وزیر دفاع در صحن علنی مجلس:

جدیدترین موشک دوربرد ایران با نام "خرمشهر" امسال رونمایی می‌شود/ خط تولید موشک ذوالفقار افتتاح شد

کدخبر: 2064540

سردار دهقان گفت: در روز گذشته خط تولید موشک ذوالفقار، موشک سوخت جامد تاکتیکی نقطه زنی که بسیار ضدجمینگ است را فعال کردیم و تا پایان امسال در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی تاریخی از دوران دفاع مقدس به نتایج این دوران اشاره کرد و اظهار داشت: جنگ هشت ساله ایران نشان داد ما در دنیای پرآشوبی زندگی می‌کنیم که به نوعی قوانین جنگل بر آن حاکم است و قدرت‌های بزرگ با بداخلاقی اهداف خود را دنبال می‌کنند. لذا تنها راه زیست عزتمند در این دنیا، بهره‌مند بودن از اقتدار، استقلال و انتخاب فرهنگ جهاد و مقاومت است.

وی گفت: دوران دفاع مقدس به ما نشان داد نهادهای بین المللی حافظ صلح همواره در خدمت قدرت‌های بزرگ هستند و هیچ ملتی نمی‌تواند به آنها چشم داشته باشد.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه شعار دفاع از حقوق بشری و حمایت از مظلوم از سوی نهادهای صلح‌طلبانه شعاری فریبنده است، تصریح کرد: هشت سال دفاع مقدس نشان داد دشمن ما همواره با ما دشمنی دارد و براساس زمان و اقتضائات مختلف، ابزارهای مختلفی را برای دشمنی با ما به کار می‌گیرد.

سردار دهقان ادامه داد: دشمن همواره با ابزار متناسب در مقاطع زمانی خاص برای دشمنی با ما انتخاب می کند اگر توانست به تسلیم کشاندن با ابزار زور، اگر نشد با دسیسه و توطئه و تلاش برای ایجاد حفره‌ها و گرایش‌ها در درون جامعه و اگر نتوانست با تحقیر و توهین و اگر از این طریق نیز به نتیجه نرسید، با تطمیع و تحقیر و تهدید به دنبال رسیدن به هدف است.

وی در همین زمینه گفت: دشمن اگر از همه این طرق به نتیجه نرسید با ایجاد گروهک‌هایی که بتواند نظم و امنیت ما را برهم زند به دنبال دستیابی به هدف خود است و اگر همه اینها به نتیجه نرسید با فریب و حیله و لبخند به دنبال دستیابی به اهداف خود است.

وزیر دفاع با اشاره به شرایط امروز منطقه خاورمیانه یادآور شد: ما امروز شاهد بی‌ثباتی‌هایی در منطقه هستیم. بی‌ثباتی‌هایی که ناامنی فراوانی در منطقه رقم زده است. تنها کشوری که از امنیت برخوردار است و می‌تواند و اینگونه است که عامل ثبات، امنیت و صلح در منطقه است و نشان داده است به رغم اینکه همواره در معرض تهدید بوده ولی امنیت دارد، جمهوری اسلامی ایران است.

سردار دهقان افزود: ایران همواره به عنوان پیشتاز و پیش‌قراول مقابله با جریان‌های تروریستی تلاش می‌کند و امروز این کشور مقتدر در سایه وحدت ملی، انسجام ملی، تبعیت از رهبری حکیمانه، نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی قوی و مشرف بر مسائل نقش آفرینی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دفاعی کشور و نیروهای تسلیحاتی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در حوزه دفاعی خود تنها عنصر محدود کننده‌ای که پذیرفته‌ایم، عدم ورود به تولید سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی، هسته‌ای و میکروبی است ولی هیچ حدی را برای ورود خود در حوزه پدافندی نپذیرفته‌ایم زیرا کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی و به خاطر نظام سیاسی حاکم و همچنین گذشته زمان و تاریخی همواره در معرض تهدید دیگران است. البته دشمنان ما نشان دادند در به‌کارگیری این سلاح‌ها در زمانی که لازم بدانند ابایی نخواهند داشت.

وزیر دفاع تصریح کرد: در حوزه پدافندی ما ملزم به این هستیم و این یک انتخاب است برای اینکه بتوانیم خود را در مقابل تهدیدات آماده نگه داریم.

سردار دهقان افزود: نیروی دفاعی کشور در بخش هوایی، دریایی، زمینی، هوافضا، موشکی و پدافندی هیچ عنصر محدودکننده‌ای یا قدرت تعیین کننده‌ای، در این زمینه نمی‌شناسد. آنچه که ما را در این زمینه محدود می‌کند عبارت است از تهدیدی که برای ما متصور است و ابزاری که برای پاسخ به آن تهدید نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ما در جهت تقویت توان دفاعی خود در همه حوزه‌ها با برنامه مدون ابلاغ شده حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: امروز ایران در زمینه‌های چندگانه‌ای که اعلام شد وضعیت بسیار مناسب و قابل قبولی داریم. در آغاز دوره مسئولیت بنده برنامه‌ای که به مجلس عرضه کرده‌ام و به تصویب مقام معظم رهبری رسید چند محور جدی را مورد توجه قرار دادیم.

وزیر دفاع گفت: اولین اقدام در این زمینه ایجاد سازمان مدیریت بود و به این سمت حرکت کردیم تا یک سازمان چابک، فعال، منعطف و پاسخگو داشته باشیم که قادر باشد تمامی ظرفیت‌های پژوهشی و تولیدی و صنعتی کشور را به خدمت بخش دفاع قرار دهد و از طرف دیگر دستاوردهای بخش دفاع را نیز در خدمت توسعه ملی کشور قرار دهد.

سردار دهقان بیان کرد: امروز به چنین نقطه‌ای دست یافته‌ایم و با بیش از سه هزار شرکت و بالغ بر 700 شرکت دانش‌بنیان و بیش از 95 دانشگاه و 100 هزار نخبه جوان همکاری می‌کنیم و به دنبال افزایش ظرفیت‌های خود هستیم.

وی گفت: در سایه این وضعیت ظرفیت‌های تولیدی ما به چندین برابر افزایش یافته بدون اینکه بخواهیم سرمایه گذاری زیربنایی سنگینی را داشته باشیم. همچنین موازی کاری را حذف کرده و پروژه‌های تحقیقاتی خود را محدود و بر روی چند محصول و مواردی که می‌تواند به ما محصول یا فناوری دهد تا برای ایران در صحنه‌های درگیری ایجاد برتری دهد، تمرکز کرده‌ایم

وزیر دفاع افزود: برنامه‌های تولیدی خود را محدود و بر مواردی متمرکز کرده‌ایم که برای ایران ایجاد بازدارندگی کند. در این فرآیند کاری و در این مسیر برنامه‌ای، آنچه مهم بود این بود که ما بتوانیم در کوتاه ترین بازه‌های زمانی بالاترین حد از نیاز خود را در جهت تعیین امنیت ملی و ارتقای ضریب امنیتی خود انجام دهیم.

سردار دهقان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما امروز در حوزه تولید موشک، در زمینه موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک سوخت جامد و مایع در زمینه ساخت‌ موشک‌های پدافندی، حدی از توان را به لحاظ تولیدی داریم و حدی از توان را به لحاظ تحقیقاتی و طراحی داریم که قادریم هر بردی، هر دقتی و هر میزان تخریبی را با هر دقت اصابتی را طرحی و اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: امروز موشک‌های برد بلند ما با دقت‌های زیر 10 متر می‌تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد.

وزیر دفاع گفت: در آینده به لطف خداوند موشک‌های بالستیک زمین به زمین خود را به گونه‌ای توسعه خواهیم داد که قادر باشد در دوردست‌ها اهداف دریایی خود را مورد اصابت قرار دهد در عین حالی که موشک‌های کروز از ساحل به دریا یا آنهایی که از شناورها شلیک شوند نیز قادر خواهند بود تمامی اهداف دریایی را مورد هدف قرار دهند.

سردار دهقان تصریح کرد: در روز گذشته خط تولید موشک ذوالفقار، موشک سوخت جامد تاکتیکی نقطه زنی که بسیار ضدجمینگ است را فعال کردیم و تا پایان امسال در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: تا پایان امسال سه محصول اساسی در حوزه موشکی که برتری و قدرت دفاعی ما را چندین و چند برابر افزایش می‌یابد به صحنه تولید خواهیم آورد. موشک غدیر، موشک سوخت جامد برد بلند، موشک سجیل، موشک جامد برد بلند با دقت اصابت بالا و موشک خرمشهر با دقت اصابت بالا با برد بلند انشاءالله از دستاوردهایی خواهد بود که امسال و در آینده‌ای نزدیک در خدمت قرار خواهد گرفت.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست‌هایی از نمایندگان مجلس گفت: نقش بسیار تعیین کننده مجلس شورای اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون در جهت اتخاذ مواضع قاطع انقلابی و پیشبرد اهداف انقلابی ستودنی است و به عنوان یک رزمنده همواره از این مسئله ابراز خشنودی دارم.

سردار دهقان تصریح کرد: مجموعه قوانینی که در رابطه با ایثارگران، رزمندگان و حمایت از آنها وضع شده است، قوانین بسیار کارگشا و تأثیرگذار بوده که به مبانی فرهنگ و توسعه روحیه ایثار و شهادت کمک می‌کند.

وی افزود: به طور طبیعی در بودجه‌های سالانه و برنامه‌های پنج ساله نمایندگان محترم عنایت ویژه‌ای به بخش دفاعی داشتند که قابل تقدیر است. در دوره مسئولیت بنده آنچه که ما از نمایندگان دیدیم همراهی، دلسوزی و دقت نظر در مباحث مربوط به امنیت ملی و کمک به توسعه عناصر امنیتی ملت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما امید داریم در آینده نیز چه در قالب برنامه ششم توسعه و چه بودجه سال آینده گام‌های بلندتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور برداریم. زیرا نیازمند توسعه صنایع دفاعی کشور و تأمین اقلام دفاعی و تهاجمی کشور هستیم.

سردار دهقان، نیاز صنعت دفاعی کشور را به توسعه واحدهای هوایی و نوسازی آنها و همچنین تقویت نیروی دریایی دانست و گفت: نیاز داریم نیروی دریایی خود را به لحاظ استقرار به خصوص در منطقه مکران و تولید ناوهای جنگی مورد توجه قرار دهیم و اینکه تحرک را در نیروی زمینی خود افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نیازمند توسعه سلاح‌های زمینی خود متناسب با تهدیدهای نوینی که در حال بروز و ظهور است، هستیم و امیدواریم نمایندگان مجلس همانگونه که تاکنون با همه توان و دقت نظر با درک درست از تهدیدات کشور عمل کردند در این زمینه نیز عمل کنند و ما همواره بتوانیم نیروهای مسلح قوی، مقتدر و عزتمند به تأمین امنیت ملی کشور گام برداریم.

ارسال نظر: