در نشست نقد و بررسی "آااادت نمی‌کنیم" در فرهنگ‌سرای فردوس عنوان شد:

"آااادت نمی‌کنیم"هشدار به جامعه است/ خرق عادت در لوگوی فیلم

کدخبر: 2049555

هفتاد و نهمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگ‌سرای فردوس شامگاه روز گذشته سوم مردادماه به منظور اکران، نقد و بررسی فیلم سینمایی "آااادت نمی‌کنیم" با حضور ابراهیم ابراهیمیان کارگردان، شیرین یزدان‌بخش بازیگر و هیوا مسیح منتقد سینما برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، ابراهیم ابراهیمیان کارگردان فیلم سینمایی "آااادت نمی‌کنیم" در این نشست اظهار داشت: در ابتدا دو ایده برای ساختن داشتم که بر روی آن‌ها کار کردم اما بعدها با اتفاقی مواجه شدم - مرگ مشکوک یکی از نزدیکانم - که خودش را بر ایده تحمیل کرد و باعث شد این موضوع به یکباره برایم پررنگ شود. هر چند فیلمنامه اااآدت نمی‌کنیم در ابتدا به این شکل نبود و در وزارت ارشاد دچار جرح و تعدیل‌های بسیاری شد.

وی درباره نام فیلم و رسم‌الخط آن گفت: برای انتخاب نام فیلم موضوعیتی از فیلم مورد توجه بود و این‌که اشاره مستقیم به کلمه خاصی در فیلم نباشد در واقع یک مانیفست ذهنی است که از ذهن ابراهیم ابراهیمیان می‌آید چراکه که دلم می‌خواهد به خیلی چیزها - مشکلات اجتماعی - عادت نکنیم.

خرق عادت در لوگوی فیلم

ابراهیمیان ادامه داد: عموما همه عادت دارند این کلمه را با «ع» ببینند، ما در واقع در این فیلم پیرامون موضوع خرق عادت حرف می‌زنیم و اولین کاری که کردیم میثم میرزایی طراح لوگوی فیلم این مفهوم را از فیلم بیرون آورد و سعی کرد در لوگو خرق عادت کند.

وی افزود: در طراحی لوگوی فیلم به جای «ع» چهار الف و یک مد سرکش گذاشتیم به این دلیل که در این فیلم چهار کاراکتر اصلی وجود دارد که یک قصه واحدی برای این کاراکترها اتفاق می‌افتد.

در بخشی دیگر از این نشست هیوا مسیح منتقد سینما گفت: فیلم سینمایی اااآدت نمی‌کنیم متهم ردیف اول دادگاه جشنواره فیلم فجر در میان منتقدان بود با این اتهام که کپی آثار اصغر فرهادی است؛ حتی بعدها در رسانه تمامی نقدها بر روی این موضوع متمرکز بود، به نظر من این نگاه تاسف‌بار است چه ایرادی دارد که مثل فرهادی فیلم ساخته شود. به قول یکی از فلاسفه غول‌های خود را پیدا کنیم و بر شانه غول‌ها بایستیم و جهان را در وسعت و بیکرانی بیشتری ببینیم.

وی با اشاره به گفته‌ی یکی از فیلم‌سازان بزرگ دنیا گفت: سینما از سینما زاده می‌شود مهم نتیجه اثر است و باید به ابراهیمیان تبریک گفت که این کار را به بهترین شکل انجام داد.

در ادامه ابراهیمیان پیرامون این موضوع تصریح کرد: جمله‌ای دارم که از یک نویسنده آلمانی وام گرفتم «ما از گذشتگانمان دزدیدیم، شما هم از ما بدزدید و آیندگان هم از شما خواهند دزدید.» متاسفانه این بحث آن‌قدر بزرگ شد که اصحاب رسانه من را در مقابل آقای فرهادی قرار دادند.

مهندسی فیلم‌نامه را از اصغر فرهادی یاد گرفتم

کارگردان اااآدت نمی‌کنیم خاطرنشان کرد: فرهادی به اعتقاد من یک فیلمنامه‌نویس بسیار بزرگ است من در مصاحبه‌ای گفتم که از آقای فرهادی مهندسی فیلم‌نامه را آموختم ولی سعی کردم در روایت و اجرا فیلم مال خودم باشد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: خبرنگاران با یکسری تیترها و تحریف جملات فیلم‌ساز نوپایی که دارد جهان را تجربه می‌کند فضا را غبارآلود نکنند من دارم تجربه می‌کنم و هیچ ابایی هم از آن ندارم .

در بخشی دیگر از این نشست اشاره‌ای به فیلم آشغال‌های دوست داشتنی ساخته محسن امیریوسفی شد که ابراهیمیان در این‌باره گفت: امیدوارم هیچ فیلمی توقیف نشود و هیچ فیلمی حق ندارد از نفس کشیدن بیافتد. آرزو دارم این فیلم بزودی اکران شود.

«اااآدت نمی‌کنیم» هشدار به جامعه است

هیوا مسیح نیز در این نشست یادآور شد: در این فیلم موسیقی به شدت در خدمت موضوع است اتفاقی که متاسفانه در بسیاری از فیلم‌ها دیده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: جمله هدیه تهرانی در این فیلم «وقتی همه چیز خوب است زندگی کردن هنر نیست» من را یاد جمله یکی از فلاسفه غرب می‌اندازد که تکیه بر شناخت انسانیت دارد به این معنی که کنش و واکنش ما در شرایط عادی بسیار طبیعی است ولی اگر دعوایی بین ما رخ دهد از این جا به بعد انسانیت درونمان بیدار می‌شود.

این منتقد سینما گفت: هر آنچه در این فیلم اتفاق افتاده است به خاطر عدم گفت‌و‌گوی زن و شوهر با یکدیگر است و این یک هشدار به جامعه ما است که ما اهل گفت و گو نیستیم و بیشتر طلاق ها در جامعه به خاطر همین موضوع است وقتی حرف نمی‌زنیم و نمی‌خواهیم به حقیقت نزدیک شویم ناگزیر پندارهای خود را جایگزین می‌کنیم.

شیرین یزدان بخش بازیگر سینما نیز عنوان کرد: فیلم‌نامه برای من جذاب بود و با توجه به سابقه کمی که دارم خوشحالم که با کارگردانان خوب و شناخته شده‌ای کار کردم. شناخت از کارگردان و این‌که چه بازیگرانی در فیلم قرار است بازی کنند همواره یکی از حساسیت‌های من برای انتخاب فیلم است.

ارسال نظر: