روزنامه "واشنگتن‌تایمز":

فرماندهان کودتای ترکیه، مانع مداخله نظامی ترکیه در سوریه شده بودند

کدخبر: 2058091

روزنامه آمریکایی "واشنگتن تایمز" با استناد به اظهارات یک مقام ارشد ترکیه‌ای نوشت: فرماندهان نظامی عامل کودتای نافرجام در ترکیه به مدت یک سال گذشته مانع از اجرای طرح آنکارا برای مداخله نظامی در سوریه شده بودند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: روزنامه «واشنگتن‌تایمز» آمریکا در گزارشی درباره اعزام نیروهای نظامی و تانک‌های ترکیه به منطقه جرابلس در سوریه نوشت: «دولت ترکیه بیش از یک سال در حال برنامه ریزی اعزام نیروهای نظامی خود به سوریه برای مقابله با داعش بوده است اما فرماندهان ارتش ترکیه که در کودتای نافرجام ماه جولای شرکت کرده بودند، با این مداخله نظامی مخالف بودند. این مطلب را یک مقام ارشد ترکیه‌ای اعلام کرده است».

بنا بر این گزارش، این مقام ارشد ترکیه‌ای که خواست نامش فاش نشودف در شرایطی این اظهارات را مطرح کرده است که ترکیه تانک‌های بیشتری را نیز روانه خاک سوریه کرد.

ارتش ترکیه روز چهارشنبه برای نخستین بار از زمان شروع بحران 5 ساله سوریه، 250 کماندو را به همراه بیش از 1000 شبه‌نظامی از 7 گروه عضو ارتش آزاد سوریه، به داخل خاک این کشور اعزام کرد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه از ورود 10 تانک دیگر ارتش ترکیه به داخل خاک سوریه در منطقه جرابلس خبر داد. یک مقام ارشد ترکیه‌ای نیز اعلام کرد، بیش از 20 تانک از مرز سوریه عبور کرده‌اند.

مقامات ترکیه در توجیه این اقدام خود گفتند که این عملیات با هدف مبارزه با تروریست‌های داعش و جلوگیری از اقدام علیه امنیت ملی ترکیه صورت گرفته است و این کشور بشدت با ایجاد کشور کردی در شمال سوریه مخالف‌اند.

واشنگتن‌تایمز در ادامه نوشت: عدم تمایل به ورود به خاک سوریه در میان فرماندهان نظامی ارتش ترکیه بواسطه برخی اتفاقاتی که پیش از این افتاده بود، تشدید شده بود، از جمله سرنگونی جنگنده روسی در ماه نوامبر سال 2015 که ترکیه مجبور شد به دلیل آن اتفاق تمامی پروازهای خود بر فراز سوریه را از ترس اقدام تلافی‌جویانه روسیه متوقف کند.

این گزارش می‌افزاید: «این فرضیه که افسران ارتش ترکیه که مخفیانه کودتایی را علیه دولت این کشور طراحی کرده بودند، بیش از یک سال تلاش کرده بودند تا طرح‌های آنکارا برای مداخله نظامی در سوریه را متوقف کنند، می‌تواند یک توجیه احتمالی جدید برای عدم تمایل رجب طیب اردوغان به اجرای درخواست‌های آمریکا در خصوص موضع‌گیری فعال‌تر ترکیه علیه داعش در سوریه باشد.»

منبع نظامی روزنامه واشنگتن تایمز تأکید کرد: «فرماندهان خاصی در داخل ارتش ترکیه سخت تلاش کردند تا جلوی اجرای طرح آنکارا برای مداخله نظامی در سوریه به بهانه مقابله با داعش را بگیرند. هر بار هم بهانه‌ای جدید برای این کار فراهم می‌کردند، نظیر ناکافی بودن قابلیت‌های نظامی ارتش برای فراهم کردن شرایط حرکت رو به جلوی دولت. در نهایت نیز برخی از چهره‌های مهم مخالفان سرسخت اقدام نظامی در سوریه مشخص شد که در کودتای نظامی نافرجام مشارکت داشته‌اند.»

بر اساس اعلام این مقام عالیرتبه ترکیه‌ای، «اسمیت ترزی» فرمانده نیروهای ویژه ترکیه که حمله شب 15 جولای برای گرفتن مقر نیروهای ویژه را هدایت می‌کرد، یکی از این فرماندهان و مخالفان سرسخت مداخله نظامی ترکیه در سوریه بوده است. وی همان شب در درگیری‌ها کشته شد.

وی افزود: نیروهای ویژه ترکیه، تحت فرماندهی جدید، پشتیبانی اصلی برای ورود نیروهای ترکیه‌ای به داخل سوریه را فراهم کردند. این اقدام ترکیه کوچکترین مقاومت نیروهای داعش را به دنبال نداشت و نیروهای ارتش ترکیه توانستند شهر جرابلس را در عرض چند ساعت تصرف کنند که همین مسئله از آمادگی نیروهای ارتش ترکیه برای انجام این مأموریت حکایت دارد.

این مقام ترکیه‌ای در ادامه گفت: «آمریکا نیز از این عملیات با حملات هوایی بیشتر و مشاوران نظامی حمایت می‌کرد و «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکحا نیز در سفر اخیر خود بیانیه‌ای از حمایت رسمی آمریکا به آنکارا تسلیم کرد. علاوه بر این، کاهش تنش‌ها در روابط روسیه و ترکیه که هواپیماهای نظامی ترکیه را قادر ساخت پروازهای خود بر فراز سوریه را برای نخستین بار از نوامبر گذشته مجددا از سربگیرند، در تحقق یافتن این مداخله نظامی بی‌تأثیر نبوده است».

ارسال نظر: