"گاردین" خبر داد:

سود انگلیس از فروش سلاح در پی تداوم درگیری در خاورمیانه

کدخبر: 2056883

نقض حقوق‌بشر در یمن به وسیله سعودی‌ها که بزرگترین خریدار اسلحه از انگلیس هستند، بر آینده صنعت نظامی این کشور سایه انداخته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ گاردین در مطلبی نوشت: نمایشگاه هوایی بین‌المللی "فارن‌بورو" - شهری در انگلیس -- یکی از رویدادهای مشهور جهان است. در این نمایشگاه، بازدیدکنندگان با هواپیما‌های بدون سرنشین، مهمان‌های معروف، شبیه‌سازهای پرواز و برنامه‌های پرواز نمایشی روبرو می‌شوند. همچنین، بیش از 100 هزار نفر که در بخش دفاعی انگلیس فعال هستند در این نمایشگاه حاضر می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران نوشت: در میان حامیان مالی این نمایشگاه، شرکت "ریتیون" قرار دارد که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات نظامی برای آمریکا است. کارخانه‌های این شرکت در انگلیس، موشک‌های هدایت شونده "پِیووِی 4" را تولید می‌کنند. شرکت ریتیون اعلام کرده است این موشک‌ها در تمامی درگیری‌ها آزمایش شده‌اند و (این موشک‌ها) بارها ثابت کرده‌اند برای خریداران برترین گزینه ممکن هستند.

یکی از خریداران اصلی این موشک‌ها، عربستان سعودی است. انگلیس با پذیرفتن سفارش‌‌هایی به ارزش 3.5 میلیارد پوند از عربستان در 2 سال اخیر، این کشور را به بزرگترین مشتری خود تبدیل کرده است. پس از تجاوز عربستان سعودی به یمن، خرید تسلیحاتی این کشور نیز افزایش یافته است. مدارک بسیاری از باقی‌مانده این بمب‌ها در یمن در دسترس است که نشان می‌دهد عربستان از تسلیحات انگلیسی - به خصوص موشک‌های پیو وی - استفاده می‌کرده است.

در ابتدای سال جاری میلادی، دیده‌بان حقوق بشر به محل برخورد 2 موشک عربستان سعودی مراجعه کرد و مدارکی مبنی بر استفاده از سلاح‌های انگلیسی را کشف کرد. محل اصابت این موشک‌ها (یک اتاق بازرگانی و یک انبار) نشان داد عربستان سعودی به زیرساخت‌های غیرنظامیان حمله کرده است که این امر، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر تلقی می‌شود.

یکی از فعالان دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره گفت: "مسئله فقط این نیست که سعودی‌ها از این تسلیحات در یمن استفاده کرده اند؛ ما اکنون شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد استفاده از این موشک‌ها غیرقانونی بوده است. همچنین اکنون ما می‌دانیم این تسلیحات ساخت انگلیس بوده اند." دولت عربستان از ارائه توضیحات درباره چگونگی استفاده از تسلیحات انگلیسی در یمن خودداری کرده است. وزارت خارجه این کشور تنها اعلام کرده است: "ارزیابی‌ها نشان می‌دهند ائتلاف به ریاست سعودی‌ها، غیرنظامیان را هدف قرار نداده است. این ائتلاف هیچکدام از مفاد «حقوق بین‌الملل بشردوستانه» را نقض نکرده است."

اکنون دولت انگلیس تحت فشار گروهی به نام "کمپین مبارزه علیه تجارت تسلیحات" قرار گرفته است. این گروه پرونده‌ای علیه دولت انگلیس تشکیل داده اند و در آن، دولت این کشور را به ناتوانی در حصول اطمینان درباره چگونگی استفاده عربستان سعودی از تسلیحات فروخته شده، متهم کرده اند.

اکنون دولت انگلیس در توضیحات خود به پارلمان این کشور تغییراتی داده است. یکی از فعالان کمپین مبارزه علیه تجارت تسلیحات گفت: "این تغییرات بسیار جالب توجه هستند. در بهترین شرایط، دولت انگلیس بسیار غافل و بی‌احتیاط بوده است. در بدترین شرایط نیز دولت، دادگاه عالی انگلیس را درباره این پرونده فریب داده است. در هر صورت، دولت باید خود را برای رویارویی با پرسش‌هایی جدی آماده کند و روشن سازد چه اقداماتی را در نظر خواهد گرفت تا چنین وقایعی بار دیگر تکرار نشود. وضع بسیار جدی شده است. جنگنده‌‎های انگلیسی بر فراز یمن در پروازند و مردم عادی با بمب‌های انگلیسی کشته می‌شوند."

بسیاری از تحلیلگران معتقدند انگلیس باید در سیاست‌هایش برای فروش تسلیحات به سعودی‌ها تجدیدنظر کند. اما این مسئله برای بخش نظامی انگلیس فاجعه‌بار خواهد بود. آمارها نشان می‌دهند در سال گذشته میلادی، انگلیس 7.7 میلیارد پوند سرمایه از صادرات تسلیحات به دست آورده است. این کشور اکنون نزدیک به 12 درصد صادرات تسلیحات در جهان را بر عهده دارد و در 10 سال اخیر، به دومین صادرکننده اسلحه در جهان تبدیل شده است.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه انگلیس از اقدامات این کشور دفاع کرد. وی گفت: "انگلیس یکی از قدرتمندترین نظام‌های کنترل اسلحه در جهان را داراست و در صورت تغییر شرایط می‌تواند به سرعت مجوز‌های فروش تسلیحات را لغو کند." وی افزود: "آینده فروش تسلیحات به عربستان سعودی به پیروی این کشور از قوانین بین‌المللی حقوق بشر بستگی دارد. اکنون، استفاده از موشک‌های انگلیسی به وسیله این کشور تحت بررسی دقیق و مستمر قرار گرفته است."

ارسال نظر: