محمدرضا باقری

چرا "ایستاده ایم ۲" نماهنگ موفقی نیست؟

نماهنگ ایستاده ایم

کار با همه زحمات در جلوه های ویژه ایراداتی هم دارد، هواپیما کاملا مصنوعی است، بازی ها یک خط در میان خوب و بد است، برخی از جمله حقیقی خوب و به جا و به اندازه، ولی متاسفانه اکثر جوانان کار بازی مصنوعی و ضعیف دارند، اخم ها و فریادها مصنوعی است، در یکی از صحنه ها مثلا وقتی همه دارند فریاد می زنند، بازیگر پشت سری اش، به افق خیره شده و نگاه می کند!

گروه فرهنگی «نسیم آنلاین»، محمدرضا باقری- نماهنگ ایستاده ایم یک را حتما دیده اید: همراه و یاورم، ایرانی قهرمان، ایستاده همچو کوه در موجهای بی امان ... . چند جوان با نشاط که در میدان آزادی سرود می خوانند و مردم کم کم جمع می شوند و در مجموع مخاطب را تهییج می کند و یک کار فوق العاده ملی و حماسی است.

 

نماهنگ ما ایستاده ایم (1)
 

نزدیک دو سال است زمزمه های تولید نماهنگ ایستاده ایم دو شنیده می شود، و هفته پیش بود که این کار در حوزه هنری رونمایی شد. کلیپ جالبی هم برای رونمایی اش ساخته شده بود که باز همان شور و هیجان کار اول را تداعی می کرد. اما کار که مشاهده شد و این چند روز هم از شبکه های مختلف سیما هم پخش شد و در فضای مجازی و موبایل های مردم هم دست به دست شد، واکنش های متفاوتی دریافت شد، از حق نگذریم زحمت زیادی کشیده شده و کار محاسن زیادی دارد و نگاه سالم و درستی دارد و با هوشمندی نکات ریز زیادی در کار گنجانده شده است. اما هدفم از این نوشتار بازکردن گره های نماهنگ و رمزگشایی از آن ها  نیست، بلکه می خواهم به چند مورد از دلایلی بپردازم که چرا مخاطب با کار ارتباط برقرار نمی کند.


پروژه ایستاده ایم دو، یک ابرپروژه است، کار با مختصات سینمایی تعریف شده است و شاید یکی از دلایل طولانی شدن ساخت آن نیز همین باشد، اما نکته اصلی این است که آیا نماهنگ اساسا باید مدیوم سینمایی داشته باشد یا تلویزیونی؟ کاری که قرار است در تلویزیون و موبایل دیده و دست به دست شود، چرا از ابتدا با برنامه ریزی سینمایی ساخته می شود که مدام این جمله را از دست اندرکاران آن بشنویم که«اگر می خواهید عظمت و ریزه کاری ها را متوجه شوید حتما در سینما این کار را  ببینید!» به زعم نگارنده از ابتدا هدفگذاری اشتباهی رخ داده که موجب تبعات بعدی شده است، باید از ابتدا توجه می شد اکثر مخاطبان کار را در تلویزیون و موبایل خواهند دید، چرا پس باید کار ریزه کاری های سینمایی داشته باشد؟

با هدف گذاری صحیح، مفیدی کیا کارگردان موفق جبهه انقلاب در این دو سال و نیم می توانست تعداد کار بیشتری تولید کند، و سرمایه ی عمرش پای یک کار هشت دقیقه ای ریخته نمی شد که در نهایت مخاطب آن را در مدیوم سینمایی نتواند ببیند و زحمتش هدر برود. مخاطبِ تیزبین شاید متوجه سرنگونی ناو وینسنس بشود اما بعید می دانم کسی غیر از کارگردان و تهیه کننده بفهمد آن ناوی که بعد از وینسنس غرق می شود و کمتر از یک ثانیه می بینیم عدد 60 روی آن هست، ناو نورماندی است و اصلا نورماندی چیست!

کارگردان کلی تحقیق کرده، جلسه گذاشته، دیده که نورماندی یکی از مزاحمین همیشگی ما در خلیج فارس است و آن را در کار گنجانده است، اما بعید می دانم حرفه ای های دریانوری هم در این کمتر از یک ثانیه متوجه بشوند که این ناو چیست، اینها نقض غرض است، امثال این نمونه در ایستاده ایم دو بسیار است، ظرافت ها و وسواس هایی که اصلا به چشم نمی آید، اما زحمت برده است، چرا؟ چون مدیوم از ابتدا اشتباه تعریف شده است.
از این نکته اصلی و اولیه و کلیدی که بگذریم، موضوع دوم شعر و همخوانی کار است، ایستاده ایم یک را به یاد بیاورید، همخوانی را یادتان هست؟ بله! آماده شو بهر آن قیام سرخ اهورایی! چیزی نمانده تا آن ظهور سبز مسیحایی! حالا ایستاده ایم دو، همخوانی را متوجه شدید؟ بنگر، که منم، که زرِه، ز تنم، به رهت، فکنم ، به بَرت ، وطنم! مخاطب چرا باید این کلمات پشت هم را که مانند کُر خوانده می شود، متوجه بشود، یاد بگیرد و با خود تکرار کند؟ وقتی کار به این عظمت شعر مناسبی ندارد، همخوانی که کاش اصلا نداشت! و آهنگ هم خوب نیست، کار حماسه ایجاد نمی کند، مخاطب را به خود مشغول نمی کند، بیننده را میخکوب نمی کند، همه اش بر عکس ایستاده ایم یک. 


کار با همه زحمات در جلوه های ویژه ایراداتی هم دارد، استفاده از پرده سبز ( کروماکی)، در برخی صحنه ها توی ذوق می زند، صحنه ی جنازه بچه ها روی آب بعد از سقوط هواپیما کاملا مصنوعی است، بازی ها یک خط در میان خوب و بد است، برخی از جمله حقیقی خوب و به جا و به اندازه، ولی متاسفانه اکثر جوانان کار بازی مصنوعی و ضعیف دارند، اخم ها و فریادها مصنوعی است، در یکی از صحنه ها مثلا وقتی همه دارند فریاد می زنند، بازیگر پشت سری اش، به افق خیره شده و نگاه می کند!

این ها مشکلات ریزی است که شاید با استفاده از بازیگران حرفه ای حل می شد و نتیجه قابل قبول می شد. کار وقتی در این ابعاد تعریف می شود باید از بازیگران باتجربه استفاده می شد، نه اینکه دم دستی ترین افراد کار را خراب کنند. در مورد خواننده هم اگر از یک صدای شناخته شده برای مخاطب استفاده می شد قطعا اثر کار بیشتر می شد و استفاده از خواننده ای گمنام این فرصت را از نماهنگ دریغ کرده است.
فضای سورئال مشکل دیگر کار است که توسط اکثر مخاطبان درک نمی شود، که باز هم به تعریف اشتباه مدیوم بر می گردد، فریاد اولیه بازیگر که فقط یک داد است و آوای خاصی ندارد، درک نمی شود، البته در ایستاده ایم یک، همین اشکال در آخر کار بود، بازیگر برج آزادی را بالامی رفت که نعره بکشد، همین! در این کار هم این ایراد هست، نحوه تقابل نیروهای جوان ایرانی با ناوهای آمریکایی فهمیده نمی شود! شاید کارگردان بگوید می خواستم نشان دهم جوان ایرانی با دست خالی علم را نگه می دارد و دشمن را سرنگون می کند، اما از نماهنگ این برداشت بیرون نمی آید، یا سخت فهمیده می شود، بیشتر یک سری عملیات محیرالعقول و شعبده می بینیم که جوان ها از روی توپ ناو دریایی می پرند بعد هم با لگد زدن به ساحل دریا را طوفانی می کنند و ناوها سرنگون می شوند!

ایستاده ایم دو المان ها و نمادهای زیادی را خیلی سریع به تصویر می کشد، ساندیس، پرواز هواپیما با امنیت در پایان کار، نیروگاه اتمی، پالایشگاه، خودروی ملی، خانواده، ازدواج، بازی و نشاط و کار و زندگی. اما بیشتر حرف در شعر و متن از کاوه و رخش و رستم است، غیر از مسجدی که مورد تهاجم قرار می گیرد و انگشتر هنروران و دو جلد قرآن و مفاتیح سکانس کودک در مسجد، هیچ المان و نشانه مذهبی در کار نیست، شاید پرهیز عوامل تولید از گل درشت شدن کار را به این سمت برده، اما کار دو سه تا گل ریز بیشتر ندارد!

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

  • محمد یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۵۸:۳۸
    پاسخ 12 |

    بنظرم ما بجای اینکه تلاش کنیم کار فاخر ارائه کنیم نشستیم فقط ایراد بگیرم چرا مدیومش اینطوری چرا اونطوری نیست خب تا حالا برای جبهه انقلاب اسلامی چه کاری شده بود؟این بنده خدا که اینکار تولید کرده زندگی اش گذاشت

  • سجاد یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۸:۱۲
    پاسخ 7 |

    سلام به نظر من این کار دوم هم بسیار عالی بود هم از لحاظ شعر هم اجرا و هم جلوه های ویژه و داستان پردازیش واقعا قشنگ بود

  • سلمان یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۴:۱۴
    پاسخ 2 |

    برادر گرامی یک کمی رحم و انصاف داشته باش اینها تازه اوا راه هستند کار دومشان هم خیلی عالی بود واثر خودش را گذاشته است اینجوری که ایراد گرفتی بر ای کار اول هم میشد اشکال گرفت

  • سلمان یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۱۲:۵۴
    پاسخ 2 |

    نویسنده در اوج غرور و حقارت نتیجه گیری کرده و نوشته سرمایه ی عمرش پای یک کار هشت دقیقه ای ریخته نمی شد این نقد نبود تخریب بود با ادبیات روشنفکرهای حسود و دشمن بچه های انقلابی

  • ناشناس دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ ۲۳:۴۴:۲۰
    پاسخ 1 |

    بسیار تحلیل سطحی و غلطی بوده و فقط برداشت شخصی بیش نیست. راستش کار منو که خیلی جذب کرد.

  • رحیم سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ ۹:۳۶:۴۱
    پاسخ 6 |

    مااصلاراضی نیستیم بااعتیاراین مردم نگون بخت برای این فیلمهای بیخود هزینه آنچنانی گردد.ماطرفداررابطه باآمریکا درجهت توسعه ایران زمین هستیم گذشته ها گذشت.

  • ا..ب سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ ۹:۴۶:۴۵
    پاسخ 1 |

    اتفاقا نظر متفاوتی دارم اینکه همه ی اثرها دارای کیفیت بالا باشند چه اشکالی دارد؟ حتما مردم باید به سینما بروند تا شاهد اثری خوب و باکیفیت باشند؟ حتما باید فیلم برای اسکار ساخته شود تا پرهیزنه باشد وهنرمندان بنام حضور داشته باشند؟ فیلمی که درسینما پخش شود صد دردصد همه ی مردم و اقشار جامعه موفق به دیدن آن نمیشوند اما زمانی که در تلویزیون پخش میشود افراد بیشتری شانس دیدن آن را دارند پس این اصلا جای جای تعجب نیست که چرا اینقدر سرمایه گذاری شده و درسطح بالا کارشده،چون مخاطب همه ی مردم هستند وجای خوشحالی ست که اینقدر برای کیفیت آن تلاش شده بعلاوه حضور خواننده ای که شهرت زیادی ندارد اصلا گزینه بدی نبوده، چراکه صدای ایشان خیلی هم عالی وغیر تکراری بود،خسته شدیم اینقدر که افراد مشهور ابزار تبلیغاتی بعضی پروژه ها میشوند و انگار دیدن آنها در آن اثر اهمیت بیشتری از مضمون و هدف کار پیدا میکند.

  • مهدی پنج شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۴۶:۳۱
    پاسخ 0 |

    با احترام باید عرض کنم کنم که با نقد شما مخالف هستم و این کلیپ در نوع خودش عالی است. هر چند که هر اثری نقص هایی هم دارد.

  • محمد جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ ۲۳:۸:۵۵
    پاسخ 0 |

    خیلی ظالمید. فقط میتونم همینو بگم. چون خارج نشستید و میگید لنگش کن.

  • یاسمن چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۳:۴۵
    پاسخ 0 |

    یعنی به نظرتون باید یه نماهنگی درست میکردن که آمریکایی ها و بقیه ی دشمنامون برنده میشدن؟؟؟ از نظر من نماهنگ عالیی بود لطفا نقد خوب بکنین خستگیشون در بره. تیتر زدین موفق نیست! به نظر من موفقتر از این که مخاطبای ایرانی و حتی خارجی هم باهش ارتباط برقرار کردند تا حالا ساخته نشده. بکوشیم بعدیاش بهتر از این هم باشه کسی بخیل نیست شما بسازین

موشن گرافیک

سازه ضدایرانی

واکنش تقریبا "هیچ" بازار ایران به اظهارات ترامپ

در برنامه "پیک بامدادی" رادیو، طی گزارشی در مورد واکنش بازار ایران به اظهارات رئیس جمهور آمریکا پرداخته شده است.

دریافت روزانه 1500 پوند برای جاسوسی در تیم هسته ای

‌ دری اصفهانی کارمند شرکت چند ملیتی PWC بود که پس از استخدام، برای انجام امور مشاوره (بخوانید جاسوسی) و اخلال در نظام بانکی ایران توسط سرویس‌های جاسوسی آموزش ویژه دید و به روش‌هایی خاص و از طریق افرادی وارد تیم هسته ای شد

خلاصه مهم‌ترین اخبار ۲۳ مهر

آزادسازی کامل شهر المیادین سوریه، انهدام یک گروهک وابسته به داعش در مراکش، و دستور عقب نشینی از کرکوک عراق به نیروهای پیشمرگه

مهم‌ترین مطالب سرویس

به مناسبت چهلمین روز از حادثه تروریستی در تهران؛
پخش تله تئاتر "بلندی های زیرپا" از شبکه چهار سیما
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین