«نسیم آنلاین» گزارش می دهد:

"رهبر قرآنی"؛ غرفه‌ای که جایش در نمایشگاه قرآن خالی بود

کدخبر: 2043744

بخش "رهبر قرآنی" قطعا یکی از بخش‌هایی است که جای آن در بیست و سه دوره قبلی نمایشگاه قرآن خالی بود و معاونت فرهنگی مصلی باید خیلی قبل‌تر از این چنین غرفه‌ای را در نمایشگاه برپا می‌کرد.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، زهرا علی رمضانی- تنها چند روز پس از افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن در مصلی تهران، عکس هایی از غرفه رهبر قرآنی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد؛ غرفه ای که برای اولین بار در نمایشگاه برپا شده و اتفاقا با استقبال بالایی نیز مواجه شد؛ استقبالی که شاید از همان ابتدا نیز می شد حدس زد.

عکس های بخش رهبر قرآنی و صحبت از این غرفه تا حدی در فضای مجازی و رسانه ها دست به دست شد که تصمیم گرفتیم خودمان از این غرفه بازدید کنیم.

ساعت 19 بود که به مصلی امام خمینی (ره) رسیدیم و یک راست به سراغ بخش رهبر قرآنی وابسته به موسسه جهادی صهبا رفتیم؛ غرفه ای که علی رغم آدرس به ظاهر مستقیمی که داشت، ولی چند دقیقه ای را در راهروی شبستان به دنبالش گشتیم تا بالاخره در ابتدای راهروی 2 بخش فروش کتاب پیدایش کردیم؛ جایی که اصلا برای چنین غرفه ای آن هم با حجم بالای استقبال مناسب نیست.

وارد غرفه که می شویم چشممان به تصاویر جلسات دیدار رهبری با خانواده های شهدا میفتد، دیدارهایی که رهبری در پایان آنها به هر کدام از خانواده های شهدا قرآن هایی را هدیه می دادند، قرآن هایی که رهبری با نوشتن یادداشت هایی آنها را به خانواده های شهدا از جمله خانواده شهید سجادیان، آرمیتا رضایی نژاد، صیاد شیرازی و .... هدیه کرده اند. یکی از قرآن هایی که در این غرفه به نمایش در آمده، قرآن اهدایی رهبری به آرمیتا رضایی نژاد است؛ قرآنی که رهبری در آن نوشته ای را درباره جشن تکلیف آرمیتا مرقوم فرمودند.

سمت چپ غرفه نیز دیواری پر از عکس ها و دست نوشته های رهبری از جلسات قرآنی شان در ماه مبارک رمضان است؛ دیواری که روی آن می توان عکس هایی از جلسات قرآن رهبری در 12 سالگی ایشان تا دوران رهبری شان را دید، آموزش قرآن توسط رهبری به همکلاسی هایشان آن هم با نسخه خطی ایشان، دستنوشته ایشان بر قرآنی که پیش از پیروزی انقلاب و با دست راست شان بر آن مرقوم کردند، خاطرات قرآنی رهبری با پدر و مادرشان از دیگر آثاری است که می توان روی این دیوار دید. دیواری که با وجود عکس ها و نوشته های کم نظیری که از جلسات قرآن رهبری در ماه مبارک رمضان روی آن قرار دارد، ولی به بازدیدکنندگان اجازه عکس گرفتن از آنها را نمی دهند، مسئله ای که با وجود اصرار ما و حتی چند تن از بازدیدکنندگان به سرانجام نرسید.

غرفه «بخش رهبری» اینقدر بخش های جالبی دارد که به سرعت نظرمان را جلب می کند، بخش جلسات اصول عقاید مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن (ع) مشهد یکی از آن بخش ها است؛ بخشی که در آن تریبون سخنرانی رهبر معظم انقلاب در این مسجد در سال 53 بازسازی شده و جلوه ای زیبا به غرفه بخشیده است. در این بخش علاوه بر بازسازی تربیون رهبری، دستگاه ضبط سخنرانی ایشان نیز قرار دارد و بازدیدکنندگان به ویژه افرادی که سن و سال بیشتری دارند را به حال و هوای روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می برد، البته یکی از نکات جالب این بخش قرار دادن دستگاه تکثیر کاست های سخنرانی های رهبری است، دستگاهی که به همراه چند کاست سخنرانی رهبری در محفظه شیشه ای در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

یکی دیگر از بخش هایی که نظر بازدیدکنندگان و به تبع ما را به خودش جلب کرد، بخش ارتباطات مردمی رهبری بود؛ بخشی که در آن نامه های مردم به رهبری و پاسخ ایشان با موضوع قرآن به معرض نمایش در آمده است؛ در این بخش قرآن آغشته به خون شهید مرتضی ابراهیم آبادی که توسط مادر این شهید به رهبری هدیه شده نیز به نمایش گذاشته شده؛ قرآنی کوچک که به همراه عکس شهید در محفظه ای کوچک شیشه ای قرار داده شده است.

بخش دیگری از غرفه نیز به کتاب های منتشر شده از جلسات «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اختصاص دارد، در سال 53 زمان عده ای درس های این جلسات را به رشته تحریر در می آوردند، جلساتی که باعث شد رهبری در سال 53 توسط ساواک شناسایی و دستگیر شوند ولی ایشان بعد از آزادی در سال 54، این نوشته را با نام مستعار و با عنوان «طرح کلی اندیشه های اسلامی در قرآن» منتشر کردند. البته این کتاب در 3 مقطع زمانی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دوران ریاست جمهوری و دوران رهبری معظم له منتشر شده اند، در کنار محفظه شیشه ای که این کتاب ها را در خود جای داده، نیز کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که به تازگی از سوی موسسه صهبا منتشر شده، وجود دارد و با تخفیف 40 درصدی به فروش می رسد، کتابی که به گفته مسئولان غرفه با استقبال بالایی نیز همراه بوده است.

در یکی دیگر از دیوارهای غرفه «رهبر قرآنی» نیز سرفصل های جلسات اصول عقاید رهبری است، دیواری که به صورت سرفصلی به 28 جلسه ای که رهبری در مسجد امام حسن (ع) داشته اند، پرداخته است، جلساتی که محور اصلی آنها در 4 بخش ایمان، توحید، نبوت و ولایت بوده است.

بخش پایانی غرفه نیز مربوط به دوران دستگیری رهبری توسط ساواک است، در این بخش اسناد و تصاویری از رهبری در دوران دستگیری توسط ساواک و همچنین اسناد ساواک در ارتباط با رهبری در معرض دیده علاقه مندان گذاشته شده است. همچنین تصاویر و مدارکی از جلسات بازجویی رهبری توسط ساواک نیز در این بخش به معرض نمایش گذاشته شده است.

بخش «رهبر قرآنی» قطعا یکی از بخش هایی است که جای آن در بیست و سه دوره قبلی نمایشگاه قرآن خالی بود و معاونت فرهنگی مصلی باید خیلی قبل از این چنین غرفه ای را در نمایشگاه برپا می کرد، غرفه ای که تمام اسناد قرآنی رهبری را در خود جای داده و با استقبال بسیار بالایی نیز مواجه شده است.

ارسال نظر: