معاون امداد مستضعفان استان قدس رضوی در نشست خبری:

تشکیل معاونت امداد مستضعفان آستان قدس/ تمام زائران امام رضا غذای حضرتی می‌گیرند

کدخبر: 2054475

قهرودی گفت: معاونت امداد مستضعفان بعد از حکم رهبری شکل گرفت و استان قدس در نظر دارد به موضوع خدمت به خصوص در بحث مستضعفین و نیازمندان توجه کند و تا الان بخشی از آن جنبه اجرایی پیدا کرده و بخشی در مرحله برنامه‌ریزی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین» ؛ خاکسار قهرودی، معاون امداد مستضعفان استان قدس رضوی در نشست خبری که امروز در محل روزنامه قدس مشهد برگزار شد، گفت: آنچه باعث تشکیل این معاونت شد بنابر حکم رهبر انقلاب است که به منشور هفت‌گانه معروف شده و انتظاراتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: موضوع خدمت در نظام جمهوری اسلامی با توجه به آموزه‌های دینی یک امر ضروری و حیاتی است و زمانی که به تاریخ نگاه می‌کنیم چه در زمان مدیریت ائمه و چه دوران امامت شان، زندگیشان سراسر خدمت به مردم بوده است.

وی با بیان اینکه باید به موضوع خدمت به طور جامع نگاه کرد، اظهار داشت: در ابن حوزه زندگی و حیات انسان بابد در همه جهات مورد توجه قرار بگیرد تا انسان بتواند زندگی دینی داشته باشد، به خصوص وقتی صحبت از قشر محروم می‌شود حتی اگر خدمات در حوزه معیشتی باشد، حتما در آن مسائل فرهنگی وجود دارد.

قهرودی تصریح کرد: اساس و روح حکومت دینی مردم سالاری دینی است و از این رو در ابن حکومت خدمت موضوع اساسی می‌شود تا حدی که آثار و ویژگی خدمت در زندگی ائمه برجسته بوده است.

وی گفت: در جامعه امروزی که با دشمنی‌های دشمن روبه رو هستیم و بر اساس آن مردم دچار مشکلاتی هستند، وقتی مقام معظم رهبری می‌خواهند حکمی را در سطح آسان قدس رضوی به کسی بدهند، طبیعی است که باید از این حکم خدمت به مردم موج بزند، حتی از نهادی که سبقه فرهنگی دارد، رهبری در منشور هفت گانه به خدمت به مردم و زایران تاکید دارند و امروز استان قدس به بحث خدمت به صورت ویژه توجه می‌کند.

معاون امداد مستضعفان استان قدس اظهار داشت: معاونت امداد مستضعفان بعد از حکم رهبری در استان قدس شکل گرفت و کارش را آغاز کرده است و استان قدس در نظر دارد به موضوع خدمت به خصوص در بحث ممستضعفین و نیازمندان توجه کند و که تا الان بخشی از آن جنبه اجرایی پیدا کرده و بخشی در مرحله برنامه‌ریزی است.

قهرودی افزود: در همه برنامه ها اصل خدمت به زائر و زائرپروری مدنظر قرار می گیرد و برای تحقق این هدف با کمیته امداد، بسیح مستضعفین و... هماهنگی شده تا خدمت به زائران و محرومین سرعت و دقت بیشتری داشته باشد.

وی درباره کارهای صورت گرفته در حوزه خدمت به زائران گفت: موضوع زائرشهر و زائرسرا مهمترین خدمت است که برای استقرار زائران قشر متوسط به پایین است که زائرشهر در مسیر اصلی ورود زایران به شهر احداث می شود و قرار است در این محل فضای اقامتی در 3 گروه، زائران گروهی، زائران خانواده ای و اتاق هایی در قالب اتاق های هتلی ایجاد می شود و ابن محل ظرفیت 20 هزار نفر رو دارد که فاز اول 5 هزار نفر، فاز دوم 5 هزار نفر و فاز سوم 10 هزار نفر است و عملیات اجرایی این پروژه آغاز و تا 2 سال آینده تمام می شود.

وی گفت: زائرسرا هم عملیات اجرایی اش آغاز شده است که بودجه 50 میلیارد تومانی نیاز دارد که 4 هزار نفر ظرفیت پذیرش دارد، البته بودجه مورد نیاز برای زایرشهر نیز 200 میلیارد تومان است.

قهرودی تصریح کرد: تلاش برای آوردن افرادی که تا الان به دلایل شراط مالی امکان حضور در مشهد نداشتند از دیگر پروژه‌های ما است که تا الان 30 هزار نفر در این طرح به مشهد مشرف شدند و البته بعد از دهه کرامت این آمار به 4 هزار نفر در طول 3 روز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه خدمات درمانی به این زایران به صورت رایگان ارائه خواهد شد، ادامه داد: تعبیری که رهبری در منشور هفت گانه داشتند خدمت به زائر و مجاور است و تعریف الان استان قدس این است که زائر تنها به افرادی که به مشهد می‌آیند و مجاور تنها کسانی که در اطراف مشهد هستند، اطلاق نمی‌شود، بلکه همه مردم زائر هستند و افراد در هرکجای ایران که به مردم خدمت می‌کنند.

وی گفت: استان در نظر دارد که یک کارخانه طبخ غذا نظامند در مشهد ایجاد کند نا از این طریق به طور روزانه امکان طبخ غذا در وهله اول برای 50 یا 60 هزار نفر در دو وعده و در وهله دوم به 100 هزار نفر در در دو وعده برسیم.

قهرودی تصریح کرد: برنامه اطعام رضوی در قالب 800 گروه در 250 شهر در حال انجام است که بیس از 600 هزار وعده غذایی تحت عنوان اطعام رضوی در بین مردم محروم توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم انتظارات زیادی از آستان قدس رضوی دارند و تا الان 7 هزار و 300 نامه به استان رسیده است که ما نیز با تمامی افرادی که درخواستی از ما دارند تماس گرفته‌ایم و آنها را راهنمایی و کمک کرده‌ایم. البته اصلا نگاه‌مان این نیست که جای کمیته امداد بگیرم ولی به همه مراجعات مردمی پاسخ داده می‌شود و حضور مردم و کمک‌های مردمی برای حل مشکلات مردمی بسیار مهم است.

قهرودی گفت: با بسیح سازندگی طرح جهادگران رضوی را ایجاد کردیم که 3 هزار و 500 گروه در قالب جهادگران رضوی به مناطق محروم می‌روند و همچنین در دهه کرامت تصمیم گرفته‌ شد در 12 نقطه شهر مشهد خدمات پزشکی رایگان ارائه شود.

وی افزود: ظرفیت آستان قدس رضوی در قالب دستگاه دولتی نمی‌گنجد ولی باید از این ظرفیت برای خدمت رسانی استفاده شود. آستان قدس ظرفیت معنوی دارد و بابد این ظرفیت در کنار ظرفیت معنوی مردم قرار بگیرد.

ارسال نظر: