یادداشت نجفقلی حبیبی از مخاطرات آتی روحانی برای انتخابات ۹۶؛

سوالات بدنه اجتماعی، روحانی را با مشکل روبرو خواهد کرد

کدخبر: 2058822

نجفقلی حبیبی از فعالین سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی خواهان ترمیم کابینه روحانی شد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه و از فعالین سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان با اشاره به دولت رو به پایان روحانی نوشت:« توقع‌ها از دولت او به مراتب بالاست و از این رو شاید باید هشدار داد که دولت در یک سال باقیمانده باید تمام همّ خود را برای برطرف کردن برخی مشکلات و به سرانجام رساندن برخی وعده‌های اساسی بگذارد.»

نجفقلی حبیبی در این یادداشت ادامه داد:« یکی از مسائلی که احتمال می‌رود در انتخابات بعدی حسن روحانی را با مشکل رو به رو کند، بدنه اجتماعی است. یعنی به واسطه اتفاقاتی که رخ داده و اقداماتی که دولت در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی و برخی وعده‌ها در زمینه سیاست داخلی داده است، برخی از بدنه اجتماعی پرسشگر شده است؛ بدین ترتیب که چرا وضعیت اقتصادی تغییر نکرده است؟ چرا هنوز اوضاع تولید رونق پیدا نکرده است؟ نتیجه ورود سرمایه گذارهای خارجی به ایران چه شد؟

متن کامل این یاددداشت بدین شرح است:

به نظر می‌رسد که یک سال باقیمانده از عمر دولت یازدهم یک سال کلیدی و حساس باشد. چراکه هر آنچه حسن روحانی طی سه سال گذشته، به واسطه معطوف شدن روی مساله برجام، فرصتی برای رسیدگی به آن را نداشته است، در سال آخر دولت قطعا باید به گوشه‌ای از آنها بپردازد تا برای مردم برخی تغییرات مخصوصا به لحاظ اقتصادی، ملموس شود. نکته‌ای که اکنون از سوی مردم مطرح می‌شود این است که تغییرات را احساس نمی‌کنند. در حالی که اقداماتی که دولت انجام می‌دهد تاثیرات بلندمدت زیادی خواهد داشت. اما به هر روی به دلیل عدم ارتباط مستمر و قوی رئیس‌جمهور با مردم و عدم توضیح مناسب، بخش زیادی از افکار عمومی در این تصور هستند که هنوز اتفاقی نیفتاده است. بنابراین دولت باید به حفظ سرمایه اجتماعی در این یک سال باقیمانده از طریق پی‌گیری اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین وعده‌هایش و همچنین اطلاع‌رسانی درست و صحیح، افکار عمومی را هدایت و سرمایه اجتماعی را حفظ کند. یکی از مسائلی که احتمال می‌رود در انتخابات بعدی حسن روحانی را با مشکل رو به رو کند، بدنه اجتماعی است. یعنی به واسطه اتفاقاتی که رخ داده و اقداماتی که دولت در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی و برخی وعده‌ها در زمینه سیاست داخلی داده است، برخی از بدنه اجتماعی پرسشگر شده است؛ بدین ترتیب که چرا وضعیت اقتصادی تغییر نکرده است؟ چرا هنوز اوضاع تولید رونق پیدا نکرده است؟ نتیجه ورود سرمایه گذارهای خارجی به ایران چه شد؟ بنابراین روحانی باید بتواند پاسخ این پرسش‌ها را بدهد و این تنها از طریق صحبت با مردم حل می‌شود. ارتباطی که طی این سه سال کم بوده و یا به اندازه‌ای که پاسخ‌های افکار عمومی را بدهد، نبوده است. همچنین کابینه حسن روحانی در این سه سال امتحان خود را پس داده است. شاید اظهارنظرها در ابتدای دولت، پیرامون این مطلب که دولت باید کابینه را تغییر دهد، زود بود. اما الان با توجه به این شرایط زمان مناسبی است که روحانی ضعف‌های کابینه را به هر ترتیبی، برطرف کند. این موارد خواست افکار عمومی است که آقای روحانی باید با تجربه سه سال گذشته از دولتش در این یک سال باقیمانده آنها را میسر کند. اما به هر روی می‌توان گفت که حسن روحانی در دولت یازدهم مشغول انجام کارهای زیربنایی شد که آثار آن در دراز مدت مشخص خواهد شد و اقدامات کمی هم نخواهد بود. اما توقع‌ها از دولت او به مراتب بالاست و از این رو شاید باید هشدار داد که دولت در یک سال باقیمانده باید تمام همّ خود را برای برطرف کردن برخی مشکلات و به سرانجام رساندن برخی وعده‌های اساسی بگذارد. هر چند که در این میان حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران و موضوع برجام یکی از نقاط مثبت و پررنگ کارنامه حسن روحانی محسوب می‌شود .

مطالب منتشر شده در این یادداشت نظرات نگارنده است و الزاما به معنای تایید « نسیم آنلاین » نیست.

ارسال نظر: