اختصاصی «نسیم آنلاین»:

سود پالایشگاه نفت بندرعباس نصف شد + نمودار

کدخبر: 2060139

پالایشگاه نفت بندرعباس در آخرین گزارشی که از عملکرد خود در ۳ ماهه اول سال ۹۵ منتشر کرده، خبر از کاهش ۵۱ درصدی سود خالص این شرکت در مقایسه با ۳ ماهه سال ۹۴ داده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین » پالایشگاه نفت بندرعباس در آخرین گزارشی که از عملکرد خود در 3 ماهه اول سال 95 منتشر کرده، خبر از کاهش 51 درصدی سود خالص این شرکت در مقایسه با 3 ماهه سال 94 داده است. به گزارش «نسیم آنلاین»، طبق این گزارش پالایشگاه نفت بندرعباس در مدت سه ماهه سال 95 نسبت به 94 با 27 درصد کاهش فروش، 45 درصد کاهش سود ناخالص ، 39 درصد کاهش سود عملیاتی و 51 درصد کاهش سود خالص مواجه شده است. در این مدت شرکت 19 ریال برای هرسهم خود سود شناسایی کرده است. افزایش 9.73 درصدی تولید در کنار کاهش 6.17 درصدی مقدار فروش از دیگر نکات قابل توجه این گزارش محسوب می شود.

اما نگاهی به صورتهای مالی 3 ماهه این شرکت در سنوات گذشته حکایت از آن دارد که ارزش فروش و سود خالص این شرکت به کمترین میزان خود در 4 سال اخیر رسیده است. وضعیت کنونی این شرکت در مقایسه با 3 ماهه سال 92 حکایت از کاهش 60 درصدی مبلغ فروش و کاهش 96 درصدی سود این شرکت دارد.

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از توافق ایران با غرب و امضای برجام صنعت پالایشگاهی را با کاهش درآمد و درنتیجه کاهش سود مواجه کرده است. به عبارت دیگر می توان گفت وضعیت فعلی شرکتهای پالایشی به دلیل بی ارزش شدن قیمت نفت یا همان نفت ارزان است که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی نفت گران را سم مهلک برای کشور و در مقابل نفت ارزان را مناسب میدانست.

این در حالی است که نفت ارزان و افزایش نادرست و پرابهام نرخ خوراک پالایشگاهها در دولت یازدهم سبب شده حاشیه سود پالایشگاه نفت بندرعباس از 9.2 درصد در سال 92 به 0.8 درصد در سال 95 سقوط کند. نکته جالب توجه اینکه علیرغم اینهمه کاهش در فروش و سود شرکت قیمت سهام این شرکت در بورس تهران از زمان اجرایی شدن برجام (دی ماه 94) تاکنون رشدی 70 درصدی را تجربه کرده که حبابی و بی بنیاد بودن این رشد باتوجه به صورتهای مالی ارایه شده از طرف این شرکت کاملا مشهود است.

همچنین مقدار زیادی از رشد شاخص کل بورس تهران در ماههای اخیر به دلیل افزایش قیمت سهام شرکتهایی چون پالایشگاه نفت بندرعباس بوده است که با این عملکرد می توان گفت اعداد فعلی شاخص کل بورس تهران نیز چندان اعتبار و دوامی نخواهد داشت.

ارسال نظر: