پورمختار:

تغییر در شیوه وصول مهریه/ طرح شکایت در سازمان ثبت وصول مهریه‌ را تسریع می‌کند

کدخبر: 2058830

عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس درباره تعیین شیوه وصول مهریه در برنامه ششم، گفت: طرح شکایت برای اخذ مهریه در سازمان ثبت اسناد، موجب تسریع در وصول آن می شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدعلی پورمختار در توضیح تعیین نحوه وصول مطالبات مهریه‌ای زنان در لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: بر اساس بند سوم ماده 28 لایحه برنامه ششم توسعه تمامی دعاوی ناشی از عدم اجرای اسناد رسمی در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق، در مرحله بدوی از طریق ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک رسیدگی و اجرا می شود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب این بند در لایحه برنامه ششم نه تنها موجب تضعیف حقوق زنان نمی‌شود بلکه در احقاق حق زنان موثر است، تصریح کرد: طبق این ماده کاری که دادگاه بعد از مدت طولانی و تحمیل هزینه های دادرسی به زنان انجام می‌دهد با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر برای وصول مهریه، روند طرح شکایت و دادخواست، در صورتی که طرف مقابل هم تقاضای اظهار ندهد، حداقل یک الی دو سال زمان می برد اما با تصویب بند سوم ماده 28 لایحه برنامه ششم توسعه به محض مراجعه زنان به ادارات اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک به راحتی می‌توانند مطالبات خود را وصول کنند.

پورمختار با تاکید بر اینکه مراجعه زنان به ادارات اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک به نوعی طرح شکایت است، گفت: با این روش حتی اقداماتی چون توقیف اموال و ممنوع الخروجی طرف مقابل را هم می‌توان محقق کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: با تصویب نهایی این بند، شکایت زنان برای وصول مهریه در ادارات اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک، ثبت و بعد کارها به صورت اداری دنبال می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت ، با بیان اینکه این پیشنهاد در کمیسیون قضایی به تصویب رسید، یادآور شد: این روش به صورت قضایی نیست که طرف مقابل امکان اعتراض و درخواست تجدید نظر یا اعمال ماده 18 یا به نوعی امکان فرار از پرداخت مهریه داشته باشد.

ارسال نظر: