آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه علمیه قم شد

کدخبر: 2044400

آیت‌الله علیرضا اعرافی به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه قم انتخاب شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: شورای عالی حوزه علمیه قم ‌آیت‌الله اعرافی را به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه قم انتخاب کردند.

براساس این گزارش، ‌‌فردا معارفه آیت‌الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه علمیه فردا یکشنبه ‌برگزار می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم, آیت‌الله علیرضا اعرافی‌ در سال‌ 1338 در شهر میبد واقع‌ در استان‌ یزد در خانواده‌ای‌ اهل‌ علم‌ و با تقوا به‌ دنیا آمد. پدرش‌ آیت‌ الله محمد ابراهیم‌ اعرافی‌ از علمای‌ مشهور آن‌ دیار و از دوستان‌ نزدیک‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) بود که‌ نقش‌ بسزایی‌ در بیداری‌ مردم‌ میبد و یزد ایفا کرد. آن‌ عالم‌ وارسته‌ سال‌ها قبل‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ نماز جمعه‌ بر پا می‌کرد.

آیت الله اعرافی‌ تحصیلات‌ کلاسیک‌ خود را در دیار خود آغاز کرد. او پس‌ از خواندن‌ مقداری‌ از دروس‌ ادبیات‌، در سال‌ 1349 به‌ قم‌ آمد و همان‌ جا تحصیلات‌ دوره‌ ابتدایی‌ خود را تکمیل‌ و همزمان‌ دروس‌ حوزه‌ خود را آغاز کرد و به‌ سرعت‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ را به‌ پایان‌ رسانید.

وی در طی‌ این‌ سال‌ها از شرکت‌ در دروس‌ فلسفی‌ نیز باز نماند و آن‌ دروس‌ را نیز به‌ حد کمال‌ فرا گرفت‌ و نیز در درس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود حضور جدّی‌ داشت‌. وی ضمن‌ تحصیل‌ دروس‌ حوزوی‌ زبان‌های‌ عربی‌ و انگلیسی‌ را فراگرفت‌ و از مطالعات‌ در رشته‌های‌ ریاضی‌ و فلسفه‌ غرب‌ نیز باز نماند و بسیاری‌ از کتب‌ را که‌ در آن‌ روزگار در حوزه‌ متداول‌ نبود، فرا گرفت‌ و در دوره‌ تعلیم‌ و تربیت‌ دفتر همکاری‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ (پژوهشگاه‌ حوزه‌ و دانشگاه‌) شرکت‌ کرد و در تعطیلات‌ به‌ مباحثه‌ تفسیر المیزان‌ و شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ابن‌ ابی‌ الحدید پرداخت‌.

تلمذ در محضر بزرگان

آیت الله اعرافی‌ در سال‌های‌ تحصیل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسیار شرفیاب‌ شد. او که‌ در تفسیر شاگرد آیت‌ الله مشکینی‌ و در درس هیئت‌ شاگرد استاد حسن‌ زاده‌ آملی‌ بود، کتاب‌های‌ فلسفتنا و اقتصادنا نوشته‌ شهید صدر (ره‌) را نزد آیت‌ الله سید کاظم‌ حائری‌ فرا گرفت‌.

در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ شاگرد استادانی‌ چون‌ آیت‌ الله العظمی‌ حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ (ره‌)، آیت‌ الله العظمی‌ فاضل‌ لنکرانی‌، آیت‌ الله العظمی‌ وحید خراسانی‌، آیت‌ الله العظمی‌ جواد تبریزی‌، آیت‌ الله العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ و آیت‌ الله العظمی‌ شبیری‌ زنجانی‌ بود.

او دروس‌ اسفار اربعه‌، برهان‌ شفا، فصوص‌ الحکم‌ و تمهید القواعد را نزد آیت‌ الله جوادی‌ آملی‌ و بخشی‌ از اسفار را نزد آیت‌ الله‌ شهید مطهری‌ (ره‌) آموخته‌ و در زمینه‌ فلسفه‌ از آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌ بهره‌های‌ بسیار برد.

سوابق و مسؤلیت‌ها

از جمله سوابق و مسؤولیت‌های وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ریاست‌ مرکز جهانی‌ علوم‌ اسلامی‌ و عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ آن‌

2. عضویت‌ در شورای‌ فرهنگی‌ ـ اجتماعی‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌

3. عضویت‌ در شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌

5. مدیریت‌ گروه‌ علوم‌ تربیتی‌ مؤسسه‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌)

6. عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ مؤسسه‌ بین‌ المللی‌ هدی‌

7. معاونت‌ پژوهشی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌

8. ریاست‌ هیئت‌ امنای‌ دانشکده علوم‌ قرآنی‌ میبد

9. عضویت‌ در کنگره دین‌ پژوهان‌ کشور

10. مدیر مسئولی‌ فصلنامه‌های‌ «حوزه‌ و دانشگاه‌»، «جستار اقتصادی‌» و «تربیت‌ اسلامی‌»

11. عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ دفتر تبلیغات‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌

12. عضویت‌ در شورای‌ پژوهش های‌ علمی‌ کشور

13. عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ مرکز جهانی‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از کشور

فعالیت‌های‌ سیاسی‌

آیت الله اعرافی‌ در سال‌های‌ عمر خود تا به‌ امروز در عرصه‌ سیاست‌ فعالیتهای‌ بسیاری‌ را به‌ منصه‌ ظهور نهاده‌ است‌. او که‌ فرزند پدری‌ عالم‌ و مجاهد بود همواره‌ با نهضت‌ امام‌ (ره‌) همراه‌ بود و در بسیاری‌ از سمت هایی‌ که‌ پیش‌تر ذکر آن‌ها گذشت‌، فعالیت‌های‌ سیاسی‌ نیز داشته‌ و به‌ تحقق‌ آرمان های‌ انقلاب‌ کمک‌ شایانی‌ کرده است‌.

وی در سال‌ 1371 با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ امامت‌ جمعه شهر میبد برگزیده‌ شد.

ارسال نظر: