تجاوز نظامیان سودان به زنان در سکوت صلح‌بانان سازمان ملل

کدخبر: 2055513

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، سربازان دولتی سودان جنوبی در ۱۱ ژوئیه در پایتخت این کشور دست به حمله‌ای ۴ ساعته به یک هتل مسافران خارجی زده‌اند و در جریان آن یک خبرنگار محلی را کشته و به چندین زن خارجی تجاوز کرده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »،این در حالی است که در جریان این حمله 4 ساعته که یکی از بدترین حمله‌های هدفمند علیه امدادرسان‌های خارجی طی سه سال جنگ سودان جنوبی است، نیروهای صلح‌بان سازمان ملل که در فاصله یک مایلی از محل حمله قرار داشتند از پاسخ به حمله و درخواست‌های کمک قربانیان، خودداری کردند. حتی سفارتخانه‌های خارجی مانند سفارت آمریکا نیز برای توقف این حمله مداخله نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با 8 تن از بازماندگان این حمله اعم از مرد و زن از جمله 3 نفری که مورد تجاوز قرار گرفتند، مصاحبه کرده است. آنها می‌گویند تجاوز، شکنجه و اعدام در این حمله روی داده است.

این افراد نام خود را فاش نساختند اما شهادت‌های آنان حاکی از کوتاهی صلح‌بانان سازمان ملل برای عمل به وظیفه اصلی خود یعنی حفظ جان غیرنظامیان به ویژه آنهایی که در دسترس نیروهای نظامی قرار دارند، دارند.

پیش‌تر نیز آسوشیتدپرس گزارش داده بود که صلح‌بانان سازمان ملل ماه گذشته میلادی در شهر جوبا، پایتخت سودان جنوبی اقدامی برای جلوگیری از تجاوز سربازان به زنان محلی در نزدیکی یک کمپ سازمان ملل انجام نداده‌ بودند.

حمله اخیر که علیه هتلی به نام "ترین" انجام شد، نشان‌دهنده خصومت سربازان تحت فرماندهی سالواکر، رئیس جمهور سودان جنوبی نسبت به خارجی‌ها و امدادرسان‌ها است.

سربازان سالواکر از زمان آغاز جنگ داخلی در دسامبر 2013 با نیروهای حامی ریک مچار، رهبر شورشیان و معاون سابق سالواکر در موارد متعدد حقوق بشر و قوانین جنگ را نقض کرده‌اند.

سخنگوی ارتش سودان جنوبی نیز وقوع حمله اخیر به هتل "ترین" را رد نکرده اما گفته که "هنوز زود است ارتش را مسوول این حمله بدانیم."

منبع: ایسنا

ارسال نظر: