وزیر جهاد کشاورزی:

هیچ برنج تراریخته‌ای در جیره غذایی مردم قرار ندارد

کدخبر: 2052347

حجتی درباره وضعیت تولید و تجارت محصولات تراریخته اظهارکرد: هیچ برنج تراریخته‌ای در جیره غذایی مردم قرار ندارد و تنها کاری که انجام شده، تولید محدود پنبه با رویکرد کشت این محصول که کمتر از سایر گونه‌های پنبه سم مصرف کند، است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمود حجتی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ها و عوامل خطر اظهار کرد: توسعه قطعه بندی و بسته بندی مرغ های منجمد برای سهولت مصرف مردم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و سالانه تا ۱۰۰ هزار تن خمیر مرغ از این طریق تولید می شود که باید برای مصرف آن همانند دنیا راهکار مشترک ارائه شود.

وی با بیان اینکه میزان خرید تضمینی گندم تا امروز از مرز ۱۰ میلیون تن فراتر رفته و تراز تولید و مصرف گندم کشور به نفع تولید مثبت شده است، افزود: تاکنون ۶۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده در حالی که در سال ۱۳۹۲ کل خرید گندم ۳۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از نیمه تیرماه با افزایش تولید، روزانه ۱۷۰ میلیارد تومان گندم خریداری شد که برای تامین منابع از خزانه و بانک ها محدودیت هایی وجود داشت و رئیس جمهوری دستور دادند در اولین فرصت اعتبارات در اختیار قرار گیرد.

حجتی بیان کرد: سرانه مصرف محصولات سالم نظیر شیر در کشور با وجود افزایش ۱۰ درصدی تولید، سبزیجات و آبزیان با وجود افزایش مصرف، پایین تر از میانگین جهانی و سرانه مصرف محصولات شکر و روغن که موجب بیماری می شود، بیشتر از میانگین جهانی است که باید با همکاری وزارت بهداشت در زمینه افزایش سرانه محصولات سالم فرهنگ سازی شود.

وی از تولید ۱.۵ میلیون تنی شکر در سال گذشته خبر داد و گفت: با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت شکر به ازای هر کیلوگرم ۲۵۳۰ تومان در بورس عرضه می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تحقیقات روی محصولات تراریخته با مصرف غیر انسانی مانند پنبه با هدف کاهش مصرف سموم در کشور صورت می گیرد اما عده ای با ایجاد تشویش اذهان عمومی مردم را نگران می کنند که این موضوع با جدیت تحت نظارت قرار می گیرد.

حجتی با اشاره به اینکه شناسنامه دار شدن و استانداردسازی نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم است، اعلام کرد: برای واگذاری تولید واکسن های انسانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (انستیتو پاستور ایران) آمادگی داریم.

وزیر جهاد کشاورزی در باره وضعیت تولید و تجارت محصولات تراریخته اظهار کرد: هیچ برنج تراریخته‌ای در جیره غذایی مردم قرار ندارد و تنها کاری که در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و کمیته ملی ایمنی زیستی کشور انجام شده، تولید محدود پنبه با رویکرد کشت این محصول که کمتر از سایر گونه های پنبه سم مصرف کند، است.

حجتی با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی در زمینه محصولات تراریخته وجود ندارد، گفت: در ارتباط با واردات نیز بیش دو دهه است که محصولاتی مانند روغن و ذرت در سطح بین المللی و در تجارت جهانی عرضه می شود و سازمان های ملی و بین المللی در زمینه کنترل کیفیت مواد غذایی بر این مسائل نظارت دارند و این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد به اطلاع آنها خواهد رسید و از چنین مسائل و نگرانی هایی جلوگیری می شود اما به نظر می رسد دست هایی در کار است تا نگرانی و تشویش برای جامعه و مردم ایجاد شود که باید سعی کنیم که آن را دفع کنیم.

وی همچنین درباره میزان تولید شکر گفت: زمانی واردات شکر بیشتر از تولید بود اما طی دو سال اخیر تولید این محصول روز به روز افزایش یافته است؛ به گونه ای که تولید آن در این بازه زمانی دو ساله ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ افزایش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه همچنان این اختلاف نظر وجود دارد که میزان نیاز سالانه شکر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است یا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن ابزار امیدواری کرد تا تولید را شکر به حدی افزایش یابد که حدود ۵۰۰ هزار تن کسری این محصول نیز از محل تولید پاییزه شکر تامین شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: