الهیاری در اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی:

مهمترین ویژگی جشنواره کتابخوانی رضوی خانواده محور بودن آن است

کدخبر: 2053436

دبیر ششمین دوره برگزاری کتابخوانی رضوی گفت: مهمترین ویژگی جشنواره بر خانواده محور بودن جشنواره بود، در مجوع ٢٣٥ هزار و ٣٨٢ نفر شرکت کردند، از این میان ، ١٤٢ هزار و ٧٤١ نفر در بخش مکتوب و ٩٢ هزار نفر در بخش الکترونیک شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی نسیم آنلاین ، اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی عصر امروز با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالن همایش های عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد .

برگزاری مسابقه در سطوح فردی و خانوادگی

در ابتدای این برنامه، الهیاری، دبیر این دوره از جشنواره گفت: بعد از پیشنهاد دبیرخانه جشنواره بین المللی امام رضا مبنی بر برگزاری این دوره از جشنواره توسط نهاد کتابخانه ها، با این تصمیم موافقت شد و در زمان خیلی کوتاه برنامه زیزی ها انجام شد .

وی افزود: مسابقه در دو سطح فردی و خانوادگی و مکتوب و الکترونیک انجام شد .

الهیاری گفت: فراخوان جشنواره از طریق رایزنی ها در اختیار فارسی زبانان انجام گرفت، در دوره قبلی یک کتاب برای همه سنین بود، اما این دوره با تفکیک سنی کتاب ها در سه سطح مختلف انتخاب شد .

مهمترین ویژگی جشنواره بر خانواده محور بودن جشنواره بود

دبیر ششمین دوره برگزاری کتابخوانی رضوی افزود: مهمترین ویژگی جشنواره بر خانواده محور بودن جشنواره بود، در مجوع ٢٣٥ هزار و ٣٨٢ نفر شرکت کردند، از این میان ، ١٤٢ هزار و ٧٤١ نفر در بخش مکتوب و ٩٢ هزار نفر در بخش الکترونیک شرکت کردند .

وی افزود: ٨٦ درصد به صورت فردی و ١٤ درصد خانوادگی شرکت کردند، در بخش خانوادگی از مجموع ١٠هزار و ١٢ خانواده، ٢٩٠٧ خانواده به سوالات کامل پاسخ دادند، در بخش فردی، ٤٢ هزار و ٣٨٦ نفر به ١٥ سوال درست پاسخ دادند.٤٠ درصد در بخش بزرگسال، ٣٥ درصد بخش نوجوان و ٢٥ درصد در بخش کودک شرکت کردند .

313 نفر از سوی اتاق فکر انتخاب شدند

الهیاری تاکید کرد: نهاد با جمعیتی بالغ بر ٧ هزار کتابدار، ٣ هزار و ٩٣٦ نفر در مسابقه شرکت کردند و ١٢٣٦ نفر به همه سوالات پاسخ کامل دادند .

وی با اشاره به برگزیدگان این دوره گفت: 313 نفر از سوی اتاق فکر انتخاب شدند و ٨ خانواده از سراسر کشور به عنوان برگزیده انتخاب شدند، وقتی استقبال مردم را نسبت به این مسابقه دیدیم، ٢درصد از افرادی را که در همه استان ها به همه سوالات پاسخ دادند جز برگزیده ها انتخاب کردیم، و از این تعداد، ٦٠ خانواده و تعداد به هزار نفر رسید،

وی ادامه داد: کتابشناسی درباره امام رضا انجام شد، و در حال حاضر می دانیم ٨٢٠ عنوان کتاب با موضوع امام رضا در کتابخانه ها وجود دارد و این بانک اطلاعاتی در داخل کتابخانه ها آماده بهره برداری است .

در حوزه سرانه مطالعه در کشور آمارهای متناقضی وجود دارد

محسن پرویز، از اعضای اتاق فکر ششمین دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی و سخنگوی انجمن قلم نیز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در حوزه کتابخوانی، آمارهای متناقضی در خصوص سرانه مطالعه در کشور انجام می شود.

وی افزود: مطالعه ای در سال ١٣٥٣ قبل از انقلاب در کشور در خصوص رفتار فرهنگی ایرانیان انجام شد و سرانه مطالعه دو دقیقه اعلام شد، بعد از انقداب یکی از مسئولان این آمار اشتباه را اعلام کرد و اشاره ای به زمان آن نشد.

پرویز گفت: پس از انقلاب تحقیقات زیادی صورت گرفت و آمارهای مینی بر ١٥ دقیقه، ١٨ دقیقه و ٢١ دقیقه برای سرانه اعلام شده است، اینکه این مسئله کافی هست یا نه جای بحث دارد، اما مسئله چیز دیگری است.

وی با اشاره به رونق دادن به کتابخوانی گفت: چطور می شود به کتابخوانی رونق داد، رونق دادن کتابخوانی به این مسئله برمیگردد که کودکان را از کودکی به کتابخواتی عادت دهیم دوستان نهاد به این بخش توجه کردند، وزارت آموزش پروش همکاری بهتری داشنه باشد، تا رونق کتابخوانی را شاهد باشبم.

پرویز گفت: هدف اصلی در کتابخوانی مغیدی که مدنظر ما هست فقط ورق زدن کناب نبست بلکه سطح دانش فرد هم بالا برود، وقتی ما کتاب مطالعه می کنیم مطالبی را می خوانیم که رویش فکر شده است، اگر می خواهیم کتابخوانی را رونق دهیم بابد کتابخوانی مفید را رونق دهیم.

ارسال نظر: