رکود در بورس ادامه دارد

بازار سرمایه هیچ نشانی از رشد ۴.۴ درصدی ندارد/ شاپور محمدی هم نتوانست گره بورس را باز کند

کدخبر: 2061334

بازار سرمایه تحت تاثیر تحولات درون و برون سازمانی بورس همچنان در وضعیت رکودی قرار داشته و نتوانسته رشد خاصی را تجربه کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه تعادل نوشت: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پایان 5روز کاری هفته گذشته با کاهش 425واحدی نسبت به آخرین روز هفته قبل از آن مواجه شده و از رقم 77هزار و 167واحد در هفته منتهی به دهم شهریورماه سال 95، با عقب‌گرد به ارتفاع 76هزار و 742 واحد رسید؛ شاخص فرابورس نیز در هفته گذشته با ثبت عدد 802 واحد به کار خود پایان داد که نسبت به آخرین روز کاری هفته ماقبل از آن 6واحد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش 425 واحدی شاخص کل در حالی اتفاق افتاد که ارزش معلاملات نسبت به هفته قبل از آن 198میلیارد تومان افزایش یافته و از رقم 793میلیارد تومان در هفته منتهی به 10 شهریور به مبلغ 992میلیارد تومان در هفته گذشته رسید. همچنین حجم معاملات نیز با افزایش یک میلیون و 800هزار سهمی مواجه شده و از رقم 3میلیون و 981هزار سهم در هفته قبل از آن به حجم 5میلیون و 790هزار سهم در هفته منتهی به 19 شهریور رسید.

بر اساس این گزارش، بازار سرمایه تحت تاثیر تحولات درون و برون سازمانی بورس همچنان در وضعیت رکودی قرار داشته و نتوانسته رشد خاصی را تجربه کند. در واقع بازار سهام و پول دو بازار تامین مالی رقیبند که بازار پول تامین مالی کوتاه‌مدت و بازار سهام تامین مالی بلندمدت را انجام می‌دهد. از آنجا که بورس دماسنج اقتصاد است و این روزها اقتصاد ایران هنوز نتوانسته تحول آنچنانی را در خود ایجاد کند و در حال گذر از دوران رکود است، رکود در بازار سهام ماندگار شده است. البته فعالان بازار و کارشناسان اعتقاد دارند حرکت شاخص بازار، به سمت واقعی شدن است. کارشناسان، بورس را تابعی از وضعیت اقتصادی کشور می‌دانند و اعتقاد دارند شاخص بورس امروز در عدد واقعی خود جای خوش کرده است، بنابراین تا زمانی که صنایع کشور رونق نگیرند، نباید از بورس انتظار معجزه داشت. برخی فعالان بازار سرمایه به عدم کاهش نرخ سود بانکی متناسب انتقاد دارند. این انتقاد بجاست، زیرا نقدینگی در حال رشد همچنان در بانک‌ها قفل شده و راهی به سوی بورس پیدا نکرده است، زیرا سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در دوران خروج از رکود سودی بدون ریسک و درسر به دست بیاورند.

ارسال نظر: