گزارش «نسیم آنلاین» از فراز و فرود یک پدیده؛

پایان فصل "دورهمی" مدیری در تلویزیون

کدخبر: 2049532

خداحافظی که شاید اگرچند سال پیش صورت می‌گرفت مانند خداحافظی کاپیتان‌های تیم‌های ملی در بازی خداحافظی، بسیار به‌یادماندنی‌تر می‌شد تا رفتن از یک دورهمی شبانه!

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- مهران مدیری بازهم می‌خواهد تلویزیون را تنها بگذارد و برود، این بار نه به شبکه خانگی بلکه سینما مقصد کارگردان پرکار برنامه‌های طنز تلویزیونی است، کسی می‌گوید چند صد هزار دقیقه برنامه برای تلویزیون تولید کرده و این بار می‌خواهد فیلم سینمایی بسازد.

مدیری در برنامه جمعه‌شب «هفت» اعلام کرد که از تلویزیون می‌رود. ( اینجا ) مدیری در این برنامه به بهروز افخمی گفت: دو فیلم‌نامه دارم یکی کمدی و دیگری تلخ و عجیب اما در این سال‌ها به دلیل آنکه مدام درگیر تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی بودم، امکان ساخت فراهم نشد .

مدیری سپس گفت: بعد از برنامه دورهمی دیگر کاری برای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نخواهم ساخت و به تولید سالی یک فیلم سینمایی کفایت می‌کنم. من از ۳۶۵ روز سال ۳۶۰ روز سال را کارکرده‌ام و فکر می‌کنم باید استراحت کنم.

با اعلام خداحافظی مجدد مهران مدیری از تلویزیون، یکی از مهره‌های برنامه‌ساز و پرطرفدار رسانه ملی از صداوسیما دور خواهد شد. کاری که پیش‌ازاین نیز مدیری با صداوسیما انجام داده بود و تلویزیون را برای ساخت «قهوه تلخ » ترک کرد.

خداحافظی با طعم تلخ قهوه

در التهاب‌های سال 88 بود که گفته شد مهران مدیری از تلویزیون جدا خواهد شد. در آن روزها برخی‌ها رفتن مدیری از تلویزیون را به مسائل بعد از انتخابات ربط می‌دادند که ربطی کاملاً بی‌ربط بود و در اصل مسائل مالی بود که مدیری را از صداوسیما دور کرده بود. گفته می‌شود مدیری برای ساخت سریال جدیدش مبلغی را از صداوسیما درخواست کرده بود که مدیران صداوسیما توانایی پرداخت آن را نداشتند. همین دلیل ساده باعث شد تا مدیری اولین سریال طنز شبکه نمایش خانگی را در سال 89 بسازد. آن در زمان شبکه نمایش خانگی تازه سال‌های اولیه همه‌گیر شدنش را تجربه می‌کرد و یک تجربه موفق طنز می‌توانست نقطه تاریخی برای شبکه نمایش خانگی باشد.

مهران مدیری باسابقه طولانی تولید برنامه‌ها و سریال‌های طنز تلویزیونی، اولین سریال طنز را با نگاهی هجوآمیز به تاریخی تقریبا گنگ یعنی زمان پیش از به قدرت رسیدن قاجارها آغاز کرد. «قهوه تلخ» روایت حکومتی خیالی قبل از به قدرت رسیدن قوم قجر بود.

مدیری در حالی پشت دوربین فیلم‌برداری سریال طنز «قهوه تلخ » رفت که حدود 16 سال پیش از آن اولین کار تلویزیونی‌اش «پرواز 57» را برای تلویزیون ساخته بود و در این مدت از شو های طنز تلویزیونی گرفته تا سریال های طنز 90 شبی را در کارنامه خود ثبت کرده بود. مجموعه‌های طنزی مانند « ساعت خوش»، «سال خوش»، «ببخشید شما» ، «پاورچین»، «نقطه‌چین»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره» و «مرد دو هزارچهره» که کارنامه کاملی برای یک هنرمند به شمار می‌رفت.

«قهوه تلخ» با تهیه‌کنندگی بخش خصوصی ساخته شد. مدیری برای اینکه سوددهی این سریال تضمین شود در قسمت‌های اولیه سریال ویدئویی را قرار داده بود و در آن از خانواده‌ها تمنا می‌کرد که حتماً محصولات اورژینال را خریداری کنند. این درخواست‌ها و جوی که در آن گفته می‌شد مدیری به خاطر سیاست‌های صداوسیما از این مجموعه دور شده است باعث شد تا خرید نسخه‌های اورژینال همه‌گیر شود. قهوه تلخ مانند مجموعه‌های قبلی 90 شبی مدیری و با تیمی ترکیبی از بازیگران همیشگی کارهای این کارگردان آغاز به کارکرد و شروع خوبی نیز داشت ولی آفتی که دامن‌گیر کارهای تلویزیونی مدیری شد قهوه تلخ را نیز دچار خود کرد و این سریال در طول قسمت‌های بعدی‌اش دچار افت داستان شد. این مسئله به‌مرور افزایش پیدا کرد و درنهایت کار با ریزش مخاطبان سریال همراه شد. اختلاف‌ها در میان تولیدکنندگان و کارگردان سریال باعث شد تا شایعه جدا شدن مدیری از پروژه «قهوه تلخ» نیز به گوش برسد. تا جایی که سریال نیمه‌کاره به حال خود رها شد. مدیری در آن روزها طی گفت‌وگویی اعلام کرد اصلاً خبر ندارد چه اتفاقی برای قهوه تلخ خواهد افتاد. ( اینجا ) مهران مدیری در حالی از بی سرانجام رها شدن قهوه تلخ سخن گفت که وعده بازگشت به تلویزیون را داده بود.

مدیری با این کار همه طرفداران قهوه تلخ را از خرید محصول اورژینال و حمایت از این سریال سرخورده کرد.

سری‌دوزی مدیری در شبکه نمایش خانگی

مدیری باوجود شکست در اولین حضورش در شبکه نمایش خانگی و درحالی‌که گفته می‌شد برادران آقا گلیان تهیه‌کنندگان «قهوه تلخ» از شرایط به وجود آمده بسیار ناراحت هستند، سراغ یک شرکت خصوصی تولیدکننده محصولات شوینده رفت که با کمک یکی از شرکت‌های اقماری این شرکت و تهیه‌کنندگی خودش، سریال «ویلای من» را کلید زد. اولین نسخه سریال 42 قسمتی «ویلای من» در دی ماه سال 91 توزیع شد و آخرین قسمت آن در شهریورماه سال 92 عرضه شد. در همین سال «شوخی کردم!» کار جدید مهران مدیری با تغییر سبک از سریال طنز به طنز آیتمی توزیع شد. از این مجموعه بود که مدیری آیتم‌هایی را مخصوص خودش طراحی کرد که در آن نوعی استندآپ کمدی را درباره مشکلات اجتماعی بیان می‌کرد. همان کاری که بعدها در «دورهمی» نیز تکرار شد. «شوخی کردم» زمینه‌ای شد برای بازگشت مدیری به تلویزیون.

در آبان ماه سال 92، اعلام شد مهران مدیری بعد از حدود 4 سال دوباره به تلویزیون بازخواهد گشت. ( اینجا ) «در حاشیه» به مشکلات و معضلات جامعه پزشکان می‌پرداخت. از همین رو پزشکان جسته‌وگریخته اعتراض‌هایی به رویکرد مهران مدیری در مجموعه طنز جدیدش داشتند و معتقد بودند که او تصویری نادرست از پزشکان ترسیم کرده . وزیر بهداشت کابینه تدبیر و امید، در قامت یک پزشک اما ماجرا را رسمی کرد و با نگارش نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از او خواست که مانع پخش سریال « در حاشیه» شود . ( اینجا ) اعتراضات پزشکان درنهایت باعث شد تا مجموعه در حاشیه زودتر ازآنچه اعلام‌شده بود تمام شود. مدیری درحالی‌که هنوز اعتراض‌ها نسبت به سری اول «در حاشیه » وجود داشت، مجموعه جدیدش را در خارج از تلویزیون پخش کرد. «عطسه» شباهت‌هایی با شوخی کردم داشت اما این بار شوخی‌ها گزنده‌تر و البته گاهی فراتر از اخلاق بود به‌طوری‌که چند آیتم «عطسه» واکنش‌هایی را در پی داشت.

«در حاشیه 2» مدیری دیگر بازی نمی‌کند!

مهران مدیری بعد از یک وقفه چند ماه سراغ تولید قسمت دوم سریال «در حاشیه» رفت. این بار متخلفان سری اول قرار بود دوران محکومیتشان را در زندان سپری کنند. باوجود اعتراض‌های زیادی که از سوی جامعه پزشکان و وکلای دادگستری به مجموعه در حاشیه شده بود، بازهم مدیران تلویزیون به مدیری اعتماد کردند. در حاشیه دو تغییری اساسی نسبت به مجموعه‌های قبلی مهران مدیری داشت و آن بازی نکردن مدیری در سریال بود. وی ترجیح داده بود که صرفاً در پشت دوربین باشد. «در حاشیه2» را می‌توان یک شکست در کارنامه مدیری دانست. سری دوم مجموعه «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری در حالی به پایان رسید که نتوانست موفقیتی در جذب مخاطب کسب کند. ( اینجا )

این شکست باعث شد برنامه ساخت سری سوم در حاشیه عملاً متوقف شود. «فارس» طی گزارشی درباره وضعیت تولید مجموعه «در حاشیه» نوشت: سه‌شنبه‌شب قسمت پایانی این مجموعه روی آنتن رفت و سری دوم «در حاشیه» بدون آنکه مخاطبان متوجه شوند به پایان رسید. این در حالی است که شبکه سه سیما برای تولید مجموعه «در حاشیه» با مهران مدیری برای تولید این سریال در ۳ فصل ۳۰ قسمتی صحبت کرده بود. حال باید دید با توجه به عدم استقبال و دیده نشدن سری دوم «در حاشیه»، تلویزیون همچنان برای ساخت سری سوم آن اصرار دارد یا خیر.

«دورهمی» کپی هندی و نقطه آخر

مهران مدیری گفته است «دورهمی» آخرین برنامه وی در تلویزیون خواهد بود. وقتی مشخص شد خبری از ساخت فصل سوم «در حاشیه» نیست، مدیری اجرای برنامه «دورهمی» را در شبکه نسیم آغاز کرد. این برنامه اولین و تابه‌حال آخرین حضور مدیری در شبکه نسیم بوده است و این بار مدیری تجربه اجرای یک برنامه با حضور تماشاگران را به دست آورد. از همان قسمت‌های اول برنامه «دورهمی» مشخص شد این برنامه یک کپی نعل به نعل از برنامه‌ای هندی است. ( اینجا ) شب‌های کمدی با کاپل شباهت بی‌نظیری با برنامه «دورهمی» داشت. شباهتی که همه به‌جز مدیر شبکه نسیم آن را کپی می‌دانستند ولی حسین کرمی معتقد بود که این کار صرفاً یک اقتباس! بوده است ( اینجا )

این انتقادها وضعیت دورهمی را در برابر برنامه «خندوانه» دیگر برنامه مشهور شبکه نسیم، تضعیف می‌کرد. این ضعف وقتی بیشتر نمایان شد که رامبد جوان در تلویزیون اعتراف کرد که ایده برنامه «خندوانه» را از جایی برداشته و متعلق به خودش نیست، کاری که مدیری و گروهش حاضر به انجام آن نبودند. اعتراض بعدی به برنامه «دورهمی» مربوط به رفتار اسپانسر برنامه بود. ( اینجا ) مردم می‌گفتند اسپانسر عملاً در حال کاسبی کردن با وعده‌هایی است که به آن‌ها داده است. حتی میزان درآمد اسپانسر و برنامه در قبال جوایز نیز رقم قبال توجهی را نشان می‌داد که به‌نوبه خود صداقت برنامه‌سازان را زیر سؤال می‌برد. گویا بعد از «در حاشیه » دومین شکست تلویزیونی مدیری نیز رقم خورده بود. رفتار مدیری با برخی از مهمانان و کوتاه کردن موی برخی از مهمان‌ها نیز واکنش‌های تندی را در پی داشت. درنهایت این برنامه آن‌گونه که مدیری به بهروز افخمی گفت آخرین حضور وی در تلویزیون خواهد بود.

مهران مدیری که زمانی بعد از ساخت مجموعه مرد دو هزارچهره و در اوج از تلویزیون رفته بود، این بار بعد از دوشکست متوالی می‌گوید دیگر نمی‌خواهد برای تلویزیون برنامه بسازد. حتی وی گفته دیگر سراغ شبکه نمایش خانگی هم نمی‌رود و تصمیم گرفته فقط برای سینما کار کند. خداحافظی که شاید اگرچند سال پیش صورت می‌گرفت مانند خداحافظی کاپیتان‌های تیم‌های ملی در بازی خداحافظی، بسیار به‌یادماندنی‌تر می‌شد تا رفتن از یک دورهمی شبانه!

ارسال نظر: