گزارش «نسیم آنلاین» از یار انتخاباتی هیلاری؛

معاون اول کلینتون در پرونده برجام در کنگره چه کرد؟

کدخبر: 2049028

سناتور منتقد نتانیاهو یار انتخاباتی هیلاری کلینتون شده است، فردی که گفته بود اگر برجام شکست بخورد، باید از گزینه نظامی علیه ایران استفاده شود.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- هیلاری کلینتون، در توییتر خود اعلام کرد که در آستانه کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در فیلادفیا معاون نخست خود (رانینیگ میت) را برگزیده است، وی "تیم کین " (Tim Kaine) ، سناتور ایالت ویرجینیا را که از حامیان توافق هسته‌ای ایران و جامعه جهانی است، به عنوان " یار انتخاباتی" خود برگزید .

در صورتی که رئیس جمهوری در دوران تصدی خود بر کرسی کاخ سفید کشته شود یا از کار برکنار شود، معاون او تا پایان دوره، رئیس جمهور باقی خواهد ماند؛ اتفاقی که بعد ترور کندی و کناره گیری نیکسون روی داد .

تیم کین کیست ؟

تیم کین نخستین سناتوری بود که از اعلام کاندیداتوری اوباما در سال 2007 حمایت کرد، و از همین رو بود که مجله نیویورکر ، از کین به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی معاونی اوباما نام برد اما اوباما که با انتقاداتی از جمله کم تجربگی روبرو بود، جو بایدن را یار انتخاباتی خود برگزید که سابقه سه دهه حضور در کنگره آمریکا را داشت . بعد از این بود که تیم کین به درخواست باراک اوباما رئیس کمیته ملی حزب دموکرات در سالهای ٢٠٠٩ تا ٢٠١١ شد .

کین که سابقه ١٧ سال کار وکالت در ریچموند پایتخت ایالت ویرجینیا را داشت، در چهل سالگی شهردار این شهر شد و در سال ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٥ برای معاون فرماندار ایالت ویرجینیا از سوی مردم انتخاب شد .

برخی از تحلیلگران بر این باورند که سابقه خودب کین در ایالت ویرجینیا دارد، می‌تواند به پیروزی نهایی کلینتون کمک کند جرا که ایالت ویرجینیا از جمله ایالتهایی است که به‌طور قطعی حامی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها نیست و از آنها به عنوان " ایالت‌های مردد" نام می‌برند . معمولاً نامزدی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌شود که علاوه بر ایالت‌های سنتی متعلق به خود، بتواند رأی ایالت‌های ویرجینیا، آیوا ، میشیگان و فلوریدا را کسب کند .

حامی توافق ایران

تیم یکی از سناتورهایی بود که همواره حمایت خود را از مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام می‌کرد . بعد از توافق هسته‌ای در تیر ماه سال گذشته، کنگره آمریکا رسیدگی به این توافق را آغاز کرد . روشن بود که مجلس نمایندگان با اکثریت مطلق جمهوریخواهان با آن مخالفت می‌کند اما در سنا، اکثریت جمهوریخواه شکننده بود.

تیم کین و چند سناتور دموکرات از جمله الیزابت وارن از توافق حمایت کردند تا جمهوریخواهان نتوانند با شصت رأی آن را تصویب کنند و حتی مانع وتوی رئیس جمهوری آمریکا شوند.

او در حمایت از توافق هسته‌ای گفته بود که گرچه برای دوران بعد از توافق هسته‌ای طی 10 تا 15 سال آتی نگرانی‌هایی دارد اما به طور کلی از برجام حمایت می‌کند و افزوده بود : برنامه هسته‌ای تنها با توافق دیپلماتیک یا گزینه نظامی متوقف خواهد شد. اما اگر این توافق شکست بخورد، آمریکا باید علیه ایران اقدام نظامی داشته باشد.

کین که یکی از تدوین کنندگان قانون بررسی توافق هسته‌ای با ایران نیز هست در اظهاراتش در ماه اوت سال ۲۰۱۵، در سنا، ضمن حمایت از توافق جامع هسته‌ای با ایران گفت، این توافق که از تولید سلاح هسته‌ای در ایران جلوگیری می‌کند و تحولی اساسی در تقویت امنیت جهانی است.

سناتوری از منتقدان نتانیاهو

سناتور دموکرات "تیم کین" از ویرجینیا از منتقدان بنیامین نتانیاهو نیز هست . بخشی از این اختلاف به خاطر مواضع نتانیاهو در قبال توافق هسته‌ای است.

در جریان سفر تابستان گذشته نتانیاهو به دعوت کنگره و سخنرانی او در جمع نمایندگان، کین جزو هشت سناتور دموکراتی بود که این سخنرانی را تحریم کرد و در مراسم سخنرانی او حاضر نشد.آقای کین در مورد اختلافات خاورمیانه، از جمله طرفداران برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌هاست.

با این حال کین مورد حمایت لابی قدرتمند صهیونیستی، جی استریت و به طبع آن از حامیان اسرائیل نیز هست و به نظر می رسد تنها با سیاست های نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی مخالف است.

او به همراه سناتور جمهوریخواه، جان مک کین، در سال ۲۰۱۴، قانون مشاوره برای اعلان جنگ که لایحه فراجناحی برای بازنگری قانون اختیارات جنگی مصوب سال ۱۹۷۳ بود را، به سنا تقدیم کردند. این قانون با هدف معرفی و تقویت روند مشاوره بین قوه اجرایی ومقننه در اعلان جنگ‌ها تدوین شد. موضوع اختیارات جنگی در سال ۲۰۱۳ در جریان بحث اقدام نظامی در سوریه در مرکز توجه قرار گرفت. سناتور کین از پرزیدنت اوباما خواست قبل از آغاز هرگونه اقدام نظامی در سوریه، با کنگره مشورت کند. کین در عین حال، از کنگره خواست، به اقدام نظامی علیه داعش رأی دهد.

ارسال نظر: