کارشناسان روسی:

امکان وقوع "انقلاب رنگی" در ازبکستان و قزاقستان وجود دارد

کدخبر: 2064444

کارشناس روس با اشاره به احتمال وقوع انقلاب رنگی در کشورهای آسیای مرکزی، ازبکستان و قزاقستان را بهترین گزینه در این زمینه عنوان کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "آنذری منایلو" کارشناس سیاسی روس گفت: شبح انقلاب‌های رنگی در فضای کشورهای آسیای مرکزی در چرخش است.

منایلو در پاسخ به این سوال که احتمال وقوع انقلاب‌های رنگی در آسیای مرکزی در کدام کشور از همه بیشتر است، افزود: در حال حاضر ازبکستان بیشترین احتمال را در مورد انقلاب رنگی دارا هست.

وی ادامه داد: 25 سال «اسلام کریم‌اف» بر ازبکستان ریاست کرد و حال که وی از بین رفته به دلیل نداشتن جانشین مناسب احتمال وقوع انقلاب رنگی در این کشور زیاد است.

این کارشناس سیاسی روس در ادامه افزود: در حال حاضر در ازبکستان حکومت در دست افرادی قرار دارد که قدرت کریم‌اف را ندارند و این موضوع خطر بزرگی برای این کشور است.

منایلو با بیان اینکه ازبکستان دارای بیشترین جمعیت در میان کشورهای آسیای مرکزی و دارای ذخایر فراوان طلا می‌باشد، تصریح کرد: این 2 موضوع آمریکا را تحریک می‌کند تا این کشور را بی ثبات کند و از این حوادث به اهداف خود برسد.

به گفته این کارشناس علوم سیاسی روس، به جز این موضوعات ازبکستان برای آمریکایی‌ها از نقطه نظر استراتژیکی و نظامی در منطقه مهم می‌باشد، از این رو آنها منتظر فرصتی هستند تا دوباره پایگاه نظامی «خان آباد» که آن را پس از حوادث «اندیجان» از دست داده بودند، بدست آورند.

منایلو در پاسخ به این سوال که احتمال سر زدن انقلاب‌های رنگی در دیگر کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد؟، گفت، قزاقستان نیز یکی از کشورهای بزرگ در آسیای مرکزی محسوب می‌شود و برای راه اندازی انقلاب رنگی بسیار جالب است.

وی افزود: «آستانه» از نزدیک ترین متحدان روسیه و از اعضای مهم اتحادیه اوراسیا است همچنین در این کشور منابع اورانیوم زیادی وجود دارد که تروریست‌ها را به خود جذب کرده است.

این سیاست شناس روس احتمال سر زدن انقلاب رنگی در تاجیکستان را پائین اعلام کرد و افزود: در صورت بروز انقلاب در این کشور پایگاه 201 روسیه دخالت خواهد کرد.

ارسال نظر: