اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس به سوال «نسیم آنلاین» پاسخ می‌دهند

"کلینتون" یا "ترامپ"، منافع ایران چگونه تأمین می‌شود؟

کدخبر: 2053973

۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اساتید دانشگاه در پاسخ به «نسیم آنلاین» با تحلیل رفتار سیاسی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، کاندیداهای انتخابات در آمریکا، به بررسی نسبت ایران با هرکدام از این دو پرداختند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، با مشخص شدن چهره‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دو حزب جمهوری خواه و دموکرات گمانه‌زنی‌ها در خصوص نسبت کاندیدای پیروز این انتخابات با ایران آغاز شده است. در حالی که برخی از کارشناسان معتقد هستند هیلاری کلینتون به دلیل هم حزبی بودن با اوباما به سیاست‌های حزب دموکرات در خصوص گفتگو با ایران و پیگیری برجام‌های بیشتر ادامه خواهد داد اما عده‌ای دیگر وی را دشمنی هوشمند می‌دانند که در صورت انتخاب شدن از روش‌های جدیدی برای دشمنی با ایران استفاده خواهد کرد. از طرف دیگر در مورد انتخاب ترامپ نیز بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد در حالی که برخی معتقدند ترامپ دشمنی سرسخت خواهد بود که براساس آن چیزی که در سخنرانی انتخاباتی خود گفته است بیشترین سعی خود را برای ضربه زدن به ایران استفاده می کند اما برخی دیگر معتقد هستند که او توان لازم برای ایجاد اجماع برعلیه ایران را نخواهد داشت و انتخاب ترامپ برای ایران بهتر از انتخاب کلینتون است. اختلافات در خصوص نسبت دو نامزد اصلی ریاست جمهوری ایالات متحده با ایران «نسیم آنلاین»، را بر آن داشت تا در گفتگو با برخی از کارشناسان و صاحب نظران در حوزه آمریکا ارزیابی آن‌ها در خصوص گزینه‌ها موجود در انتخابات آمریکا را جویا شود. آنچه در آینده می‌آید گفتگوی خبرنگار «نسیم آنلاین»، با برخی از کارشناسان، دیپلمات‌ها، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس در خصوص ارزیابی آنها از فضای انتخاباتی در ایالات متحده و نسبت گزینه‌های انتخاباتی این کشور با ایران و برجام است.

موسویان: کلینتون با استراتژی حساب شده‌ راحت‌تر قادر به ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران است

سید حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده در گفتگو با «نسیم آنلاین»، در خصوص نظرات هیلاری کلینتون و ترامپ در مورد ایران اظهار داشت: من معتقدم ترامپ یا کلینتون هرکدام انتخاب شوند، برجام را اجرا خواهند کرد ضمن اینکه سیاست‌های آنها سه نقطه مشترک و سه تفاوت در مورد ایران خواهد داشت.

موسویان در خصوص نقاط اشتراک کلینتون و ترامپ درباره ایران گفت: اولا هردو سیاست‌های سخت گیرانه‌ای در مورد نحوه اجرای برجام خواهند داشت؛ ثانیا راجع به سایر اختلافات ایران و آمریکا همچون بحران‌های منطقه، تروریسم و حقوق‌بشر فشار را به ایران افزایش خواهند داد و ثالثا هردو سعی خواهند کرد خلاء ای که در دوره ریاست جمهوری اوباما بخاطر ایران در روابط آمریکا با اسرائیل، عربستان و متحدین منطقه‌ای آمریکا بوجود امده را جبران کنند.

وی در تشریح سه تفاوت کلینتون و ترامپ درباره ایران نیز اظهار داشت: اولا ترامپ قابل پیش‌بینی نیست اما کلینتون هست، ترامپ ممکن است در مورد ایران دچار افراط و یا تفریط شود اما کلینتون یک استراتژی حساب شده‌ای را خواهد داشت؛ ثانیا کلینتون راحت‌تر قادر به ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران خواهد بود در حالی که برای ترامپ چنین کاری بسیار دشوارتر خواهد بود و ثالثا ایجاد اجماع داخلی در آمریکا جهت اعمال سیاستهای سخت‌گیرانه علیه ایران برای کلینتون بسیار راحت‌تر از ترامپ خواهد بود.

کواکبیان: با ریاست جمهوری ترامپ مبارزه‌جویی آمریکایی‌ها علیه انقلاب اسلامی شفاف‌تر می‌شود

مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح طلب مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص تاثیر انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بر ایران و برجام گفت: من معتقدم اگر ترامپ بیاید تکلیف ما زودتر مشخص می‌شود یعنی اینکه مبارزه‌جویی که علیه انقلاب اسلامی دارند شفاف‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه در مورد خانم کلینتون هم معتقدم که وی همان سیاست‌های قبلی را تعقیب می‌کند افزود: البته وی با حقه‌بازی و ترفندزدن در این مسیر حرکت می کند.

کواکبیان در پاسخ به اینکه آیا با روی کار آمدن هر کدام از نامزدهای فعلی ریاست جمهوری آمریکا سیاست‌های آنها در قبال ایران تغییری می کند یا خیر گفت: در کل تصور نمی‌کنم که سیاست‌هایشان نسب به ما تغییر کند.

حضرتی: کلینتون روند فعلی در خصوص برجام را ادامه می‌دهد و مشکلی پیش نمی‌آید

الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مجلس در گفتگو با«نسیم آنلاین» در خصوص تاثیر انتخابات آتی آمریکا بر برجام، گفت: من فکر می‌کنم که آقای ترامپ اصلاً قابل پیش‌بینی نیست چون ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد که خود آمریکایی‌ها به شدت دراین خصوص نگران هستند که اگر وی رای بیاورد چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی افزود: البته اینگونه هم نیست که آمریکا بی در و دروازه باشد یعنی این کشور یک سیستم و ساختاری دارد و در چارچوب همین سیستم و ساختار رئیس جمهورش یک اختیاراتی دارد.

حضرتی با بیان اینکه در مقابل ترامپ سیاست های خانم کلینتون مشخص است، افزود: با توجه به اینکه وی وزیر خارجه و عضو کنگره بوده می توان گفت که سیاست‌هایش از قبل مشخص است‌.

حضرتی با اشاره به اینکه از سوی دیگر کلینتون عضو حزبی است که رئیس جمهور فعلی متعلق به آنها است، گفت: بنابراین شاید موضع‌گیری‌هایش یک مقداری شدیدتر از اوباما باشد ولی همین راستا و سیاست فعلی اوباما را در قبال ایران ادامه خواهد داد.

وی در پایان گفت: به نظر من با خانم کلینتون همین روند فعلی در خصوص برجام ادامه پیدا می‌کند و مشکلی پیش نمی‌آید اما با ترامپ برای ما هیچ چیزی معلوم نیست.

کوشکی: تصور تغییرات مبنایی سیاست‌های آمریکا بعد از آمدن ترامپ یا کلینتون، نتیجه نشناختن ساختار این کشور است

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، در خصوص ارزیابی وی از فضای انتخاباتی آمریکا با بیان اینکه سیاست گذاری در آمریکا به گونه‌ای نیست که با آمدن یک رئیس جمهور و رفتن رئیس جمهور دیگر این سیاست گذاری‌ها دچار تغییرات اساسی و مبنایی شود گفت: برخی تصور می‌کنند که با آمدن ترامپ یا هیلاری کلینتون سیاست‌های آمریکا تغییرات مبنایی خواهد کرد که این در نتیجه نشناختن ساختار این کشور است.

کوشکی با بیان اینکه ساختار آمریکا به شکلی است که دستگاه‌ها و حوزه‌های متفاوتی این سیاست‌گذاری‌ها را هدایت و اجرا می‌کنند گفت: در ایالات متحده نقش رئیس جمهور و تیم همراهش خیلی عمیق نیست و حد تاثیر وی هیچوقت بیشتر از مثلاً 40 یا 50 درصد نشده است بلکه جهت‌گیری کلی سیاست خارجی و منطقه‌ای آمریکا توسط مراکز تصمیم‌سازی تهیه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مراکز علمی متعدد، پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر وزارت دفاع و وزارت خارجه نهادهای ثابت در ایالات متحده هستند که به همراه شورای روابط خارجی و امثالهم برآیند تصمیم نخبگان و خبرگان آمریکایی را می‌سازند و به همین دلیل خیلی با آمدن این فرد یا آن یکی تغییرات اساسی و مبنایی در این کشور ایجاد نمی‌شود.

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: البته از آنجایی که تیم همراه کلینتون تیم هوشمندتری هستند قطعاً آمدن هیلاری کلینتون می‌تواند رفتار آمریکایی‌ها را با ما پیچیده‌تر کند و به همین دلیل آمدن وی می‌تواند کار را برای ما سخت‌تر کند، این در حالی است که به نظر می‌رسد ترامپ و تیم همراهش با وجود اینکه به این میزان هوشمند نیستند اما صریح‌تر باشند و این صراحت یک مقدار فهم سیاست‌های آمریکا را برای ما ساده‌تر خواهد کرد.

کوشکی اظهار داشت: از آنجایی که ویژگی‌تیم کلینتون این است که مواضعش را پیچیده‌تر بیان می‌کند، با آمدن وی به دست آوردن تصویر دقیق از مواضع آمریکا یک مقداری دشوارتر می‌شود اما در مجموع این موضوع فرقی در دشمنی ترامپ و کلینتون با ما ایجاد نمی‌کند.

حاجی‌بابایی: نباید تفاوت زیادی بین انتخاب کلینتون با ترامپ ببینیم

حمید رضا حاجی بابایی، نماینده اصولگرای مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص آینده اجرای برجام باتوجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت:من فکر می‌کنم خیلی نباید تفاوتی بین انتخاب خانم کلینتون با آقای ترامپ ببینیم چرا که سیاست‌های آمریکا سیاست‌های تعریف شده ای است.

وی افزود: در واقع در این سیاست‌های تعریف شده موضع‌گیری‌های روسای جمهور آمریکا هم نسبت به جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است یعنی گاهی اوقات شما یک کشور کوچکی در یک نقطه دنیا هستید و فکر می‌کنید که نوع نگاه یک رئیس جمهور با یک رئیس جمهور دیگر متفاوت باشد اما در مورد کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران که یک قطب در برابر قطبی مثل آمریکا هست نباید توقع داشته باشیم که هر کسی که رئیس جمهور شد سیاست‌ها تفاوت پیدا کند.

حاجی بابایی با بیان اینکه در تقابل بین آمریکا و ایران صرفا ممکن است نوع عملکرد روسای جمهورآمریکا متفاوت باشد، افزود: اما اصل سیاست‌ها قطعاً هماهنگ شده است یعنی پشت پرده تمامی سیاست‌ها، نظام سیاست‌گذار آمریکا است که کار را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دلخوشی عالم مطبوعات این است که به اقتضای شغلش تفسیر از خوب و بد بودن کلینتون و ترامپ داشته باشد، افزود: اشکال ندارد که مطبوعات چنین تفسیرهایی داشته باشند چون شغلشان همین است اما در کلان عرض می‌کنم که انتخاب هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا تفاوتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

حاجی بابایی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع این جمهوری اسلامی ایران است که با مواضع سیاسی خود می‌تواند بر هر کدام از آنها که رئیس جمهور شدند اثراتی داشته باشد و می‌تواند از منافع ملی‌اش دفاع کند.

فواد ایزدی: قطعا کلینتون در ایجاد اجماع بر علیه ما از ترامپ موفق‌تر است

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص ارزیابی وی از فضای انتخاباتی آمریکا خاطر نشان کرد: اینکه گفته می‌شود خانم کلینتون ادامه دهنده سیاست‌های اوباما است شاید بیشتر در حوزه مباحث داخلی صحیح باشد اما در حوزه مباحث بین‌الملل وی تندتر از آقای اوباما است و جنایت، کشتار، اشغال و کارهایی که آمریکایی‌ها و آقای اوباما هم انجام داده است را بیشتر انجام می‌دهد البته خانم کلینتون اینها را افزایش خواهد داد و شاید یکی از دلایلی هم که وی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای اوباما وزیر امورخارجه نماند این بود در حوزه سوریه، لیبی و ایران با اوباما اختلاف نظر داشت و در این حوزه‌ها تندتر از اوباما بود.

ایزدی با بیان اینکه خانم کلینتون بارها دشمنی خود با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده و گفته است که با ایران برخورد خواهد کرد اظهار داشت: البته همانطوری که خانم کلینتون ادبیات تندی نسبت به ایران استفاده کرده آقای ترامپ هم همینطور است و هر دوی آنها دشمن ایران هستند اما چون خانم کلینتون دشمن هوشمندتری می‌باشد و چون هوشمندتر است در ایجاد اجماع بر علیه ما هم می‌تواند موفق‌تر باشد.

وی با تاکید براینکه اینطور نیست که برای ما فرقی نکند که ترامپ یا کلینتون رئیس جمهور شود اظهار داشت: این دو سیاست‌ خارجی‌شان یکسان نیست و هرچند هر دو هم دشمن هستند منتهی قطعاً خانم کلینتون در ایجاد اجماع بر علیه ما از آقای ترامپ موفق‌تر خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره سیاست دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در خصوص برجام با بیان اینکه برجام توافق خوبی برای آمریکایی‌ها است گفت: نه تنها کسی در آمریکا برجام را پاره نخواهد کرد بلکه از ظرفیت‌های درون برجام که آقای اوباما از آن استفاده نکرده بود استفاده خواهند کرد و دست کنگره را برای فعالیت‌های ضدایرانی بیشتر باز می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه اختلافاتی که در ابتدای مذاکرات در آمریکا وجود داشت موضوعیت خود را از دست داده است گفت: اختلافات در آمریکا در مورد این نبود که مثلاً در ایران نظارت بیشتری شود یا فلان فعالیت هسته‌ای ایران را بیشتر محدود کنند بلکه اختلاف برسر این بود که نکند خدای نکرده یکی از این تحریم‌ها تعلیق شود و ایران یک نفسی بکشد که البته الآن معلوم شده آن خوفی را که بعضی‌ها داشتند که ممکن است برجام کمک جدی برای ایران باشد بی‌مورد بوده و همان داستان تقریباً هیچ آقای سیف اتفاق افتاده است.

ایزدی با بیان اینکه در مجموع در مورد برجام اختلاف نظر خاصی در آمریکا نیست گفت: چند وقت پیش هم آقای اوباما گفته بود که اسرائیلی‌ها به برجام علاقه دارند و هم مسئولین اطلاعاتی‌ و هم سیاسی‌ آنها همه برجام را تایید می‌کنند که این حرف آقای اوباما صحیح است و هر از چند گاهی آقای اوباما حرف صحیحی می‌زند که این یکی از آنهاست.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید براینکه برجام دیگر حالت رقابتی قبلی را ندارد گفت: از این به بعد بیشتر جنبه پلیس خوب و پلیس بد می‌شود که باوجود اینکه هر دو کلینتون و ترامپ دشمن هستند نقش‌هایشان را بعد از انتخابات مشخص می‌کنند و قاعدتاً کنگره پلیس بد می‌شود و پلیس خوب را هم باید چه درون آمریکا و چه خارج از آن پیدا کنند تا بتوانند بازیشان با ایران ادامه بدهند.

وی با اشاره براینکه رفتار کلینتون و ترامپ در موضوع برجام یک نوع نخواهد بود گفت: خانم کلینتون از ظرفیت‌های خاصی در برجام علیه ما استفاده خواهد کرد و آقای ترامپ هم از ظرفیت‌های دیگری فقط اوباما از بعضی از ظرفیت‌ها برعلیه ما استفاده نکرد چون در داخل ایران مقاومت می‌شد و می‌توانست اصل توافق زیر سؤال برود که به نفع اوباما نبود که یک موفقیتی که در حوزه بین‌الملل دارد هم از دست بدهد لذا اوباما خیلی پیگیر استفاده از همه ظرفیت‌های برجام نبود ولی دیگران استفاده خواهند کرد و در نهایت مشخص است که خانم کلینتون در ایجاد اجماع بر علیه ما هوشمندتر است و موفق‌تر خواهد بود.

گوهری مقدم: تجربه و مقبولیت بین‌المللی کلینتون می‌تواند اجماع بیشتری علیه ایران بوجود آورد

ابوذر گوهری مقدم استاد دانشگاه در گفتگو با «نسیم آنلاین»، در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بیان اینکه اساسا استراتژی کلان سیاست خارجی ایالات متحده چندان با تغییر دولتها تغییر نمی‌کند خاطرنشان کرد: البته در عمل تاکتیک‌های وصول به اهداف استراتژی مذکور با حضور دولتهای مختلف دموکرات یا جمهوریخواه قابل تغییر است و سیاست امریکا در قبال جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

گوهری مقدم با تاکید براینکه نمی‌توان انتظار داشت تغییر ماهوی و رویکردی با تغییر دولت در آمریکا نسبت به ایران ایجاد شود گقت: دولت آمریکا ایران رقیب و دشمن خود تعریف کرده که باید در بسیاری حوزه‌ها مهار شود و در مواردی نیز با دیپلماسی و سایر اقدامات به شکل محدود در جهت تحقق اهداف آمریکا تعامل شود.

وی تاکید کرد: مشکل اساسی آمریکا ماهیت انقلاب اسلامی است که در این حوزه این کشور به هیچ وجه وارد تعامل و مذاکره نشده و خواهان ضربه زدن به این ماهیت است صرف نظر از روی کار آمدن دولت خاص.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه روی کار آمدن هیلاری کلینتون به نحو جدی‌تر و با ابزارهای مختلف تداوم سیاست اوباما خواهد بود گفت: فشار بر جمهوری اسلامی در حوزه‌های منطقه‌ای، برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و حقوق بشر افزایش پیدا خواهد کرد و احتمال تشدید تحریم‌ها دراین حوزه‌ها بسیار بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم آنکه تجربه و مقبولیت بین‌المللی کلینتون می‌تواند اجماع بیشتری علیه ایران بوجود آورد.

گوهری مقدم با بیان اینکه با انتخال ترامپ هم فشارهای آمریکا علیه ایران انجام خواهد شد گفت: اما با توجه به شخصیت وی احتمالا ایجاد اجماع جهانی و همراه سازی امریکا علیه ایران با مشکلاتی مواجه خواهد بود. ضمن آنکه باید توجه کرد مبارزات انتخاباتی و وعده‌های آن لزوما پس از رسیدن به قدرت دنبال نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه زمانی‌که رئیس جمهور جدید وارد کاخ سفید شده و با اطلاعات و بروکراسی دولتی مواجه می‌شود بسیاری از نظراتش تعدیل خواهد شد گفت: لذا ترامپ هر چند ممکن است ادبیات خاصی در مسایل بین‌المللی و نیز در قبال ایران داشته باشد اما تغییر این رویکردها دور از انتظار نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در موضوع برجام، ایالات متحده امتیازات قابل توجهی دریافت کرده است که این روند مطلوبیت زیادی برای این دولت دارد لذا برداشت بنده آن است که صرف نظر از ماهیت حزبی رئیس جمهوری آینده آمریکا این توافق حفظ خواهد شد ولی در روند اجرایی آن سختگیری‌های بیشتری شاهد خواهیم بود و مکانیسم‌های تعبیه شده می‌تواند اجرا را با دشواری مواجه سازد. دولت آینده آمریکا احتمالا از این مکانیسم‌ها با شدت بیشتری استفاده خواهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع با توجه به تضاد و رقابت ماهیتی جمهوری اسلامی و ایالات متحده نمی‌توان انتظار داشت تغییر اساسی در سیاست خارجی رئیس جمهور آینده آمریکا نسبت به ایران ایجاد شود.

ارسال نظر: