تاکید صالحی بر همکاری‌ در حوزه کتاب و نشر با ارامنه

کدخبر: 2062916

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دیدار با خبرنگاران ارمنی زبان در سالروز هشتادمین سالگرد روزنامه «آلیک» بر گسترش روابط فرهنگی در حوزه کتاب و ترجمه تاکید کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دیدار روزنامه‌نگاران ارمنی زبان کشورهای گوناگون جهان با علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی روز شنبه(27 شهریورماه) در هتل انقلاب پارسیان برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر علی جنتی سید عباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی؛ معاون مطبوعاتی این وزارتخانه، سبو سرکیسیان؛ اسقف ارامنه تهران، نمایندگان ارامنه و اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی و علی فریدونی؛ مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

سید عباس صالحی در گردهمایی روزنامه‌نگاران ارمنی که به مناسبت هشتاد و پنجمین سالروز تاسیس روزنامه «‌آلیک» برگزار شد ضمن تبریک این جشن به اصحاب رسانه و هموطنان ارمنی مقیم ایران و ارمنستان با اشاره به نقش و تاثیر فعالیت ارامنه در ایران در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، گفت: اولین چاپخانه به همت و تلاش هموطنان ارمنی وارد ایران شد. به گواهی تاریخ اولین چاپخانه ایران و منطقه را ارامنه در جلفای اصفهان بنا گذاشتند و این کار و این پویش تاکنون ادامه داشته است. در عرصه ادب و هنر، حقوق و... نیز صدها کتاب در این چاپخانه منتشر شده است.

صالحی ادامه داد: هموطنان ارمنی همچنین در حوزه بازرگانی، ‌تجارت و ورزش نیز نقش بسزایی داشته‌اند. هم اکنون بیش از 280 کلیسا در اقصی نقاط ایران، فعالیت‌های گسترده فرهنگی و هنری انجام می‌دهند. همچنین فعالیت باشگاه‌های مختلف ورزشی و دیگر نمادهای دینی نشانگر حضور جدی و چشمگیر ارامنه در ایران را نشان می دهد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر همکاری‌های متقابل فرهنگی و هنری به ویژه در زمینه کتاب، ترجمه، انتشار کتاب و مطبوعات تاکید کرد.

صالحی در ادامه این مراسم گفت: فعالیت و نقش ارامنه همواره طی چند سال اخیر در حوزه‌های موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و... در هویت بخشی ایرانیان ملموس بوده است.

وی افزود: یکی از نقش‌های جدی ارامنه در عرصه رسانه و مطبوعات است و انتشار نشریات ارامنه بیش از 120 سال سابقه دارد و از آن جمله می‎توان به روزنامه قدیمی این آنها «آلیک» ‌اشاره کرد. صالحی ضمن تبریک مجدد سالروز هشتاد و پنجمین سال انتشار روزنامه «آلیک» در ایران گفت:‌ در ایران نیز روزنامه اطلاعات با قدمتی بیش از 90 سال پیشگام سایر نشریات مکتوب ایران در زمینه روزنامه‌نگاری بوده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این وزارتخانه مفتخر است که به عنوان نقطه ارتباطی جدی در حوزه دینی و فرهنگی این هویت بخشی را در دو طرف محکم‌‍تر و وسیع‌تر کند.

صالحی در پایان ابراز امیدواری کرد: حضور رسانه‌های مختلف ارمنی در ایران نیز دریچه‌ای را فراهم کند تا صدای مظلومیت مردم ایران به جامعه جهانی فرستاده و همواره شنیده شود.

همچنین در این برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقبال از دیدار با روزنامه نگارانه ارمنی گفت:اینگونه گردهمایی‌ها و رفت و برگشت‌های دو طرفه، بر تحکیم و تقویت و گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور می‌افزاید و باید با جدیت دنبال شود.

وی به تاسیس و راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی ادیان توحیدی با همکاری «سبو سرکیسیان» اسقف ارامنه تهران، ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این بنیاد بتواند با حضور رهبران ادیان الهی، در جهت تحکیم روابط علمی، دینی، فرهنگی و... که وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کند، حرکت کند.

بر اساس این گزارش، در این مراسم 25 خبرنگار ارمنی زبان از کشورهای ارمنستان، امریکا، کانادا، سوریه، چک و فرانسه جهان حضور داشتند. روزنامه «آلیک» دومین روزنامه قدیمی ایران پس از روزنامه اطلاعات و تنها روزنامه ارمنی زبان ایران است که از سال 1310 در تهران منتشر می شود.

ارسال نظر: