گزارش «نسیم آنلاین» از خرید و فروش صوری در بورس + جزئیات؛ ماه‌عسل شاپورمحمدی کِی تمام می‌شود؟

دستور از بالا رسید؛ فعلا شاخص را مثبت نگه دارید/ معاون طیب‌نیا به دستور دولت آمارهای بورس را محرمانه کرد

کدخبر: 2059737

این روزها در بورس تهران فقط یک قانون حاکم است، شاخص بورس باید مثبت باشد و بالا برود چه قیمت نفت افزایش یابد چه کاهش، چه صورتهای مالی شرکتها روبه بهبود باشد چه روبه ضعف، چه شفافیت اطلاعاتی حاکم باشد چه ابهام در اطلاعات و صورتهای مالی شرکتها و ....

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: بازار سرمایه در دولت حسن روحانی روزهای بسیار نابسامانی را می‌گذراند. در ماه‌های اخیر هم این نهاد برای دومین بار در دولت یازدهم دچار تغییر و تحول شد و محمد فطانت فرد جای خود خود را به شاپور محمدی داد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس در دوران شاپور محمدی هم مانند فطانت فرد با مشکلات زیادی مواجه شده و معاون اقتصادی سابق طیب نیا مانند رئیس قبلی سازمان بورس بدون داشتن هیچ برنامه‌ای تنها نظاره گر بازار است.

اتفاقی نادر در تاریخ بورس تهران

در حال حاضر بررسی‌های خبرنگار « نسیم آنلاین » نشان می‌دهد که بورس تهران در بدترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد. برخلاف شعار دولت حسن روحانی مبنی بر شفافیت در اقتصاد برای اولین بار در تاریخ بورس کشور نماد بانکهای مطرح در بورس به بهانه برگزاری مجمع سالیانه بسته شده، اما نه تنها مجامع مذکور تاکنون برگزار نشده بلکه نمادهای بانکی نیز بدون ارایه هیچ توضیحی همچنان بسته مانده است. به همین دلیل شایعات زیادی از تعدیل منفی تا تغییرات فراوان در صورت‌های مالی در بازار رواج یافته و فضای بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

به عنوان مثال در حال حاضر یافته‌های خبرنگار « نسیم آنلاین » حاکی است نماد بانک صادرات قرار است با ابطال برخی معاملات و واگذاری‌های صورت گرفته در سال 94، با زیان قابل ملاحظه‌ای بازگشایی شود. اما بورس تهران تاکنون هیچ اطلاعاتی در این زمینه در اختیار سهامداران و فعالان بازار قرار نداده است. گفتنی است وضعیت بورسی بانکهایی چون تجارت و ملت نیز به همین گونه است.

اما نمادهای پالایشی بورس نیز از زمان حضور زنگنه در راس وزارت نفت تنها مقدار تولید را اعلام می‌کنند و هیچ گونه اطلاعاتی در رابطه با نرخ فروش محصولات ارایه نمی‌شود. متاسفانه شفافیت در این حوزه به کمترین میزان رسیده و قیمتها در حوزه پالایشی چندان مشخص نیست و تنها در پایان سال مقادیری به عنوان نرخ فروش در صورتهای مالی اعمال و به بازار منعکس می شود .

اوضاع بهم ریخته شرکتهای پتروشیمی در بورس

در گروه پتروشیمی نیز در حالیکه دولتمردان با سر و صدای فراوان ادعا می‌کردند که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را از 14 سنت به 9 سنت رسانده‌اند اما امروز هیچ اثری از این تغییرات در بازار نمی بینیم و برخی پتروشیمی ها همچنان با اعلام تعدیل منفی و کاهش سود مواجه هستند.

البته همانطور که منتقدان پیش بینی می‌کردند این تغییر نرخ خوراک هم نتوانست تغییر خاصی را در بازار ایجاد کند، چرا که آن زمان نرخها با دلار 2650 حساب می شد اما الان با دلار 3400 حساب می شود. با این حال باید از دولتمردان پرسید که اگر شما نرخ خوراک پتروشیمی ها را تا 40 درصد کاهش داده اید چرا وضعیت شرکتهای این گروه بهتر نشده است؟

به گزارش «نسیم آنلاین»، آتش سوزی های پی در پی در مجتمع های پتروشیمی از یک طرف و کاهش سودآوری آنها در سالهای اخیر از طرف دیگر سبب شده تا چشم انداز سرمایه گذاری سهامداران در این گروه بیشتر از گذشته تیره و تار شود. این در حالی است که مسئولان بورس تقریبا هر روز با معامله بلوکهای صوری در حجم های بالا در نمادی چون هلدینگ خلیج فارس ، شاخص بورس را همچنان مثبت نگه می دارند این در حالی است که علاوه بر آتش سوزی های چند باره در پتروشیمی بوعلی سینا، یکی از زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس، دیگر زیرمجموعه این شرکت یعنی پتروشیمی بندر امام نیز در سال 94بیش از 52 درصد کاهش سود داشته است. اما به لطف بی تدبیری های مسئولان بورس قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس هر روز حباب وار بالاتر می رود.

کاهش نرخ سود و افزایش فروش هم وضع خودرویی‌ها را بهتر نکرد

به گزارش «نسیم آنلاین» در گروههای دیگر نیز اوضاع بهتر از آنچه گفته شد نیست. در گروه خودرو تقریبا همه چیز زیر سوال رفته و حتی یک ریال هم از قرارداد ایران خودرو و سایپا با فرانسوی ها به دست نیامده است. شرکت ایران خودرو در گزارش 3 ماهه خود 11 درصد از سود هر سهم خود را پوشش داده است در حالیکه 21 درصد فروش سالیانه خود را در 3 ماهه تجربه کرده است. این در حالی است که سال گذشته ایران خودرو با تحقق حدودا 20 درصد از فروش خود در 3 ماهه توانسته بود 22 درصد از سود سالیانه را پوشش دهد. اما امسال با همان میزان فروش تنها 11 درصد از سود پیش بینی شده را پوشش داده است. حال سوال اینجاست که مگر هزینه مالی شرکتها به دلیل کاهش نرخ سود پایین نیامده، فروش خودرو بالا نرفته و نرخ رشد اقتصادی هم 4.4 درصد مثبت نیست، پس چرا این بهبودها در صورتهای مالی گروه خودرویی مشاهده نمی شود. چرا معاون وزیر صنعت همچنان ادعا می کند که صنعت خودرو از رکود خارج شده است و امروز در بهترین وضعیت فروش قرار داریم؟

بانکهای کشور در سالهای گذشته به دلیل پرداخت نرخ سودهای بالا به مراتب ضعیف‌تر از گذشته شده اند و حتی برخی منابع خبر از ورشکستگی برخی از آنهای می دهند حال آنکه خودرو سازان همچنان بر طبل پرداخت نرخ سود 27 درصد برای مشارکت می کوبند و با افزایش قیمت سهام نیز رو به رو هستند. حال سوال اینجاست که وقتی بانکها با آن همه دارایی و منابع زیر بار پرداخت نرخ سودهای بالا اینگونه له شده اند خودروسازان چگونه می توانند از این معرکه جان سالم به در ببرند؟

بازده شرکتهای مرتبط با صنایع ساختمان در بورس منفی شد

وضعیت صنایع مرتبط با ساختمان همچون سیمان و کاشی سرامیک هم به هیچ وجه تعریفی ندارد. کاهش فروش، افزایش هزینه های مالی و فروش و در نتیجه کاهش سود روندی است که در این 3 سال شرکتهایی از این دست یکی یکی تجربه کرده اند. بررسی شاخص های این صنایع نشان میدهد که بازده اغلب سهام این گروه در ماههای اخیر بیشتر از منفی 20 الی 30 درصد بوده است. به عنوان نمونه کاشی حافظ در روزهای اخیر با انتشار گزارش 3 ماهه خود رسما اعلام کرده که تولید در این کارخانه با 100 درصد کاهش به صفر رسیده و متوقف شده است. تداوم چنین وضعی در سالهای اخیر در حالی وضعیت شرکتهای این گروه را به اینجا رسانده که مسئولان مدعی تورم تک رقمی، عبور از رکود و رشد اقتصادی در کشور هستند

شاخص به صورت مصنوعی بالا نگه داشته می‌شود!

بورس در حالی روزهای اخیر را در میانه سال سپری می کند که مسئولان آن در مقابل این همه عدم شفافیت و وضعیت نابسامان شرکتها اجازه دادند تا فقط به دلیل تغییر رییس بورس، شاخص بورس که جای زیادی برای کاهش و اصلاح داشت نه تنها پایین نرود، بلکه به صورتی کاملا حباب وار تا مرز 78 هزار واحد رشد کند. این روزها در بورس تهران فقط یک قانون حاکم است، شاخص بورس باید مثبت باشد و بالا برود چه قیمت نفت افزایش یابد چه کاهش، چه صورتهای مالی شرکتها روبه بهبود باشد چه روبه ضعف، چه شفافیت اطلاعاتی حاکم باشد چه ابهام در اطلاعات و صورتهای مالی شرکتها و ....

البته برخی از شنیده‌های خبرنگار «نسیم آنلاین» هم حاکی از این است که برخی از مقامات بالاتر دولت تدبیر و امید به وزیر اقتصاد و معاونش دستور داده‌اند تا با معاملات تصنعی شاخص را بالا نگه دارند.

با اینحال باید دید چه کسی مسئولیت نابسامانی ها در بورس تهران را بر عهده می گیرد. آیا شاپور محمدی از ماه عسل خود در ریاست بورس خارج می شود؟

ارسال نظر: