مشاور رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با بی‌بی‌سی:

بیش از ۳۰ هزار تروریست و مزدور از خارج به سوریه آورده شده‌اند

کدخبر: 2064485

مشاور رئیس جمهور سوریه در مصاحبه‌ای گفت که جنگ سوریه، جنگ داخلی نبوده و بیش از ۳۰ هزار تروریست و مزدور از خارج به سوریه آورده شده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی نوشت: بثینه شعبان در گفتگو با این شبکه درباره حمله به کاروان امدادی سازمان ملل متحد در سوریه گفت من باور دارم که هیچ کسی با اطمینان نمی داند چه اتفاقی افتاده است. اما آنچه قطعی است این است که نه روسیه و نه سوریه هیچ نفعی در هدف گرفتن کاروان بشردوستانه ندارند زیرا ما حداکثر تلاش خود را می کنیم تا کمکهای بشردوستانه به همه در کشور برسد.

خبرنگار بی. بی. سی گفت بعید است که شورشیان نیز تمایل داشته باشند به کاروانی حمله کنند که به مردم کمک می کند. اما گزارشها حاکی است در زمان آن اتفاق دو فروند جنگنده سوخوی روسیه در آسمان بوده اند؟

بثینه شعبان گفت روسها تصاویری از آن کاروان را منتشر کرده اند که از آن در برابر جبهه النصره با توپخانه محافظت می شد. آنها در سازمان ملل متحد گفتند که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی این کاروان را همراهی می کرد. بنابراین همانطور که گفتید حرفهای زیادی درباره آنچه رخ داده است وجود دارد. اما یک چیز مشخص است و آن این است که آن کاروان در ناحیه ای قرار داشت که به طور کامل تحت اشغال تروریستهاست و نه روسها و نه سوریها اصلا نزدیک به ناحیه ای که کاروان امدادی قرار داشت، نبودند.

مجری گفت آیا به نظر شما این اتفاق جنایت جنگی بوده است؟

بثینه شعبان گفت باید خاطرنشان کنم که در یک هفته گذشته، تروریستها در ادلب علناً تأکید کردند که به آتش بس موقتی توافق شده میان روسیه و آمریکا عمل نخواهند کرد. عبدالله المحسنی شخصاً گفت هر کاروانی را که وارد نواحی تحت کنترل آنها (تروریستها) شود منهدم خواهد کرد.

مجری گفت آیا به نظر شما بمباران عمدی با حمله عمدی به کاروان صلیب سرخ جنایت جنگی نیست؟ زیرا بسیاری معتقدند که به احتمال زیاد این حمله جنایت جنگی است. آنها می گویند که طرف شما مقصر است.

شعبان گفت به نظر من منطق حکم می کرده است که روسها و آمریکاییها تحقیقاتی را در این خصوص انجام دهند و از ارزیابی و قضاوت و فرضیات پرهیز کنند.

مجری گفت آیا به نظر شما دولت سوریه می تواند در جنگ پیروز شود؟

شعبان گفت آیا شما می دانید ما چگونه می توانیم در جنگ در کشورمان پیروز شویم. پیروزی در این جنگ با توقف جنگ محقق می شود. باید خونریزی در کشورمان متوقف شود. این جنگ هر روز زندگی همه مردم سوریه را نابود می کند. این جنگی است که به ما تحمیل شده است. این جنگی است که ملت ما را درگیر کرده است ، تا ملت و کشور ما را نابود کنند.

مجری گفت درست است اما سئوال من این است که آیا شما می توانید در این جنگ پیروز شوید. این جنگ پنج سال است ادامه دارد و همه ما به راههایی برای توقف جنگ فکر می کنیم. ما نمی خواهیم جنگ سوریه مثل جنگ داخلی لبنان شود که پانزده سال ادامه داشت. به نظر شما جنگ چگونه متوقف می شود؟

شعبان گفت باید توجه داشت رئیس جمهور اسد به فکر خودش نیست بلکه او به فکر سوریه و مردم این کشور است. مؤسسات، مدارس و ارتش ما تخریب و ویران شده است. ما می خواهیم این جنگ را متوقف کنیم. ما می خواهیم خونریزیها را متوقف کنیم. بیش از 30 هزار تروریست و مزدور از خارج به سوریه آورده شده اند. آنها کسانی هستند که مردم ما را سلاخی می کنند. جنگ سوریه، جنگ داخلی نیست. متأسفانه غرب مرتب می گوید جنگ داخلی سوریه در حالیکه جنگ سوریه جنگ داخلی نیست.

مجری گفت من می دانم که شما می خواهید بگویید جنگ سوریه جنگ داخلی نیست. می دانم که می خواهید بگویید این جنگ خارجی های بد علیه مردم سوریه است. ما می دانیم که جنگ سوریه پیچیده تر از آن است به همین علت ما اصرار داریم به آن جنگ داخلی بگوییم گرچه تعداد زیادی قدرتهای خارجی در آن دخیل هستند. بگذارید درباره مسائل نزدیکتر به شما بپرسم. آیا به نظر شما و به نظر دولت سوریه هیچ شانسی برای آتش بس وجود دارد؟

شعبان گفت حتی یک بار هم نبوده است که دولت سوریه با همکاری با هر گونه توافق یا گفتگو میان روسیه و آمریکا خودداری کند. بلکه این تروریستها بوده اند که هر بار با پیروی از هر چیزی که درباره آن توافق شد، مخالفت کرده اند. با وجود این ما نمی بینیم که غرب انگشت اتهام را به تروریستها بگیرد برعکس آنها انگشت اتهام را به طرف دولت سوریه گرفته اند. نمی دانم چرا این کار را می کنند. دولت سوریه، تنها طرفی است که به غرب شباهت دارد و تروریستها شباهتی به غرب ندارند.

مجری گفت آمریکاییها می گویند ممکن است نوعی پرواز ممنوع بر بخشی از سوریه یا بخش بزرگی از سوریه برقرار شود. آیا (دولت ) سوریه با برقراری منطقه پرواز ممنوع به عنوان بخشی از طرح کلی تر آتش بس موافقت می کند؟

شعبان گفت البته که نه زیرا هر گونه منطقه پرواز ممنوع ، نقض اساسی حاکمیت و استقلال سوریه است.

مجری گفت آیا وقتی به پنج سال گذشته نگاه می کنید، به نظر شما بزرگترین اشتباه دولت سوریه چه بوده است. آیا به نظر شما بزرگترین اشتباه این نبوده است که به اعتراضات مردم در اوایل سال دوهزار و یازده اهمیت نداد و خواسته های آنها را قبول نکرد، آیا استفاده از بمبهای بشکه ای یا گاز کلر بوده است. آیا بزرگترین اشتباه دولت سوریه این بوده است که زودتر از اینها حاضر به مذاکره نشد. به نظر شما بزرگترین اشتباه سوریه چه بوده است یا اینکه طرف شما هیچ اشتباهی مرتکب نشده است؟

شعبان گفت متأسفانه من وقت گذاشتم تا با شما و مخاطبان محترم شما صحبت کنم اما تنها چیزی که از شما می شنوم سئوالاتی است که اتهام زنی است و این اتهامات و ارزیابیها که رسانه شما مطرح می کند غیرمسئولانه است. همه درباره بمبهای بشکه ای و گاز کلر صحبت می کنند اما هیچ کسی حاضر نیست به سوریه بیاید و با چشمان خود ببیند دقیقاً در سوریه چه می گذرد.

مجری گفت ما افرادی را داریم که این کار را انجام می دهند. در واقع هر زمان که خطری نباشد ، بی بی سی افرادی را به سوریه اعزام می کند. سئوال آخر من این است که آخرین باری که از دمشق بیرون رفتید، چه زمانی بود، زیرا این کار باید بسیار دشوار باشد. برای مثال آخرین باری که توانستید به حلب بروید کی بود؟

بثینه شعبان گفت من شخصاً به حلب نرفته ام اما عده زیادی از مردم سوریه هستند که از حلب به دمشق می آیند و از دمشق به حلب می روند. مردم سوریه به همه جا از جمله حلب و دیرالزور و هر جای دیگری در سوریه سفر می کنند.

ارسال نظر: