گزارش «نسیم آنلاین»:

جلسه حساب و کتاب بانک "صادرات" برگزار نشد؛ دلیل واقعی چیست؟

کدخبر: 2049054

سیاوش زراعتی مدیر عامل تازه بر کشیده بانک صادرات در نخستین مجمع دوران مدیریتی خویش مجبور شده تا حساب کشی از بانک تحت امر خود را در مجمع با تاخیر برگزار کند.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- مجمع عمومی سالیانه بانک صادرات در واپسین روز تیرماه سالجاری به کما رفت تا این بانک هم طبق اعلام سازمان بورس، به دلیل عدم احراز و نصاب قانونی مجمع سالیانه خود را با چند روز تنفس برگزار کند.

بانک صادرات یکی از 14 بانک و موسسه اعتباری موجود در شبکه بانکی بوده که مجمع سالیانه آن در نخستین ماه گرمترین فصل سال به تنفس خورده و گمان می رود عزل و جابجایی مدیر عامل متخلف آن در طی شدن این فرایند چندان هم بی تاثیر نبوده است.

هر چند که برای برگزار نشدن به موقع مجامع تعدادی از بانک ها، دلایل مختلفی بازشماری شده که از جمله مهمترین آنها می‌توان به عدم حضور صاحبان سهام در جلسات مجمع، تغییر و جابجایی مدیران متخلف به دنبال اتنشار فیش های حقوقی، آماده نبودن صورتهای مالی بر اساس استاندارند جدید ابلاغی از ناحیه بانک مرکزی و از همه مهتر اجتناب بانک‌ها برای مقابله با رازگشایی از رقم حقوق های دریافتی مدیران بانک های متبوع در صورتهای مالی بوده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، گفته می شود که هدف از پافشاری بانک مرکزی برای ابلاغ شکل جدید صورت های مالی، رفع ابهامات مهم و موجود در صورتهای مالی بوده که تعددی از بانک ها در مقابل شفاف سازی آنها مقاومت می کنند. این فرضیه تا اینجای کار در مورد بانک صادرات هم ممکن است که صادق باشد مگر اینکه بانک مذکور توضیح و ادله بهتری برای این تاخیر و تنفس اعلام دارد.

بانک مرکزی اواخر سال ٩٤ در بخشنامه‌ای به بانک‌ها از آنها خواست تا صورت‌های مالی خود را براساس شکل جدید درخواستی بانک مرکزی و در چارچوب (IFRS) تنظیم کنند و پیش‌نویس آن را تا یک ماه قبل از برگزاری مجامع به بانک مرکزی ارسال دارند تا اجازه برگزاری مجمع سالانه آنها صادر شود.

کمی بعد از این اخطار، بانک مرکزی، بخش‌نامه‌ دیگری برای تأکید بر بخش‌نامه قبلی به برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز ارسال کرد تا مجالی برای بهانه‌آوری بانک‌ها باقی نگذارد.

حال که مجامع تعدادی از بانک ها از جمله صادرات برگزار نشده، برخی از مسئولان نظام بانکی دلیل تنفس‌های ایجاد شده در مجامع عمومی را فقدان فرصت کافی برای انطباق صورت‌های مالی با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی بانک مرکزی عنوان کرده اند.

سیاوش زراعتی مدیر عامل تازه بر کشیده بانک صادرات در نخستین مجمع دوران مدیریتی خویش مجبور شده تا حساب کشی از بانک تحت امر خود را در مجمع با تاخیر برگزار کند. این اتفاق آزمون بزرگی برای او به شمار می رود چرا که با وجود عزل مدیر پیشین صادرات، این بانک و همه حساب وکتاب آن در زیر ذره بین قرار داشته و بیم آن می رود که نخستین اشتباه ،آخرین اشتباه او در مقابل سهامداران بانک متبوع و حتی نظام بانکی کشور به شمار آید. به ویژه آنکه افکار عمومی همچنان دریافت حقوق نجومی مدیر پیشین بانک صادرات را فراموش نکرده است.

ارسال نظر: