یک کارشناس فضای مجازی عنوان کرد:

۱۹ میلیون نفر از کاربران اینترنت در ایران زیر ۱۸ سال هستند/ دانش‌آموزان، فعالان اصلی شبکه‌های مجازی

کدخبر: 2064020

روح‌الله مومن نسب گفت: ۸۰ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی از نوجوانان و دانش‌آموزان هستند، متاسفانه این موضوع تنها به ایران محدود نمی‌شود و امری شایع در کل جهان محسوب می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی شب گذشته در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر درباره استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی گفت: 19 میلیون نفر از کاربران اینترنت در ایران زیر 18 سال هستند و جالب آنکه 80 درصد از کاربران شبکه های اجتماعی نیز از نوجوانان و دانش آموزان هستند، دانش آموزان یکی از فعالان اصلی در شبکه های مجازی هستند، متاسفانه این موضوع تنها به ایران محدود نمی‌شود و امری شایع در کل جهان محسوب می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی افزود: هر فردی که از هر وسیله ای استفاده می‌کند باید نسبت به آن وسیله یا تکنولوژی شناخت کامل داشته باشد تا بتواند استفاده شایسته ای از آن وسیله داشته باشد، متاسفانه سن استفاده از رسانه های مجازی در ایران تعیین نشده است، اما در اروپا زیر سن 21 سال حق استفاده از رسانه های مجازی را ندارند و برطبق قوانین آمریکا تا سن 13 سال حق استفاده از تکنولوژی های نوین را ندارند از 13 تا 16 سال تنها استفاده از تلفن همراه مجاز است، از 16 تا 18 استفاده از اینترنت سالم و بدون انحراف مجاز است و از 18 تا 21 سال استفاده از اینترنت با مراقب مجاز است.

وی ادامه داد: تبلت های دانش آموزی تنها قیمت کمتری نسبت به تبلت های تجاری دارند و در غیر این صورت همه دسترسی ها بطور کامل باز است و کودک به آسانی می تواند به همه شبکه های مجازی دسترسی داشته باشد و درست در همین لحظه است که اراده کودک از بین می رود زیرا تصاویر منتشر شده در اینترنت موجب انحراف کودک می شود.

وی یادآور شد: خانواده ها باید اطلاعاتشان را ارتقا دهند زیرا در حال حاضر سواد کودکان بیشتر از والدین است و این امر بسیار خطرناک است و می تواند آسیب های شدیدی برای کودک و خانواده به همراه دارد، همه مدارس باید طرح ارتقاع سواد والدین در زمینه فضای مجازی را ارائه دهند.

مومن نسب تاکید کرد: سیم کارت 18 ساله ها تنها خاصیتی که دارد این است که نوجوان 18 ساله را از مدار کانون خانواده ها بطور کامل خارج می کند، هرچیزی که قابل کنترل نیست نباید در اختیار خانواده ها قرار بگیرد که این برعهده مسئولین است و آنها باید این فضا را بیشتر و بهتر مدیریت کنند.

وی گفت: سواد فضای مجازی به این معناست که بدانیم از کدام محصول استفاده کنیم و از چه محصولی استفاده نکنیم، مدارسی که استفاده از فضای مجازی را توصیه می کنند نمی توانند بطور کامل از کودکانمان صیانت کنند بنابراین استفاده از تبلت دانش آموزی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: تبلت و گوشی موبایل در حال حاضر جای برادر و خواهر را برای فرزندانمان گرفته که با یک برنامه ریزی صحیح این فضا بایستی مدیریت شود، در حادثه ستایش مجموعه‌ای از خطاهای مسئولین به وقوع پیوست که ستایش را قربانی کرد و نوجوان خاطی را کنج زندان محبوس کرد.

ارسال نظر: