۳۰۰ کشته و زخمی در انفجارهای کابل /داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفت

کدخبر: 2049134

منابع امنیتی افغانستان از وقوع سه انفجار در کابل همزمان با اعتراضات جنبش روشنایی در منطقه "دهمزنگ" خبر دادند، این حادثه تا کنون ۶۴ نفر کشته و ۲۳۶ دیگر زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین » به نقل از اسکای نیوز، همزمان با ادامه‌ اعترضات جنبش روشنایی در چهار راهی دهمزنگ، انفجاری صورت گرفت که در نتیجه آن گفته می‌شود چندین تن از معترضان کشته و زخمی شده‌اند . برخی از شرکت‌کنندگان می‌گویند که این انفجار ناشی از یک حمله انتحاری بوده است. آخرین جزئیات این انفجار را در ادامه می خوانید:

* اشرف غنی، در افغانستان یک روز عزای عمومی اعلام کرد و وعده داد که انتقام این حمله را از عاملان آن خواهد گرفت. او همچنین گفت که از دادستان کل خواسته است تا کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این حادثه تشکیل دهد.

* وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که برگزاری هر گونه تجمعی در ۱۰ روز آینده در این کشور ممنوع خواهد بود.

* بیمارستان های شهر کابل از مردم خواسته‌اند که برای نجات زخمیای این حاثده خون اهدا کنند.

* خبرگزاری طلوع افغانستان نوشت: شمار قربانیان انفجار کابل به 64 کشته و 236 مجروح افزایش یافت

* مقامات دولت افغانستان از افزایش شمار تلفات انفجارهای کابل به 61 کشته و 207 زخمی خبر دادند.

* شاهدان عینی می گویند یکی از انفجارها در نزدیک محل جایگاه سخنرانی رهبران 'جنبش روشنایی' رخ داد، ولی تا حال از وضعیت رهبران این جنبش اطلاعی در دست نیست.

* صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان: دشمنان سوگند خورده این مرز و بوم، این بار معترضان و راهپیمایی کنندگانی را مورد هدف قرار دادند که به خاطر خواست‌های مدنی و مطالبات شهروندی شان به جاده آمده بودند. اینگونه حوادث بیشتر واضح می‌سازد که دشمنان مردم افغانستان از هر فرصت برای ارتکاب جنایت استفاده کرده و از کشتار مردم و ویرانی کشور ما اشباع نشده‌اند؛ پس باید مردم و دولت به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به این دشمنان پاسخ قاطع و قوی بدهند.

* بی بی سی: انفجارهای امروز زمانی روی داد که معترضان جنبش روشنایی با اعلام پایان راهپیمایی، تصمیم داشتند خیمه هایی را برای "تحصن نامحدود" در میدان دهمزنگ برپا کنند.

* راشاتودی به نقل از خبرگزاری اعماق (وابسته به داعش): داعش مسئولیت انفجار در کابل را برعهده گرفت.

* طالبان هرگونه دخالت در انفجار امروز کابل را رد کرد و آن را دسیسه ای شوم خواند

* اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان از وقوع انفجار در میان معترضان ابراز تاسف کرده و این حادثه را کار "تروریست‌ها" دانسته است. رییس‌جمهور به نهادهای مسوول دستور داده تا از تمام امکانات برای رسیدگی به زخمیان این رویداد استفاده کنند.

* وزارت بهداشت افغانستان: شمار تلفات انفجارهای کابل به 20 کشته و 160 زخمی افزایش پیدا کرده است

* اخبار رسانه ها حاکی از آن است که به دلیل مسدود بودن مسیرها به محل تجمع معترضین، آمبولانس‌ها و نیروهای کمکی نتوانستند به موقع به کمک مجروحین این رویداد برسند

* سه انفجار در محل تظاهرات معترضان واقع شد که به نظر می رسد ناشی از بمبگذاری انتحاری بوده است .

* شاهدان عینی می گویند شدت انفجار به حدی بوده که دیواره‌های بتنی نصب شده در محل حادثه از جا کنده شده است.

* وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که در انفجارهای کابل که به دنبال حمله‌ای انتحاری انجام شده است، تاکنون دست کم 10 نفر کشته شده‌ و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

هنوز علل و عاملان این انفجار مشخص نشده‌اند، اما امروز راهپیمایی هزاره‌ها در پایتخت افغانستان در جریان بود.

هزاران تن از هوداران جنبش روشنایی، صبح امروز در اعتراض به تغییر مسیر انتقال لین برق پنج‌صد کیلوولت ترکمنستان دست به تظاهرات زدند. این معترضان در چهار راهی دهمزنگ تجمع کرده‌ بودند

.

ارسال نظر: