روحانی در نشست خبری در نیویورک:

آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند/ مشکلات ما با دولت آمریکا است نه با مردم و کمپانی‌های آمریکایی

کدخبر: 2064119

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا باید به تعهدات خود در برجام عمل کند، گفت: مشکل ما با دولت آمریکا است و نه کمپانی ها، مردم، دانشگاهیان یا بخش های دیگر آمریکا؛ مسئولان ایرباس و بوئینگ سفرهای متعدد و مذاکرات مفصلی با مسئولان ایرانی برای فروش هواپیما داشته‌اند و ما هیچ مشکلی برای همکاری با کمپانی‌های آمریکایی نداریم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌های جهان بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی در پایان سفر خود به مقر مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تشریح نقطه‌نظرات، دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسایل مهم منطقه‌ای، بین‌المللی، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مسأله خشونت و تروریسم در خاورمیانه پرداخت.

روحانی گفت: سه سال قبل که برای اولین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم بر امکان حل و فصل مسایل مهم و پیچیده بین‌المللی از طریق گفتگو و تعامل سازنده و تهدید جهان از ناحیه خشونت، افراطی‌گری و تروریسم تأکید کردم.

رییس‌ جمهوری افزود: خوشبختانه پس از ماه‌ها گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و 6 قدرت جهانی توانستیم بر سر یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مسایل بین‌المللی به توافق دست یابیم و این توافق به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید و امروز بنده در حالی به نیویورک سفر کردم که 8 ماه از آغاز اجرایی شدن این توافق سپری شده است.

روحانی با اشاره به اینکه برای ما بسیار مهم بود که به جهانیان بگوییم که سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارند، اظهار داشت: با حصول برجام این موضوع به جهانیان اثبات شد و این موفقیتی بزرگ برای ملت و دولت ایران است که توانستند ضمن اثبات این موضوع، موافقت جهانی با حفظ توانمندی‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را حاصل کنند.

وی با بیان اینکه در نتیجه مذاکرات هسته‌ای موضوع تحریم‌ها که از ابتدا به غلط پایه‌گذاری شده و ادامه یافته بود نیز از میان برداشته شد، تصریح کرد: در موضوع تحریم‌ها دو مسأله برای ایران اهمیت داشت، مسأله اول بحث انرژی و مسأله دوم روابط بانکی بود که در موضوع اول پس از برجام تحریم‌ها به طور کامل رفع شده و فعالیت‌های ایران به روال عادی جریان دارد، اما در موضوع روابط بانکی، مسایلی است که لازم است طرف توافق با ما به صورت کامل تعهدات خود را در باره آن عملی کند.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مبارزه با خشونت، ترور و ناامنی موضوع دومی بود که بنده در اولین حضورم در مجمع عمومی سازمان ملل بر آن تأکید کردم، خاطر نشان کرد: آن موقع در سفر اولم اعلام کردم که منطقه ما و جهان آبستن حوادث خطرناکی است و باید همه با صدا و موضع واحد علیه خشونت و افراطی‌گری موضع بگیریم و از مجمع عمومی سازمان ملل خواستم که قطعنامه‌ای تحت عنوان جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری تصویب شود.

رئیس‌ جمهور گفت: امروز منطقه خاورمیانه با معضل ناامنی، خشونت و تروریسم گسترده مواجه است و چنانکه تذکر داده بودم که این بی‌ثباتی در منطقه مهم خاورمیانه محصور نخواهد ماند، دیدیم که تروریسم مرز نمی‌شناسد و ویروس آن به همه جا سرایت خواهد کرد.

روحانی تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که ایران همواره یک سد دفاعی علیه تروریسم بوده و امروز هم سد بزرگی در برابر گروهک‌های تروریستی جدید است و از همه کشورهای جهان دعوت می‌کنم که در مبارزه با تروریسم فعال باشند، چرا که این خطر فقط ما و منطقه ما را تهدید نمی‌کند و خطری برای همه انسان‌ها و همه جهان است.

رییس‌ جمهوری در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا برخی اقدامات در ایران و دستگیری برخی افراد با هدف تضعیف شما در ایران انجام می‌شود، گفت: در ایران هم مثل همه جوامع دمکراتیک، اختلاف‌نظر وجود دارد و دولت در کنار موافقان خود، مخالفان و منتقدینی نیز دارد که ما گلایه‌ای نسبت به این موضوع نداریم، چرا که این طبیعت جوامع آزاد است.

وی اضافه کرد: در موضوع دستگیری افراد نیز رسیدگی به آن در قوه قضائیه روال مشخصی دارد که در بسیاری از موارد این دستگیری‌ها و بازداشت‌ها تا مرحله دادسرا جریان دارد و فقط بعضی موارد هستند که به دادگاه ارجاع می‌شوند.

روحانی اظهار داشت: به عنوان رییس‌ جمهور تلاش می‌کنم در همه ارگان چه در قوه قضائیه و چه در بخش‌های امنیتی قانون بویژه قانون اساسی به خوبی اجرا شود. چرا که طبق نص قانون اساسی اجرای این میثاق، صرفاً بر عهده رییس‌ جمهوری است و بنده مسئولیت دارم آن را اجرا کنم و طبق وظایف خود مسایل را دنبال کنم، اما معنی این حرف آن نیست که بنده هر کاری که انجام داده‌ام و هر پیگیری که داشته‌ام، اعلام کنم و رسانه‌ها مورد بحث قرار دهند.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران مشخصاً از آمریکا در موضوع اجرای برجام، چه انتظاراتی دارد، تصریح کرد: گله‌ای که ما از ایالات متحده در نحوه اجرای برجام داریم، این است که شاهد تأخیر در اجرای تعهداتش و در برخی موارد اهمال و عدم شفافیت هستیم.

روحانی خاطر نشان کرد: مطابق برجام باید پس از آغاز این سند فروش هواپیماهای مسافربری به ایران بدون هیچ مانعی آزاد باشد و با توجه به اینکه از زمان حصول برجام تا آغاز اجرای آن فرصت کافی برای تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن وجود داشت، قابل قبول نیست که امروز ما شاهد تأخیر در اجرای این توافق باشیم. تأخیرها عمدتاً از ناحیه آمریکاست و بقیه کشورها برای اجرای برجام تلاش کردند و این آمریکایی‌ها هستند که با صراحت و شفافیت به بانک‌های بزرگ نمی‌گویند که موضع‌شان در قبال همکاری این بانک‌ها با ایران چیست. ما نسبت به این موضوع معترض هستیم و براساس ساز و کارهای اعتراض در حال پیگیری اعتراض خود هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه ها و دیدارهای وی در ونزوئلا، کوبا و نیویورک گفت: در همه دیدارها و ملاقات ها با سران و مقامات کشورهای مختلف در این سه سفر، درباره دو موضوع صحبت کردیم. اول درباره استفاده از فرصت پسابرجام که چگونه روابط را توسعه دهیم و فرصتهای از دست رفته در دوران تحریم را جبران کنیم و نکته دوم اینکه در این ملاقاتها ناامنی ها و مشکلات موجود در منطقه و لزوم و نحوه همکاری در این موضوع مهم را مورد بررسی قرار دادیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استقبال ایران از تکنسین ها و متخصصان آمریکایی که پس از فروش هواپیمای مسافربری، به ایران سفر خواهند کرد، چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: ارتباط ایران با ملت و مردم آمریکا همواره دوستانه بوده است و هر زمانی که یک آمریکایی به ایران سفر کرده همواره از مهمان نوازی ایرانیان تعریف کرده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه مشکل ما با دولت آمریکا است و نه کمپانی ها، مردم، دانشگاهیان یا بخش های دیگر آمریکا، افزود: مسئولان ایرباس و بوئینگ سفرهای متعدد و مذاکرات مفصلی با مسئولان ایرانی برای فروش هواپیما داشته اند و ما هیچ مشکلی برای همکاری با کمپانی های آمریکایی نداریم و اگر این کمپانی ها مشکلی در داخل آمریکا مشکلی دارند، باید خودشان مشکل شان را حل کنند.

روحانی تصریح کرد: پس از آغاز اجرای برجام فضای مساعدی برای توسعه همکاری ها با ایران ایجاد شده که همه غیر از فعالان اقتصادی و کمپانی های آمریکایی دارند از این فضا بهره مند می شوند و فقط آمریکایی ها به دلیل قوانین دست و پاگیر نادرست داخلی از این فرصت بی بهره مانده اند.

وی در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر اینکه با توجه به گسترش بیش از پیش تنش و درگیری در منطقه واقعا برای مهار این درگیری ها چه می شود، کرد؟ خاطرنشان کرد: متاسفانه بی ثباتی ها و مشکلات منطقه از حد عادی فراتر رفته است و قطعا باید این بی ثباتی ها را رفع کنیم.

روحانی ادامه داد: متاسفانه برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان اشتباه محاسباتی داشته اند و با انتخاب مسیری نادرست، نزدیک دو سال است که یمن کشور همسایه خود را بمباران می کنند که هیچ نتیجه ای برای آنها نداشته و برای مردم یمن هم بسیار خسارت بار بوده و به کشته شدن روزانه زنان و کودکان منجر شده است.

رییس جمهوری گفت: منطقه امروز لبریز از اختلاف و نزاع و ناامنی است و دیگر جای بیشتری برای اختلاف باقی نمانده است و همه باید به کشورهایی که اختلافات را دامن زده و همسایگان خود را مورد حمله نظامی قرار می دهند و از تروریستها حمایت می کنند، تحت فشار جدی قرار دهند و سازمان ملل و شورای امنیت هم در این زمینه به نقش و مسئولیت خود عمل کنند تا از این معضل بزرگی که منطقه با آن مواجه شده است، عبور کنیم.

روحانی اضافه کرد: یک دلیل مقابله ما با تروریستها، درخواست کشورهایی است که با تروریسم درگیر هستند، اما دلیل دیگر آن این است که ما برای حفظ امنیت خودمان باید با تروریسم مقابله کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چکار باید کرد تا مشکل عدم حضور ایرانیان در حج رفع شود؟ اظهار داشت: همه باید توجه داشته باشند که اختیارات عربستان نسبت به مساله زائران و حج نامحدود نیست. درست است که مکه و مدینه در عربستان واقع شده اند، اما حج متعلق به همه مسلمانان است و همه مسلمانان باید آزادانه و در چارچوب مقررات امکان حضور در حج را داشته باشند.

روحانی افزود: عربستان باید به مسئولیت خود در این رابطه عمل کند چرا که ایجاد مشکل برای حضور حاجیان برخی کشورها مثل ایران گناهی بزرگ به لحاظ دینی، اشتباهی سیاسی و زیرپا گذاشتن اصول حسن همجواری است که امیدواریم این مساله در مسیر درست خودش قرار گیرد و آنچه در سالهای اخیر شاهد بودیم تکرار نشود چرا که تکرار آن برای منطقه خسارت بار است.

خبرنگاری پرسید: شما در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار جبران رفتار گذشته عربستان و آمریکا شدید. چه وجوه مشترکی بین این دو کشور می‌بینید؟

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه وجه مشترک، تخلف از قوانین، مقررات و تعهدات بین‌المللی و همچنین اصول اخلاقی است، گفت: آنچه از آمریکایی‌ها درخواست کردیم این بود که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند و موضوع برجام یک موضوع دو جانبه نبوده، بلکه چند جانبه است که در شورای امنیت به تصویب رسیده و جزیی از تعهدات بین‌المللی است و آمریکا باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

روحانی در خصوص دست‌اندازی به اموال ایران در آمریکا، اظهار داشت: تصرف اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی کاری بسیار خطرناک است و مسأله عجیبی در حقوق آمریکا اتفاق افتاد که کنگره در یک مورد دادگاهی ورود و قانون‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: در کمتر کشوری سراغ داریم که تفکیک قوا پذیرفته شده باشد، اما قوه مقننه در کار دادگاه مداخله کند و ما این دست‌اندازی به اموال ایران را به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم کرده و به دادگاه لاهه شکایت بردیم و قطعاً ضمن محکومیت آمریکا پول کشورمان را با سود برمی‌گردانیم.

روحانی همچنین در خصوص دخالت‌های عربستان در امور داخلی کشورها بمباران، جنایت‌ علیه یمن و همچنین حمایت از تروریست‌ها در منطقه، گفت: مشکل عمده ما با عربستان مسایل منطقه‌ای است و در مباحث دوجانبه مشکل خاصی با این کشور نداریم. نقص قوانین و مقررات و جنایات بین‌المللی و همچنین نحوه رفتار با زائران خانه خدا از جمله مواردی است که دو کشور ایران و عربستان با یکدیگر دارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برجام اجرا نشود، بدین معنی است که ایران این موافقتنامه را کان لم یکن تلقی می‌کند، اظهار داشت: برجام توافقی چند جانبه است که همه ملزم به رعایت آن هستند و تمامی 7 کشور، در طول سالیان گذشته پای میز مذاکره حاضر شدند که این نشانگر اراده جدی برای حل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره بود.

روحانی با بیان اینکه همه طرف‌ها به این نتیجه رسیدند که راهی جز توافق چندجانبه برای حل مسأله هسته‌ای ایران وجود ندارد، تأکید کرد: آمریکایی‌ها در تخلف تعهدات سابقه دارند و باید حواسمان باشد که این کشور دقیقاً به تعهدات خود عمل کند و جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم تعهد ایالات متحده آمریکا به برجام به ساز و کار پیش‌بینی شده در این موافقتنامه مراجعه خواهد کرد. طبق این ساز و کار پیش‌بینی شده در برجام هر کشوری می‌تواند شکایت خود را به کمیسیون مشترک برده و پس از جلسه وزرای 7 کشور به این شکایت رسیدگی می‌شود که امروز نیز در نیویورک اجلاس کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام تشکیل و عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در برجام بحث و بررسی شد که در نهایت همه کشورها تأکید کردند، آمریکا باید دقیقاً به تعهدات خود عمل نماید.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای دوره ای موقت در سوریه به منظور کمک‌رسانی به مردم این کشور و همچنین حمایت از بشار اسد، اظهار داشت: موضوع سوریه، موضوع رییس‌ جمهور این کشور نیست؛ بلکه ما با مسایل بسیار مهمی در این کشور مواجه هستیم.

روحانی افزود: در سوریه میلیون‌ها نفر آواره بوده و برای ماه‌ها و حتی سال‌ها مواد غذایی لازم را دریافت نکرده‌اند و همچنین شاهد فجایع انسانی هستیم؛ در عین حال بیشتر خاک این کشور در اختیار تروریست‌هایی همچون داعش و جبهه النصره بوده که در حال ارتکاب جنایات بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ هستند.

وی با تأکید بر اینکه مسأله مهم در سوریه رساندن کمک‌های انسانی به مردم این کشور است، گفت: در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران کمک‌های بزرگی به مردم این کشور داشته‌اند و باید در نظر داشت که پرواز ممنوع یعنی کمک کردن به تروریست‌ها چرا که تروریست‌ها به جز هواپیما همه چیز دارند و ایجاد منطقه پرواز ممنوع نادرست و بی‌اساس است.

روحانی با بیان اینکه باید مسیرهای امن پیش‌بینی شده و در عین حال با تروریست‌ها به شدت مبارزه نماییم، ادامه داد: ریشه همه جنایات در سوریه به تروریست‌ها برمی‌گردد و مسأله مهم این است که باید با تروریسم مبارزه کنیم و در همه آتش‌بس‌ها مبارزه با تروریسم، داعش و جبهه النصره مورد تأیید همه قدرت‌ها بوده است.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: کمک‌رسانی به مردم، مبارزه با تروریست‌ها و همچنین آماده کردن زمینه برای حضور همه در حکومت و ایجاد دمکراسی واقعی در سوریه سه مسأله مهمی است که باید درباره این کشور در نظر گرفت.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره واردات گندم روسیه به ایران، گفت: امسال گندم در کشور بیش از نیاز داخلی تولید شد و به خودکفایی رسیدیم که مقدار اضافی آن باید به فروش برسد و به طور طبیعی نیاز به واردات گندم وجود ندارد اما اگر راهی برای صادرات مجدد بیابیم واردات این محصول از روسیه اشکالی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص اجرایی نشدن برخی زوایای برجام نگرانی دارید، تأکید کرد: جایگاه برجام به عنوان توافقی مهم در طول تاریخ و در منطقه و جهان حفظ خواهد شد و متأسفانه افکار عمومی دنیا را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نگران کرده بودند که در برجام توانستیم این نگرانی‌ها را برطرف نماییم.

روحانی با بیان اینکه در برجام ثابت شد ایران راست می‌گوید و آن کشورهایی که تهمت می‌زدند، دروغ‌گو بودند، اظهار داشت: برجام یک پیروزی بزرگ بود و امروز ایران می‌تواند مواد هسته‌ای خود را در بازارهای جهانی بفروشد و ضمن واردات این مواد با دنیا همکاری هسته‌ای داشته باشد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به فروش نفت و گاز با قیمت و در چارچوب متعارف، خرید هواپیما و اجرایی شدن قراردادهای مختلف از جمله صنعتی با کشورهای خارجی در طول ماه‌های گذشته، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 80 مورد از قراردادهای خارجی نهایی شده است و همچنین در حدود 40 درصد از روابط اقتصادی ایران با اروپا در 8 ماه گذشته افزایش یافته است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید با کشوری که در روند اجرایی برجام اهمال می‌کند، برخورد نماییم، اظهار داشت: باید حقمان را بگیریم و در این باره نسبت به ایالات متحده آمریکا معترض هستیم.

وی در خصوص برخورد بین ایران و آمریکا در خلیج فارس، گفت: در خلیج فارس پیش از جنگ ایران و عراق و تاکنون مواردی با آمریکا وجود داشته است و همه ما باید تلاش نماییم که به این گونه مشکلات دامن زده نشود البته هر کشوری فضای اختصاصی دارد که در آن فضا هر هواپیمایی حتی غیرنظامی نیاز به مجوز عبور دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه باید از فضا و آب‌های خود به خوبی دفاع کنیم، گفت: بی‌تردید وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ماجراجویی نبوده، بلکه دفاع از سرزمین، آب و همچنین منافع ایران در آب‌های آزاد است.

رییس‌ جمهوری با طرح این پرسش که این همه تجمع نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به چه علت است که در نهایت نیز تزاحم بوجود آید، ادامه داد: امروز در خلیج فارس جنگی وجود ندارد و اگر هم جنگی باشد، حملات عربستان به مردم مظلوم یمن است که متأسفانه آمریکایی‌ها به آنها کمک می‌نمایند.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد ماجراجویی، برخورد و تنش ندارد، ‌اظهار داشت: نیروهای آمریکایی باید به همه قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و تنش در شرایط پیچیده کنونی خاورمیانه به نفع کسی نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه BBC در رابطه با رایزنی نخست وزیر انگلیس با وی در خصوص برخی زندانیان دو تابعیتی در ایران و اینکه گفته می شود ایران از این افراد به عنوان کارت برنده در برابر برخی کشورهای غربی استفاده می کند، گفت: زندانی هرگز کارت نیست و ما امیدواریم هیچ کس از مقررات کشورها تخلف نکرده و دستگیر و زندانی نشود و این تعبیر اصلا درست نیست، چرا که عده ای ایرانی هم امروز در زندان های آمریکا به سر می برند و ما نیز می توانیم چنین تعبیری را متقابلا داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: در دیدار با نخست وزیر انگلیس، راجع به این موضوع هم در پایان گفتگوها صحبت شد و خانم می از من خواستند به عنوان رییس جمهور تسهیلاتی برای این زندانیان در راستای آزادی داشته باشم که بنده توضیح دادم موضوع دو تابعیتی در قانون جمهوری اسلامی ایران هرگز پدیرفته شده نیست.

رییس جمهوری اظهار داشت: بر اساس قانون یک ایرانی که هنوز تابعیت ایرانی دارد، تبعه کشور دیگر به حساب نمی آید و طبق مقررات داخلی به عنوان یک ایرانی با او رفتار خواهد شد و همه باید به این نکته توجه داشته باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه باید در کشورهای خود تلاش کنیم تا قانون به دقت اجرا شود، گفت: ما نیز اعتراضاتی به برخی کشورهای غربی در رابطه با اجرای قانون داریم و معتقدم در این گونه موارد تلاش دولت بر اساس چارچوب های قانونی کمک به محکومین در راستای سپری کردن دوران محکومیتشان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری CNN مبنی بر اینکه انتخاب چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند روابط ایران و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: ما انتخابات در همه کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا را در داخل ایران دنبال می کنیم؛ برای ما مهم نیست که چه حزبی پیروز و یا چه فردی انتخاب می شود بلکه تنها منافع ملی کشورمان برای ما حائز اهمیت است.

روحانی افزود: هر کسی در این انتخابات پیروز شود و اراده او احترام به حقوق و منافع ملت ها از جمله ملت ایران باشد و در راستای کاهش تنش ها و خصومت ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران عمل کند، مطمئنا از طرف ایران پاسخ مناسبی دریافت خواهد کرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: اما اگر کسی به دنبال این باشد که مشکلات را در روابط ایجاد و تنش ها و خصومت ها را افزایش داده و به منافع ملی ایران احترام نگذارد، آنگاه شرایط جدیدی پیش روی ما خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: ما در طول ٣٨ سال گذشته روسای جمهور مختلفی را از احزاب گوناگون در آمریکا شاهد بوده ایم و در برخی شرایط شاهد رفتار و مواضع بهتر و در بعضی موارد شاهد رفتار بدی از سوی آمریکا بوده ایم اما در مجموع ملت ایران از رفتار دولت های آمریکا راضی نیست و برای بی اعتمادی خود هم دلایل روشن و واضحی را دارد.

وی ادامه داد: امیدوارم دولت آینده آمریکا در چارچوب احترام متقابل و منافع ملی دو کشور، مصالح را مدنظر قرار دهد تا بتوانیم این توافق خوبی که در برجام به دست آمده را به خوبی حراست و حفاظت کرده و آن را ادامه دهیم و شاهد کاهش تنش و خصومت میان دو کشور باشیم.

ارسال نظر: