در آیین رونمایی از نخستین گالری مجازی «ایران هنر» عنوان شد:

بزرگترین داشته ایرانیان فرهنگ و هنر است/ از اقتصاد هنر غفلت ورزیده ایم + تصاویر

کدخبر: 2049267

آیین رونمایی از نخستین گالری مجازی "ایران هنر" در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش« نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی از گالری مجازی «ایران هنر» شنبه 2 مرداد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی ریاست جمهوری، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خداوند را سرچشمه هنر دانست و گفت: به برکت انقلاب اسلامی، حوزه هنرهای تجسمی ایران گسترش زیادی پیدا کرده و صاحب رویدادها و عناوین معتبری شده است. امروزه کشورهای توسعه یافته به این حقیقت پی برده اند که اقتصاد مبتنی بر صنایع فرهنگی می تواند به بخش عمده ای از تولید ملی تبدیل شود و از اینرو سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه انجام داده اند. این کشورها اگرچه در بخش های صنعت و تجارت سرآمد دیگر کشورها هستند، اما اقتصاد فرهنگ را رکن چهارم اقتصاد خود قرار داده اند.

علی جنتی ادامه داد: بزرگترین داشته ایرانیان فرهنگ و هنر است، اما از اقتصاد هنر غفلت ورزیده ایم و در بهره گیری از این سرمایه ارزشمند کوتاهی کرده ایم. خوشبختانه توانستیم قانونی به تصویب برسانیم که بنا بر آن 1 درصد از بودجه پروژه های عمرانی می تواند صرف خرید آثار هنری شود. خرید آثار اصیل هنری علاوه بر افزودن بر زیبایی بصری و روح بخشیدن به مکان ها و مجموعه های اداری، موجب حمایت از هنر ایرانی و پدیدآورندگان آنها نیز می شود. ارزش افزوده حاصل از اقتصاد هنر می تواند به مراتب بیشتر از فعالیت های صنعتی و خدماتی باشد. ضمن اینکه هزینه ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر یک سوم هزینه ایجاد اشتغال در دیگر حوزه هاست. حرکت در چنین مسیری می تواند وابستگی اقتصاد به صادرات تک محصولی را نیز کاهش دهد. از اینرو به دولت پیشنهاد داده ایم که ما اهالی فرهنگ آماده ایم به رشد تولید ناخالص ملی یاری رسانیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش ضمن اشاره به کارکرد فضای مجازی در اقتصاد هنر گفت: نگارخانه های مجازی هرگز رقیب نگارخانه های فیزیکی محسوب نمی شوند بلکه مکمل آن هستند؛ امیدواریم آنچه امروز شاهدش بودیم در نهایت به افزایش کارکرد نگارخانه داری در کشور بیانجامد. پیش از این شاهد چنین حرکت هایی در عرصه کتاب و همینطور آثار سینمایی و موسیقایی بوده ایم و در حال راه اندازی سامانه نمایش خانگی نیز هستیم. بخش هنرهای تجسمی نیز باید وارد دنیای تجارت الکترونیک می شد و امروز با راه اندازی گالری مجازی «ایران هنر» این اتفاق افتاد. علی جنتی در پایان از عملکرد مدیریت و کارکنان خانه هنرمندان ایران در راستای زمینه سازی برای حضور هنرمندان و ارائه آثار آنها صمیمانه تشکر و تقدیر کرد.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، نیز ضمن اشاره به اصالت آثار هنری گفت: آنطور که والتر بنیامین می گوید، آثار هنری دارای هاله ای هستند که با کپی کردن اثر از بین می رود. در واقع آثار هنری چیزی فراتر از شیئیت خود دارند که با کپی کردن از این حالت خارج می شوند. با این وجود در دوران صنعتی، فرهنگ و هنر نیز وارد عرصه تجاری می شوند. ما نیز نیاز به روایتی نو از فرهنگ و هنر داریم که آثار هنری را در دسترس ما قرار دهد. ایران در همه جای دنیا به اسم فرهنگ و هنر شناخته می شود و این سرمایه بزرگ ماست. در دوران کالایی شدن فرهنگ و هنر و در شرایط خشونت بار جهان، روح لطیف ایرانی می تواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته و خریداران بسیاری نیز خواهد داشت. اگر بتوانیم نیم درصد از مبادلات کالاهای فرهنگی و هنری جهان را به خود اختصاص دهیم، درآمد حاصل از آن از درآمد دیروز و امروز نفت بیشتر خواهد بود. در همین راستا، فضای مجازی نیز می تواند زمینه ساز این حضور باشد و به بسط حوزه فرهنگ و هنر و تفکر ایرانی در سطح جهان کمک کند.

در بخش دیگری از این برنامه سید جمال هادیان و یاسر درخشان به بیان روند راه اندازی گالری مجازی «ایران هنر» و ویژگی های آن پرداختند. پس از آن با حضور علی جنتی از این وبسایت رونمایی شد و وزیر ارشاد به عنوان نخستین خریدار، اثری هنری از غفار قنبرپور را خریداری کرد. در این برنامه همچنین گروه موسیقی عرفان به اجرای زنده موسیقی پرداختند. در حاشیه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نگارخانه های خانه هنرمندان ایران بازدید به عمل آورد.

ارسال نظر: