قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران خبر داد:

۱۰ درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند

کدخبر: 2060843

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از یک میلیون ۳۵۰ هزار معتادی که در کشور وجود دارند ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که این رقم نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، علی مویدی در حاشیه مراسم راه‌اندازی اولین مرکز اقامتی مدل طبی درمان زنان و زنان باردار سوء مصرف کننده مواد مخدر در تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های اخیر شیب گرایش زنان به اعتیاد نسبت به گذشته تغییر کرده و شیب تندی را شکل می‌دهد به نحوی که بیشترین میزان گرایش به روانگردان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در تهران و کشور "ماری‌جوانا" کِشت می‌شود آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: هر نوع کِشتی که در کشور چه به صورت گلخانه‌ای و چه به صورت روش‌های دیگر انجام شود جرم است.

مویدی با اشاره به ظرفیت مرکز اقامتی مدل طبی درمان زنان و زنان باردار سو مصرف کننده موارد مخدر در تهران اشاره کرد و افزود : در این مرکز 20 تخت در نظر گرفته شده و همه استاندرادهای لازم در بهداشت و درمان وپیوست مباحث روانی در این مرکز تعریف شده است.

وی با بیان اینکه خدمات در این مراکز به صورتن رایگان انجام می شود خاطر نشان کرد: این مرکز اولین مرکز اقامتی زنان معتاد است و مهد کودک دارد و نوزادان نیز در آنجا غربالگری می‌شوند.

وی ادامه داد: اعتیاد زنان باردار نسبت به زنان معتاد دیگر کمتر است و بر همین مبنا طرح‌های تشدید شده برخورد و مقابله با مواد مخدر در حال اجرا است.

وی افزود: در سال گذشته 500 زن معتاد متجاهر جمع آوری شدند.

مویدی در خصوص بیمه معتادان گفت: در سال جاری موضوع بیمه معتادان تصویب شده و مبلغی که در بودجه سال 95 تصویب شده دو برابر افزایش یافته است اما کارهای لازم از طریق وزارت رفاه در حوزه بیمه خوب عمل نشده چرا که دستگاه‌های مربوطه همکاری نکرده‌اند.

مراکز درمان کودکان زیر 18 سال راه اندازی شد

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال جاری 2 مرکز درمانی کودکان معتاد زیر 18 سال در استان سیستان و بلوچستان و گلستان راه اندازی شده و این مراکز در نقاط دیگر کشور از جمله تهران نیز راه‌اندازی می‌شود.

مویدی در پاسخ به سوال خبرنگار « نسیم آنلاین » در خصوص ارایه خدمات در منازل به زنان معتادی که به هر دلیلی حاضر به بستری شدن در این مراکز نیستند آیا امکانات و برنامه دارید؟ گفت: برای درمان معتادان در منازل هنوز به ظرفیت لازم نرسیده‌ایم اما اگر ظرفیت‌ها ایجاد شود سرویس‌ها و خدمات درمانی به این افراد نیز ارائه خواهد شد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، سردار علی مؤیدی در مراسم افتتاحیه اولین مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف‌کننده مواد مخدر که امروز چهارشنبه برگزار شد، گفت: امنیت و سلامت از نعمات بزرگ خداوند است. مواد مخدر توانسته آنها را تحت‌الشعاع قرار داده و به خطر بیندازد.

وی افزود: مواد مخدر وقتی وارد یک کشور می‌شود ابتدا امنیت و سپس سلامت مردم آن کشور را سلب می‌‌کند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: مواد مخدر به عنوان یک پدیده شوم و مافیایی و مرموزانه توانسته سنگرهای حیات بشریت را یکی پس از دیگری از انسان‌ها سلب کند.

مؤیدی خاطرنشان کرد: امروز همگان باور دارند که مادران به عنوان ستون و عمود خانواده از سوی مافیای مواد مخدر و قاچاقچیان بین‌الملل مورد هدف قرار گرفته شده و آنها تلاش می‌کنند که اعتیاد را به جنین این مادر بکشانند لذا باید بکوشیم این آسیب و تهدید پیچیده و مخوف که در حال حاضر با سرعت وصف‌ناپذیر دارای لعاب زیبا و زیبنده و هدفمند که حیات انسان و بشر را به خطر انداخته را برسانیم.

وی تصریح کرد: در بازدید از مرکز اقامتی مدل طبی زنان با خانمی ک در طول 24 ساعت شبانه‌روز 50 گرم شیره تریاک مصرف می‌کرد مواجه شدم که تاکنون چنین شخصی را در طول عمرم ندیده بودم لذا این امر می‌طلبد تا تلاش‌های خود را چند برابر کنیم.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکرد نظام و دولت را بر شناسایی پدیده مواد مخدر و راهکار پیشگیری از آن عنوان کرد و افزود: روزی عدم عرضه مواد مخدر را در اولویت‌ کارهایمان داشتیم امروز هم البته وجود دارد ولی اولویت اول امروزمان صیانت از خانواده،‌زنان و فرزندان آنها در برابر اعتیاد است که توانسته‌ایم الگوی خوبی برای دیگران باشیم.

مؤیدی گفت: دنیا امروز از الگوی جمهوری اسلامی ایران در امر صیانت از خانواده،‌زنان و فرزندان در برابر اعتیاد استقبال کرده به همین دلیل جمهوری اسلامی تمام زمان و امکانات مادی و غیرمادی خود را برای پیشگیری از این بلای خانمان‌سوز در نظر گرفته است.

مواد مخدر صنعتی جاذبه زیادی برای خانم‌ها ایجاد کرده است

وی اظهار داشت: متأسفانه مواد صنعتی جاذبه زیادی را هم اکنون برای خانم‌ها ایجاد کرده در حالی که آسیب‌های اجتماعی فراوانی را در خود نهفته دارد که وضعیت امروز آپارتمان‌نشینی و عدم وجود فضاهای شاد و تفریح و بهره‌مندی مطلوب از تفرجگاه‌ها توانسته به این آسیب کمک کند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با این بلای خانمان‌سوز و تمرکز بر پیشگیری در این امر و همچنین نهادینه کردن آن به سطوح اجتماع و کمک گرفتن از سمن‌ها می‌توان در مبارزه با مواد مخدر دستاوردهای خوبی را به دست آورد.

مؤیدی تصریح کرد: هیچ راهی جز استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب سمن‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر نداریم ضمن اینکه هم اکنون 200 مرکز مردمی در امر مبارزه با مواد مخدر در کشور فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر: