سرتیپی:

سینماآنلاین بیشتر یک شوخی است

کدخبر: 2049165

علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم «دراکولا» درباره اوضاع فروش فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: تا الان نزدیک به دو میلیارد و نیم فروخته‌ایم و چندروزیست که فروش افت پیدا کرده است، خیلی از مردم به این دلیل فیلم را دیدند که تصور کردند با یک فیلم کمدی روبرو می‌شوند ولی وقتی عطاران کارگردانی می‌کند این فیلم‌ها را اینطور نمی‌سازد، اما مجموعۀ کار حرفی برای گفتن دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع نقد و بررسی فیلم «دراکولا» با حضور مهدی مافی، هادی فیروزمندی، کیوان امجدیان، محمدرضا تاجداری، علی سرتیپی و با اجرای سید امیر جاوید برگزار شد.

فروش «دراکولا» افت کرده

علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم «دراکولا» درباره اوضاع فروش فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: تا الان نزدیک به دو میلیارد و نیم فروخته‌ایم و چندروزیست که فروش افت پیدا کرده است، خیلی از مردم به این دلیل فیلم را دیدند که تصور کردند با یک فیلم کمدی روبرو می‌شوند ولی وقتی عطاران کارگردانی می‌کند این فیلم‌ها را اینطور نمی‌سازد، اما مجموعۀ کار حرفی برای گفتن دارد.

وی در ارتباط با اعتراض محمدحسین مهدویان برای اکران ایستاده در غبار و مشخصاً حوزه هنری گفت: حوزه هنری تلاش کرده و توقع درباره فیلم بیش از حد معمول است، شاید حوزه هنری هم می‌گوید فیلم باید بفروشد و نمی‌توانم سالن‌هایم را خالی در اختیار قرار دهم.

سینماآنلاین بیشتر یک شوخی است

وی دیدگاه خود را درباره سینماآنلاین نیز بیان کرد و گفت: این مسئله بیشتر شوخی است، فعلا هیچ اتفاقی در این مورد نیفتاده، بستر و شرایط آن در حال حاضر وجود ندارد و با کسی هم مذاکره نشده و نمی‌توان آن را جدی گرفت.

امجدیان در ابتدای سخنان خود به صحبتهای سرتیپی اشاره کرد و گفت: سینماآنلاین شوخی نیست، الآن کنسرت‌های آنلاین راه افتاده و بسترش فراهم گردیده است و فکر می‌کنم بزودی این اتفاق خواهد افتاد، آن را آسیب‌زا نمی‌دانم چون کارکرد دیگری دارد و مخاطبان خاصّ خود را دارد. ضمن اینکه ایستاده در غبار یک فیلم دفاع مقدسی خوش‌ساخت است و متأسفانه حوزه زمان بدی را برای چرتکه انداختن انتخاب کرده است.

کارهای عطاران صرفاً ایده خوبی است که بد پرداخته می‌شود

وی درباره عنوان کمدی وحشت برای فیلم دراکولا به صحبت پرداخت و بیان داشت: کارهای عطاران صرفاً ایده خوبی است که بد پرداخته می‌شود، دراکولا هم آن چیزی نبود که انتظار مخاطب را برآورده کند. رضا عطاران در فیلم‌هایی که خودش کارگردانی می‌کند به واسطه شخصیتی که خود زحمتش را کشیده است از آن استفاده می‌کند تا به جشنواره کن برود امّا ربطی به فرهنگ ما ندارد.

اگر فیلم در جشنواره فجر اکران می‌شد شاید این فروش را هم نداشت

تاجداری نیز در این رابطه دیدگاه خود را بیان کرد و یادآور شد: اگر فیلم در جشنواره فجر اکران می‌شد شاید این فروش را هم نداشت، چرا که خیلی از مردم به خاطر اسم عطاران برای دیدن فیلم رفتند و افت فروش به خاطر همین حرفهای دهان به دهان مردم است که ابراز رضایت نکردند و بنده نقد مثبتی در فضای مجازی ندیدم.

امجدیان در ادامه صحبت‌های وی خاطرنشان کرد: رضا عطاران بلد است مخاطب را بخنداند امّا انتقادم به این دلیل است که عطاران خود را هم‌قدّ مردم پیرامونش می‌کند و با تیزهوشی سعی می‌کند نوع رفتار و گفتار مردم را در قالب فیلم ببرد، اساس دراکولا شاید این است که شخصیت دراکولا فقط یک سایۀ هجو شدۀ کاریکاتوری از یک موجود است و هیچکس باورش نمی‌کند، کمدی وحشت باید واقعاً وحشت داشته باشد و در این فیلم دراکولایی نداریم و قصّه تنها یک خط است.

قصه دراکولا کشش ندارد و خیلی از سکانس‌ها قابل حذف است

تاجداری پاشنه آشیل دراکولا را ضعف ساختاری فیلم دانست و اضافه کرد: در ابتدا مونولوگی از دراکولا داریم و بعد از آن مدام تصاویر متعدد از موادّ مخدر می‌بینیم، قصه‌ای که کشش داشته باشد واقعاً نداریم و خیلی از سکانس‌ها قابل حذف است.

امجدیان در ادامه بحث خاطرنشان کرد: فیلمنامه تُنُک است و اینقدر اوج و فرود ندارد، همه‌اش تیپ است و نمی‌تواند جلو ببرد و مجبور است با خلاقیت خود جای خالی را پر کند.

بازی سیامک انصاری در «دراکولا» درخشان است

تاجداری درباره وضعیت انتخاب بازیگر و بازیگردانی فیلم گفت: بازی سیامک انصاری را درخشان دیدم و دلیل آن هم خلاقیت فردی او و هم نقشی است که برای او بکر است، چرا که عادت داریم این بازیگر را در سریالهای مهران مدیری ببینیم ولی مخاطب از نقش کوتاه او در این فیلم لذت می‌برد. شاید 50 درصد به خاطر توانایی سیامک انصاری و بکر بودن نقش برای او، و 50 درصد دیگر به خاطر هوش عطاران برای انتخاب این بازیگر و این نقش می‌بینم. از خانم آسایش بازی خاصی ندیدم، از آقای هفتوان هم بهترین کاراکتر برای شخصیت دراکولا بود.

بازیهای خوب در فیلمنامه جا نیفتاده است

امجدیان در ادامه صحبتهای وی اضافه داشت: بازی‌های خوب شاید به خاطر توانایی‌های خود بازیگران بود، در فیلمنامه‌ شاید شخصیت‌ها خیلی جا نیفتاده بودند. در هر سه فیلم عطاران، خود او نقش اصلی را دارد و پیام آن شاید این است که عطاران می‌داند این برند قوی‌ترین ابزاریست که دارد و اگر اینگونه نباشد شاید مخاطب به سینما نیاید. هروقت عطاران فیلمی بسازد که خودش در فیلم بازی نکند و مخاطب را به سینما بکشاند می‌توان گفت فیلم خوبی است.

تاجداری درباره ملاک استقبال مردم در خوب یا بد بودن فیلم صحبت کرد و گفت: اگر فیلمی خوب نفروشد و مردم اقبال نکنند قطعاً فیلم بدی است چرا که اساس سینمای ما این است که مردم سرگرم شوند و ببیند، اما اینکه بگوییم هر فیلمی فروخت فیلم خوبیست نادرست است.

معیار خوب بودن فیلم تنها استقبال مخاطبان نیست

امجدیان نیز به بیان دیدگاه خود در این رابطه پرداخت و اظهار داشت: یا باید بپذیریم اقبال مردم مشخصاً به عنوان یک عامل قوی در خوب یا بد بودن فیلم نقش دارد یا نپذیریم، به نظرم خیلی شاخصه‌های دیگر هست که فیلمی کم‌فروش شود یا پرفروش شود و معیار خوب بودن فیلم تنها استقبال مخاطبان نیست اما سینمای ایران لازم دارد فروش داشته باشد.

برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 از رادیو گفت و‌گو پخش می‌شود، برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه‌کنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد.

انتهای پیام/ج

ارسال نظر: