سینما در هفته‌ای که گذشت؛

نسخه اصلی "رستاخیز" به نمایش درآمد!

کدخبر: 2063942

سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از اکران نسخه اصلی "رستاخیز" در جشنواره چلچراغ تا نمایش فیلم کارگردان شبکه "جم» در سینماهای کشور!

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از اکران نسخه اصلی «رستاخیز» در جشنواره چلچراغ تا نمایش فیلم کارگردان شبکه «جم» در سینماهای کشور!

مستند داستانی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» اکران عمومی می‌شود

نویسندگی و کارگردانی این مستند داستانی را داریوش یاری برعهده دارد که حدود پنج سال را به تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه و طراحی استوری بورد اختصاص داده و مرحله فیلمبرداری این فیلم چهل روز در ایران و عراق به طول انجامیده و برای تدوین و اجرای جلوه های ویژه آن هم حدود یک سال زمان صرف شده است .

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» در فاز نخست مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می کند و بیان می دارد که شخصیت حسین بن علی (ع) و یارانش چگونه توسط آیین ها و فرهنگ های مختلف در جهان اسلام به اسطوره تبدیل شد .

این فیلم موفق شده جایزه بزرگ کنگره بین المللی جهان اسلام در کربلا را از آن خود کند و در جشنواره های سینما حقیقت، رشد و فجر در سال گذشته نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.همچنین موفق به دریافت جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از نخستین جشنواره چهلچراغ شده است .

کربلا جغرافیای یک تاریخ محصول سازمان سینمایی سوره بوده که موسیقی آن را مجید انتظامی ساخته و تهیه کنندگی آن را بهروز مفید برعهده داشته است. داریوش یاری کارگردان سینمای ایران نخستین فیلم سینمایی خود با نام «دخیل» را در سال 81 ساخت که توانست برای این فیلم جایزه طلایی قاهره و جایزه بزرگ «روحی پر از ایمان» از جشنواره بین المذاهب ایتالیا و همچنین جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کودک اصفهان را از آن خود کند و پس از آن چند مستند ، سریال و تله فیلم داستانی را کارگردانی کرده است .

فیلم علی مصفا جلوی دوربین رفت

میثم هاشمی‌طبا برای ساخت نخستین تجربه فیلم بلند خود،با گروهی از بازیگران حرفه ای سینما و تلویزیون و با فیلمنامه ای به نویسندگی خود، کارش را اغاز کرد .

این گروه طی چند روز گذشته در لوکیشنی واقع در یکی از بیمارستان های تهران، فیلمبرداری بخش هایی از فیلم را اغاز کردند وطبق پیش بینی ها انجام شده ظرف یک ماه اینده فیلمبرداری به پایان خواهد رسید .

در خلاصه داستان این فیلم امده است:محیا و رضا زوج جوانی در استانه ازدواج هستند.رضا مهندس معمار است و محیا شاگرد و نامزد او است.حادثه ای برای محیا اتفاق می افتد که مسیر زندگی هر دوی انها را تغییر می کند .

همایون ارشادی، محمود پاک نیت، جعفر دهقان، لیلا بلوکات، آوا دارویت، شهرام عبدلی، فرحناز منافی ظاهر، محمود زمردیان، شهربانو موسوی، محمد فرزانه، حسین الماسی از جمله بازیگران این فیلم هستند .

از دیگر عوامل این فیلم عبارتند از:نویسنده و کارگردان:میثم هاشمی طبا،تهیه کننده و مشاور کارگردان:علی مصفا،مدیر فیلمبرداری ومجری طرح:حافظ احمدی،مدیر تولید:علیرضا بیات،صدابردار:جعفر علیان،طراح چهره پردازی:علیرضا خورشید،طراح صحنه و لباس:میثم هاشمی طبا،منشی صحنه:فرشته عروجی،دستیار اول کارگردان و برنامه ریز:مریم پدمه،مدیر تدارکات:اصغر جبار پور،دستیار دوم کارگردان:ابوالفضل حمیدی،دستیار اول فیلمبردار:مصطفی معمار،دستیار دوم فیلمبردار:حمید رضا زارع،گروه فیلمبرداری:مهدی میر علایی،محسن شالی،علی محمد پور،مسئول دوربین:علی لطفی،دستیار صدابردار:جواد شعبانی،مجری گریم آقایان:مهدی قائم زاده،مجری گریم بانوان:شعف محمود زاده،پشتیبانی گریم:علی اعرابی،اجرای صحنه و لباس:امیر حسین مدرس،گروه صحنه و لباس:آریاناز ضرابی،مهران محمدیان،دستیار تدارکات:مراد خانه زاد،همیار تدارکات:غلامرضا جاهدی،سینه موبیل:حسن اصفهانی،محسن حریری،عکاس:طناز هاشمی طبا،مشاور رسانه ای:بهناز شیربانی،حمل و نقل:عباس زهرایی،فیروز علی قربانی،احسان مشکی باف،محسن پروانه،سعید کیانی،بهرام اسدی

فیلم کارگردان شبکه «جم» در آستانه اکران!

فیلم سینمایی «سه بیگانه» در شرایطی امروز با تصمیم شورای صنفی نمایش توانست در سرگروه سینمایی « زندگی» جای بگیرد که مدت‌هاست مهدی مظلومی کارگردانی این فیلم به شبکه جم پیوسته و یکی از فعالان این شبکه و مشغول ساخت فیلم و سریال برای این شبکه معاند است .

متاسفانه وزارت ارشاد تاکنون هیچ دیپلماسی جهت حضور بازیگران و کارگردانان سینمای ایران در شبکه های معاند اتخاذ و اعلام نکرده است این در شرایطی است که فیلم سینمایی «دزد و پری» و «نیمه شب اتفاق افتاد» نیز با حضور بازیگر به جم پیوسته اکران و یا در برنامه اکران قرار گرفته است. نکته قابل توجه و با اهمیت این که وزارت ارشاد چه تمهیدی برای این نوع آثار در نظر گرفته است و چه دیپلماسی در ارشاد دنبال می شود؟

شاید برخی از مدیران تنها به این دلیل که فیلم قبل از مهاجرت کارگردان و پیوستن به شبکه جم پروانه نمایش گرفته و سرمایه تهیه کننده فیلم در معرض خطر است کار خود را توجیه کنند اما به نظر می رسد هیچ دیپلماسی از سوی وزارت ارشاد اتخاذ نشده و با چشم بستن به روی این واقعیت قصد دارند امورات بگذرانند .

نه تنها وزارت ارشاد موضع مشخصی اتخاذ نکرده است شورای صنفی نمایش نیز برای این فیلم که کارگردان آن به استخدام شبکه بهایی و معاند ماهوار‌ه‌ای درآمده سرگروه سینمایی در نظر گرفته است که جای سوال دارد .

اگر مقابل این بی‌حرمتی به هنرمندان سکوت کنیم بی‌غیرتیم

ابراهیم حاتمی‌کیا نویسنده و کارگردان سینما با حضور در جشن منتقدان مطبوعات به عملکرد اخیر نشریه یا لثارات الحسین اعتراض کرد .

حاتمی‌کیا در سخنان کوتاهی اظهار داشت: عزیزانی که اینجا هستند همه صاحب قلمند و اندیشه‌اند و محترم‌ترین هنرمندان این مملکتند. وقتی دیروز خواندم که این اتفاق افتاده است و دیدم که حرمت قلم اینقدر ضایع می‌شود، نتوانستم سکوت کنم .

کارگردان فیلم سینمایی بادیگارد همچنین گفت: همه باید نسبت به این واقعه واکنش تندی داشته باشیم. نمی‌دانم این خشونت از کجا آمده که می‌‌تواند یک قلمی را تا این اندازه مجاز بکند که مطالبی که در خلوتگه خودش هم نباید نوشته بشود، این گونه علنی اخلاق را زیر پا بگذارد .

وی در ادامه با انتقاد از انتشار چند مطلب اخیر این نشریه گفت: من متاسفم در کشوری هستم که با اسم امام حسین(ع) با خون حسین بازی می‌شود .

حاتمی کیا با بیان خاطرات قبلی خودش از این مجله افزود: من از طرف این مجله کم نواخته نشده‌ام! از آن موقعی که یک برگ بیشتر نبود و یادم هست در نماز جمعه پخش می‌شد. آن روزها در نماز جمعه می‌گرفتم و می‌خواندم که این برگه یا لثارات است و دارد افشا می‌کند که من چه کردم. می‌گفتند من دارم کار انحرافی انجام می‌دهم در سینما. این حرف برای بیست سال پیش است و الان به این نقطه رسیده است .

ابراهیم حاتمی‌کیا در پایان گفت: اگر معذرت نخواهند و اهل قلم به این واقعه واکنش نشان ندهند به نظر من این بی‌غیرتی است .

نسخه اصلی «رستاخیز» به نمایش درآمد

فیلم سینمایی «رستاخیز» که پس از 15 ماه تعلیق در اکران توسط وزیر ارشاد، در هیچ محفلی اکران نشده بود؛ ساعت 20، 27 شهریور ماه در جشنواره چلچراغ اکران شد. «رستاخیز» در این نمایش همان نسخه اصلی فیلم (که در جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمده بود) بود که با اقبال خوبی مواجه شد و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند .

بنابراین گزارش، آخرین اظهار نظر رئیس سازمان سینمایی درباره فیلم «رستاخیز» اینگونه بود که امیدواریم نسخه اصلی فیلم به نمایش درآید و این اتفاق در جشنواره چلچراغ پس از تعلیق وزیر ارشاد رخ داد. اختلاف نظر میان رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد یک بار دیگر علنی‌ شد .

«بوف کور» ۱۰ مهر کلید می خورد

سعید سعدی درباره زمان ساخت فیلم سینمایی «بوف کور» به کارگردانی احمدرضا معتمدی گفت: بعد از کسب پروانه ساخت نام «بوف کور» را تغییر خواهیم داد و این فیلم را در نیمه اول مهرماه یعنی بین ۵ تا ۱۰ مهر کلید می زنیم. بخشی از «بوف کور» در تهران و بخشی در بندرعباس، هرمزگان و جزایر جنوبی کشور فیلمبرداری می شود .

وی افزود: تاکنون حضور برخی از عوامل پشت صحنه قطعی شده است، این افراد عبارتند از مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، دستیار برنامه ریز: مهدی قپانی، طراح صحنه و لباس: حسن روح پروری، طراح چهره: علی بهرامی فر، موسیقی: فردین خلعتبری، مدیر تولید: مجید بابایی و مدیر تدارکات: جواد سلیمانی .

سعدی عنوان کرد: تاکنون حضور بازیگرانی همچون اندیشه فولادوند، هومن برق نورد و حامد کمیلی در این فیلم قطعی شده و قرار است یک بازیگر دیگر هم اضافه شود، یعنی به طور کلی ما ۴ بازیگر اصلی خواهیم داشت .

این تهیه کننده ادامه داد: «بوف کور» روایت تعامل ۲ گروه موسیقی سنتی و متال است و ما در این فیلم به بررسی این ۲ نوع موسیقی خواهیم پرداخت به همین دلیل برای شناخت بهتر آنها از مشاوره های فردین خلعتبری و یک گروه موسیقی متال به نام «بند میدان آزادی» بهره می بریم البته گروه موسیقی «بند میدان آزادی» در فیلم هم حضور دارند .

وی بیان کرد: در این فیلم شاهرخ هدایتی به عنوان مشاور سرمایه گذار با ما همکاری می کند، البته ما بخشی از سرمایه «بوف کور» را از بنیاد سینمایی فاربی تامین کردیم و برای بخش دیگر آن هم مشغول رایزنی با یک نهاد دیگر هستیم .

سعدی در پایان خاطرنشان کرد: تدوین این فیلم همزمان با فیلمبرداری انجام می شود و آن را به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر می رسانیم .

ارسال نظر: