: تشکیلات نیست اما افراد هستند. مهندس سجادی بزرگ اینها هستند. اینها به دنبال براندازی نبودند. مدیر کل مربوطه وزارت بعد از جلسه ای که ایشان و آقای سجادی را به بنیاد غدیر دعوت کردم سه ساعت بحث کردند بعد مدیر کل مذکور جمع بندیش از امثال مهندس سجادی این بود که اینها همانند روحانیتی که دنبال آیت الله خویی بودند هستند. نمی‌توان گفت متدین نیستند، متدین هستند اما همانند اقای خویی بعد از این همه شهید و .... انگشتر حفاظت هم هدیه میدهد ? این که بگویی ضد دین و مخالف دین هستند، چنین نیست .

این گونه نیست که می‌گویند اینها گناه را زیاد می‌کنند تا امام زمان (عج) ظهور کند. زنان اینها با پوشیه یا حجاب کامل با چادر هستند. گزارش های غلطی درباره انجمن حجتیه به امام (ره) داده بودند. که بعد از این ماجراها مرحوم پدر دیگر ناظر حضرت امام نبود ولی تا آخر با آنها جلسه میگذاشت که. مبادا تندروی جوانان پاک انقلابی این متدینین قاعد را به متدین ضد انقلاب تبدیک کند .

میفرمود آن آقایی که کتاب حزب قاعدین نوشته توجه نکرده که قاعدین هم فضیلت دارند ولی مجاهدان افضلند نمیتوانی عابدی که متقی بوده و اهل مبارزه نبوده را از حوزه دوستدار امام زمان خارج کنی میگفت مگر در دنیا حضرت چقدر محب دارد که اینها با بذل وبخشش همه را از خیمه مهدی فاطمه خارج میکنند ؟

« نسیم آنلاین »: به برخی از آقایان کنونی هم دیدگاه خوبی ندارند؟ ایشان هم به شدت متصل به حجتیه هستند .

خزعلی:امثال برخی از افرادی که خب قبلا نامشان آمده و بعضا مسئولیت هم دارند را به خاطر انجمن حجتیه بودن متدین می‌دانند و این تنها نظر ایشان نیست بلکه بسیاری از علما ومراجع همین سلیقه را دارند .

اینها این گونه هستند اما خطرناک نیستند و برانداز نیستند. نباید اینها را به جبهه مخالف تبدیل کند. این مسئولیت شرعی دارد. مگر امام زمان (عج) چه اندازه شیعه دارد؟ سعی می‌کنیم اینها را بیاوریم و از آن سو اجازه ندهیم بر جوانان تاثیر منفی بگذارند .

« نسیم آنلاین »: درباره مقامات معنوی آیت‌الله خزعلی صحبت بفرمایید .

خزعلی: در یک کلام بخواهم بگویم مرحوم پدرم سرباز وظیفه بودند. سرشان را پایین می‌انداختند و کار می‌کردند. تا 90 سالگی حفظ قرآن ایشان از بین نرفت. کارهای خود را انجام می‌دادندشبها ۲ تا۳ ساعت مناجات می‌کردند و یک ساعتی می‌خوابیدند و بعد سخنرانی می‌رفتند. کلاس درس می‌رفتند. تا همین اواخر این روند ادامه داشت. کاملا مثل آمیرزا جواد تهرانی بود ولی صبغه حضور در عرصه سیاست و انقلاب وجبهه را اصافه داشت .

آیت الله خزعلی یک لحظه با دین بازی نکرد

مهم این بود که یک لحظه با دین بازی نمی‌کرد. به یاد دارم که خانم فونتانا بود و در مجمع اهل بیت مدیر کل اروپا و امریکا بودم. با اینها اشنا شدم و این همراه با شوهر خود شیعه شدند. این خانم رئیس پلیس و پس از ان شهردار ناپل یکی از شهرهای ایتالیا بود. در جریان اسارت دو افسر عالی‌رتبه اسرائیل توسط حزب‌الله، اینها را واسطه کرده بودند که این دو افسر را ازاد کنند .

تحلیل موساد درباره شخصیت مرحوم آیت الله خزعلی

خانم فونتانا با هواپیمای نظامی دو بار‌آمد وبنده واسطه آنها و شورای ملی امنیت بودم و صحبت می‌کرد. گفتند داستان جالب برای شما بگویم که دو نفر از مدیران کل موساد اسرائیل به دفتر من در ایتالیا آمده بودند و می‌گفت من دیدم که عکس روی دیوار را نگاه می‌کنند. عکس آقای خامنه‌ای و اقای خزعلی را زده بود. به من گفتند این خزعلی نیست؟ گفتم بله هستند. گفتند ما این را می شناسیم و دوست هم داریم. همانطور که ما در یهودیت خود سخت‌گیر هستیم این هم در اسلام سخت‌گیر است. شریعت را دستکاری نمی‌کند. بسیار مقید است.اسرائیلی ها هم فهمیده بودند که آیت‌الله خزعلی در دین خود و انقلاب پافشاری دارد .

رهبری هم در یک دقیقه وقتی که خبرگان خدمت ایشان رسیدند این را بیان کردند. با بغض اذعان داشتند همانند آقای خزعلی باشید، خبره نمونه بود به تمام معنا خبره بود حضرات مجتهدین نمونه و الگوی شما است. آقای خزعلی یه چیزهایی را می گفت که من در سینه نگه داشتم یه چیزهایی را هم نوشتم. ایشان پای انقلاب تا انتها ایستاد. بعد این گفته‌ها ایشان گریه کردند .

من به یاد حضرت امیر (ع) افتادم که در حال سخنرانی ناگهان گریه‌شان گرفت. همه پشت امام را خالی کرده بودند. با اشک و حسرت گفتند: این عمار؟ در جریان انتخابات اخیر هم من در گروه ستاد غدیر و گروه‌های دیگر بودم و شاهد بودم که بسیاری از بچه های جبهه و جنگ به آن طرف رفتند. الان هم پشیمان شدند. بس که آنها تبلیغات می‌کنند .

انسان اگر عاقل باشد در کاروانسرا شب می‌خوابد و صبح حرکت می‌کند. رنگ‌ و نقاشی نمی‌کند. همه یکی یکی می‌روند. چقدر خوب است که به قول پدرم ریا کنید اما برای امام زمان ریا کنید. نماز خود را ریایی برای امام زمان بخوانید. اگر ببینید زیر نظر یک رئیسی هستید تا چه اندازه کار خود را خوب انجام می‌دهید؟ کار سیاسی خود را برای امام زمان انجام دهید. اجازه دهید ایشان شما را تشویق کنند .

بسیاری از بزرگان به آن سو رفتند و برخی از بهائیان دفاع می‌کنند و پشت سر کسانی که حمایت از وهابیت دارند نماز می‌خوانند. مردم بچه‌های خود را برای امام حسین می‌دهند که سر ببرند. شما چنین رفتار می‌کنید که دو روز دیگر رئیس‌جمهور شوید. می‌دانید چه خیانتی می‌کنید؟

این ویژگی‌هاست که به آنها شخصیت می‌دهد و اینها را جاودانه می‌کند. به عنوان خادمین انقلاب به ابوی مدالی دادند. همان جا سکه‌ها را به ایتام کمیته امداد دادند .

این اواخر به نجف رفته بودند. با پرستار رفته بودند. با هواپیما رفته بودند. به حاج آقا گفته بودم کسی در نجف به من گفته بود لسان‌الغیب بودن حافظ نه به خاطر صبر برای دوری شاخه نبات است و نه به خاطر قرآن از بر خواندن است بلکه به دلیل این است که غلام حلقه به گوش علی است. این را بر روی سنگ قبر او هم نوشته‌اند. حاج آقا کمی فکر کردند و گفتند این را خیلی جاها گفته است .

در متن سیاست بودن و پاک بودن خیلی کار سختی است. همان کاری که پدرم کردند .

« نسیم آنلاین »: درباره دیدگاه ایشان درباره آیت‌الله هاشمی بفرمایید. اگر انتقادی به ایشان داشتند .

خزعلی: بنده خواب دیدم امام در قطار مشهد بودند و آفتاب در حال غروب کردن است. امام در راهرو قطار دست گرفته به پنجره و با ضعف ایستاده است. با خود گفتم چه اندازه امام تنها و غریب شده است. کنار ایشان ایستادم و لبخندی زدند. لبخند غریبانه با ابهتی بود. به خانه امام در قم رفتیم. در حیاط فرشی انداختیم و چند نفری بودیم. با خود می گفتم چرا کسی ایشان را به عنوان رهبر انقلاب تحویل نمی‌گیرد. نماز را خواندیم. گفتم آقا اجازه می دید بعضی از دوستان برای مصاحبه بیایند. امام خوشحال شد. من این را برای حاج آقا گفتم و تعبیر خودم این بود که امروز طرفداری از خط امام کم رنگ شده است .

ایشان معتقد بود که آقای هاشمی حرکت امام را استحاله می‌کند. اعتقاد داشت که آقای هاشمی در جلسه خصوصی گفته است امام ولایت فقیه را آورد ولی فرمولی بود که جواب نداد. خودمان به عنوان یاران امام این را جا انداختیم و خودمان هم باید برداریم. این جوابگوی این عصر نیست. جایی که ایشان صحبت کرده بودند بعض بزرگان بوده اند و گفته بودند که 70 درصد مردم نمی‌خواهند روش امام را ادامه دهیم. یک سال قبل از روی کار آمدن آقای خاتمی بود. تلاش برای به کرسی نشاندن حرف خود داشت که مردم دیگر خسته شده‌اند. از شعار مرگ بر آمریکا. و با تاسیس حزب کارگزاران و تبلیغات پوستر و تصاویر ۵متری آقای خاتمی از بودجه شهرداری تهران و روز نامه همشهری و صندوقهایی مانند پروژه نواب که هیچ محاسبات و بازرسی نداشت به عنف بر کرسی نشاندند .

« نسیم آنلاین »: وجوه دیگر انتقاد آیت‌الله خزعلی به هاشمی چه بوده است؟ در مورد ایشون با شما صحبت کردند؟

خزعلی: کلاً اعتقادی به ایشان نداشت. میگفتندبهترین حرف را مصباح زد که خاتمی سیئه من سیئات هاشمی. در بنیاد غدیر هم اگر کسی آن طرفی می شد، ناراحت می‌شدند و عذر او را می‌خواستند .

« نسیم آنلاین »: بی‌احترامی به رهبری را در هیچ شرایطی تحمل نمی کردند .

خزعلی: اعتقاد داشت این که شما بالای خبرگان می‌نشینید و رهبری را قبول ندارید. این که من در خبرگان رای بیاورم اما رهبری را قبول نداشته باشم چه خیانتی به ملت است؟ تضاد عجیبی است. قبول نداشته باشید اما شرکت هم کنید و رای هم بیاورید. آیت‌الله خزعلی خود در کمیته نظارت بر رهبری بودند و بسیار صریح رای خود را اعلام می‌کردند .

این که رهبری اشاره می‌کنند آیت‌الله خزعلی مسائلی را مطرح می‌کردند و من یادداشت می کردم در همین کمیته بوده است. نظرات خود را صریح بیان می‌کردند. و بیان می کردند و الله تضعیف جمهوری اسلامی را من حرام شرعی می دانم. همان طور که امکان نداشت حاج آقا نماز نخواند همان گونه هم امکان ندارد ایشان انقلاب را تضعیف کنند .

به ایشان می‌گفتم با برخی از بچه‌های سپاه سایتی را بزنیم و انتقاداتی را بیان کنیم. ایشان اجازه ندادند و گفتند درست است که قدم خوبی است اما در جهت تضعیف انقلاب است .

« نسیم آنلاین »: نظر ایشان درباره افرادی همانند اقای لاریجانی که اصول‌گرا هستند و بینابینی عمل می‌کنند چه بود؟

خزعلی: قبول نداشتند. البته مقابلشان موضع نمی گرفت که اینها مخالف شوند. وقتی آقای روحانی بر سر کار آمدند به آیت‌الله خزعلی گفتند که وی فردی موجه است که احترام حضرت آقا را دارد و صریح مخالفت نمی کند. آیت‌الله خزعلی اشک در چشمان‌شان جمع شد. با بغض گفتند اگر ایشان واقعا رئیس جمهور می‌شد من و بنیاد غدیر با او همکاری میکردیم ولی نشد. در واقع پدرم معتقد بود که آقای روحانی تنها یک معاون اول شده است و رئیس‌جمهور هاشمی است. پدر می گفت: جایگاه وامدار بودن برای دو روزه دنیا و طاعت مخلوق ... را دوست ندارم .

وقتی آقای خاتمی بر سر کار امده بودند ایشان گریه می‌کردند و می گفتند عقبه را رها کردیم. در آن زمان در شورای نگهبان علی رغم اینکه همه اعضای به اقای خاتمی رأی دادند مرحوم پدرم به ایشان رای نداده بودند. با این حال می گفتند.حرکت مقدمه ای ظهور هشت سال عقب افتاد .

« نسیم آنلاین »: به آقای هاشمی هم در ریاست جمهوری رای منفی‌دادند؟

خزعلی: کلاً ایشان را قبول نداشت. می‌گفتند ایشان سیاست مداری است که یکروز از تیز کردن قلم غافل نبوده اند .و خیلی باهوش وزیرک و دقیق بازی میکند در سخت‌ترین بحران که همه منفجر می‌شوند بالبخند عقب نشینی تاکتیکی میکند ولی تا نفس آخر ریاست و قدرت را محال است ترک کند. فقط تغییر نقش ولباس از ایشان میبینید .

بعد از علامه امینی مرحوم آیت الله خزعلی احیاگر معاصر غدیر به حساب می‌آید

« نسیم آنلاین »: در مورد خانواده آیت الله خزعلی گفتید آماده اید دارایی را ارائه کنید آیا بنیادغدیر هم این آمادگی را دارد ؟

خزعلی: باید به بنیاد بین المللی غدیر رسیدگی شود. بنیادی که 48 نفر از افراد درجه یک مملکت در آن هستند و رهبر عزیزی که ذوب در ولایت امیر المومنین ع هست که میفرمود اگر محظور نبود بنده هم عضو میشدم(البته آیت الله. محمدی گلپایگانی عضوبنیاد هستند.) باید رسیدگی شود. یادگار حاج آقا است. در زمان معاصر احیاگر غدیر آیت‌الله خزعلی است و در این شکی نیست. بعد از علامه امینی مرحوم ابوی احیاگر معاصر غدیر به حساب می آید. خواهش ما از رهبری این است که بنیاد غدیر رسیدگی شود و ببینند بنده و حاج اقا در این ۲۰ سال به عنوان دبیرکل و معاون دبیر کل استفاده شخصی داشته ایم . محسن بوده ایم یا مسیئ ؟ یا هیچ .امثال پدر برایشان مهم نیست ولی ضعیف الایمانی مثل بنده افسرده میشود که بیست سال نیروهای ولائی را در کنار پدر جمع کند ازجیب خرج کند و ..

من ۵ سال پیش حدود 70 میلیونتومان به دستور دبیر کل در این بنیاد خرج کردم. حاج آقا نیمی از کتابخانه خود را خرج کرده است و در قبال این زحمات چیزی دریافت نکردیم. اعتقاد حاج آقا این بود که متکی به دولت نباشیم. باید افراد کمیته اقتصادی متشکل از بازاریان پول جمع کنند و خرج کنند. می‌گفتند ما خود را باید به مردم و خیرین وصل کنیم و اگر چنین نکنیم دولتی خواهد آمد همانند دولت آقای خاتمی خوشش نمی‌آید به ما پول دهد و در نتیجه کار خواهد خوابید .

حاج آقا اهل سیستم و تشکیلات نبود. من به حاج آقا گفتم. خیلی به من اعتقاد داشتند. می‌گفتم اگر غدیر عید بزرگ مسلمین است مسئولین را وادار کنید لا اقل باندازه عاشورا جریان روزانه غدیر در زندگی را نهادینه وفرهنگ کنند از این نظر استقبال کردند. یک ریال در این مدت نگرفتیم. وقتی در این مورد می‌نویسند که بنیاد غدیر ردیف بودجه و چه میکند چه خوبست بررسی شود که بیت. آیت الله خزعلی از گزارش عملکرد خالصانه خادم علی (ع) افتخار کنند .

و تو ای مالک نکند نسبت به نیک کردار و اختلاس کننده بی تفاوت باشی . حد اقل اگر بدکار را مجازات نمیکنی محسن را تفقد کن تا دیگران به نیکی و کار شرافتمندانه تشویق شوند .

*گفتگو از علیرضا ملوندی

ارسال نظر: