در نشست مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی عنوان شد؛

مهم‌ترین عوامل جریان ساز مردمی در پاکستان/ ایران محبوب‏ترین کشورها در پاکستان و بنگلادش بوده و هست

کدخبر: 2059874

نشست بررسی اوضاع کنونی کشور پاکستان با حضور کارشناسان این حوزه، صاحبنظران و جمعی از اصحاب رسانه در مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، در ادامه سلسله نشست‌های مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی برای بررسی وضعیت کشورهای اسلامی، نشستی با موضوع« اوضاع کنونی کشور پاکستان» با حضور کارشناسان برجسته این حوزه و جمعی از صاحبنظران برگزار شد.

در ابتدای این نشست به مسائل و اتفاقات اخیر کشور پاکستان همچنین نقش رسانه و جایگاه آن در انعکاس و تحلیل واقع بینانه این رویدادها پرداخته شد و در ادامه روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بررسی و تحلیل کارشناسان قرار گرفت.

مهم‌ترین عوامل جریان ساز مردمی در پاکستان

در این نشست کارشناسان از کشور پاکستان و فعالان فرهنگی و رسانه ای داخل کشور حضور داشتند مهم‌ترین عوامل جریان سازی در پاکستان را «رسانه» و «بروکراسی حاکم» دانستند و اذعان داشتند: «این دو عامل با به‌کارگیری سیاست‌های مربوطه به ‌شدت در فضای مردمی مؤثر هستند و تاکنون موجب تغییر نگرش‌های جدی مردمی بوده‌اند. به عنوان مثال در اتفاقات اخیر که برخی علما به اعتصاب‌های غذا و تحصن دست زدند، توسط بروکراسی حاکم و نفوذ رسانه‌ای آن با مانور رسانه‌ها نسبت به مسائل کم‌اهمیت‌تر به دنبال ایجاد خنثی‌سازی جریان مردمی بودند و همین را هم شاهد بودیم.

ایران محبوب‏ترین کشورها در پاکستان و بنگلادش بوده و هست

تحلیل گران حاضر در این نشست همچنین یادآور شدند که بر اساس مطالعات مرکز pew research center که مقبولیت سنجی کشورها را انجام می‌دهد -که البته گزارشهای این مرکز معمولا در مورد ایران تعمد دارد- و هرسال منتشر می‌کند ایران در پاکستان و بنگلادش از محبوب‏ترین کشورها بوده است، تقریباً از اوایل انقلاب تا کنون همین‏طور بوده اگرچه دست خوش نوساناتی بوده است.

در ادامه این نشست به عوامل این نوسانات محبوبیت ایران در کشورهایی چون پاکستان و بنگلادش اشاره شد که عوامل بسیاری همچون نداشتن اطلاعات کافی و صحیح قشر نخبگانی و مردمی، کم کاری ما در ارتباط‌گیری با این کشورها و... در این مساله دخیل است. به عنوان مثال شاید اسم کشور "میانمار" را برای اولین بار می‌شنویم اما یک فاجعه بزرگ انسانی در آنجا رخ می‌دهد و شاید اگر در نیجریه برای شیخ زکزاکی آن اتفاقات نمی‏افتاد هیچ‌وقت ازآنجا باخبر نمی‏شدیم که چه زمان ‌موج انقلاب اسلامی به آنجا رفت و چطور رفت؟ چگونه نهادینه شد؟ چگونه میلیون‏ها انسان آنجا جمع شدند. لذا به علت عدم ارتباط گیری فقط زمانی که دچار حادثه و بحران شدند می‌فهمیم اتفاقی افتاده است و حتی بعد هم نسبت به آن در فضای مغفول می‌مانیم.

چه عواملی محبوبیت و اثرگذاری ایران را در کشورهای دیگر کم می‌کند؟

کارشناسان حاضر در این نشست معتقدند: این ضعف سبب بروز جریان‌های سوء و موجب عدم پیشرفت آنان خواهد بود چنانچه الآن با فضای باز رسانه‌ای کشور پاکستان و خصوصی بودن بسیاری از بخش‌های رسانه‌ی آنجا رسانه‌ها در قبال ایران پنهان کاری می‌کنند و اجازه نمی دهند در ارتباط با ایران صحبتی در رسانه‌ها صورت بگیرد و اگر دیر به خود بیاییم در جایی که محبوبیت بسیاری در نزد مردم آنجا داریم رفته‌رفته با ضعف ما و نفوذ روزبه‌روز عوامل صهیونیستی در کشوری مثل پاکستان و بهره‌گیری آنان از ابزار موجود در بلند مدت شاهد تغییر نگرش قشر مردمی و نخبگانی آنجا نسبت به خودمان خواهیم بود.

نگاهی به وضعیت مطبوعات،رسانه‌های دیداری و شنیداری در پاکستان

در بخش دیگری از این نشست کارشناسان به وضعیت رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب و خطوط قرمز رسانه در پاکستان پرداختند و بیان داشتند: رسانه‌های پاکستان بیشتر غیردولتی هستند و به دو زبان اردو و انگلیسی ‌منتشر می شوند. اردو برای شهرهای کوچک که زیاد انگلیسی نمی‌خوانند و انگلیسی‌ها بیشتر در شهرها و برای قشر تحصیل کرده می باشد. مسائل نظامی، سازمان‌ها اطلاعاتی و شبکه‌های شبه نظامی مذهبی گزینه خط قرمز برای رسانه‌های پاکستان است و خطوط قرمز را ارتش تعیین می‌کند و به لحاظ آزادی رسانه‌ها در این موضوعات مقید و در حالتی به‌ غیر از آن خط قرمزها آزادند.

به لحاظ تیراژ و شماره، روزنامه "جنگ" با 800 هزار نسخه روزانه منتشر می‌شود و "اکسپرس" و "گالو" دیگر روزنامه های اصلی هستند.

در خصوص استفاده مردم این کشور از شبکه های تلویزیونی و ماهواره‌ای نیز، 86 میلیون از مردم پاکستان، از تلویزیون‌های کابلی استفاده می‌کنند و بیشتر تحت تأثیر این شبکه ها هستند و 90 شبکه خصوصی در پاکستان فعالیت می‌کند که 20 شبکه از خارج پخش می‌شود. 8 شبکه اسلامی در این کشور برنامه دارد که خیلی غیر فنی و کم جاذبه و خسته‌کننده هستند. کمتر از 2% مردم تلویزیون را در مناطق بومی منبع خبر موثق می‌دانند. "پی تی وی" تنها شبکه دولتی پاکستان هست و شبکه "جیو" در سال 2002 رتبه اول را در کسب رضایت عموم مردم کسب کرده است.

بهره مندی مردم پاکستان از رادیو و مجلات و نشریات دیگر نیز محور بعدی این نشست بود که بیان شد: در مناطق قبائلی 100 ایستگاه رادیویی وجود دارد که به صورت غیر رسمی فعالیت می‌کنند و 50 شبکه رادیویی هم ارتش دارد. از لحاظ تیراژ مجلات و نشریات نیز 252 مجله و 172 ماهنامه در این کشور منتشر می شود.. مردم پاکستان در بحث موبایل و شبکه‌سازی خیلی سریع اند و انتشار اخبار مطالب توسط مردم سریع شکل می گیرد.

ارسال نظر: