گزارش «نسیم آنلاین» از حواشی حضور فرد دو تابعیتی و متهم به جاسوسی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای

چه کسی دری‌اصفهانی را وارد تیم مذاکره‌کننده کرد؟

کدخبر: 2058254

دری اصفهانی در مصاحبه‌ای از نحوه حضور خود در تیم مذاکره کننده هسته ای پرده برداشته می‌گوید که در دو مقطع در تیم مذاکره کننده حضور داشته است.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: سه شنبه 26 مردادماه جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام خبر دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی در تهران و ارتباط این متهم با سرویس جاسوسی انگلیس خاطر نشان کرد: این متهم در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است. (اینجا را بخوانید)

پس از اعلام این خبر گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص اسم و مشخصات متهم دو تابعیتی بازداشت شده در محافل رسانه‌ای آغاز شد و در شرایطی که برخی از کانال‌های خبری این فرد را یکی از اعضای "کمیته اجرایی برجام" اعلام می‌کردند برخی دیگر انگشت اتهام را به سمت سیروس ناصری از نزدیکان حسین فریدون، (برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور) می‌گرفتند.

گمانه‌زنی‌ها درباره فرد بازداشت شده در نهایت منجر به واکنش وزارت امورخارجه در این خصوص شد و یک مقام آگاه در این وزارتخانه خبرهای منتشره مبنی‌بر بازداشت یکی از کارکنان "ستاد اجرای برجام" به "اتهام جاسوسی" را کاملا کذب و بی‌اساس دانست.

در ادامه کانال تلگرامی "بخش مراقبت‌های ویژه خبری" خبر داد که " فرد دو تابعیتی بازداشت شده علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی "مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره کننده" و "نماینده یکی از نهادهای مالی" در این تیم است."

این کانال با اعلام اینکه یکی از عناوین اتهامی این فرد دریافت حقوق از موسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی است نوشت: وی در ازای ارائه اطلاعات مختلف داخلی (که به جهت حضور در سطوح عالی مدیریتی اطلاعات مهمی را در اختیار داشته) به موسسات تاثیرگذار بر تحریم‌ها، مبلغی در حدود ماهانه 7500 پوند (حدود 30 میلیون تومان) دریافت می‌کرده است.

پس از اعلام این خبر سیدیاسر جبرائیلی کارشناس اقتصاد سیاسی و معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در کانال تلگرامی خود مبادرت به افشای نام این عضو تیم مذاکره هسته‌ای با تابعیت دوگانه کرد.

جبرائیلی در کانال تلگرامی خود با اشاره به تکذیبیه منبع آگاه در وزارت خارجه نوشت: درست است که عضوی از "ستاد اجرای برجام" بازداشت نشده است. اما "دُری اصفهانی" مسئول بانکی تیم مذاکره کننده به اتهام جاسوسی در بازداشت است.

عبدالرسول دری اصفهانی همان عضو تیم مذاکره کننده‌ای است که در مراسم موسوم به "تجلیل از افتخارآفرینان برجام" از حسن روحانی رئیس‌جمهور نشان درجه سه خدمت دریافت کرد.

در حالی که پس از انتشار نام دری اصفهانی به عنوان جاسوس تیم مذاکره کننده فشار بر روی وزارت امورخارجه به عنوان مسئول مذاکرات هسته‌ای برای توضیح در خصوص این فرد شدت پیدا کرده بود، سخنگوی این وزارتخانه با تکذیب خبر منتشر شده توسط کریمی قدوسی که مدعی دستگیری نفوذی آمریکا در تیم مذاکره کننده به هنگام فرار با هواپیمای ظریف به مقصد ترکیه بود گفت: سخنان منتشر شده به نقل از آقای کریمی قدوسی مبنی بر حضور فرد دستگیر شده در هیات همراه وزیر محترم امورخارجه در سفر اخیر به کشور ترکیه ادعائی بی‌پایه و اساس، بی ربط، کذب محض و قولی غلط است.

قاسمی همچنین تاکید کرده بود: وزارت امورخارجه با مدنظر قرار دادن مصالح ملی قصد ورود به اینگونه دروغ‌پردازی‌های واهی و بازی‌های سیاسی ناصواب را ندارد.

در شرایطی که سخنگوی وزارت امورخارجه دستگیری فرد دو تابعیتی در هواپیمای ظریف را تکذیب می‌کرد حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس هم با تائید خبر نقل شده از کریمی قدوسی اعلام کرد: "دری اصفهانی" در همراهی با ظریف قصد فرار از ترکیه به کانادا را داشت که دستگیر شد.

در این زمان و در حالی که اخبار ضد و نقیض درباره دستگیری جاسوس در تیم مذاکره کننده در رسانه مجازی در حال انتشار بود دری‌اصفهانی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک مردم با مضحک خواندن اخبار حاشیه‌ای علیه خود گفت: من که دارم با شما صحبت می‌کنم در بانک مرکزی هستم و بازداشت نشدم.

دری‌اصفهانی همچنین اظهار داشت: تمام این مطالبی که در سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شده کذب محض است و نمی‌دانم این خبررسانی‌ها چرا و با چه هدفی انجام می‌شود؛ با این وجود دری‌اصفهانی در حالی خبر از آزاد بودن خود می‌داد که « نسیم آنلاین »، اعلام کرد پیگیری‌های خبرنگارش نشان می‌دهد وی پس از طی مراحل قانونی فعلا به قید وثیقه آزاد شده است.

در شرایطی که نام فرد متهم به جاسوسی مشخص شده حال این سوال اصلی مطرح می‌شود که اصلا دری‌اصفهانی کیست و چگونه وارد تیم مذاکره کننده هسته‌ای شده است؟

عبدالرسول دری اصفهانی با تابعیت مضاعف کانادایی و سابقه عضویت در جامعه و انجمن حسابداران خبره ایران، عضویت پیوسته در انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW) و عضویت در انجمن حسابداران خبره اُنتاریو در کانادا (CICA)، مشاور رئیس بانک مرکزی و عضو سابق هیات مدیره بانک سامان است.

دری با مدرک کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه نفت سابقه حسابداری در نهادهای انگلیسی و کانادایی را نیز داراست.

دری اصفهانی در مصاحبه‌ای که از وی در دنیای اقتصادی در تاریخ 17 مردادماه گذشته منتشر شده (اینجا را بخوانید) در پاسخ به این سوال که چگونه وارد تیم مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای شدید؟ گفته بود: ورود من به مذاکرات دو مقطع دارد. بار اول در حدود یک سال و اندی پیش کمیته‌ای در نهاد ریاست جمهوری به سرپرستی آقای دکتر نهاوندیان تشکیل شد که هدف آن انتقال تجارب متخصصان مختلف و مشورت به دولت درخصوص این پرونده بود. از من نیز برای حضور در این جلسات دعوت به عمل آمد. متاسفانه در آن مقطع به دلیل سفرهای کاری متعددی که داشتم جلسات کمی را توانستم حاضر شوم. بعد از این جلسات تصمیم بر این شد که علاوه بر کسانی که دارای تخصص و تجربه در زمینه مسائل سیاسی و دیپلماسی هستند، از متخصصان امور بانکی و مالی هم استفاده شود. جناب آقای دکتر سیف هم از من خواستند که در این حوزه به مذاکره‌کنندگان کشورمان کمک شود؛ من هم با کمال میل پذیرفتم.

البته شبکه تلویزیونی "من و تو" از رسانه‌های ضد انقلاب بدون ارائه سندی رسمی اعلام کرده که یکی از افرادی که در ورود عبدالرسول دری اصفهانی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به‌عنوان "مسئول امور مالی و بانکی" نقش داشته، حسین فریدون برادر روحانی بوده است.

در هر حال دری مسئولیت امور مالی تیم مذاکره کننده هسته‌ای در زیر مجموعه تیم بعیدی‌نژاد (رئیس تیم کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای) را برعهده داشته است.

این اخبار البته در روزهای اخیر واکنش های متفاوتی را نیز به دنبال داشته، چنانکه بسیاری از ناظران سیاسی می گویند که حضور دری اصفهانی با تابعیت مضاعف یک اشتباه راهبردی از سوی نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی بوده است، برخی دیگر معتقدند که وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه مسئول این اتفاق هستند، نهادهایی که دسترسی به سوابق این فرد داشته و مسئول ارائه و اخذ استعلام‌های امنیتی بوده‌اند. استعلام هایی که البته از عدم اخد آنها آغاز دولت حسن روحانی به دفعات در خصوص برخی انتصاب‌های دولتی مطرح بوده و قبلا نیز مشکلاتی از این دست را پدید آورده است.

وزارت امور خارجه البته در قبال این مسئله هنوز مواضع مشخص و روشنی نداشته است. مهمترین اظهار نظر وزارت خارجه ای ها مربوط به معاون ظریف است، جایی که سید عباس عراقچی مسئول ستاد اجرای برجام و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای که به عنوان یکی از مقامات مسئول در مذاکرات هسته‌ای شناخته می‌شود در واکنش به سوالی درباره دستگیری دری‌اصفهانی از اعضای تیم هسته‌ای با اعلام بی‌اطلاعی در خصوص دستگیری وی گفته بود: درباره جاسوس بودن دری‌اصفهانی بنده تنها حرف و شایعه شنیدم و امیدوارم مراجعی که باید پاسخگو باشند رسما توضیح بدهند.

عراقچی همچنین با تاکید بر اینکه بنده در مقامی نیستم که دستگیری کسی را تایید یا تکذیب کنم گفت: ما نه وظیفه داریم و نه دارای ابزار هستیم که بخواهیم کسی را دستگیر کنیم و این امر بر عهده نهادهای امنیتی است که از نفوذ جلوگیری کنند.

هرچند مسئول ستاد اجرای برجام معتقد است وزارت خارجه وظیفه‌ای در خصوص جلوگیری از نفوذ ندارند اما برخی دیگر در فضای مجازی معتقدند: "نفوذ" یعنی در اتاق محرمانه ظریف و عراقچی جاسوس سیا نشسته باشد و خط به خط تصمیم‌های تهران را به طرف غربی خبر دهد. با حضور عبدالرسول دری اصفهانی دقیقا چه چیز ما محرمانه بود؟

کارشناسان البته معتقدند که نکته مهم در خصوص نفوذ جاسوس در تیم مذاکره کننده تنها انتقال اخبار تیم مذاکره کننده ایرانی به طرف مقابل برای ایجاد فشار بیشتر نیست بلکه آن چیزی که اکنون مهمتر از همه چیز نشان می‌دهد موضوع لغو تحریم‌هاست.

وبگاه تحلیلی "المانیتور" خبر می‌دهد: جاسوس دستگیرشده تیم هسته‌ای ایران دقیقا در بخش به مشکل خورده برجام مسئولیت داشت. یعنی همان تحریم ها.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه "عبدالرسول دری اصفهانی" مسئولیت امور بانکی را در جریان گفتگوهای هسته‌ای بر عهده داشت نوشت: این همان ناحیه‌ای است که مشکلات توافق ایران با آمریکا هنوز پابرجا مانده‌اند.

مهدی محمدی در خصوص این مشکلات پابرجا مانده نوشت: اطلاعات جدید می‌گوید وضعیت واقعی تحریم‌ها در حال وخیم‌تر شدن است.

این کارشناس هسته‌ای در کانال تلگرامی خود نوشته است: چندی پیش در مناظره‌ای با آقای ناصر هادیان شرح دادم که چگونه برجام باعث شده چسبندگی آمریکا به تحریم‌ها بیشتر شود. اکنون خبر می‌رسد هنوز سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور قادر به افتتاح حتی یک حساب نیستند و برای مخارج خود از پول نقد استفاده می‌کنند. بدتر از این، شرکتی مانند هما برای پول سوخت و بلیط مجبور به حمل پول نقد است. موارد شبیه این از ده‌ها مورد تجاوز می‌کند. کل داستان هم یک علت بیشتر ندارد و آن فشار مستمر و مستقیم خزانه‌داری آمریکاست.

در این شرایط اما سوال اساسی این است که چگونه خزانه‌داری آمریکا موفق شده حتی بعد از برجام فشار مستمر و مستقیم به ایران برای وخیم‌تر کردن تحریم‌ها ادامه دهد؟

شاید باید یکی از دلایل اصلی این سوال را در جاسوس از کار در آمدن مسئول پیگیری برداشتن تحریم‌ها جستجو کرد. طبیعتا وقتی فردی دو تابعیتی -با وجود تصریح قانون مبنی بر عدم جواز به کارگیری این افراد در مناصب دولتی- به عنوان اصلی‌ترین فرد مالی تیم مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها به کار گرفته می‌شود و این فرد هم موظف است تا با اشراف به تمام زیر و بم اقتصاد ایران، راه‌حلی برای برداشتن تحریم‌ها پیدا کند، دور از ذهن نمی‌نماید که فرد مذکور در جهت منافع کشور متبوع دیگری غیر از ایران، تلاش کند تا اطلاعات نقاط کور اقتصاد کشور را بدست بیاورد فعالیت کند.

همچنین دور از ذهن نیست کسی که از غرب حقوق ماهیانه دریافت می کند با قیمت خوبی به طرف دیگر اطلاعات مربوط به خلل و فرج اقتصاد و مشکلات اصلی این روزهای کشور را بفروشد؛ در این شرایط وخیم‌تر شدن تحریم‌ها نه تنها دور از ذهن نیست بلکه باید آن را امری حتمی تصور کرد.

ارسال نظر: