اردوغان:

کودتای نافرجام طرح‎ قدرت‌های خارجی بود/ غرب از تروریسم حمایت می‌کند

کدخبر: 2051554

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه غرب را به کمک و حمایت از برخی از سازمان‌های تروریستی متهم کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از خبرگزاری ریانووستی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه عنوان داشت: غرب از برخی از سازمان‌های تروریستی حمایت کرده و به آنها کمک می‌کند .

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ما آن حمایت قابل انتظار را از دوستانمان در هنگام کودتا و پس از آن دریافت نکردیم .

وی تاکید کرد: کودتای نافرجام از سوی قدرت‌های خارجی طرح ریزی شده بود و هدف از آن ضربه زدن به رشد، وحدت و پیشرفت ترکیه بود .

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: اتحادیه اروپا به وعده‌های خود پیرامون توافق ویژه درمورد مهاجران عمل نکرده است .

وی در کنفرانسی خبری عنوان داشت: رخدادهای کودتا در ترکیه انجام شد، نمایندگانش در ترکیه بودند، اما سناریو و دیالوگ آن در خارج کشور نوشته شده بود .

وی با اظهار تاسف نسبت به این امر که غرب از تروریسم حمایت می‌کند و در کنار کودتاها می‌ایستد، گفت: روزی فراخواهد رسید که اروپا تاکیدهای مکرر ما نسبت به خطر تروریسم و کودتاها را درک می‌کند .

اردوغان عنوان داشت: اعلام وضعیت فوق العاده نیز برای حفظ نهادهای مدنی ما و بازسازی ساختار نهاد نظامی کشور صورت گرفت و اگر ما وضعیت فوق العاده را اعلام نکرده بودیم، گروه کودتاچی می‌توانست اهداف خود را محقق سازد. باید وضعیت فوق العاده اعلام می‌شد تا ترکیه شاهد کودتای دیگری نشود .

اردوغان تاکید کرد: تا زمانی که مردم قدرت‌مند و یکپارچه باشند، ترکیه تمامی تهدیدها را پشت سر خواهد گذاشت .

در همین حال، اردوغان در مصاحبه با شبکه ایتالیایی "RaiNews24" تصریح کرد: 57 درصد از شهروندان ما خواهان اجرای مجازات اعدام هستند و اگر پارلمان نیز با این امر موافقت کند، هیچ کس نمی‌تواند بر سر راه اجرای اعدام‌ها مانع تراشی کند .

پیشتر نیز اردوغان گفته بود که امکان بررسی اجرای مجازات اعدام در حق شرکت کنندگان در کودتای ناکام وجود دارد .

از سوی دیگر، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد که اگر ترکیه مجازات اعدام را اجرایی کند، اتحادیه اروپا به سرعت تمامی مذاکرات پیرامون پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: