اختصاصی «نسیم آنلاین»: دلیل استنکاف سیف از واگذاری"خدمات انفورماتیک" چیست؟

تعیین پاداش نیم‌ میلیاردی برای ۵ عضو هیات مدیره شرکت وابسته به بانک مرکزی!

کدخبر: 2060584

دستکم ۴۸ درصد از سهام شرکت ملی انفورماتیک، سهامدار اصلی شرکت خدمات انفورماتیک متعلق به بانک مرکزی است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین» - نتایج پیمایش‌های « نسیم آنلاین» مشخص کرده که 38 روز از 90 روزاخیر، یعنی بیش از یک سوم آمار روزهای مورد معامله شرکت "خدمات انفورماتیک" در بازار سرمایه منفی بوده است!

گزارشی که به دست خبرنگار «نسیم آنلاین» رسیده نشان می‌دهد که درصد روزهای منفی معاملات شرکت وابسته به بانک مرکزی در بازار سرمایه در سه ماهه اخیر ازمرز 60 درصد عبور کرده است.

جالب تر اینکه درصد روزهای معاملاتی این شرکت در بازار سرمایه در 12 ماهه اخیر هم از وضعیت چندان جالبی هم برخوردار نبوده و از مرز 50 درصد عبور کرده است.

هنوز به طور مشخص معلوم نشده که چرا تعداد روزهای منفی معاملات این شرکت در بازار سرمایه تا این حد منفی بوده اما هر چه که هست، نشانه خوبی برای نماد این شرکت در تالار شیشه‌ای به شمار نمی‌رود.

شرکت خدمات انفورماتیک یکی از شرکت‌های چهارگانه تابعه شرکت "ملی انفورماتیک" بوده که از سال 72 و در راستای سیاست‌های بانک مرکزی دایر بر ایجاد و راه‌اندازی سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور به عنوان یک بازوی اجرایی راه‌اندازی شده است.

این شرکت، در حال حاضر به 7 هزار شعب بانکی ارایه سرویس کرده و 45 درصد بازار خودپردازهای کشور در اختیار آن قرار دارد.

دستکم 48 درصد از سهام شرکت ملی انفورماتیک، سهامدار اصلی شرکت خدمات انفورماتیک متعلق به بانک مرکزی بوده و بنا بر سیاست بانک مرکزی، بخش عمده دیگر سهام شرکت ملی انفورماتیک به 3 بانک دولتی واگذار شده است.

جدای از تمرکز بر وضعیت شرکت ملی انفورماتیک، شرکت خدمات انفور ماتیک در خرداد ماه سال جاری دچار تغییر و تحول جدی شده و اعضای هیات مدیره آن یعنی "مسعود داوری‌نژاد" و "سعید جلیلی" با حضور معاون فناوری بانک مرکزی معارفه شده اند.

مجمع سالیانه شرکت خدمات انفورماتیک که کمی پیشتر برگزار شده، تصمیمات مهمی اخذ کرده و مصوب ساخته که 1400 ریال سود نقدی به ازای هر سهم در بین سهامداران این شرکت توزیع شود. این شرکت، در سال مالی مورد گزارش، 5553340 میلیون ریال سود خالص داشته و مجمع آن هم برای اعضای هیات مدیره حقوقی شرکت خدمات انفورماتیک 5250 میلیون ریال پاداش ناخالص تعیین کرده است.

به نظر می رسد، روال پرداخت پاداش برای هیات مدیره حقوقی شرکت ها اینگونه بوده که پاداش ها به صورت مستقیم به حساب خود افراد واریز نمی شود، بلکه پس از واریز پاداش به حساب هر یک از شرکت هایی که نمایندگان آنها در هیات مدیره شرکت خدمات انفورماتیک حضور دارند، شرکت مذکور هم احتمالا نسبت به پرداخت پاداش به افراد هم مبادرت خواهد ورزید. هر چند که ممکن است برخی از اعضای هیات مدیره شرکت ها در نهایت از دریافت پاداش انصراف دهند.

در زمان برگزاری مجمع اخیر، نصرالله مقدم به نمایندگی از شرکت ملی انفورماتیک،رسول سعدی به نمایندگی از شرکت خدمات انفورماتیک کیش، سید عبدالله میرطاهری به نمایندگی از شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش، ناصر رضایی به نمایندگی از شرکت داده ورزی فرادیس البرز و بیژن وثوقی هم به نمایندگی از شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف در فهرست ترکیب هیات مدیره این شرکت قرار داشته اند.

از قرار معلوم، اعضای غیر موظف هیات مدیره این شرکت هم طبق تصمیمات مجمع اخیر به ازای هر جلسه حضور 11000000 ریال دریافت خواهند داشت.

پایگاه اطلاع رسانی رسمی شرکت خدمات انفورماتیک اعلام داشته که پس از تأسیس آن در سال 1372، با توجه به نیاز به کسب و کارجدید درصنعت بانکداری، راه‌اندازی شرکت‌های تابعه از جمله "شرکت خدمات انفورماتیک کیش"، "شرکت داده ورزی فرادیس البرز"،"شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گسترکیش" و"شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش" در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، این شرکت‍ها همگی راه اندازی شده و جالب تر اینکه گفته می شود بخشی از سهام این شرکت از ناحیه چهار شرکت مذکور خریداری شده است.

هر چند که طبق گزارش هیات مدیره به مجمع اخیر، شرکت ملی انفورماتیک 95 درصد سهام این شرکت را در اختیار خود داشته و 5 درصد مابقی در بازار سرمایه عرضه می شود.

ارسال نظر: