گزارش «نسیم آنلاین» از بازار مکاره رمان‌های مجازی؛

بی‌‌پرده بنویس انتشارش با من، اینجا "ممیزی" نداریم!

کدخبر: 2051185

این روزها کافی است دو کلمه "دانلود رمان" را در فضای مجازی جستجو کنید؛ آن وقت دریایی از رمان پیش روی شما باز می شود؛ رمان‌هایی که نویسندگانش ترجیح می دهند تا داستانش را به جای چاپ، در فضای مجازی منتشر کنند.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ زهرا جعفری_ سه نفری سرشان را به صفحه تبلت دوخته اند و آنقدر حواسشان پرت این صفحه مستطیل شکل است که هیچ چیز را نمی بینند؛ زنی می خواهد از قطار پیاد شود و به دخترک برخورد می کند؛ برای لحظه ای نگاهش از صفحه جدا می شود و نام ایستگاه را می پرسد و دوباره به صفحه سفید رنگ تبلت خیره می شود و ناگهان صدایش برای دوستانش بالا می رود که من هنوز صفحه قبل را نخوانده ام.

می پرسم چه می خوانید؛ هر سه نگاهم می کنند و می گویند داستان؛ حدودا 17 ساله هستند، کیف های ورزشی روی دوش شان نشان می دهد که باشگاه می روند؛ می گویم داستانش چیست؟

زهرا که تبلت را به دست گرفته می گوید؛ داستانش عاشقانه است از همان ها که همیشه آدم در رویایش دارد و دوست دارد که در زندگی برایش اتفاق بی افتد.

می گویم همیشه کتاب مجازی می خوانید؟ می گوید من که آره؛ یکی از مخاطب های پر و پا قرص این داستان هام؛ آنقدر دوس دارم که همیشه روی گوشیم چند تا از این داستان ها دارم.

دوستانش می خندند و می گویند زهرا انقدر از این کتاب ها برایمان تعریف کرد ما هم ناخوادآگاه جذب شدیم، اگر با هم باشیم با هم کتاب می خوانیم.

می پرسم جذب چه چیزی در این کتاب ها شده اید؟ زهرا می گوید: به نظر من 90 درصد این کتاب ها تخیلی است و همین تخیل خوب است چون می توانی خودت را جای این شخصیت ها بگذاری و آن وقت رویاهایی که داری با همین کتاب ها به حقیقت می رسد.

دوست زهرا اما می گوید این کتاب ها را دوست دارم چون همه چیز در آن هست ... سانسور ندارد!

...

این روزها کافی است دو کلمه "دانلود رمان" را در فضای مجازی جستجو کنید؛ آن وقت دریایی از رمان پیش روی شما باز می‌شود؛ رمان هایی که نویسندگانش ترجیح می دهند تا داستانش را به جای چاپ، در فضای مجازی منتشر کنند.

همه چیز نویسی در فضای مجازی!

Nasrin ، که چندین سال است، نوشتن داستان را شروع کرده و به یکی از سایت های مجازی این داستان ها را برای انتشار می‌دهد به خبرنگار «نسیم آنلاین»، می گوید: دو یا سه سال پیش بود که از طریق یکی از دوستانم با یکی از این سایت هایی که رمان منتشر می کرد آشنا شدم، انگار دنیای جدیدی پیش رویم باز شد، دنیای عاشقانه که همیشه در رویاهایم داشتم حالا با یان سایت پیش رویم بود، بعد از یک سال خودم هم شروع به نوشتن کردم و الان حدود 5 داستانم توسط همین سایت ها منتشر شده است.

در جواب سوالم که هدفش از نوشتن این کتاب ها را می پرسم می گوید: داستان های این کتاب ها بیشتر عاشقانه است و چون احتیاج به ممیزی و یا نظارت ندارد تو می توانی همه چیز را بنویسی!!!

می پرسم این "همه چیز" نوشتن یعنی چه؟

می گوید : ببینید الان نوجوانان و جوانان احتیاج دارند که با آنها باز حرف بزنیم و چیزی را سانسور نکنیم؛ در دو کتاب اولم خیلی باز وقایع را نمی گفتم اما در کتاب های بعدی ام سعی کردم این را رعایت نکنم و همین باعث شد تا مخاطبان کتاب هایم بیشتر شوند.

وقتی از روند انتخاب داستان هایش برای انتشار در سایت ها می پرسم این جواب را می دهد: سایتی که من داستان هایم را منتشر می کردم یک بخشی داشت که می توانستیم داستان را در حال نوشتن در انجا بگذاریم بعد با توجه به بازخوردی که از مخاطبان می گرفتم داستان ها را ادامه می دادم و این بسیار در روند داستان کمک می کرد.

می پرسم از بین داستان هایت کدام بیشتر مورد استقبال قرار گرفت؟

کمی مکث می کند و می گوید: خب "تم" همه داستان ها که عاشقانه است و همین مخاطب نوجوان و جوان را جذب می کند اما بیشتر از همه فکر می کنم داستانی بود که در مورد زندگی یک دختر 20 ساله بود که می خواست از همه پسرها انتقام بگیرد این داستان چندین هزار بار دانلود شد و نظرهایی که در سایت برای کتاب گذاشتند نشان می داد که همه از کتاب خوش شان آمده است.

می گویم پولی هم برای نشر این کتاب ها می گیری؟

می خنند و می گوید: اگر پول هم ندهند همین که کتاب هایم را منتشر می کنند راضی هستم، اما خب می دانم روالش این گونه است که بعد از انتشار چند کتاب اگر مخاطب راضی باشد و دانلودهایی کتاب به چند هزار برسد به نویسنده پولی تعلق می گیرد.

استفاده ابزاری از فضای مجازی برای تبلیغ کتاب‌های زرد!

مطمئنا استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ کتابخوانی در دنیای امروز فرصت خوبی است؛ می‌توان از بستر فضای مجازی برای تشریح انگیزه مطالعه و اینکه مطالعه چه ارزش افزوده‌ای به مردم می‌دهد استفاده کرد تا رفته رفته شاهد ایجاد گفتمان کتاب‌خوانی در این بستر باشیم؛ اما اینکه چه محتوایی در این فضا در اختیار مخاطب جوان و نوجوان قرار می گیرد مسئله بسیار مهمی است، اینکه محتوای زرد در اختیار مخاطب نوجوان قرار بگیرد و به بهانه اینکه می خواهیم سرانه مطالعه را بالا ببریم!

الهام محمودی از کتابخوان های حرفه ای است کسی که سعی می کند در ماه دو یا سه کتاب را حتما بخواند و به قول خودش جدیدا کتاب های صوتی را می گیرد تا در هنگام رانندگی و در مسیر رفت و آمد به آنها گوش کند. او می گوید: کتاب خوانی در فضای مجازی را خیلی دوست ندارم؛ دلم می خواهد وقتی کتاب را می خوانم بوی آن را هم حس کنم اما در فضای مجازی این حس را ندارم؛ نکته دیگر اینکه بیشتر داستان های فضای مجازی رمان های عاشقانه ای هستند که خب با دنیای واقعیت فاصله دارند و بهتر است بگویم عشق های آبکی این داستان ها را نمی توانم باور کنم پس ترجیح می دهم اصلا به سمت دانلود کردن این داستان ها نروم البته اینکه در فضای مجازی به راحتی بشود همه چیز را در دسترس مخاطب قرار داد و هیچ ملاحظه و یا قانونی نباشد جای سوال زیاد دارد.

سند نشر الکترونیک تدوین می شود؟

همایون امیرزاده، مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این زمینه به خبرنگار «نسیم آنلاین» می گوید: برای نشر در هر صورت باید مجوز صادر شود؛ حتی اگر این محتوا به عنوان کتاب در فضای مجازی نشر یابد نیازمند مجوز است؛ طبق روال همیشگی محتوا را معاونت فرهنگی از طریق دبیرخانه نشر کتاب کودک و بزرگسال مورد بررسی قرار می دهد و مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد با عنوان سازمان تخصصی حوزه فضای مجازی مجوز نشر آن مطلب را در آن فضا صادر می‌کند.

امیرزاده از تدوین یک سند برای ارائه مجوز نشر الکترونیک خبرداد و گفت: اخیرا مذاکراتی میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌های دیجیتال برای تدوین سند هم‌افزا در جهت ارائه مجوز به آثار حوزه نشر الکترونیک صورت گرفته که نتیجه آن می‌تواند ابهامات را برطرف کند ؛ تمامی محتواهایی که از طریق مجاری قانونی نشر در فضای مجازی مجاز تشخیص داده شود در فضای فیزیکی هم مجاز است و عکس این مسئله نیز همین گونه است؛ اگر اثری از نظر محتوا از تنها مرجع صلاحیت دار کشور در امر کتاب مجوز بری انتشار کتاب دریافت کرد صورت‌های دیگر این کتاب‌ هم با همان مجوز امکان انتشار دارند.

مطمئنا ساز و کار قانونی می تواند فضای مناسب تری به این آشفته بازار فضای مجازی بدهد اما همه اینها در صورتی است که بشود این سازو کار قانونی را به مرحله اجرا رساند.

وقتی فضای مجازی افسارگسیخته می شود!

محمد حسین نوش آبادی سخنگوی ارشاد هم در این زمینه به خبرنگار « نسیم آنلاین » گفت: هر اثری که در قالب کتاب باشد چه در در فضای مجازی و چه حقیقی باید مجوز بگیرد ؛ آنچه که در حال حاضر به صورت افسار گسیخته در فضای مجازی می بینم چیزهایی است که معمولا مجوز ندراد و ساز و کار قانونی را طی نمی کند.

او افزود: وظیفه ما این است که این محتواها را بررسی کنیم و در شورای عالی فضای مجازی کمیته ای داریم که به این مصداق مجرمانه رسیدگی می کند؛ البته باید بگویم که ما قوانین روشن و شفافی برای برخورد با این مسائل نداریم و یکی از خلاهای بزرگ ما همین است که قانونی روشن برای فضای مجازی نداریم و همین باعث می شود هر کس هر چیزی می خواهد را منتشر می کند.

برای یافتن پاسخ های بیشتر در مورد این پدیده فراگیر سراغ خیلی ها رفتیم تا نظرشان در مورد رمان های مجازی و نقاط مثبت و منفی آنها جویا شویم؛ از نویسندگان مطرح و نام آشنا گرفته تا جامعه شناسان و روان شناسان اما همه آنها یک پاسخ مشابه در خصوص این ماجرا به ما دادند؛ «اطلاعی از این قضیه نداریم!».

سایت ها و کانال های تلگرامی انتشار داستان، رمان و شعرهای مجازی که بیشتر محتوایشان عاشقانه است و در درون خود مروج سبک زندگی خاصی نیز هستند هر روز بیشتر از دیروز گسترش پیدا می کنند و نوجوانان و جوانان زیادی نیز جذب این "مجازآباد" می شوند و با داستان های آن همذات پنداری می کنند و با قهرمانانش می گریند و می خندند و حتی معشوقشان را در میان آنها می جویند؛ شاید لازم است کسانی که به جامعه و تغییرات آن می اندیشند نگاه جدی تری به این دنیا داشته باشند تا برای کشف علل تغییر مردان و زنان فردا درگیر سوالات بیشتری نشوند.

...

قطار به ایستگاه آخر می رسد اما سرشان از صفحه تبلت باز هم خارج نمی‌شود؛ تکان شان می دهم که رسیده ایم ... می خندند و می گویند کاش زندگی واقعی هم مثل همین کتاب ها بود.

ارسال نظر: