در نشست سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی مطرح شد:

آموزش ۵ میلیون ایرانی از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه ها

کدخبر: 2063107

محمد صادق افراسیابی؛ دبیر کل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در دهمین نشست تخصصی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی از آموزش برخی مهارتهای سواد رسانه ای با استفاده از شبکه های اجتماعی پرمخاطب و رسانه ها به ۵ میلیون ایرانی خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، محمد صادق افراسیابی؛ دبیر کل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در دهمین نشست تخصصی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی از آموزش برخی مهارتهای سواد رسانه ای با استفاده از شبکه های اجتماعی پرمخاطب و رسانه ها به 5 میلیون ایرانی خبر داد و گفت: همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی از طریق تولید و انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی و با همکاری شبکه ی 5 سیما، رادیو گفت و گو، رادیو جوان، رادیو ایران، انجمن تولید کنندگان نرم افزار تلفن همراه ایران و کانال های مجازی خبرگزاری ها و رسانه های پر مخاطب کشور توانست برخی مهارتهای سواد رسانه ای را حداقل به 5 میلیون نفر از مردم کشور آموزش دهد.

وی با اشاره به ظرفیت های ویژه ی شبکه های اجتماعی برای انتشار و باز انتشار پیام خاطر نشان ساخت: شناخت محل تجمع مردم در شبکه های اجتماعی می تواند قدرت فوق العاده ای برای فرهنگسازی و آموزش در اختیار متولیان حوزه ی سواد رسانه ای کشور قرار دهد.

دکتر سید مرتضی موسویان؛ رئیس همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی نیز در ابتدای این نشست خاطر نشان ساخت: سواد رسانه ای یک همایش علمی-پژوهشی صرف با مخاطب خاص نیست بلکه می خواهد با عموم مردم ارتباط برقرار کند. به همین خاطر ایده اولیه ما برگزاری جشنواره بود که انشاء الله به زودی شاهد برگزاری جشنواره ی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با محوریت ارزیابی محصولات دیجیتال توسط مردم در چارچوب سواد رسانه ای خواهیم بود.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کلید واژگان سواد رسانه ای به گوش مردم خورده است، افزود: هر چند برخی مهارتهای سواد رسانه ای با کمک دبیرخانه ی دائمی همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی و سایر متولیان دولتی و خصوصی به گروه های مختلف مردم با استفاده از فضای مجازی و همکاری رسانه ها و صدا و سیما آموزش داده شد، اما هنوز اطلاع مردم از سواد رسانه ای خیلی عمیق نیست، به همین خاطر ما در کنار برگزاری همایش تیمی از کارشناسان برای تعیین شاخص ها و مشارکت دادن مردم در داوری آثار جشنواره ی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی تعیین کرده ایم.

علی زرافشان؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و دیگر سخنران نشست تخصصی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی نیز گفت: با تلاش سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، برنامه درسی سواد رسانه ای به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. این برنامه درسی مبتنی بر الگویی است که می کوشد ابتدا با ایجاد پرسش درباره تفکر در ضمن دروس مختلف، آرام آرام توجه دانش اموزان را به موضوع رسانه و سواد رسانه ای جلب کند. علاوه بر آن در پایه دهم کتاب مستقل سواد رسانه ای تالیف شده است.

وی تاکید کرد: بررسی های ما نشان می دهد در کشورهای دیگر موضوع سواد رسانه ای فراتر از آموزش و پروزش است و مسئولیت اصلی برعهده ی نهادهای اجتماعی است و در واقع رمز افزایش سواد رسانه ای، مسئولیت پذیری اجتماعی عموم مردم است.

زرافشان افزود: با توجه به برگزاری همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در روز 12 آبان ماه همزمان با روز فرهنگ عمومی، کلیه علاقه مندان خصوصا فرهنگیان می توانند از طریق مراجعه به نشانی اینترنتی saramad.ir درخواست خود را برای حضور در این همایش ثبت کنند.

ارسال نظر: