تظاهرات مردم اسکاتلند در اعتراض به رای خروج از اتحادیه اروپا

کدخبر: 2043877

در پی اعلان نتایج همه پرسی در انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا، اسکاتلندی‌ها در اعتراض به این رای تظاهرات کرده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، هزاران معترض با تجمع در مقابل پارلمان اسکاتلند در شهر ادینبورگ ضمن محکوم کردن نتایج این همه پرسی از رهبران اسکاتلند خواستند تا درباره ماندن این کشور در اتحادیه اروپا اطمینان دهند.

پرس تی وی نوشت: نیکولا استرجن، وزیر اول (نخست وزیر) دولت محلی اسکاتلند روز چهارشنبه (9 تیر) در نشستی با رهبران اتحادیه اروپا شرکت کرد.

وی پس از این نشست گفت نتایج گفت و گوهایش با رهبران اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از تصمیم اسکاتلند برای ماندن در این اتحادیه دلگرم کننده بوده است.

استرجن در بروکسل و در نشست سران اتحادیۀ اروپا که برای نخستین بار بدون حضور انگلیس انجام شد، شرکت و تلاش کرد سران اروپایی را برای ماندن اسکاتلند در این اتحادیه متقاعد کند.

اما اسپانیا با این درخواست مخالفت کرد و سران اروپایی نیز پاسخ‌های متناقضی به این خواسته دادند.

نتایج همه پرسی روز پنجشنبه (3 تیر) درباره ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا از تقابل نظر اکثر اسکاتلندی‌ها با اکثر انگلیسی‌ها حکایت داشت.

بر اساس این نتایج، 62 درصد از مردم اسکاتلند مایلند در اتحادیه اروپا باقی بمانند، در حالی که 52 درصد از انگلیسی‌ها رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.

دولت محلی اسکاتلند در حال آماده‌سازی مقدمات برای ارائه قانونی است که اجازه می‌دهد دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار شود.

اسکاتلند در ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ برای استقلال از بریتانیا اقدام به برگزاری همه‌پرسی کرد که بر اساس آن حدود 55 درصد خواستار ماندن به عنوان بخشی از بریتانیا بودند.

ارسال نظر: