گزارش «نسیم آنلاین» از آتش‌سوزی بوعلی سینا + فیلم و عکس

حریق مخزن ۲۰۰۱c مجتمع پتروشیمی ماهشهر خاموش شد/ حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی خرابکاری نیست

کدخبر: 2045594

آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر که از حدود ۴۰ ساعت پیش آغاز شده بود، با تسری از واحد پارازایلین به مخزن ذخیره نفتا همچنان ادامه دارد و نهادهایی چون سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت ملی نفت به ماجرا ورود کرده اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عصر روز چهارشنبه برج 8001 پتروشیمی بوعلی در بندرماهشهر دچار حریق شد، در ساعات اولیه این حادثه سایت اطلاع رسانی وزارت نفت اعلام کرد، نشتی در واحد ٩٠٠ پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا سبب آتش سوزی این مجتمع پتروشیمی شده است.

پتروشیمی بوعلی‌سینا واقع در سایت 4 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی عصر امروز دچار انفجار و آتش‌سوزی گسترده شد.تمام نیروهای آتش‌نشانی و امدادرسانی و ایمنی منطقه برای مهار حادثه به محل سانحه اعزام شدند.

حریق مخزن ۲۰۰۱c مجتمع پتروشیمی ماهشهر خاموش شد

به گزارش «نسیم آنلاین»، از روابط عمومی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای بندرماهشهر، عملیات اطفای حریق در مخزن 2001c این مجتمع با کمک و هم افزایی نیروهای حاضر در منطقه محقق شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای بندر ماهشهر، عملیات فوم پاشی از ضلع شمالی که از ساعت 21 و از پایین مخزن 2001c که از سوی آتش نشانان به صورت اوریب در حال انجام بود تا دقایقی پیش ادامه داشت.

حریق مخازن پتروشیمی ماهشهر خاموش شد +عکس

عملیات مشترکی سه جانبه امروز برای خاموش کردن مخزن ٢٠٠١c صورت گرفت.

آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا چهارشنبه ١٦ تیرماه آغاز شد و تلاش برای مهار آن لحظاتی پیش به نتیجه رسید.

وزیر نفت پس از خاموش شدن مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا گفت:برای انجام این کار ملی از همه سپاسگزارم.

همچنین مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر گفت: این مجتمع با تکیه بر توانمندی نیروها، طی سه یا چهار روز آینده تولیدات خود را از سر می‌گیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به بیش از 2 روز عملیات کنترل و مهار کردن آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر گفت: این آتش با تلاش مجاهدانه تمام نیروهای آتش نشانی از سراسر استان خوزستان مهار شد و توانستیم این مشکل بزرگ را برطرف کنیم.

دکترغلامرضا شریعتی ضمن تشکر و تقدیر از تمامی آتش نشان ها و تیم اجرایی عملیات مهار کردن آتش مخزن 5 هزار تنی 2001c مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اعلام کرد: به لطف خدای متعال و جانفشانی تیم اجرایی و آتش نشان ها و با کمک و همکاری اکیپ های حاضر در منطقه این آتش نیمه شب گذشته به طور کامل خاموش شد.

استاندار خوزستان با تقدیر از حضور موثر وزیر نفت، رئیس مناطق نفت خیز جنوب، مدیرعامل شرکت ملی حفاری و مسئول عملیات و ایمنی مناطق نفت خیز جنوب و شهرداری اهواز، مجموعه اداره کل بنادر، پالایشگاه آبادان و پتروشیمی اراک و مجموعه عملیات آتش نشانی استان خوزستان اطفا این حریق با تلاش تعداد زیادی از نیروهای زحمتکش دستگاه میسر شد.

۳۳ مصدوم حاصل آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا

عیسی کلانتر در گفتگو با فارس در ماهشهر اظهار کرد: از صبح امروز تاکنون 33 نفر مصدوم حاصل آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا بوده است.

وی افزود: از این تعداد مصدوم، 25 نفر مداوا و ترخیص شدند، سه نفر دچار سوختگی سطحی و پنج نفر نیز بر اثر ضربه به مچ پا به بیمارستان اعزام شدند.

آخرین وضعیت آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی از زبان استاندار خوزستان: اقدامات کنترلی همچنان ادامه دارد/ با اتمام ذخایر هیدروکربوری آتش فروکش می‌کند

غلامرضا شریعتی در گفتگو با فارس در ماهشهر اظهار کرد: اقدامات کنترلی برای مهار آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ادامه دارد و دمای مخازن همجوار نیز تحت کنترل است.

وی ادامه داد: انتظار داریم ظرف چند ساعت آینده با اتمام ذخایر هیدروکربوری آتش فروکش کرده و حادثه به طور کامل مهار شود.

گزارش لحظه‌ای آتش‌سوزی پالایشگاه بوعلی از وزیر نفت گرفته می‌شود/ گزارش کمیسیون انرژی به مجلس ارائه می‌شود

فریدون حسنوند در گفتگو با تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: مواد پتروشیمی سریع الحل هستند و وزش باد در ساعات اولیه و دمای بالای هوا از عوامل تشدید آتش سوزی بوده که با توجه به حضور وزیر نفت، استاندار خوزستان و گزارش‌های مربوط به آتش سوزی پتروشیمی بوعلی به آنان ارائه شده و تمام تلاش برای جلوگیری از بروز آتش به سایر واحدها است.

وی گفت: در همان لحظات و ساعات اولیه، شرایط بحرانی منطقه و آتش سوزی را را به صورت کامل برای وزیر تشریح و درخواست فوری آماده‌سازی، امکانات، نفرات و تجهیزات به منطقه ارائه شد.

وی افزود: از وزیر نفت درخواست شد اقدامات لازم از قبیل، تجهیزات و امکانات برای مهار آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر را به منطقه اعزام کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در تماس‌ها و پیگیری‌های بعدی پیشنهاد داده شد برای اینکه مهار آتش سوزی به خوبی صورت گیرد مدیریت واحد منطقه صورت گیرد و به همین منظور یک فرد متخصص که در کنترل فراورده‌های نفتی و آتش مهارت لازم داشته به منطقه اعزام تا وضعیت را کنترل و مدیریت کند.

وی به پیگیری کمیسیون انرژی برای اعزام بالگرد و هواپیما به منطقه اشاره کرد و گفت: اعزام بالگرد، هواپیما و هلیکوپتر نیز با توجه به پیگیری کمیسیون انرژی به منطقه اعزام شد و در حال حاضر وضعیت آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی ماهشهر کنترل متخصصان است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیر بودن کمیسیون و درخواست لحظه‌ای گزارش آتش‌سوزی از مسئولان گفت: گزارش لحظه‌ای واقع آتش‌سوزی پالایشگاه بوعلی سینا به صورت لحظه‌ای از وزیر نفت و مسئولان استانی از همان لحظه اولیه تا الآن گرفته می‌شود.

وی به عدم ایجاد رعب و وحشت در منطقه اشاره کرد و عنوان کرد: با توجه به شایعات رعب و وحشت در اهالی و منطقه به استاندار خوزستان پیشنهاد شد تا یکی از معاونان نیروی انتظامی استان به منطقه اعزام شود و این وضعیت هم در کمترین زمان ممکن کنترل شده است.

رئیس کمیسیون انرژی به کنترل وضعیت در تمام شرایط بحرانی منطقه ماهشهر و پیگیری این کمیسیون اشاره کرد و افزود: کمیسیون انرژی، آرامش و ایجاد یک مدیریت واحد در منطقه را خواستار بوده و این موضوع را به صورت لحظه به لحظه رصد کرده و اولویت اصلی مهار آتش است.

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین اقدام اطفای حریق و جلوگیری از سرایت آتش سوزی به سایر واحد بوده زیرا اگر این فاجعه به وقوع بپیوندد خسارت‌های بسیار سنگین جانی و مالی به وجود می‌آید.

حسنوند تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس، این موضوع را به صورت کامل بررسی و عوامل آتش سوزی و اتفاقات به وجود آمده را در وقت مناسب به صورت کامل تشریح و گزارشی به مردم ارائه می‌کند.

وی به حاشیه سازی های بعد از این حادثه نیز اشاره کرد و گفت: باید ذهن‌ها را از حاشیه سازی در این فضا دور کنیم و این موضوعات، موضوعات ملی هستند و نباید در این وضعیت بحرانی خللی در انجام اقدامات ایجاد شود.

حسنوند در پاسخ به آخرین وضعیت خسارت مالی در منطقه بیان کرد: زمان حاضر اصلاً زمان تعیین خسارت نیست و تمام توان مسئولان و نیروی موجود در منطقه اتفاق، کنترل و جلوگیری آتش به سایر واحدها است و دلایل و عوامل آتش سوزی بررسی و در مرحله آخر میزان خسارت برآورد و اعلام می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود کار اطفا حریق تا سحرگاه به‌صورت کامل به پایان برسد وزیر نفت: خاموش کردن آتش‌ پالایشگاه بوعلی ناموفق بود/ خطر نفوذ به واحدهای دیگر از بین رفت

بیژن نامدار زنگنه عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کنونی پتروشیمی بوعلی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی صورت گرفته، اقدام برای انجام یک عملیات سریع و نهایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این عملیات هم از طریق نیروهای زمینی و هم به وسیله بالگرد انجام شد، افزود: با توجه به آتش سنگین، انجام این عملیات ناموفق به پایان رسید.

وزیر نفت با اشاره به تخلیه بخشی از ماده موجود در مخزن خاطرنشان کرد: علاوه بر میزان تخلیه شده، بخشی نیز در آتش سوخته و تخلیه کردن کامل آن غیر ممکن بود.

نامدار زنگنه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از نفوذ آتش به دیگر واحدها، تصریح کرد: تیم اطفای حریق تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نفوذ آتش به واحدهای دیگر به کار بست.

وی با اشاره به اینکه باید برای خاموش کردن کامل آتش، مواد موجود خارج شود، عنوان کرد: با تلاش‌هایی که تمام مجموعه موجود در محل از روزهای اول حادثه انجام داده‌اند، قسمت‌های اصلی مهار شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه کار باید با حساسیت بالا انجام شود، یادآور شد: تلاش‌ها تا پایان کار ادامه خواهد داشت و خوشبختانه در این حادثه هیچ خسارات جانی وارد نشد.

بیژن نامدار زنگنه همچنین در گفتگو با فارس در ماهشهر با اشاره به تخریب دیوار مخزن نفتا در پتروشیمی بوعلی اظهار کرد: وضعیت به‌وجود آمده در تخریب دیواره مخزن 2001 کار خاموش کردن آتش را ساده‌تر کرد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود کار اطفا حریق تا سحرگاه به‌صورت کامل به پایان برسد.

وزیر نفت اضافه کرد: با تخریب دیواره، محتویات مخزن به ساید بار کناری منتقل شد و در پی آن کار خاموش کردن آتش و استفاده از فوم انجام گرفته تا زبانه‌های آتش به‌طور کامل کنترل و از بین برود.

حادثه پتروشیمی بوعلی ماهشهر بحرانی‌تر شد/ مخزن پتروشیمی متلاشی شد

مخزنی که طی دور روز گذشته دچار آتش‌سوزی شده بود ناگهان ترکید و مواد شیمیایی درون آن پیرامون این مخزن سرازیر شد.

گزارش‌های اولیه حکایت از وضعیت بحرانی این پتروشیمی دارد.

گزارش میدانی در ماهشهر از اعزام گسترده آمبولانس و واحدهای آتش‌نشانی به محل حادثه حکایت دارد.

برخی خبرها از احتمال وجود تلفات انسانی بر اثر سرریز شدن مواد شیمیایی می‌دهند؛ در حال حاضر وزیر، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، استاندار خوزستان و برخی از مسئولان ارشد وزارت نفت در ماهشهر مستقر هستند و اوضاع را کنترل می‌کنند.

حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا هیچ تلفات جانی در پی نداشته است.

منصور قمر لحظاتی، فرماندار شهرستان بندر ماهشهر در این خصوص اظهار کرد: برخلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها، حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا هیچ تلفات جانی در پی نداشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات تخلیه مخزن 8001 پتروشیمی بوعلی در حال انجام است و این شرکت نیز به طور کامل از نیروی انسانی تخلیه شده است.

فرماندار شهرستان بندر ماهشهر خاطرنشان کرد: باهماهنگی استاندار خوزستان یک فروند هواپیمای آتش‌نشان از تهران در حال آب‌گیری و اعزام به ماهشهر است و تا ساعتی دیگر عملیات اطفای حریق توسط هواپیما صورت خواهد گرفت.

قمر متذکر شد: با هماهنگی ستاد بحران استان نیز آتش‌نشانی‌های کل استان برای حضور و اطفای حریق بسیج شده‌اند و به‌زودی حادثه بوعلی به طور کامل مهار خواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: از رسانه‌ها تقاضا دارم اخلاق رسانه‌ای را رعایت کرده و به شایعات دامن نزنند و از انتشار اخبار کذب و نگران کننده و غیر واقعی پرهیز کنند.

علت آتش‌ سوزی پتروشیمی بوعلی نشت در واحد پارازایلین است/تمامی امکانات مناطق نفت‌خیز استان خوزستان در مهار آتش استفاده شده است

سیاوش فرجی عصر چهارشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگاران درباره دلیل آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا گفت:به دلیل نشتی یکی از ولوهای واحد پارازایلین بوعلی سینا، آروماتیک سوم این واحد دچار آتش ‌سوزی شد که متعاقب این سانحه کمیته بحران شهرستان تشکیل شده و از تمامی امکانات مناطق نفت‌خیز استان برای مهار آتش استفاده شده است.

وی اظهار داشت: این حادثه تاکنون هیچ تلفات جانی در پی نداشته و تلاشگران آتش ‌نشانی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مناطق نفتخیز در حال کنترل و مهار آتش ‌سوزی هستند.

آغاز مرحله نهایی اطفای آتش در پتروشیمی بوعلی + جدیدترین تصاویر

مسئول روابط سازمان منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام گفت:اخبار دقیق ‌تر متعاقبا از طریق روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اختیار رسانه ‌ها قرار می گیرد.

یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر عصر چهارشنبه دچار آتش سوزی شد.

بر اساس این گزارش، واحد px8003 پتروشیمی بوعلی دچار آتش سوزی شده است و برجی که در محل آتش سوزی در این پتروشیمی واقع شده است، بلندترین برج پتروشیمی‌های ایران بوده که سال 78 از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل 1200 تنی نصب شده است.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت 36 هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) واقع است.

این شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد که در سال 1377 تاسیس شد.

خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL (1000/900 پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تامین می گردد و در فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزین تبدیل می شود.

برای مهار آتش پتروشیمی ماهشهر به تجهیزات بیشتری نیاز داریم/ اقدامات لازم برای اعزام بالگرد آبپاش از تهران انجام شد

هاشم بالدی اظهار داشت: با توجه به گستردگی حجم آتش به نیرو و امکانات بیشتری احتیاج است و فعلا آتش سوزی با حضور بی‌وقفه نیروهای استانی در حال کنترل و مهار است.

وی افزود: تمامی نیروهای امدادی خوزستان برای کنترل و مهار آتش سوزی در شهرستان ماهشهر بسیج شدند و همچنین اقدامات لازم برای اعزام یک بالگرد آبپاش از سوی تهران انجام شده است.

پتروشیمی بوعلی از آتش سوزی تا تلاش برای اطفای حریق به روایت تصویر

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به مدت زمان مورد نیاز برای مهار آتش، گفت: به دلیل نیاز شدید به امکانات و تجهیزات بیشتر زمان مشخصی را نمی‌توان برای مهار آتش‌سوزی تخمین زد.

آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای شهرستان بندر ماهشهر خاموش شد

ابراهیم غلامشاهی مسؤول روابط عمومی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا شامگاه چهارشنبه در خصوص آخبر خبر آتش سوزی در واحد پارازیلین این مجتمع پتروشیمی، گفت:برج 8001 با 121 متر ارتفاع از بلندترین برج های پتروشیمی کشور است.

وی افزود:با همکاری واحد های عملیاتی، آتش سوزی در این برج، به صورت کامل خاموش شده است و تلاش برای خاموش شدن آتش در این واحد ادامه دارد.

برجی که در محل آتش سوزی در این پتروشیمی واقع شده است، بلندترین برج پتروشیمی های ایران بوده که سال 78 از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل 1200 تنی نصب شده است.

مجتمع ها و شرکت های اطراف مجتمع پتروشیمی بوعلی نیز تخلیه شده اند.

گفته می شود نشت نفت از مخزن 2001 مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اتقاصدی بندر ماهشهر و حرارت شدید باقیمانده در محل، علت آتش سوزی دوباره بوده است .

عبدالرسول دشتی رئیس کل روابط عمومی شرکت هلیدنگ خلیج فارس نیز با تایید آتش سوزی دوباره در این مخزن گفت:تلاش همکاران برای اطفای حریق ادامه دارد .

یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر از ساعت 17 عصر چهارشنبه دیروز دچار آتش سوزی شد.

پتروشیمی بوعلی از آتش سوزی تا تلاش برای اطفای حریق به روایت تصویر

خاموش کردن کامل آتش مخزن ٢٠٠١ مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا براساس آخرین تمهید تیم های آتش نشانی مستقر در محل آتش سوزی سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ریختن فوم های مخصوص از سه جهت انجام شد .

آتش سوزی در برج ٨٠٠١ که با ١٢١ متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی است، بامداد امروز (پنجشنبه، ١٧ تیرماه) تقریبا بطور کامل مهار شده بود .

برجی که آتش آن مهار شد، بلندترین برج فلزی خاورمیانه به ارتفاع ١٢١ متر به وزن ١٥٠٥ تن و قطر ٨ متر است. این برج سال ٧٨ از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل ١٢٠٠ تنی نصب شد .

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع است،خوراک پتروشیمی ماهشهر نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL (١٠٠٠/٩٠٠ پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تامین می شود و در فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.

آتش در تاور 8001 مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای بندر ماهشهر خاموش شد

بر اساس اخبار دریافتی از منابع مطلع از مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر، آتش در تاور 8001 به صورت کامل خاموش شده است .

بنابر این گزارش، آتش سوزی در تانک 2001 نیز خاموش شده است ولی آتش تانک 2001 C تاکنون خاموش نشده است .

بر این اساس، نیروهای آتش نشان منتظرند که با اتمام موجودی سوخت داخل مخزن، این تانک نیز خاموش شود، ولی تاکنون آتش در این محل کنترل شده تا به سایر بخش ها سرایت نکند .

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های تابعه آن همزمان با وقوع آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که از دیروز (چهارشنبه ١٦تیر) آغاز شده است، در محل حضور یافتند .

پیگیری‌ها از مناطق نفتخیز جنوب حاکی از آن است که این شرکت ٢٨٠ بشکه ماده خاموش کننده، دو دستگاه بزرگ آتش نشانی به همراه دو گروه آتش نشان به پتروشیمی بوعلی سینا ارسال و اعزام کرد .

همچنین پنج دستگاه تانکر آب شرکت بهره برداری آغاجاری به دلیل همجواری با مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در این مجتمع در آماده باش است .

رئیس HSE و رئیس آتش نشانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در محل آتش سوزی حضور دارند .

تمامی نیروها و ماشین آلات شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت ( از شرکت های تابعه مناطق) و اداره ترابری شرکت بهره برداری آغاجاری نیز در حالت آماده باش قرار دارند .

تلاش آتش نشانان برای خاموش کردن این مخزن که حاوی خوراک نفتاست ادامه دارد.

شرکت‌های پتروشیمی و اداره بنادر و دریانوردی تخلیه شدند

متعاقب آتش‌سوزی مجدد در پتروشیمی بوعلی‌سینا، شرکت‌های پتروشیمی و اداره بنادر و دریانوردی به دلیل احتمال سرایت آتش از نیروی انسانی تخلیه شدند.

بر اساس این گزارش، یک دستگاه بالگرد آب‌پاش نیز به عملیات مهار آتش اضافه شده و مدیریت کمیته بحران نیز به مناطق نفت‌خیز سپرده شده است.

ماهشهر _ بندرامام مسدود شد

پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: محور ماهشهر _ بندرامام در استان خوزستان درپی آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ماهشهر مسدود شده است و ماموران پلیس راه از تردد کامیون ها و کشنده ها در محورهای منتهی به بندر امام و ماهشهر جلوگیری به عمل می آورند .

دستور تخلیه سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صادر شد

آتش در مخزن ٢٠٠١ مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که صبح امروز (پنجشنبه، ١٧تیرماه) مهار شده بود دوباره زبانه کشید و در پی آن دستور تخلیه سایت ٤ صادر شده است .

این دستور به دلایل رعایت نکات ایمنی اعلام شده است و بر اساس این تصمیم نیروهای آتش نشانی و ایمنی در محل حضور خواهند داشت.

آتش‌سوزی شرکت بوعلی ماهشهر تحت کنترل است/ پیش‌بینی مهار آتش‌ تا ساعتی دیگر

هاشم بالدی افزود: امکانات استان خوزستان برای مهار این آتش مناسب است و در صورت نیاز از سایر استان‌های همجوار کمک می‌گیریم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا چند ساعت دیگر عملیات مهار آتش در مخزن پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر به پایان برسد.

وی با تکذیب خبر سرایت آتش به یک مخزن دیگر در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد و تغییری در وضعیت آتش‌سوزی پیش نیامده است.

یک فروند هواپیمای اطفای حریق برای پشتیبانی از عملیات خاموش کردن آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر به این منطقه اعزام شده است.

وزیر نفت به منظور بررسی وضع آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا به بندر ماهشهر سفر کرده است.

آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا از چهارشنبه آغاز شده است.

آژیر خطر در پتروشیمی بوعلی سینا باز هم به صدا در آمد

آتش سوزی مخزن 2001 پتروشیمی بوعلی سینا که صبح امروز (پنجشنبه، 17 تیر) تا حدودی مهار شده بود و تلاش برای مهار کامل آن ادامه داشت بار دیگر شعله ورر شد، این مخزن حاوی خوراک نفت است.

خاموش کردن کامل آتش مخزن 2001 مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا براساس آخرین تمهید تیمهای آتش نشانی مستقر در محل آتش سوزی سایت 4 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ریختن فومهای مخصوص از سه جهت در حال انجام است.

بازدید وزیر نفت از محل آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر

وزیر نفت به منظور بررسی وضع آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا به بندر ماهشهر سفر کرده است.

وزیر نفت: عملیات مهار آتش بوعلی سینا فرمانده ندارد

به گزارش « نسیم آنلاین »، بیژن نامدار زنگنه بامداد امروز جمعه در جلسه کمیته بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر دنبال مقصر حادثه نمی‌گردیم و تمام تلاش ما برای مهار حادثه است.

وی ادامه داد: عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریع‌تر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود، من نیز تا زمانی که آتش به طور کامل خاموش شود برای پشتیبانی و نظارت در منطقه خواهم بود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: باید از سرایت آتش به مخازن اطراف جلوگیری کنیم، بالگرد و هواپیمای آب پاش کمکی به اطفای حریق نخواهد کرد و باید از راه‌های دیگر موضوع را دنبال کرد.

زنگنه متذکر شد: برای تامین آب مورد نیاز نیز باید تمام امکانات بسیج شده و فردا نیز باید عملیات پیشگیری و حمله به آتش برنامه‌ریزی شود.

مرحله نهایی اطفای حریق در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر آغاز شد

رئیس کل روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:مرحله نهایی اطفای حریق مخزن C2001 پتروشیمی بوعلی سینا که دچار حریق شده بود، لحظاتی پیش از سه جهت با بسیج تمام امکانات و حضور سلیم نژاد مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و بهمئی مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب آغاز شد.

عبدالرسول دشتی اضافه کرد:این مرحله با حضور موثر نیروهای آتش نشان و نیروهای کمکی انجام می شود.

وی با رد هرگونه شایعه ای در خصوص وجود شرایط و وضعیت بحرانی در منطقه افزود:اوضاع تحت کنترل است و شرایط فوق العاده ای نیست.

عملیات اتفای حریق از 3 جهت

بر اساس آخرین تصمیم ستاد بحران، عملیات اطفای حریق مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا از سه جهت صبح امروز(جمعه، ١٨ تیرماه) و از دقایقی پیش با بسیج همه امکانات آغاز شد.

جلسه کمیته بحران که بامداد امروز (پنجشنبه، ١٧تیرماه) و با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت برگزار شد، منجر به اتخاذ تصمیم‌های تازه ای شد.

براین اساس، نیروهای حاضر در محل حادثه، دوشادوش نیروهای آتش نشان و عملیات، اطفاء حریق را از سه جهت در مخزن در حال آتش پتروشیمی بوعلی سینا آغاز کرده اند.

حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خرابکاری نیست/ آتش‌سوزی دلایل فنی داشته

بیژن زنگنه امروز روز جمعه در جمع خبرنگاران در ماهشهر، یکی از دلایل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا را نشت در یکی از واحدهای برج پارازایلین عنوان کرد و درباره این که آیا آتش سوزی این پتروشیمی امروز خاموش می شود، گفت: تمام تلاش این است تا آتش خاموش شود اما زمانی اعلام نمی کنم.

وی افزود: در اینجا چند نکته را بیان می کنم بعنوان نخستین نکته این که، برخی عنوان می کنند علت حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خرابکاری بوده است که قطعا اینگونه نیست و دلایل فنی داشته است،

زنگنه تصریح کرد: اگر قصوری هم شده باشد پس از بررسی دقیق اعلام خواهد شد.

وزیر نفت نکته دوم را به واکنش برخی از کشورهای همسایه در مقابل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا اختصاص داد و با بیان این که متاسفانه برخی از کشورهای همسایه پس از این آتش سوزی ابراز خوشحالی کردند، افزود: یک کشور مسلمان نباید نسبت به آسیب دیدن کشور مسلمان دیگر خوشحال باشد و باید نسبت به آسیب دیدن آن ابراز ناراحتی کند.

زنگنه، شایعه تخلیه شهر ماهشهر را بعنوان سومین نکته رد کرد و با بیان این که عنوان می کنند شهر در حال از بین رفتن است گفت این ادعا شایعه ای بیش نیست.

وی تصریح کرد: هم اکنون در ٢٠٠ متری محل حادثه هستم و با تلاش تیم حرفه ای عملیات اطفاء حریق در حال انجام است که انشاء ا.. موفق می شوند.

وی با بیان این که تیم حرفه ای در حال فرماندهی این عملیات است، خاطر نشان کرد: مقداری از مواد هیدروکربوری مخزن دیشب تخلیه شده است و باقی مانده آن هم چندساعتی می سوزد و تمام می شود اما همه تلاشمان را به کار می بریم تا آتش مخزن را هرچه سریع تر خاموش کنیم.

به گفته وزیر نفت، تلاش این است که ظرف چند ساعت آینده با یک حمله، آتش خاموش شود و هم اکنون نیروها در حال تامین کردن تجهیزات و امکانات آن برای این حمله هستند.

وی با بیان این که خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی و حتی یک زخمی هم نداشته است، تاکیدکرد: تلاش و هماهنگی بسیار خوبی برای کنترل آتش پتروشیمی بوعلی سینا صورت گرفته است.

خبرنگار: محمدرضا کارگزار

عبدالرسول دشتی رئیس کل روابط عمومی شرکت هلیدنگ خلیج فارس نیز با تایید آتش سوزی دوباره در این مخزن گفت:تلاش همکاران برای اطفای حریق ادامه دارد .

یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر از ساعت 17 عصر چهارشنبه دیروز دچار آتش سوزی شد.

پتروشیمی بوعلی از آتش سوزی تا تلاش برای اطفای حریق به روایت تصویر

خاموش کردن کامل آتش مخزن ٢٠٠١ مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا براساس آخرین تمهید تیم های آتش نشانی مستقر در محل آتش سوزی سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ریختن فوم های مخصوص از سه جهت انجام شد .

آتش سوزی در برج ٨٠٠١ که با ١٢١ متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی است، بامداد امروز (پنجشنبه، ١٧ تیرماه) تقریبا بطور کامل مهار شده بود .

برجی که آتش آن مهار شد، بلندترین برج فلزی خاورمیانه به ارتفاع ١٢١ متر به وزن ١٥٠٥ تن و قطر ٨ متر است. این برج سال ٧٨ از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل ١٢٠٠ تنی نصب شد .

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع است،خوراک پتروشیمی ماهشهر نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL (١٠٠٠/٩٠٠ پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تامین می شود و در فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.

آتش در تاور 8001 مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای بندر ماهشهر خاموش شد

بر اساس اخبار دریافتی از منابع مطلع از مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر، آتش در تاور 8001 به صورت کامل خاموش شده است .

بنابر این گزارش، آتش سوزی در تانک 2001 نیز خاموش شده است ولی آتش تانک 2001 C تاکنون خاموش نشده است .

بر این اساس، نیروهای آتش نشان منتظرند که با اتمام موجودی سوخت داخل مخزن، این تانک نیز خاموش شود، ولی تاکنون آتش در این محل کنترل شده تا به سایر بخش ها سرایت نکند .

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های تابعه آن همزمان با وقوع آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که از دیروز (چهارشنبه ١٦تیر) آغاز شده است، در محل حضور یافتند .

پیگیری‌ها از مناطق نفتخیز جنوب حاکی از آن است که این شرکت ٢٨٠ بشکه ماده خاموش کننده، دو دستگاه بزرگ آتش نشانی به همراه دو گروه آتش نشان به پتروشیمی بوعلی سینا ارسال و اعزام کرد .

همچنین پنج دستگاه تانکر آب شرکت بهره برداری آغاجاری به دلیل همجواری با مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در این مجتمع در آماده باش است .

رئیس HSE و رئیس آتش نشانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در محل آتش سوزی حضور دارند .

تمامی نیروها و ماشین آلات شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت ( از شرکت های تابعه مناطق) و اداره ترابری شرکت بهره برداری آغاجاری نیز در حالت آماده باش قرار دارند .

تلاش آتش نشانان برای خاموش کردن این مخزن که حاوی خوراک نفتاست ادامه دارد.

شرکت‌های پتروشیمی و اداره بنادر و دریانوردی تخلیه شدند

متعاقب آتش‌سوزی مجدد در پتروشیمی بوعلی‌سینا، شرکت‌های پتروشیمی و اداره بنادر و دریانوردی به دلیل احتمال سرایت آتش از نیروی انسانی تخلیه شدند.

بر اساس این گزارش، یک دستگاه بالگرد آب‌پاش نیز به عملیات مهار آتش اضافه شده و مدیریت کمیته بحران نیز به مناطق نفت‌خیز سپرده شده است.

ماهشهر _ بندرامام مسدود شد

پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: محور ماهشهر _ بندرامام در استان خوزستان درپی آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ماهشهر مسدود شده است و ماموران پلیس راه از تردد کامیون ها و کشنده ها در محورهای منتهی به بندر امام و ماهشهر جلوگیری به عمل می آورند .

دستور تخلیه سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صادر شد

آتش در مخزن ٢٠٠١ مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که صبح امروز (پنجشنبه، ١٧تیرماه) مهار شده بود دوباره زبانه کشید و در پی آن دستور تخلیه سایت ٤ صادر شده است .

این دستور به دلایل رعایت نکات ایمنی اعلام شده است و بر اساس این تصمیم نیروهای آتش نشانی و ایمنی در محل حضور خواهند داشت.

آتش‌سوزی شرکت بوعلی ماهشهر تحت کنترل است/ پیش‌بینی مهار آتش‌ تا ساعتی دیگر

هاشم بالدی افزود: امکانات استان خوزستان برای مهار این آتش مناسب است و در صورت نیاز از سایر استان‌های همجوار کمک می‌گیریم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا چند ساعت دیگر عملیات مهار آتش در مخزن پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر به پایان برسد.

وی با تکذیب خبر سرایت آتش به یک مخزن دیگر در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد و تغییری در وضعیت آتش‌سوزی پیش نیامده است.

یک فروند هواپیمای اطفای حریق برای پشتیبانی از عملیات خاموش کردن آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر به این منطقه اعزام شده است.

وزیر نفت به منظور بررسی وضع آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا به بندر ماهشهر سفر کرده است.

آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا از چهارشنبه آغاز شده است.

آژیر خطر در پتروشیمی بوعلی سینا باز هم به صدا در آمد

آتش سوزی مخزن 2001 پتروشیمی بوعلی سینا که صبح امروز (پنجشنبه، 17 تیر) تا حدودی مهار شده بود و تلاش برای مهار کامل آن ادامه داشت بار دیگر شعله ورر شد، این مخزن حاوی خوراک نفت است.

خاموش کردن کامل آتش مخزن 2001 مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا براساس آخرین تمهید تیمهای آتش نشانی مستقر در محل آتش سوزی سایت 4 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ریختن فومهای مخصوص از سه جهت در حال انجام است.

بازدید وزیر نفت از محل آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر

وزیر نفت به منظور بررسی وضع آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا به بندر ماهشهر سفر کرده است.

وزیر نفت: عملیات مهار آتش بوعلی سینا فرمانده ندارد

به گزارش « نسیم آنلاین »، بیژن نامدار زنگنه بامداد امروز جمعه در جلسه کمیته بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر دنبال مقصر حادثه نمی‌گردیم و تمام تلاش ما برای مهار حادثه است.

وی ادامه داد: عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریع‌تر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود، من نیز تا زمانی که آتش به طور کامل خاموش شود برای پشتیبانی و نظارت در منطقه خواهم بود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: باید از سرایت آتش به مخازن اطراف جلوگیری کنیم، بالگرد و هواپیمای آب پاش کمکی به اطفای حریق نخواهد کرد و باید از راه‌های دیگر موضوع را دنبال کرد.

زنگنه متذکر شد: برای تامین آب مورد نیاز نیز باید تمام امکانات بسیج شده و فردا نیز باید عملیات پیشگیری و حمله به آتش برنامه‌ریزی شود.

مرحله نهایی اطفای حریق در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر آغاز شد

رئیس کل روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:مرحله نهایی اطفای حریق مخزن C2001 پتروشیمی بوعلی سینا که دچار حریق شده بود، لحظاتی پیش از سه جهت با بسیج تمام امکانات و حضور سلیم نژاد مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و بهمئی مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب آغاز شد.

عبدالرسول دشتی اضافه کرد:این مرحله با حضور موثر نیروهای آتش نشان و نیروهای کمکی انجام می شود.

وی با رد هرگونه شایعه ای در خصوص وجود شرایط و وضعیت بحرانی در منطقه افزود:اوضاع تحت کنترل است و شرایط فوق العاده ای نیست.

عملیات اتفای حریق از 3 جهت

بر اساس آخرین تصمیم ستاد بحران، عملیات اطفای حریق مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا از سه جهت صبح امروز(جمعه، ١٨ تیرماه) و از دقایقی پیش با بسیج همه امکانات آغاز شد.

جلسه کمیته بحران که بامداد امروز (پنجشنبه، ١٧تیرماه) و با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت برگزار شد، منجر به اتخاذ تصمیم‌های تازه ای شد.

براین اساس، نیروهای حاضر در محل حادثه، دوشادوش نیروهای آتش نشان و عملیات، اطفاء حریق را از سه جهت در مخزن در حال آتش پتروشیمی بوعلی سینا آغاز کرده اند.

حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خرابکاری نیست/ آتش‌سوزی دلایل فنی داشته

بیژن زنگنه امروز روز جمعه در جمع خبرنگاران در ماهشهر، یکی از دلایل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا را نشت در یکی از واحدهای برج پارازایلین عنوان کرد و درباره این که آیا آتش سوزی این پتروشیمی امروز خاموش می شود، گفت: تمام تلاش این است تا آتش خاموش شود اما زمانی اعلام نمی کنم.

وی افزود: در اینجا چند نکته را بیان می کنم بعنوان نخستین نکته این که، برخی عنوان می کنند علت حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خرابکاری بوده است که قطعا اینگونه نیست و دلایل فنی داشته است،

زنگنه تصریح کرد: اگر قصوری هم شده باشد پس از بررسی دقیق اعلام خواهد شد.

وزیر نفت نکته دوم را به واکنش برخی از کشورهای همسایه در مقابل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا اختصاص داد و با بیان این که متاسفانه برخی از کشورهای همسایه پس از این آتش سوزی ابراز خوشحالی کردند، افزود: یک کشور مسلمان نباید نسبت به آسیب دیدن کشور مسلمان دیگر خوشحال باشد و باید نسبت به آسیب دیدن آن ابراز ناراحتی کند.

زنگنه، شایعه تخلیه شهر ماهشهر را بعنوان سومین نکته رد کرد و با بیان این که عنوان می کنند شهر در حال از بین رفتن است گفت این ادعا شایعه ای بیش نیست.

وی تصریح کرد: هم اکنون در ٢٠٠ متری محل حادثه هستم و با تلاش تیم حرفه ای عملیات اطفاء حریق در حال انجام است که انشاء ا.. موفق می شوند.

وی با بیان این که تیم حرفه ای در حال فرماندهی این عملیات است، خاطر نشان کرد: مقداری از مواد هیدروکربوری مخزن دیشب تخلیه شده است و باقی مانده آن هم چندساعتی می سوزد و تمام می شود اما همه تلاشمان را به کار می بریم تا آتش مخزن را هرچه سریع تر خاموش کنیم.

به گفته وزیر نفت، تلاش این است که ظرف چند ساعت آینده با یک حمله، آتش خاموش شود و هم اکنون نیروها در حال تامین کردن تجهیزات و امکانات آن برای این حمله هستند.

وی با بیان این که خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی و حتی یک زخمی هم نداشته است، تاکیدکرد: تلاش و هماهنگی بسیار خوبی برای کنترل آتش پتروشیمی بوعلی سینا صورت گرفته است.

خبرنگار: محمدرضا کارگزار

ارسال نظر: