رئیس سازمان بورس در نشست خبری مطرح کرد

نمادهای بانکی به دلیل اختلاف بانک‌مرکزی و سازمان حسابرسی بسته است/ با خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا به شدت مخالفیم

کدخبر: 2061404

شاپور محمدی گفت: با توجه به اختلاف نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی، پیگیری حل این مشکل هستیم تا در اولین فرصت نماد بانکی ها در بورس بازگشایی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، شاپور محمدی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و مقاوم‌سازی بازار سرمایه، گفت: ارتقای سامانه‌های معاملاتی، تسویه و پایاپای بازار سرمایه در اولویت قرار دارد و باید از توان داخلی در شکل حداکثری آن استفاده کرد تا سامانه‌های معاملات عمومی را در ایران بتوان تهیه نمود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: اصلاح رویه‌های اجرایی در سازمان بورس و بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته که بر این اساس سامانه زمان‌سنجی بازار بورس اجرایی شده که ورود درخواست‌ها به سازمان و فرآیندهایی که نیاز است بر روی آن انجام شود، به تفکیک وقت و زمان‌های گزارش شده اعلام می‌کند که بر این اساس متوسط زمان در هر ماه به شورای عالی بورس ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس، این سامانه‌ها را به صورت مجزا راه‌اندازی کرده‌اند، ضمن اینکه راه‌اندازی ابزارهای جدید نیز در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است؛ به نحوی که راه‌اندازی اختیار خرید و فروش در شرکت‌ها باید انجام شود که بخشی از کارهای آن صورت گرفته و تلاش داریم تا پایان سال عملیاتی شود. در عین حال واگذاری اختیارات به نهادهای مالی بازار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته محمدی، در راستای تعامل با بانک مرکزی برای تحقق کاهش نرخ سود بانکی، گام‌های جدی برداشته شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادات خوبی را برای کاهش نرخ ارائه کرده‌اند که سازمان با آنها موافقت کرده و کمک می‌کند که پیاده‌سازی کاهش نرخ سود را داشته باشند. البته در راستای این امر، صندوق‌ها باید ساختار خود را اصلاح کنند در این میان سقف سپرده‌گذاری آنها را از ۷۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی معتقد است: با توجه به کاهش نرخ تورم، سود بانکی نیز باید متناسب با آن کاهش یابد و به نظر می‌رسد اگر سهم سنگینی از صندوق‌ها بر روی سپرده‌ها باشد، به آنها فشار خواهد آورد که این اصلاح ساختار نیز در همین راستا انجام شده است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: تقویت فرآیند اطلاع‌رسانی و افشا در دستور کار قرار گرفته که در دو هفته آتی یکی از الزامات افشا مربوط به تولید و فروش‌های ماهانه را اجرایی خواهیم کرد که قبلاً یک اختیار برای شرکت‌های بورس به شمار می‌آمد اما از این پس اجباری خواهد شد و هر شرکت باید آمار فروش و تولید خود را اعلام کند و البته در ادامه هم الزامات دیگری برای افشای بهتر در نظر خواهیم گرفت.

محمدی، اطلاع‌رسانی بین‌المللی و شفافیت در الگوهای جهانی را لازمه معاملات بورسی دانست و گفت: امسال بانک‌ها و شرکت‌های مشمول تلفیق که حدود ۲۰ شرکت هستند، الزام به رعایت شفافیت خواهند شد و باید گزارش‌های سال ۹۵ خود را که در سال آینده ارائه می‌کنند، با این استانداردها هماهنگ نمایند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته با مقامات کشور آلمان، مقرر شده شرکت‌های ایران در بورس‌های آلمان و شرکت‌های آلمان در بورس‌های ایران حضور پیدا کنند اما این موضوع نیاز به فراهم‌سازی زیرساخت‌ها دارد و تلاش داریم آن را سرعت بخشیم؛ ضمن اینکه موضوع تسریع در پذیرش شرکت‌های بورسی و فرآیندهای مربوط به تأسیس صندوق‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته و جلسات هیأت پذیرش را نیز افزایش داده‌ایم.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تصریح کرد: تقویت بازارگردانی برای ما مهم است که باید جذابیت آن ارتقا یابد و اگر لازم باشد صندوق‌ها نیز بازارگردانی کنند که این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم شرکت‌های سرمایه و نهادهای مالی به تناسب فعالیت خود بازارگردانی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش مقررات خاطرنشان کرد: تصور بر این است که مقررات بورس زیاد است اما در برخی مواقع کسری مقررات نیز وجود دارد که خلاءهای آن باید جبران شود؛ بنابراین تمام تلاش ما این است که مقررات زاید را حذف کرده و زیرساخت‌های مقرراتی لازم را تکمیل کنیم، ضمن اینکه حداکثر تلاش در راستای شفاف‌سازی صورت گیرد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه سود سهام برخی سهامداران از سوی شرکت‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: این یکی از مسائل کلیدی است که معاونت حقوقی سازمان بورس، سامانه‌ای را برای آن طراحی کرده که رسیدگی به شکایات و حمایت از سهامداران خرد را در دستور کار قرار دارد.

ارسال نظر: