سید رضا صالحی امیری در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید:

رسالت اصلی نهادهای فرهنگی تقویت و تداوم اهداف اصلی نظام است

کدخبر: 2059927

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: پایه های گفتمانی این دولت ناظر بر سه اصل گفت وگوی فرهنگی، تنوع فرهنگی و جامعه فرهنگی است و از این رو در پی یافتن زبانی مشترک میان دولت و جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید با حضور "سید رضا صالحی امیری" رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور، " علی اصغر فانی" وزیر آموزش و پرورش، "محمد فرهادی" وزیر علوم، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "محمود گودرزی" وزیر ورزش و جوانان، "شهین‌دخت مولاوردی" معاون امور زنان و خانواده و "مسعود سلطانی‌فر" رئیس سازمان میراث فرهنگی در سالن قلم کتابخانه ملی در حال برگزاری است.

سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ابتدای همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید در سخنانی، گفت: رجال فرهنگی معتقدند که فرهنگ چهار کارکرد اصلی به همراه دارد. این چهار کارکرد شامل انسجام، هویت آفرینی، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی است.

وی افزود: رسالت اصلی نهادهای فرهنگی تقویت و تداوم اهداف اصلی نظام فرهنگی است. نظام فرهنگی جمهوری اسلامی به مثابه یک منظومه عمل می کند و همه ویژگی های منظومه شمسی همچون حرکت و پویایی، نظم و انسجام، هدفمندی و پایداری، و تداوم و استمرار بر منظومه فرهنگی هم حکمفرماست و نهادهای فرهنگی ما اقمار منظومه بزرگی هستند که بر مدار و محور فرهنگ ایرانی - اسلامی حرکت می کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: دولت آقای روحانی در حوزه فرهنگ، یک پیکره واحد و منسجم است که این اضلاع متنوع و متکثر در کنار هم ترکیبی موزون و منظومه ای هدفمند را شکل می دهد و با پذیرش اصل تنوع و تکثر نهادهای فرهنگی هدفی واحد را دنبال می کنند.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: دغدغه لزوم ارائه تصویری روشن و شفاف از تلاش ها و برنامه های دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگ و تبیین و تشریح آن با هدف اطلاع و آگاهی نخبگان که حلقه واسط میان دولت و جامعه هستند و از سرمایه های اصلی دولت دکتر روحانی محسوب می شوند، از مدت ها قبل مورد نظر برگزار کنندگان این همایش بویژه مسئولان ارشد وزارتخانه ها و سازمان های فرهنگی بود.

وی اضافه کرد: چراکه این دولت خود را یک دولت فرهنگی و در تراز تمدن و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی می داند. اساسا پایه های شکل گیری گفتمان دولت آقای روحانی بر مدار و بستر فرهنگ استوار است و این دولت هر نوع سیاستگذاری، برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقا و پیشرفت جامعه ایران را بدون توجه به ریشه های فرهنگی و در نظر گرفتن الزامات توسعه فرهنگی نافرجام و ابتر می داند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی یادآور شد: پایه های گفتمانی این دولت ناظر بر سه اصل گفت وگوی فرهنگی، تنوع فرهنگی و جامعه فرهنگی است و از این رو در پی یافتن زبانی مشترک میان دولت و جامعه می باشد و معتقد است که از رهگذر این زبان مشترک می تواند مسیر توسعه فرهنگی را هموار و تسهیل کند.

صالحی امیری متذکر شد: مبانی توسعه فرهنگی در اندیشه سیاستگذاران دولت تدبیر و امید مبتنی بر اصولی همچون عقلانیت، عدالت، امنیت، تعامل، گفت و گو و سازگاری فرهنگی است و در این عرصه دولت فرهنگ مدار نقش جوهری مردم را به رسمیت می شناسد و اساسا معتقد است گفتمان غالب دولت نباید خارج از گفتمان فرهنگی نخبگان و جامعه باشد.

وی ادامه داد: از این رو خوشبختانه دولت و نخبگان در این دوره به درک متقابلی دست یافته اند و دولت با تاکید بر عنصر عقلانیت و رعایت قانون و حرکت در چارچوب های نظام فرهنگی، مرزهای امنیت زبان، قلم، فکر و اندیشه را به رسمیت شناخته و خود را مدافع حفظ حقوق مترتب بر آن می داند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: دولت خود را پایبند به ارزش های دینی و هویتی می داند و وفاداری به مرزهای اخلاقی و ارزشی را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر پذیرفته و از این منظر بین سه عرصه فرهنگ دینی، فرهنگ ملی و فرهنگ رسمی، زبان مشترک ایجاد کرده است.

صالحی امیری اضافه کرد: دولت خود را متعهد و وفادار به شعارهایی می داند که با طرح آن در ایام رقابت های انتخاباتی، توانست اعتماد و اقبال مردم را به دست آورد و از این منظر هیچگاه گفتمان فرهنگی خود را فراموش نخواهد کرد. گزارش عملکرد دستگاه های حاضر در این نشست گواهی بر صدق این ادعا خواهد بود و مردم مشاهده خواهند کرد که بین گفتار و عمل این دولت در عرصه فرهنگ کمترین شکاف و فاصله وجود نداشته، بلکه بیشترین همگرایی، انسجام و پیوستگی وجود دارد.

وی افزود: نشست امروز در واقع مقدمه ای است برای گامی بزرگتر در آینده ای نزدیک که برای ارئه تصویری دقیق تر و جامع تر از عملکرد فرهنگی دولت تدبیر و امید، قصد داریم تا هفته فرهنگی تحت عنوان دولت و فرهنگ را در ایام خجسته دهه مبارک فجر برگزار کنیم که در صورت انجام، امکان و فرصت بیشتری برای تشریح عملکرد دستگاه ها و نیز ایجاد شرایط گفت و گو میان مدیران دستگاه ها با نخبگان و صاحبنظران و منتقدان و نیز اصحاب رسانه فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان تصریح کرد: براین باوریم که نیاز به فرهنگ همچون نیاز به آب و اکسیژن است. جامعه را شاید بتوان با محدودیت های اقتصادی اداره نمود، اما نمی توان با ایجاد محدودیت های فرهنگی و بی توجهی به ابعاد فرهنگی توسعه انتظار جامعه ای توسعه یافته و بانشاط داشت. خشونت و ناامنی، بداخلاقی و انگ زنی، تخریب و انتقام جویی، شایعه و فرافکنی همگی محصول شرایط افول فرهنگی است. پس همه باید تلاش کنیم تا مولفه های زیست فرهنگی جامعه را به بهترین نحو تامین نماییم.

ارسال نظر: