سلطانی فر در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید:

صدور ویزای الکترونیکی تا پایان سال ۹۵ اجرایی می شود

کدخبر: 2059976

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سه سال گذشته شاهد ثبت ۵ اثر فرهنگی و تاریخی ایران در یونسکو بودیم که تا قبل از دولت یازدهم در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق به ثبت تنها ۱۶ اثر تاریخی در یونسکو شده بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید در سخنانی، گفت: تا امروز پیشرفت های بسیار خوبی در حوزه میراث فرهنگی داشتیم که با لطف رییس جمهور و مشارکت تمام دستگاه ها شاهد رشد خوبی در حوزه میراث فرهنگی بودیم.

وی افزود: با تدبیر رییس جمهور و همگرایی میان همه دستگاه های دولت شاهد توسعه و رونق بخشی به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بودیم. بر این اساس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سه بخش مجزای کاری تشکیل شده که عملکرد یکدیگر را تکمیل می کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در حوزه دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی باید عرض کنم که در سه سال گذشته شاهد ثبت 5 اثر فرهنگی و تاریخی ایران در یونسکو بودیم که تا قبل از دولت یازدهم در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق به ثبت تنها 16 اثر تاریخی در یونسکو شده بودیم.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: در سال اول دولت؛ شهر سوخته و در سال دوم، بافت تاریخی شهر شوش و بندر فرهنگی میمند کرمان را به عنوان میراث جهانی ثبت کردیم و امسال نیز در یک پروسه بسیار حساس و جنجالی، موفق به ثبت 11 قنات ایرانی و کویر لوت به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث جهانی شدیم.

وی اضافه کرد: در بخش ثبت بناها نیز باید عرض کنم که علاوه بر 21 اثر ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو چیزی در حدود 50 بنا را در فهرست انتظار یونسکو قرار دادیم که به میزان بضاعت خود به دنبال پیگیری و به نتیجه رسیدن در ثبت این آثار هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: یکی از موثرترین اقدامات دولت در حوزه حمایت از میراث فرهنگی بازگرداندن چهار محموله اشیاء تاریخی است. بر این اساس اشیاء متعلق به خوروین را از بلژیک برگرداندیم در حالی که از 50 سال پیش از کشور خارج شده بود.

سلطانی فر متذکر شد: اقدام مهم و موثر دیگر ما بازگرداندن اشیاء مربوط به چغامیش را از کشور آمریکا است. همچنین ما 30 قلم اشیاء قاچاق شده به ایتالیا را با همکاری پلیس و مسئولان میراث فرهنگی ایتالیا کشف و ضبط کردیم. دیگر اینکه مهرهای گلی پس از اثبات مالکیت ایران توسط آمریکایی‌ها تحویل وزیر امور خارجه ایران شد و به کشور بازگشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه پرونده ای در حوزه میراث فرهنگی تشکیل شده است و مربوط به الواح هخامنشی است و جریان آن به سال 1314 بر می‌گردد که در کاوش‌های آن سال، حدود 30 هزار لوح گلی کوچک که بیان کننده امور جاری و مکاتبات اداری و حکومتی دوره هخامنشیان بوده، کشف شده بود که در اختیار موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته است و ما به دنبال بازگرداندن آنها به ایران هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مهم در حوزه میراث فرهنگی می توان به فعال شدن شورای عالی میراث فرهنگی اشاره کرد. زیرا با تعطیلی 10 ساله مواجه بود و سال گذشته فعال شد و با حضور معاون اول رییس جمهور دومین جلسه آن در هفته دولت امسال تشکیل شد

سلطانی فر اضافه کرد: در بخش میراث فرهنگی ناملموس موفق به ثبت 10 مورد ثبت جهانی شدیم که دستاورد قابل توجهی از دولت یازدهم است. بر این اساس در مجموع یک هزار و322 اثر در بخش میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده است و میراث طبیعی ثبت شده در میراث ملی 326 اثر است و آثار ملی منقول تعداد 127 اثر است. همچنین مهمترین اثر از میراث ناملموس ثبت شده ثبت آیین باستانی نوروز است که پرونده مشترک با 12 کشور دیگر دارد.

وی ادامه داد: ثبت یادمان های دفاع مقدس یکی از دستاوردهای مهم در میراث فرهنگی است. بر این اساس 21 اثر ثبت شده از میراث به جا مانده از 8 سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را ثبت ملی کردیم از جمله یادمان های دفاع مقدس همچون فکه، شلمچه، کربلای 2، چذابه و موارد دیگر که در سال گذشته ثبت شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: دولت کمک به ایجاد و توسعه فروشگاه های اینترنتی کرده است. بر این اساس در حال حاضر تعداد فروشگاه های اینترنتی و هم اکنون به مرز 200 فروشگاه رسیده است.

سلطانی فر افزود: چند دستاورد بزرگ در عرصه جهان داریم و آن تبدیل شدن چهار شهر کشور به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی است. از سوی شورای جهانی صنایع دستی شهرهای تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی انتخاب شده است.

وی متذکر شد: صدور ویزای الکترونیکی (ای ویزا) تا پایان سال 95 اجرایی می شود. بر این اساس با هماهنگی های انجام شده با وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی صدور ویزای الکترونیکی تا قبل از اتمام سال اجرایی می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ارتقاء کیفی و کمّی هتل های کشور از دیگر عوامل مهم در اقبال گردشگران خارجی است. بر این اساس 820 هتل آپارتمان و هتل یک تا پنج ستاره توسط بخش خصوصی در کشور توسط بخش خصوصی ساخته می شود و 170 هتل از این تعداد را هتل های چهار و پنج ستاره تشکیل می دهد.

سلطانی فر تصریح کرد: تعداد گردشگران ورودی سالانه 10 تا 12 درصد در سه سال گذشته رشد داشته است. این در حالی است که نرخ میانگین رشد افزایش گردشگران خارجی در دنیا 4.6 بوده است و ما بین 2.5 تا سه برابر آن در دنیا رشد داشتیم و برای اینکه بتوانیم گردشگر بیشتری جذب کنیم 40 کشور را بر اساس سوابق گردشگردی، هدف قرار دادیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رشد نرخ گردشگر در سالهای گذشته برنامه‌ریزی داشتیم و پیش بینی می‌کنیم که با نرخ رشد 5 تا 10 درصد هر ساله پیش برویم تا بتوانیم به اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز که کسب درآمد 25 تا 30 میلیاردی در گردشگری است دست پیدا کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برنامه ریزی برای توسعه شبکه حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی در دستور کار ما است که با کمک وزارت راه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجرا می شود. قرارداد خرید 114 ایرباس که اخیراً منعقد شد و همچنین قرارداد بوئینگ به انضمام خرید 20 فروند هواپیما از ای تی آر این امید را ایجاد می کند که ظرف پنج سال آینده ناوگان هوایی کشور نوسازی می شود.

سلطانی فر در پایان تصریح کرد: این سازمان در گذشته دچار تغییر و تحولات مدیریتی سریع بوده و با تمرکز زدایی های انجام شده در سال 88 که منجر به انتقال معاونت های میراث فرهنگی به شیراز و صنایع دستی به اصفهان شد، ضربه جدی به پیکر مدیریتی این سازمان وارد شد و با ثبات و آرامشی که در این سازمان ایجاد کردیم در نظر داریم در فرآیند تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، سازمان میراث فرهنگی به واسطه ظرفیت هایی که دارد بتواند توأمان به توسعه رشد فرهنگی کشور کمک کند تا رشد اقتصادی خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

ارسال نظر: